donderdag 19 februari 2009

Over geluidsdragers en het orderen ervan

cd en muzieknootDe laatste tijd valt het me op dat zodra "jongeren" (dat zijn dan meestal mensen van begin 20 of jonger) het over hun "muziekcollectie" hebben, zij het eigenlijk 9 van de 10 hebben over mp3's op hun i-pot, mp3 speler, computer enzovoort. Een muziekcollectie betekent tegenwoordig blijkbaar het verzamelen van digitale muziekbestandjes.

Er wordt gefluisterd dat de "compact disc", oftewel de cd, in de nabije toekomst een steeds "zeldzamer verschijnsel" zal worden.... Ik als 30 plusser kan me daar eigenlijk heel weinig bij voorstellen. Komt er dan eventueel iets voor die cd terug of wordt muziek in de toekomst daadwerkelijk niets meer en niets minder dan een "digitaal bestandje"? De single wordt al een hele poos niet meer uitgebracht door platenmaatschappijen. Tegenwoordig kun je zo'n liedje uit de hitparade dan "downloaden" via het internet.

Nogmaals...ik kan me er eigenlijk zo weinig bij voorstellen. Wat voor een plezier kun je in vredesnaam beleven aan slechts digitale bestandjes, die je....als je ze "zat" bent, blijkbaar ook weer met het grootste gemak van je schijf wist? Waar is dan de "emotionele waarde" bij muziek gebleven? Ik, als 30 plusser, heb toch meer behoefte aan een "fysiek" schijfje met muziek erop, dan een digitaal bestandje dat je alleen maar kunt luisteren, maar verder dus niet kunt "vast pakken", bekijken, informatie over de artiest/muzikanten lezen enzovoort.

vinyl recordIk ben natuurlijk opgegroeid in het vinyl tijdperk. Vroeger kreeg ik dan als kind zakgeld van mijn ouders en als ik dan een bepaalde plaat wilde hebben, moest ik daarvoor sparen (af en toe kreeg ik natuurlijk wel eens wat). We woonden vroeger op Overvecht (Utrecht) (we zijn in 1980 naar Nieuwegein verhuisd en na 1980 is er heel erg veel veranderd daar, het is er al lang niet meer zo als "toen") en toen had je op het winkelcentrum de "Vendex" (later werd het geloof ik nog een keer Torro en nu is het een hele grote Albert Heijn winkel geworden). De Vendex Foxy Get offwinkelketen bestaat volgens mij in zijn geheel niet meer, maar.....ik kan me wel herinneren dat ze een aparte "platenafdeling" hadden. Of....de oude "Max van Praag" winkel, die inmiddels ook niet meer bestaat. (ik kan me nog herinneren dat mijn broertje - 3 jaar jonger dan ik - een bepaalde single wilde hebben, maar hij wist geen titel of hoe de band heette. Hij moest toen voor de toonbank het liedje voorzingen! Hilarisch! Zie je het gebeuren? Het bleek toen om het singletje "Get off" van de groep Foxy te gaan....)

Het jammere is dat dit soort platenwinkels steeds meer uit het straatbeeld verdwijnen. Zelfs een befaamde muziekwinkel als Boudisque uit Amsterdam heeft geruime tijd terug zijn deuren moeten sluiten, omdat men het financieel niet meer redde. Dit heeft natuurlijk ook wel o.a. te maken met het downloaden, dus mensen kopen minder. Ook 2e hands platenwinkels hebben het steeds moeilijker.
Natuurlijk heeft het er ook mee te maken dat, naast dat er veel gedownload wordt, er wel degelijk cd's verkocht worden, alleen....via internetwinkels, dus...mensen hoeven niet meer persé de deur uit om hun favoriete cd te kopen.

koptelefoonVroeger had je bij V&D bijvoorbeeld bij de toonbank een hele reeks koptelefoons, zodat mensen de plaat naar keuze eerst konden luisteren, voordat ze hem daadwerkelijk zouden aanschaffen. Dan zag je een hele reeks mensen gezellig naast en met elkaar muziek luisteren. Als ik tegenwoordig bij Free Record Shop binnenloop, zie ik dat er nog maar 1 koptelefoon is. Ook dat is dus veranderd.
Bij diezelfde winkel zie je steeds meer videogames, dvd's en andere gadgets, zoals T-shirts, lege cd doosjes enzovoort verschijnen en er liggen naar verhouding steeds minder cd's in de schappen. (en dus móet je dan vaak wel uitwijken naar internet om aan bepaalde cd's te kunnen komen)

