donderdag 3 september 2009

Ja Zuster, Nee Zuster

Ja zuster, nee zuster

Ja zuster, nee zusterZelf heb ik het helaas nooit persoonlijk meegemaakt, want ik ben in 1971 geboren, maar op 3 september 1966 (dus vandaag 43 jaar geleden) werd bij de VARA op Nederland 2 de allereerste aflevering uitgezonden van "Ja Zuster, Nee Zuster".

Ondanks dat ik de serie dus zelf nooit heb gezien, is de serie (vind ik) toch een behoorlijk Nederlands historisch erfstuk. Zelfs mijn eigen kinderen zingen de liedjes uit de serie nog steeds naar hartelust mee. 43 jaar na dato wil dat dus wel iets zeggen over de kwaliteit van de serie en de liedjes.

Ja zuster, nee zuster met Wim SonneveldHet is zo ongelooflijk jammer dat er bijna niets meer bewaard is gebleven van de serie, want ik had hem graag eens willen zien. Ook omdat er toch wel enkele favorieten in meespelen, zoals Wim Sonneveld (zie videoclip hieronder waarin Wim Sonneveld "Op de step" uit "Ja zuster, nee zuster" zingt) en Leen Jongewaard (als ik zijn stem hoor, moet ik altijd weer denken aan de herkenningstune van de animatieserie uit mijn jeugd; "Barbapapa" , die hij ooit zo meesterlijk heeft ingezongen en die ik ook nog steeds bijna letterlijk kan meezingen).


De serie "Ja zuster, nee zuster" handelt over de lotgevallen van de bewoners van Rusthuis Klivia in de Primulastraat, die het regelmatig aan de stok krijgen met de boze buurman Boordevol. In het rusthuis zelf, waar zuster Klivia de scepter zwaait, wonen de Ingenieur, de pruikenmaakster Jet, de jongens Bobby en Bertus, en later ook Gerrit de inbreker. Boordevol, die eigenaar is van het pand, ergert zich groen en geel aan het "rusthuis vol herrie" en probeert Klivia en haar gevolg op alle mogelijke manieren het huis uit te krijgen. Soms schakelt hij hiervoor zelfs de rechter in. Gelukkig voor de kijker slaagt zijn opzet nimmer en blijft Rusthuis Klivia gewoon open.

De regie is van Henk Barnard, Berend Boudewijn, en Frits Butzelaar.
De hoofdrollen worden gespeeld door Hetty Blok (Zuster Klivia), Leen Jongewaard (Gerrit), Dick Swidde (Boze Buurman Boordevol), Carla Lipp (Jet), John Kuppers (Bobby) en Barry Stevens (Bertus). Vanaf de zevende aflevering zijn er gastrollen voor onder meer Jan Blaaser, Koos Postema, Johan Kaart, Ko van Dijk, Hans Boskamp en Luc Lutz.
Wim Sonneveld speelt in de zestiende aflevering, op 24 Februari 1968, zes verschillende figuren. De laatste aflevering wordt op 7 September 1968 uitgezonden. Hierin speelt Albert Mol een gastrol als Wouter.

De opnamen worden gemaakt op Ampexbanden die later vrijwel allemaal worden hergebruikt. Daardoor zijn alle afleveringen, op één na, verloren gegaan. De buitenopnamen worden op filmmateriaal opgenomen en zijn bewaard gebleven.

JA Zuster Nee Zuster brengt veel liedjes voort. De fantastische muziek uit de serie werd geschreven door Harry Bannink en de teksten van de liedjes door Annie MG Schmidt. De bekendste daarvan zijn wel; M'n Opa, In Een Ruituigje, De Kat Van Ome Willem, Wilt U Een Stekkie, Poes Poes Poes en Duiffies Duiffies.

Ja zuster, nee zuster Decca albumIn de oorspronkelijke serie kwamen er maarliefst 59 liedjes voor. De liedjes zijn verschenen op vier DECCA-langspeelplaten: De geschiedenis van een rusthuis vol herrie, Nieuwe liedjes uit JZNZ, Een rusthuis vol liedjes uit JZNZ, en Niet met de deuren slaan. Van de liedjes werden ook talloze singles en EP's uitgebracht, die in een enkel geval ook de hitparade haalden. Er zijn ook enkele muziekcassettes verschenen met ieder 4 stukken erop. Deze EP-cassettes zijn heden ten dage vrij zeldzaam. De liedjes zijn later nog vele malen her uitgebracht op LP en CD. Rond 2000 was er een interessante uitgave van alle 4 de originele LP's op CD, gestoken in de originele hoezen.

Ja zuster, nee zuster 2002Op 3 Oktober 2002 gaat de film Ja Zuster Nee Zuster onder regie van Pieter Kramer in première. Zuster Klivia wordt gespeeld door Loes Luca, en er is een bijrol voor Paul de Leeuw. De film heb ik overigens wèl kunnen zien uiteraard.

