dinsdag 29 maart 2011

50.000.000 Within Temptation fans can't be wrong! - The Unforgiving 2011 - deel 2

Afgelopen zaterdag schreef ik een blog over Within Temptation en over hun nieuwe album "The Unforgiving" en...eigenlijk bij wijze van "grapje" schreef ik erboven als titel "50.000.000 Within Temptation fans can't be wrong".

Vandaag, dinsdag 29 maart, denk ik dat die titel nog wel eens heel erg dicht bij de waarheid zou kunnen komen....want "The Unforgiving" is vandaag binnengekomen op de 1e plaats (jazeker!!!) in de Amerikaanse en Britse iTunes-lijst van best verkopende rockalbums. Dat melden Sony Music en de band zelf.

Dat Within Temptation het beste muzikale export product van Nederland was wisten we al, maar....een Nederlandse band....op nummer 1 binnenkomen in nota bene Amerika en de UK...wie had dat ooit durven dromen?! Dat is toch geweldig?!!

Je moet er overigens niet raar van staan te kijken als daar binnenkort meer "nummer 1" hits aan toegevoegd mogen worden, want....The Unforgiving is deze week uitgekomen in maarliefst 48 landen! (en in veel landen staat "The Unforgiving" nu al in de top 5 van best verkopende albums!)

Overigens krijg ik nog steeds reacties van mensen die het album "helemaal niets" vinden (vaak in een iets andere bewoording, maar met dezelfde boodschap, zeg maar...). Mensen vinden Within Temptation "te commercieel" geworden.
Maar....wanneer ben je dan nu eigenlijk "te commercieel"? vraag ik me af. Leg me dat eens uit!
Een band als Metallica is ook een harde band....maar een Megadeth is dat ook...net als Slayer, Anthrax, noem ze allemaal maar op. Wereldwijd verkopen ze miljoenen...zo niet...miljarden platen! Dus....in dat opzicht zijn ook dát soort bands "commercieel"! (wie "verkoopt" is per definitie "commercieel", punt uit!)

Ik weet nog dat, toen Within Temptation ruim 10 jaar geleden nog een "upcoming" band was....er toen óók al mensen uit het "vaste kringetje" rondom de band liepen te zeiken dat WT te "commercieel" werd.
Echt mensen...het is ook nóóit goed!
Moet een band dan maar persé "underground" blijven en weinig cd's verkopen? Dus....als een band meer succes krijgt....en inderdaad meer cd's gaat verkopen en meer op tv komt enzo...dat mag dus niet?
Volgens sommigen ging het al "mis" toen Within Temptation meedeed aan optredens voor "commerciële" zenders als Veronica of TMF.
Waarom dan in vredesnaam? Wat is daar mis mee? Waarom mag dat (volgens sommige mensen) niet?
Toen Headbangersball in de jaren 80 werd uitgezonden op MTV (in de tijd dat MTV - de afkorting staat nota bene voor MUSIC Television - nog ècht een MUZIEKzender was! Daar is tegenwoordig ook nog weinig van over! MTV heeft naar mijn mening tegenwoordig als televisiezender nog weinig met muziek te maken, maar dat terzijde...), werden er op die manier ook videoclips hardrockbands uitgezonden en aan de man gebracht...op die manier leerden we namelijk ook hardrockbands kennen, weet je nog wel? Maar.....dat mag dan wel zeker?

Als Within Temptation van oorsprong al popmuziek zou hebben gemaakt, had je waarschijnlijk niemand ergens over gehoord, maar...nu ze toevallig van oorsprong een "metal" band zijn....mag je opeens liever maar niet die "underground scene" ontstijgen en succesvol worden, in de zin van wereldwijd cd's verkopen en optreden in tv programma's? Wat een onzin!! Echt mensen, dat slaat werkelijk helemaal nergens op!

Dat is nu bijna hetzelfde als....omdat ik in een hardrockband zing...dat mensen het plotseling héél erg "not done" of "raar" vinden dat ik ineens verkondig op twitter of zo dat ik een cd van Bløf gekocht heb en zeg dat ik de cd geweldig vind....want "dat kan toch eigenlijk niet"?
Hoezo niet? Waarom is muziek dat toevallig nèt even geen "metal" is meteen per definitie "verkeerd"?
Het zal wel aan mij liggen, maar ik heb zulke dingen nooit zo begrepen....en eigenlijk weiger ik ook pertinent om aan dit soort dingen toe te geven!
Ik heb het al eerder gezegd in mijn blog....ik luister naar hardrock....maar ik luister ook gewoon naar andere muziek! Het gaat er uiteindelijk ook gewoon niet om wat een "ander" daarvan vindt....het gaat er uiteindelijk om wat IK mooi vind en waar IK gelukkig van word! Dus....luister ik naar muziek die IK mooi vind, metal of geen metal!

En zo heeft een band als Within Temptation dus blijkbaar ook te maken met mensen die vinden dat WT eigenlijk vooral de muziek moet blijven maken waar ze ooit mee begonnen zijn....ze mogen daar vooral niet van afwijken...blijkbaar...volgens anderen. Ben je dan een "verrader" als je ineens afwijkt van een muziekstijl waar je meer dan 10 jaar geleden als band mee bent begonnen?
Zeg me nu eerlijk....de mensen die dat vinden....zijn die ook dezelfde persoon als 10 jaar geleden? Ik mag toch hopen van niet! Ieder persoon maakt een ontwikkeling door en je "groeit" verder. Dat geldt ook voor een band en de bandleden die in zo'n band zitten!
Een band als Metallica klinkt ook niet meer hetzelfde als 15 jaar geleden! Ook die band heeft een ontwikkeling en groei doorstaan....en ook de bandleden zijn als het goed is niet meer helemaal hetzelfde als 15 jaar geleden. Dat is normaal!

