zaterdag 5 september 2009

In de voetsporen van Eddie van Halen

Eddie van Halen sneakersAfgelopen vrijdag werden ze gebracht door de postbode; de enige echte Eddie van Halen sneakers voor mijn man (Willem, die ook gitarist is in onze band After The Silence).

Mijn man wilde de sneakers al een poosje heel graag hebben, maar...het enige dat ons tegenhield waren de verzendkosten. Via de officiële EvH shop waren de verzendkosten van de goedkoopste verzendoptie namelijk maarliefst rond de 90 dollar (!!!), terwijl de schoenen zelf ook al 59 dollar zouden moeten kosten, dus....dat vonden we qua prijs toch een beetje "te", als je begrijpt wat ik bedoel.

Eddie van Halen with sneakersTotdat we onlangs dezelfde sneakers via Amazon.com vonden voor een veel goedkopere prijs. De schoenen waren inclusief de verzendkosten namelijk bovendien ook nog goedkoper dan alleen de verzendkosten die men bij de officiële EvH shop vroeg, dus tel uit je winst. We vonden eerlijkheidshalve een prijs van 90 dollar voor verzendkosten sowieso al een belachelijke prijs. Ik heb toch al vaak pakketjes uit het buitenland ontvangen, maar nog nooit bedroegen de verzendkosten zo'n belachelijk hoog bedrag. Geen idee dus waar men een dergelijk bedrag op baseert. Via Amazon.com is dan ook gebleken dat de verzendkosten wel degelijk vele malen goedkoper kunnen. En...uiteindelijk waren daar dus ook de sneakers goedkoper dan via de officiële EvH shop. Het mogen dan misschien echte Eddie van Halen schoenen zijn, maar 59 dollar voor 1 paar sneakers....is eigenlijk ook best wel van de zotte. Wanneer je dan ergens een goedkoper adres vindt (voor dezelfde schoenen, echt, geen namaak!) geeft dat ook best wel weer een beetje een soort van kick ;-)

Affin, mijn man is dus ook weer helemaal blij met zijn nieuwe aanwinst en nu kan hij eindelijk een beetje in de voetsporen van Eddie van Halen treden;-)
Althans....laten we hopen dat dit niet helemaal letterlijk het geval zal zijn.
Van Halen David Lee RothVan Halen Sammy Hagar
Eddie van Halen, zoals iedereen ongetwijfeld weet een van oorsprong Nederlandse gitarist, als kind verhuisd naar Amerika en richt daar de band "Van Halen" op, toen met "David Lee Roth" als zanger, die in 1986 werd vervangen door zanger "Sammy Hagar".
Persoonlijk vind ik Sammy Hagar eigenlijk een veel betere zanger dan David Lee Roth. Sammy Hagar heeft een groter bereik en een muzikalere stem.
Helaas lijken er dan al strubbelingen onderling in de band te zijn.
In 1996 is Van Halen dan weer onverwachts begonnen met studio opnames van nummers samen met zanger David Lee Roth, bedoeld als bonustoevoeging voor een Best-of-album. Eddie wil hiermee aftasten of een band met Roth haalbaar is. Als Sammy Hagar van dit alles hoort is hij ontstemd en verlaat de band. Het is onduidelijk of hij is ontslagen of zelf is opgestapt. De gebroeders ontdoen zich echter daarna opnieuw ook van David Lee Roth, na nog wel gezamenlijk als band verschenen te zijn op de MTV Awards.

Van Halen Gary CheroneDavid Lee Roth wordt opgevolgd door Gary Cherone, voorheen zanger bij de band Extreme (die ooit een grote hit hadden met het nummer "More than words"). Het album "Van Halen III" hebben we toen wel aangeschaft en mijn man wil hem een hele enkele keer nog wel eens opzetten, maar....persoonlijk vind ik dit eigenlijk een album dat Van Halen nooit had mogen maken. Met name de zanglijnen van Cherone irriteren me mateloos. Datzelfde gevoel van irritatie kreeg ik toen mijn man een dvd opzette waarop een live concert van Van Halen met Gary Cherone als zanger te zien en te horen was. Ik heb de band Extreme ook ooit live gezien en...met name gitarist Nuno Bettencourt sprong eigenlijk als meest getalenteerd uit die band, maar ik ben nooit helemaal weg geweest van de zang van Cherone.
1 of 2 nummers kan ik nog net hebben, maar als ik hem langer hoor zingen, ga ik me dus gewoon echt letterlijk aan zijn zang irriteren. Extreme was een leuk bandje voor Cherone, maar.....Cherone bij Van Halen? Wie dat ooit verzonnen heeft? Eddie van Halen zelf? Die kans acht ik groot in.

