zaterdag 12 september 2009

Sherry Dyanne

Zo 1 keer in de zoveel tijd kom je erachter dat er heden ten dage, naast alle computergestuurde muziek, vervormde computerstemmetjes, naast alle "Britney Spears" en "P-p-p-p-poker face - Lady Gaga" achtige zangeressen (wat een vréselijke muziek is dat toch! Voor zover je dit überhaupt muziek kunt noemen. Dat je bij Free Record Shop hele displays met cd's tegenkomt van zo'n Lady Gaga, naast cd's met zangers en zangeressen die wèl een gedegen zangopleiding hebben gevolgd en goed zingen.....daar kan ik me mateloos aan irriteren. Maar goed, dat is mijn mening......en over smaak valt nog steeds altijd niet te twisten, dus als anderen het wèl fantastisch vinden, ook prima hoor), ook nog gewoon ècht goede muziek wordt gemaakt met een ècht goede zangeres die ècht goed zingt. Wat een verademing! En...ze komt nog uit Nederland ook!

Toen ik afgelopen donderdagavond naar het tv-programma "De wereld draait door" (VARA, ned. 3) zat te kijken werd ik aangenaam verrast door een zangeres waar ik tot afgelopen donderdag nog nooit eerder van gehoord had; Sherry Dyanne.
Sherry (1974) is jazz zangeres. Qua stemgeluid waan je jezelf onmiddellijk in de jaren 50, of....misschien zelfs nog eerder? Een naam als Billie Holiday flitst in je gedachten voorbij als je Sherry Dyanne hoort zingen. Alleen een echte oude grammofoon met zo'n koperen hoorn, zoals men die vroeger had, ontbreekt nog, zou ik bijna willen zeggen.

Ik vroeg mezelf meteen hetgeen af wat tv-presentator Ron Brandsteder zichzelf ook altijd regelmatig afvroeg tijdens het tv-spelletje "Wie ben ik?", namelijk; "Zijn daar ook cd's van?"
Ik heb de website van Sherry Dyanne opgezocht, maar heb tot nog toe geen antwoord op die vraag gekregen.

Onbegrijpelijk dat zo'n enorm talent totaal onbekend is in Nederland, maar blijkbaar wel dagelijks in India is te horen tijdens een reclamespot nota bene. Ik heb niets tegen reclamespotjes. In tegendeel zelfs, want er zitten ook vaak hele leuke, grappige of mooie tussen, maar....een zangeres als deze....verdient het toch eigenlijk gewoon om een compleet album op te nemen i.p.v. alleen muziek voor een reclamespotje?

Als ik de naam van Sherry Dyanne door de Google zoekmachine gooi, kom ik er maar niet achter of deze dame al iets van een cd heeft opgenomen. Mocht iemand weten of er een cd bestaat, dan houd ik me van harte aanbevolen t.b.v. informatie. En mocht die cd niet bestaan? Dan moet die gewoon als de wiederweerga worden opgenomen!! Deze muziek moet toch eigenlijk gewoon binnenkort in meerdere huiskamers door de speakers knallen?

Ik hoop oprecht dat we in de toekomst meer van deze dame gaan horen!

5 opmerkingen:

  1. Hoi,

    Sherry is een goede vriendin van mij en ik volg haar al jaren. Ze is in het Nederlandse jazz circuit wel al behoorlijk bekend en internationaal heeft ze ook met grote sterren op het podium gestaan (George Duke, Michael Franti, Candy Dulfer).

    Ze is aan het werk om een CD te maken maar ze is nogal perfectionistisch ingesteld dus het duurt even...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Harald, super bedankt voor je berichtje! Ik kom zelf meer uit de symfonische rockhoek (ben zelf ook zangeres in een band), maar ik luister wel naar alle soorten stijlen muziek, althans zoveel mogelijk. Alleen...de jazz scene ken ik idd niet zo goed, dus ik had nog nooit eerder van Sherry gehoord, maar....beter laat dan nooit misschien? ;-) Leuk om te horen dat ze al met zoveel bekenden heeft opgetreden. Candy Dulfer heb ik ooit heeeeeel lang geleden eens live gezien tijdens "Paaspop" (of zoiets dergelijks) in Azotod in De Meern, dus dat is echt al heel lang geleden. Volgens mij was "Trijntje" toen zelfs nog achtergrondzangeres, ahum....kun je nagaan. Maarre....als die cd van Sherry uitkomt houd ik me van harte aanbevolen voor een tip! Nogmaals zeer bedankt voor je leuke reactie! Groetjes! Ingrid (muziekfanaat)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dag Ingrid,

    Ik snap best dat je iemand als Lady GaGa niks vindt, maar toch even iets rechtzetten. Misschien niet de beste zangeres allertijden, maar ze heeft wel degelijk een muziekopleiding genoten (in New York op de Tisch School of the Arts), schrijft alles zelf en kan ook wel wat. Zie bijvoorbeeld:

    http://www.youtube.com/watch?v=aVUxDCEcH5A

    Dat wou ik alleen maar even kwijt. Verder is Sherry ook helemaal geweldig (kwam hier ook terecht op zoek naar info over haar)

    groet, Ger

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Ger,
    Bedankt voor je reactie!
    Het zal best dat Lady Gaga een muzikale opleiding heeft genoten. Ik moet toegeven dat het nr "bad romance" eigenlijk het eerste Gaga nummer is dat ik goed in het gehoor vind liggen. Ik weet niet of ze dit zelf heeft geschreven, maar dit beschouw ik wel als een "goed geschreven liedje". Maar...mijn zoon (12 jr) liet me nu weer het nieuwste nummer van haar horen, daar was ik weer wat minder enthousiast over. Ik vond het allemaal weer "1 dreun", als je begrijpt wat ik bedoel. Ik weet niet of dit te maken heeft met dat ik wat ouder begin te worden (????) of dat het gewoon te maken heeft met een kwestie van smaak. Het zal wel ergens in het midden liggen?? Ik merk zelf wel dat ik qua muzikale smaak steeds meer neig naar steeds meer eenvoud, meer instrumenten en minder computer. Daarom zal de muziek van Sherry en aanverwante artiesten me doorgaans meer aanspreken dan de muziek van Lady Gaga. Maar goed....gelukkig hebben we allemaal een andere smaak, toch? Ik moet er niet aan denken dat iedereen van hetzelfde houdt, béétje saai!
    Enne...ik ben geen muziekjournalist of zo hoor....ik schrijf gewoon voor mijn plezier, niet meer en niet minder....ik schrijf dus ook gewoon wat ik van dingen vind. Misschien dat sommige dingen dan niet helemaal kloppen of dat mensen het er niet mee eens zijn, maar ja...dat blijf je altijd houden. 1000 verschillende mensen, 1000 verschillende meningen, maar voor wat mij betreft geen enkel probleem (als het dan maar wel netjes en met respect blijft gaan). Hé, nogmaals bedankt voor je berichtje!

    BeantwoordenVerwijderen

After The Silence

After The Silence
After The Silence Official Website

After The Silence

After The Silence
After The Silence heeft eindelijk toetsenist! Schrijf je in voor de ATS nieuwsbrief via newsletter@afterthesilence.nl.

After The Silence MySpace

After The Silence YouTube

After The Silence Hyves

Muziek is een mantra voor de ziel

Muziek is een mantra voor de ziel
"Muziek is een mantra voor de ziel. Het is therapeutisch. Net als eten is het iets dat ons lichaam nodig heeft." (Michael Jackson)

Bergkaarten