Bovendien....als zowel Metallica als Within Temptation (of een andere willekeurige succesvolle band) op het punt waren blijven hangen van pakweg 10 á 15 jaar geleden, dan hadden die bands heden ten dage waarschijnlijk niet zo succesvol geweest als dat ze nu zijn! Sterker nog....waarschijnlijk waren ze dan al lang in de vergetelheid geraakt of gestopt wellicht?

Mijn zoon (van 13 jaar) vraagt me zojuist wat Within Temptation en Metallica met elkaar te maken hebben. Op zich niet zo'n verkeerde vraag, maar in een zeker opzicht heeft het wel degelijk iets met elkaar te maken!
Er was namelijk een Metallica van vóór The Black Album en erna....
Er zijn fans die na The Black Album zijn afgehaakt.... Metallica zou te "commercieel" zijn geworden! (waar heb ik dat toch eerder gehoord?...)
Echter....zijn er ook veel fans gebleven en zijn er zelfs miljoenen fans bijgekomen, na de koerswijziging die Metallica vanaf The Black Album heeft ingezet.
In dat opzicht loopt een dergelijk verhaal dus wel degelijk min of meer synchroon met een band als Within Temptation.

Waarschijnlijk zijn er een hoop mensen die bij het verschijnen van het nieuwste Within Temptation album zullen "afhaken", maar....eigenlijk...denk ik dat dat soort mensen eigenlijk heel lang geleden al reeds zijn afgehaakt...is het niet? En dat is ook prima!
Als mensen zich er niet meer in kunnen vinden, so be it, dan moeten diegenen dat vooral voor zichzelf uitmaken. Maar....of dat een band als Within Temptation daarom zou moeten treuren of daar rekening mee zou moeten houden? Hmmm....I don't think so!

Je kunt via Twitter, Facebook enzovoort veel negatieve reacties lezen op het nieuwe WT album, maar.....ook zoveel hele POSITIEVE reacties! Tja....you can't please everyone! Zo is het nu eenmaal...

Nu is WT dus binnengekomen op 1 in de VS en in de UK.... En wederom mensen die lopen te zeiken dat "Amerikanen DUS geen smaak hebben!"....
Tja, ach....ik haal de titel boven mijn blog maar weer naar voren: "50.000.000 Within Temptation fans can't be wrong"! Dan zouden dus al die mensen, die het album dus WEL weten te waarderen, "geen smaak hebben"? Hmmm....sorry, maar dat gaat er bij mij niet helemaal in.

Mensen mogen het album absoluut "bagger" vinden en Within Temptation hoeft absoluut niet je favoriete band te zijn, maar.....als je als NEDERLANDSE BAND (wanneer komt dat nu voor jongens?!) op 1 binnenkomt in de VS en de UK....dan doe je volgens mij toch wel iets goed! Toch?

Lieve beste mensen....ik heb Within Temptation van een "klein bandje" uit "het circuit"....zien uitgroeien tot de best verkopende Nederlandse band in het buitenland! En dat ze nu op 1 staan in de VS en de UK? Dat verdient een hardwerkende band als Within Temptation gewoon zonder meer!

Misschien heeft de "metal" bij WT in de loop der jaren iets meer plaats gemaakt voor "stevige rock" met een "metal randje"....maar....hetgeen Within Temptation als NEDERLANDSE band internationaal heeft gepresteerd, daar kunnen andere Nederlandse bands alleen maar van DROMEN! Dit kom je bijna geen 2e keer meer tegen!

Maar ja, mensen hebben altijd wel iets te zeuren. En....Nederlanders zijn ALTIJD zo goed in het ZEIKEN overal op! Als het Nederlandse elftal godverdorie 2e is geworden op het WK, loop iedereen ineens negatief te doen en te verkondigen dat die "Nederlanders nooit iets presteren". Terwijl....jongens....de 2e plaats op een WK....dat is gewoon echt niet slecht! Ze hebben het potverdorie toch maar gehaald! Toch?

En...zo zouden we ook wel eens wat trotser mogen zijn op een band als Within Temptation, want het is ongelooflijk moeilijk maar o zo bereknap wat ze internationaal hebben neergezet tot op heden!

Vind je de muziek niet leuk? Prima! Dan zet je toch fijn andere muziek op?

Ik weet in ieder geval zeker dat er misschien wel 50.000.000 Within Temptation fans zijn die wèl heel erg veel plezier aan de muziek van deze geweldige band beleven. En inderdaad...daar ben ik er ook eentje van! En zo is dat! ;-)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

After The Silence

After The Silence
After The Silence Official Website

After The Silence

After The Silence
After The Silence heeft eindelijk toetsenist! Schrijf je in voor de ATS nieuwsbrief via newsletter@afterthesilence.nl.

After The Silence MySpace

After The Silence YouTube

After The Silence Hyves

Muziek is een mantra voor de ziel

Muziek is een mantra voor de ziel
"Muziek is een mantra voor de ziel. Het is therapeutisch. Net als eten is het iets dat ons lichaam nodig heeft." (Michael Jackson)

Bergkaarten