vrijdag 11 februari 2011

Rumer - Seasons of my soul (2011)

Afgelopen weken werden er al tracks van dit album gedraaid op Radio 2. Zodoende was ik al een klein beetje "bekend" met de nummers die op de cd staan. Heerlijke rustige "laid back" muziek om bij te ontspannen. In het buitenland was hij blijkbaar al een poosje uit (2010), maar in Nederland ligt hij pas vanaf vandaag in de winkels; het debuutalbum "Seasons of my soul" van zangeres Rumer.

Rumer (haar echte naam is "Sarah Joyce") is geboren in Pakistan (1979) (dochter van een Britse moeder en een Pakistaanse vader), maar is opgegroeid in Engeland. Als er mensen zijn die daarom meteen automatisch denken van "daar hebben we weer de zoveelste Engelse zangeres" (terwijl zij nog geen enkele seconde naar dit geweldige debuutalbum hebben geluisterd) en denken met een nieuwe soort van "Adèle" of "Duffy" te maken te hebben...daartegen zou ik willen zeggen: "Ga eerst eens serieus luisteren" en oordeel daarna pas!

Overigens...vind ik sowieso dat Duffy, Adèle en/of Rumer totaal NIETS met elkaar te maken hebben! Qua persoonlijkheid niet, qua artiest niet, qua muziek niet en qua zang al helemáál niet! Het zijn 3 totaal verschillende zangeressen met allen een eigen identiteit, dus ik begrijp nooit helemaal waar die vergelijking vandaan komt. Niet alle Engelse zangeressen klinken "hetzelfde", niet alle Amerikaanse zangeressen klinken hetzelfde, niet alle Nederlandse zangeressen klinken hetzelfde...en zo kan ik nog wel even doorgaan. Het slaat echt helemaal nergens op dat je muzikanten/zangers/zangeressen gaat vergelijken puur omdat ze uit hetzelfde land komen!

Echter....de vergelijking met andere zangeressen (niet persé uit hetzelfde land), daar komt Rumer dus niet onderuit. Rumer is wellicht geenszins te vergelijken met een Duffy of een Adèle, maar.....het is al vaker gezegd door mensen en in de media.....de stem van Rumer doet bijna als 2 druppels water denken aan wijlen Karen Carpenter! Doe een blinddoek voor, gebruik draaistoelen zoals in The Voice of Holland om slechts alleen het geluid tot je door te laten dringen, laat het album horen aan mensen die nog nooit van hun leven gehoord hebben van zangeres "Rumer" en....dan durf ik er bijna om te wedden dat bijna iedereen de naam van Karen Carpenter noemt!

Luister naar "Seasons of my soul" en het is net alsof de in 1983 overleden Carpenters zangeres weer tot leven is gewekt! Niet alleen de stem van Rumer doet aan The Carpenters denken, want ook de typische "Carpenters" arrangementen met "blazers sectie" en "koortjes" meen ik op "Seasons of my soul" waar te nemen. De muziek op deze debuut cd van Rumer had bij wijze van spreken ook zomaar op een willekeurig Carpenters album kunnen staan.
Met "Seasons of my soul" is het alsof je weer wordt terug gezogen in de jaren 70.

Voor mensen die "fan" zijn van de muziek van "Burt Bacharach" is deze "Seasons of my soul" album een absolute "must"!
Sterker nog: Rumer werd in 2005 door Burt Bacharach persoonlijk ontdekt! Hij haalde haar over naar Californië voor een privéconcert en voorspelde haar een gouden toekomst!
Degene die de muzikale arrangementen en omlijsting van dit album heeft bedacht, heeft dan ook heel goed naar de orkesten van Burt Bacharach geluisterd en heeft zich er, volgens mij, zeer zeker door laten beïnvloeden.

Op het album van Rumer is zelfs een nummer terug te vinden (Alfie) dat door diezelfde Burt Bacharach geschreven is! De meeste overige nummers op het album zijn geschreven door Rumer (Sarah Joyce) zelf. Op het nummer "Saving Grace" speelt Rumer zelfs ook akoestische gitaar mee, dus....Rumer kan meer dan zingen alleen!