platenbeursToch....als ik dan bijvoorbeeld op zo'n platenbeurs, eens in de zoveel maanden, lekker door zo'n bak met platen sta te bladeren, dan zou ik soms heel graag willen dat die ouderwetse platenwinkels van vroeger weer zouden terug komen.
Bij vinyl heb ik dat nog meer eigenlijk dan bij cd's. Vinyl is anders, vinyl "leeft", vinyl kun je zelfs ruiken (probeer dat maar eens bij cd's, dat lukt je echt niet), vooral bij LP's zijn de ontwerpen van de hoezen vaak véle malen mooier en gedetailleerder dan zo'n klein rotboekje van een cd.
Daarbij heb ik dan eigenlijk iets meer voorkeur voor "oud" vinyl, want.....er worden tegenwoordig nog wel in kleinere oplages weer vinyl platen gemaakt, maar ik merk toch dat de kwaliteit van het vinyl vaak iets minder is en vaak ook minder mooi afgewerkt is dan bij oude vinyl platen, die vaak ook wat dikker zijn qua materiaal enzovoort.

Veel mensen hebben hun platen van vroeger weggedaan. Sommigen hebben daar spijt van, anderen weer niet. Ik heb mijn platen van vroeger altijd bewaard. Ik heb het nooit over mijn hart kunnen verkrijgen om het weg te doen. Wat ben ik nu blij dat ik alles nog heb, want sommige platen blijken inmiddels zelfs enigszins in waarde te zijn gestegen, dus als ik dat nu allemaal zou moeten aanschaffen, dan zou dat niet meer te doen zijn! Al zegt de waarde van een LP of ander vinyl me eigenlijk nooit zoveel, het gaat met uiteindelijk toch gewoon om de muziek.

Zoals gezegd heb ik vrijwel al mijn vinyl altijd goed bewaard. Sterker nog, ik koop er nog regelmatig platen bij. Soms via internet (2e hands), via beurzen etc.
Dat betekent ook dat mijn verzameling nog steeds groeiende is.
Mijn platenverzameling staat op zolder in stellingkasten. Ik weet persoonlijk niet of dit een blijvende goede oplossing is, dus misschien dat ik in de toekomst nog weer eens moet gaan uitkijken naar een ander opbergsysteem.

Mijn vinyl omzetten naar mp3 bestanden en dan de platenverzameling wegdoen om ruimte te scheppen? Never! Zet dat maar uit je hoofd, want dat gaat dus gewoon echt nooit gebeuren!

cassettebandjeVeel vinyl verzamelaars hebben een hekel aan cd's. Ik heb er geen hekel aan en ik haat ze ook niet. Soms vind ik de doosjes wat onhandig, omdat ze sneller stuk gaan, maar....eigenlijk heb ik de cd altijd als een soort van vervanger gezien voor het ouderwetse cassettebandje. Je kunt ermee opnemen, het is handig om mee te nemen in de auto (dat zal je met een lp nooit lukken natuurlijk).

In het begin had ik cd's voldoende voor een klein rekje. Toen kwamen er een soort van grote zwarte cd-bakken. Toen een soort van ijzeren cd-toren. Later hebben we nog eens een ladekast gekocht, omdat die bakken niet meer voldeden, maar.....ook die ladekast werd natuurlijk te klein, oftewel......de verzameling groeide en groeide....dus waar laat je dan alles op een gegeven moment?

Dan krijg je soms reacties als "Heb je nu nog niet genoeg cd's dan?" Ehhh...nee, ik vrees dat ik toch teveel muziekfanaat ben die zoveel mogelijk muziek in huis wil verzamelen, zowel oude als nieuwe muziek.

cd rekOp dit moment staan er 5 houten cd rekken van Ikea van de Benno serie. Alle rekken zijn propvol. In elk rek kunnen ongeveer 180 cd's, maar....ik prop ze ook nog vaak bovenop ertussen in de vakjes, dus er zitten daar sowieso meer dan 900 cd's in.
Maar...dan zitten er ook nog 2 volle lades cd's in de ladekast en in de gangkast staan ook nog heel veel cd's. Soms leg ik ook een klein stapeltje boven bij de draagbare cd speler, altijd handig voor als je boven een klusje moet doen.
Ik ben op een gegeven moment maar gestopt met tellen, maar ik weet wel zeker dat ik meer dan 1000 cd's heb zo langzamerhand en de verzameling is nog steeds groeiende (en nee, ik heb nog steeds nooit genoeg!).