Eddie van HalenEddie van Halen is een meesterlijk gitarist. Althans....dat was hij ooit. De laatste jaren hebben bij Eddie van Halen toch ook voornamelijk in het teken gestaan van de "drank". En dan komt plotseling weer die oude reclame slogan om de hoek kijken; "Drank maakt meer kapot dan je lief is". Daar zit een enorme kern van waarheid in, want....ik denk dat wat er de laatste jaren gaande is in het "Van Halen kamp" voornamelijk te wijten is aan het drankmisbruik van Eddie van Halen.
Ego, grootheidswaanzin en drankmisbruik. Ruzie met voormalige bandleden. Nota bene een wereldzanger als Sammy Hagar inruilen voor Gary Cherone? Het zal best, maar ik kan zo'n zet met de aller beste wil van de wereld dus niet begrijpen.
Er zijn filmpjes op internet te vinden waarop te zien is dat Eddie van Halen zo ontzettend ladderzat is, dat het gewoon om te janken is om aan te zien hoe ver beneden peil hij op diezelfde filmpjes gitaar speelt en hoe hij zich (als straalbezopen) presenteert. Vooral omdat je weet dat de man veel beter kan en dit zelfs briljant kan! Dus....waar is het ooit misgegaan?
Inmiddels is Eddie zelfs gescheiden van zijn nu ex-vrouw Valerie Bertinelli. En...zelfs bassist Michael Anthony wordt na jaren lang trouwe dienst zo aan de kant geschoven en vervangen door Eddie van Halen's zoon Wolfgang van Halen.
Ik kan zoiets niet begrijpen dat je op die manier met mensen omgaat. Dat iemand zó enorm het contact met zichzelf en met anderen verliest, dat iemand zó'n puinzooi van zijn leven kan maken en dat je een wereldband van formaat zó naar de filistijnen helpt. Daar kan ik echt met mijn pet niet bij.

ChickenfootSammy Hagar heeft overigens onlangs een geweldig album afgeleverd met de band Chickenfoot, met naast Sammy in de gelederen; gitarist Joe Satriani, Red Hot Chili Peppers drummer Chad Smith en......jawel...ex Van Halen basgitarist Michael Anthony! Bij deze formatie spat het speelplezier bij de bandleden onderling er vanaf. Bandleden die elkaars aanwezigheid tenminste waarderen, voor zover ik dit kan waarnemen.

Laten we stilletjes hopen dat ook Eddie van Halen het licht ooit weer ziet en zichzelf terugvindt. Dat hij weer met beide benen op de grond staat....misschien wel met de originele gestreepte EvH sneakers???

4 opmerkingen:

  1. Ik heb ze ook kunnen bemachtigen. voor 75 euro heb ik ze gevonden bij the American guitarstore in Enschede.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Oja, voor ik het vergeet, Het zijn echte en geen neppers. De zaak in Enschede heeft namelijk het alleenrecht in Europa om ze in de winkel te verkopen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hé Wilfried, gaaf dat je de schoenen ook hebt! Mijn husband is er ook erg blij mee. Hij heeft ze zaterdagavond nog aan gehad tijdens ons optreden in café 545 in Ede (was erg gezellig).

    BeantwoordenVerwijderen
  4. ik heb ze in maat 40 te koop voor 50 euro, foute verzending vanuit USA...mail maar bij interesse: winstonarntz@tele2.nl

    BeantwoordenVerwijderen

After The Silence

After The Silence
After The Silence Official Website

After The Silence

After The Silence
After The Silence heeft eindelijk toetsenist! Schrijf je in voor de ATS nieuwsbrief via newsletter@afterthesilence.nl.

After The Silence MySpace

After The Silence YouTube

After The Silence Hyves

Muziek is een mantra voor de ziel

Muziek is een mantra voor de ziel
"Muziek is een mantra voor de ziel. Het is therapeutisch. Net als eten is het iets dat ons lichaam nodig heeft." (Michael Jackson)

Bergkaarten