Rumer heeft een prettige warme stem om naar te luisteren. Eindelijk eens een zangeres die niet staat te knijpen of te krijsen met haar stem. Eindelijk eens een zangeres waarvan de stem niet bewerkt wordt door die tegenwoordig vaak gebruikte "auto tune pitch correction" techniek. Eindelijk eens een keer geen computer samples op de cd!

Sterke nummers op de cd zijn uiteraard de single "Slow" (zie videoclip onderaan), maar ook het nummer "Aretha" (zie videoclip onderaan). Het nummer "It might be you" is ook een lekker nummer om naar te luisteren. Bij de allereerste luisterbeurt is het net alsof alle nummers sterk op elkaar lijken, maar....bij de 2e luisterbeurt is dit alweer anders, dus....ik heb zelf wel een beetje het idee dat dit een album is die je vaker moet beluisteren en dat de nummers dan steeds meer "groeien", als het ware.

"Seasons of my soul" is een lekker album om naar te luisteren en ik denk dat de cd wereldwijd ook goed verkocht zal gaan worden. Toch raad ik mensen wel aan om het album eerst te gaan beluisteren, voordat ze hem gaan kopen, omdat ik denk dat het album niet iets "voor iedereen" is, als je begrijpt wat ik bedoel.
Het is meer een album voor de echte "liefhebbers", zeg maar....maar dat is iets wat ik vermoed, dus ik kan het ook wel net zo goed compleet mis hebben uiteraard.

Omdat Rumer veelal vergeleken wordt met Karen Carpenter, heb ik voor de "gein" ook maar weer eens een cd van The Carpenters uit de kast getrokken en ernaar geluisterd.
De stem van Rumer lijkt inderdaad abnormaal veel op de stem van Karen Carpenter (het is soms zelfs bijna "eng" hoe dicht de stemmen van beide zangeressen bij elkaar in de buurt komen!), maar als ik heel eerlijk moet zijn....vind ik de stem van Karen Carpenter toch net ietsje "warmer" dan de stem van Rumer. Maar dat doet beslist niet af aan de zangkwaliteit van Rumer!! Rumer kan namelijk wel degelijk zingen!
Naast Karen Carpenter, doet de stem van Rumer me ook zo nu en dan denken aan wijlen zangeres Dusty Springfield (*16 april 1939 – † 2 maart 1999) en zangeres Carole King (*9 februari 1942).

Ik denk nu al, ondanks dat het pas februari is, dat "Seasons of my soul" 1 van de best verkochte albums van 2011 gaat worden!

Eigenlijk heb ik slechts 1 puntje van "kritiek" en dat is dat er op het album misschien iets meer "up tempo" of iets meer "stevigere" nummers hadden mogen staan (maar dat is mijn persoonlijke mening, misschien dat andere mensen hier anders over denken?). Dat had het album wellicht iets "afwisselender" gemaakt en het had Rumer iets meer de kans gegeven om te laten horen dat ze dit óók kan (want daar ben ik van overtuigd)!
Maar....misschien is dat een "tip" voor de eventuele opvolger van "Seasons of my soul"?

Als je eens een keertje naar iets "anders" wilt luisteren dan de zangeressen die doorgaans in de hitparade te horen zijn.....dan zou ik belist eens een luisterbeurtje wagen aan dit debuut album van Rumer! 

Tracklist
01 Am I Forgiven?
02 Come to Me High
03 Slow
04 Take Me as I Am
05 Aretha
06 Saving Grace
07 Thankful
08 Healer
09 Blackbird
10 On My Way Home
11 Goodbye Girl
12 Vertigo *
13 It Might Be You *

* nummer 12 en 13 zijn Bonustracks!

Rumer - Slow - official international videoclip;



Rumer - Aretha - official international videoclip;

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

After The Silence

After The Silence
After The Silence Official Website

After The Silence

After The Silence
After The Silence heeft eindelijk toetsenist! Schrijf je in voor de ATS nieuwsbrief via newsletter@afterthesilence.nl.

After The Silence MySpace

After The Silence YouTube

After The Silence Hyves

Muziek is een mantra voor de ziel

Muziek is een mantra voor de ziel
"Muziek is een mantra voor de ziel. Het is therapeutisch. Net als eten is het iets dat ons lichaam nodig heeft." (Michael Jackson)

Bergkaarten