cd dividersIk heb ze eigenlijk altijd zowel op alfabet als op genre georderd.
Sinds kort heb ik via via van die A t/m Z cd dividers ontdekt. Ik wist eigenlijk niet eens dat ze bestonden. Ik heb ook altijd veel met kartonnetjes gewerkt voor wat betreft het genre, maar deze cd dividers ben ik wel heel erg tevreden over. Ik vond ze in 1e instantie qua prijs niet zo voordelig, maar ik ben toch wel blij ermee dat ik ze toch aangeschaft heb. Je kunt nu (vooral 's avonds, als het iets donkerder is) toch sneller de juiste letter vinden in een steeds groter groeiende cd collectie.

Het schijnt dat ze ook voor LP's bestaan, dus wie weet in de toekomst....

Mijn "droom" is om nog eens een volledige kamer te hebben waar grote rekken cd's en lp's e.d. staan. Een soort bibliotheek, maar dan met geluidsdragers. Helaas heb ik daarvoor geen kamers genoeg in huis, maar wie weet wat de toekomst brengt.
Nu staan er overal in huis losse gedeeltes van de hele verzameling, dus de hele verzameling bij elkaar in 1 ruimte zou fantastisch zijn!

Voorlopig moet het "opbergen" nog even op de huidige manier......

2 opmerkingen:

  1. Je lijkt wel mijn verhaal geschreven te hebben, bijna alle zaken slaan ook op mijn platenverzameling. Alleen is het mij gelukt om alles in éé kamer bijelkaar te krijgen.
    Bedankt voor de tip van de dividers, die ga ik zeker voor mijn lp's aanschaffen.
    Zal nog vaak bij jou (blog) langskomen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi hoi! Bedankt voor je enthousiaste berichtje! (de 1e reactie op mijn blog, leuk!!) Ja, het blijft een "crime" om zowel de cd als vinyl verzameling op een goede manier opgeborgen te krijgen. Ruimte tekort is een blijvend probleem... Misschien als ooit de kinderen nog eens de deur uit zijn, dat dan een eigen kamer tot de mogelijkheden behoort??? Maar ja, voorlopig moet ik daar nog even niet aan denken, want de tijd gaat toch al veel te hard. Ik probeer maar zoveel mogelijk bij de dag te leven, want ik kan niet zien wat er in de toekomst gebeurt (misschien soms gelukkig maar). In de tussentijd kan ik vast nog wel weer een andere oplossing vinden.
    Jouw blog is trouwens ook altijd een gezellige plek voor muziekliefhebbers, ik mag graag de verhaaltjes lezen, je schrijft leuk! Er mogen van mij nog veel meer van dit soort blogs en sites zijn. Tof trouwens dat je mijn blog ook gelinkt hebt. Die van jou stond hier al, goed hè? ;-)
    Die dividers die op mijn blog staan afgebeeld zijn trouwens die voor de cd's. Ik heb er nog steeds veel plezier van. Maar er schijnen er inderdaad ook voor lp's te zijn. Voorlopig heb ik daar nog kartonnetjes tussen staan (werkt op zich ook gewoon hoor), maar ik kijk wel om me heen of ik wat "netters" kan vinden, ahum.... Het is voor dit soort dingen vaak wel een kwestie van zoeken via internet (of beurzen), want reguliere winkels hebben het vaak niet (meer).
    Maar ja, voorlopig heb ik weer veel meer uitgegeven dan de bedoeling is, dus ik wacht weer eventjes. Alles op zijn tijd, nietwaar? Gaat allemaal goed komen. Hé, bedankt nogmaals voor je leuke berichtje en je bent altijd weer van harte welkom!! Groetjes, Ingrid (Muziekfanaat)

    BeantwoordenVerwijderen

After The Silence

After The Silence
After The Silence Official Website

After The Silence

After The Silence
After The Silence heeft eindelijk toetsenist! Schrijf je in voor de ATS nieuwsbrief via newsletter@afterthesilence.nl.

After The Silence MySpace

After The Silence YouTube

After The Silence Hyves

Muziek is een mantra voor de ziel

Muziek is een mantra voor de ziel
"Muziek is een mantra voor de ziel. Het is therapeutisch. Net als eten is het iets dat ons lichaam nodig heeft." (Michael Jackson)

Bergkaarten