Ik blijf bovendien altijd een zwak voor Paul de Leeuw houden. Ik kan er niets aan doen. Paul de Leeuw is niet gemaakt, doet niet gemaakt. Paul is recht-door-zee, spontaan. Flapt er daardoor altijd dingen uit die recht uit het hart komen. Soms zijn de opmerkingen die hij maakt wel eens een beetje "te", maar....omdat hij dit er soms misschien "ondoordacht" uitflapt, maakt het de situatie wel "echter". Ik sta altijd weer te kijken van hoe "snel" hij op situaties reageert en hoe snel hij bepaalde (en hele scherpe) grappen en/of opmerkingen plaatst.
Maar het volgende moment kan hij iedereen ook weer compleet ontroeren met een bepaald lied of gebaar, terwijl een paar minuten later er weer complete chaos Tinekeheerst. Heerlijk vind ik dat! (de chaos doet me soms denken aan toen Tineke de Nooy vroeger bij Veronica een middagprogramma op de tv presenteerde, dat je af en toe inderdaad die verdwaalde microfoonhengel in beeld zag, of er ineens een hond dwars voor de camera liep, van die dingen die spontaan ontstaan en waar de regie waarschijnlijk helemaal gek van wordt, omdat het dan totaal niet gaat zoals men voor ogen had. Fantastisch!!)
Paul de Leeuw heeft een poosje voor de NCRV gewerkt. Ik had het idee dat de regie hem te strak "onder controle" wilde houden. En...dat is dus juist iets wat je vooral moet láten bij iemand als Paul de Leeuw. Paul de Leeuw is iemand die juist "onstaat" voor het publiek, door spontaan op mensen en op situaties te reageren, die moet je juist aan laten klooien, laat het maar flink uit de hand lopen, want dát is juist zijn kracht. Paul de Leeuw is niet iemand die je binnen de lijntjes moet laten kleuren, om het maar zo uit te drukken. Paul de Leeuw is dat "kind" dat juist BUITEN die lijntjes moet kleuren, omdat er dan juist iets veel mooiers ontstaat.

Paul de LeeuwIk heb een aantal van zijn cd's in de kast staan. Die draai ik af en toe lekker hard, als ik een bui heb en als ik daar zin in heb. Dan nog het liefste keihard meebulderen. Ik vind het heerlijk ontspannende muziek. Echt...draai een cd van Paul de Leeuw, en je hele dag is weer goed! Zo werkt het bij mij wel althans een beetje.
Datzelfde gevoel dat zijn muziek bij mij opwekt, heb ik dus ook als ik naar zijn tv programma's kijk. Eindelijk eens een avond géén ellende, moord en doodslag of andere ordinaire onzin op tv, maar gewoon een gezellige, leuke tv avond, zoals je die vroeger ook altijd op zaterdagavond had (en die ik vandaag de dag nog wel eens mis, vandaar dat de tv programma's van Paul de Leeuw voor mij persoonlijk altijd zo'n enorme "opluchting" zijn).

Zijn film "Spion van Oranje" werd helemaal afgekraakt in de media, maar mijn zoontje en ik zijn samen naar de bioscoop geweest en we hebben ons helemaal ziek gelachen. (vooral dat stukje dat hij zogenaamd in de Koninklijke grafkelder is, meesterlijk gemaakt!)

Met de kerst had ik iets op zijn Hyves geschreven en ik kreeg zowaar ook een heel leuk berichtje terug. Had ik dus nooit verwacht dat hij daarvoor tijd zou maken (voor zo'n druk persoon), dus daar was ik wel heel erg blij mee.
Al met al....Paul de Leeuw geeft mij toch altijd min of meer mijn "feel good" moment, als je het zo wilt stellen. Wat een ander daarvan vind zal me een worst wezen! ;-)

Als ik zijn liedje "Ik heb je lief" hoor, krijg ik 9 van de 10 keer weer opnieuw een brok in mijn keel en beslist overal kippenvel op mijn lijf. Beslist 1 van zijn mooiste liedjes! (naast "De Steen", opgedragen aan Majoor Bosshardt)

Ja zuster, nee zusterOm weer even terug te komen op "Ja zuster, nee zuster"; Producenten Albert Verlinde en Roel Vente hebben een overeenkomst afgesloten met de erfgenamen van Annie M.G. Schmidt en Harry Bannink. Als gevolg hiervan brengt V&V Entertainment een musicalversie van Ja Zuster, Nee Zuster in 2010 in het theater.

Annick Boer is reeds vastgelegd voor de hoofdrol van Zuster Klivia in de nieuwe musical. Joep Onderdelinden (o.a. bekend met zijn rol als postbode Siemen in de VPRO kinderserie "Zaai") zal de rollen van Gerrit en Opa vertolken.
Zaai

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

After The Silence

After The Silence
After The Silence Official Website

After The Silence

After The Silence
After The Silence heeft eindelijk toetsenist! Schrijf je in voor de ATS nieuwsbrief via newsletter@afterthesilence.nl.

After The Silence MySpace

After The Silence YouTube

After The Silence Hyves

Muziek is een mantra voor de ziel

Muziek is een mantra voor de ziel
"Muziek is een mantra voor de ziel. Het is therapeutisch. Net als eten is het iets dat ons lichaam nodig heeft." (Michael Jackson)

Bergkaarten