vrijdag 25 maart 2011

Happy 69th Birthday Aretha Franklin, RESPECT!

Bij haar leven is ze al een legende en vandaag is ze 69 jaar geworden; de enige echte "Queen of Soul" Aretha Franklin!

Aretha Franklin (geboren: 25 maart 1942) had al een platencontract op haar 14e!
Haar vader was dominee in een baptistenkerk, waar Aretha samen zong met haar zussen Carolyn and Erma. Begin jaren 60 werd Aretha Franklin gecontracteerd door Columbia Records en scoorde toen al vele hits. Later werd Aretha Franklin ingelijfd door Atlantic Records.

Belangrijke hits van Aretha zijn o.a. Chain of Fools, Natural Woman, Think, Baby I Love You, The House That Jack Built, I Say a Little Prayer en Respect.

In 1985 zong Aretha dat fantastische nummer "Sisters are doin' it for themselves" met het Britse popduo "The Eurythmics"(met Annie Lennox en Dave Stewart).
In 1987 zong zij een duet met zanger George Michael
 "I Knew You Were Waiting (For Me)", dat wereldwijd een grote hit is geworden.

In 1994 zong ze nog "A Deeper Love" voor de bioscoopkraker Sister Act.
("A Deeper Love" werd - ik dacht in 2007 - ook op een fantastische wijze gecoverd door onze eigen Nederlandse Berget Lewis! Hoor haar versie van "A Deeper love" in het YouTube filmpje hieronder) (ja mensen, ik wind er geen doekjes om, ik ben een grote fan van Berget! Een zangeres waarvan ik blij ben dat ze eindelijk geen achtergrondkoortjes meer doet, want daar hoort ze niet! Zo'n talent met zo'n geweldige stem hoort pertinent op de voorgrond!)



Ik zing in een hardrockband, maar ik houd ook zoveel van de echte oude (zwarte) soul muziek! Het werk van Aretha Franklin is dan ook absoluut in mijn eigen muziekverzameling terug te vinden.
De stem van Aretha Franklin....dat is al een "instituut" an sich!
Aretha Franklin is, vind ik persoonlijk, net zo'n groot en belangrijk icoon uit de muziekwereld als dat bijvoorbeeld Elvis Presley, Michael Jackson of Tina Turner dat zijn. Over pakweg 40 jaar, als Aretha t.z.t. dan zelf waarschijnlijk helaas niet meer onder ons zal zijn, wordt er, denk ik, nog steeds muziek van Aretha Franklin op de radio gedraaid.

Ik denk dat heel veel jonge soul/R&B zangeressen van latere generaties absoluut ook door Aretha Franklin zijn beïnvloed.
Zelfs de huidige single van de Brits/Pakistaanse zangeres Rumer, afkomstig van haar debuut album "Seasons of my soul" (waar ik eerder een blog over schreef), dat in februari van dit jaar uitkwam, heeft als titel "Aretha"....en het nummer gaat over een meisje dat naar school gaat terwijl ze Aretha Franklin op haar koptelefoon heeft...

In december 2010 werd Aretha geopereerd. Er gaan geruchten dat Aretha aan alvleesklierkanker zou lijden, maar dit is nooit officieel bevestigd! Wel is het een feit dat de zangeres na de operatie maarliefst 40 kilo (!!!) is afgevallen. Aretha onkent echter dat ze een maagband of i.d. zou hebben laten plaatsen. Echt veel wordt er dus niet losgelaten over de operatie die de zangeres heeft ondergaan.

In ieder geval hoop ik dat Aretha nog heel veel jaartjes in goede gezondheid op deze aardbol zal blijven rondwandelen, maar vooral...zal blijven zingen!
Voor deze dame eigenlijk niets anders dan....(ze zong het ooit zelf al)...RESPECT!

YouTube video: Aretha Franklin - Respect (1967);

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

After The Silence

After The Silence
After The Silence Official Website

After The Silence

After The Silence
After The Silence heeft eindelijk toetsenist! Schrijf je in voor de ATS nieuwsbrief via newsletter@afterthesilence.nl.

After The Silence MySpace

After The Silence YouTube

After The Silence Hyves

Muziek is een mantra voor de ziel

Muziek is een mantra voor de ziel
"Muziek is een mantra voor de ziel. Het is therapeutisch. Net als eten is het iets dat ons lichaam nodig heeft." (Michael Jackson)

Bergkaarten