zaterdag 28 februari 2009

Elvis Presley LP box gekregen en LP's reinigen

ElvisMensen in mijn naaste omgeving weten wel dat ik redelijk idolaat ben van Elvis Presley. Toen Elvis overleed op 16 augustus 1977 (2 dagen voor mijn 6e verjaardag) wist ik eigenlijk nog niet echt wie Elvis was.

Het is nu bijna niet meer voor te stellen, maar...vergeet niet dat Elvis op het einde van zijn leven lang zo populair niet meer was en dat hij door de media toch wel redelijk werd afgekraakt, mede door zijn uiterlijk, want Elvis was natuurlijk niet bepaald de slankste meer.
De beelden van de concerten vlak voor zijn dood die nog wel eens worden uitgezonden op tv, zie ik eigenlijk ook liever niet, omdat ik eigenlijk vind dat die nooit meer uitgezonden hadden moeten worden.....je ziet immers een (aftakelende) Elvis die regelmatig teksten vergeet, zweet als een otter, ademhalingsmoeilijkheden heeft, een Elvis die....als je de beelden goed bekijkt eigenlijk gewoon, ondanks zijn materiële rijkdom, doodongelukkig is.... Ik vind de beelden eigenlijk te triest voor woorden. Niet eens omdat hij dan bijvoorbeeld teksten vergeet of wat dan ook, maar omdat ik een ongelukkig mens zie. Ik denk dan ook altijd nog steeds dat de dood van Elvis best wel eens zijn eigen keuze geweest zou kunnen zijn.....

Elvis funeralIk weet nog goed dat toen mijn moeder mijn broer(tje) destijds naar de crèche bracht, dat alle moeders het ineens over "Elvis" hadden: "Heb je het al gehoord? Elvis is dood" Er was toen nog niet de hele dag televisie, zoals heden ten dage het geval is, maar 's avonds bij het Journaal zag je dan ineens de witte auto's van de rouwplechtigheid van Elvis. Het maakte blijkbaar nogal indruk op mensen, dus...."dat moest vast wel een belangrijk iemand geweest zijn", denk je dan als kind.
Ik weet nog wel dat ik toen ook aan mijn moeder daadwerkelijk de vraag stelde: "Mam, wie was dat dan, Elvis?"..... Mijn moeder zal wel zoiets geantwoord hebben als "Dat was een hele beroemde zanger vroeger".

Elvis gospel figureDoor de jaren heen heb ik natuurlijk wel steeds meer "kennis" gemaakt met Elvis. Althans....met zijn muziek, de films, etc. De commercie in winkels (posters, kaarten etc.). Hier is toch wel uit voortgekomen dat ik toch een redelijk groot liefhebber ben geworden van de muziek van Elvis en ik heb ook wel het e.e.a. aan Elvis souvenirs in huis staan. Niet dat mijn huis ermee uitpuilt, dat valt ook wel weer mee, maar bepaalde items, zoals de McFarlane figures vind ik heel mooi, apart en leuk om te hebben. (De "Gospel" figure vind ik tot nu toe het beste gelukt en is mijn favoriete figure)
Ik behoor echter niet tot de mensen die alles verzamelt wat los en vast zit, maar als ik echt een heel speciaal iets tegenkom (zoals bijvoorbeeld lang geleden een heuse Elvis koekjespot in de vorm van een jukebox), dan vind ik het dus wel leuk om zoiets te hebben (mits het betaalbaar blijft, dat is wel een vereiste).

Het belangrijkste vind ik echter toch de muziek, want daar draait het toch uiteindelijk om. Ik heb niet alles (met Elvis ben je immers nooit uitverzameld, dat is onmogelijk), maar wel veel. Daarbij bijv. ook cd's met bootleg opnames van concerten die Elvis gegeven heeft. Die zijn eigenlijk nog het leukst, omdat je dan ook de reactie van het publiek meekrijgt. Dat heb je op de studio opnames natuurlijk niet.

Ik heb wel wat Elvis vinyl (het meeste singletjes en dan ook nog heruitgaves, omdat de originele persingen vaak veel te duur zijn), maar ook weer niet zoveel.

Daarom was het afgelopen week een extra verrassing dat mijn moeder via via een heuse Elvis Presley Greatest hits LP box (van Readers Digest), met daarin maarliefst 8 LP's, heeft weten te bemachtigen. Dat was dus wel een "cadeau'tje".
Elvis LP box
Elvis LP box 8 records
Alleen....blijkbaar hebben de LP's bij degene waar ze vandaan komen jarenlang op zolder gestaan of iets dergelijks, want......het vinyl van alle LP's was behoorlijk smerig.

"Hmmm"...zei mijn vader...."Misschien schoonmaken met een doekje met water of zo?" Nou pa....als je héél snel van je vinyl af wilt, moet je ze vooral met water gaan schoonmaken. Vooral het Nieuwegeinse water, dat boordevol met kalk zit. Dat lijkt me niet echt handig, want het kalk gaat dan tussen en in de groeven zitten en dan kun je dus je plaat gewoon echt afschrijven.

"Misschien kun je op internet wel iets vinden", zei mijn moeder.
Dat leek een betere optie....want ik had al wel eens wat rondgekeken, dus ik wist wel dat er zoiets bestond.

Bij het zoeken op internet kwam ik zelfs complete electrische platenreinigingsmachines tegen, maar.......zodra daar prijzen bij staan van tussen de 300 en de 500 euro, ben ik bang dat ik dan toch eventjes verder moet kijken. Ik zorg graag goed voor mijn platen, maar....er zijn grenzen....

Knosti Disco-antistat platenreinigerToen vond ik op www.highfidelitydiscs.nl de Knosti Disco-antistat platenreiniger. Het kostte nog minder dan een 10e van het bedrag van dat dure electrische apparaat dat ik ergens had gezien.

Toen ik op YouTube.com ook nog een instructiefilmpje (zie filmpje hieronder) tegenkwam, dacht ik: "Dat moet ik hebben!" Zo gezegd, zo gedaan en dus besteld. Vandaag ontving ik de platenreiniger al in huis, dus dat is een snelle service! Helemaal perfect.

Knosti Disco Antistat platenreiniger:


Nu was ik toch wel benieuwd of het inderdaad zo goed werkte als het instructiefilmpje beloofde. Maar.....ik geloofde bijna mijn eigen ogen niet. Het werkte nog ook!

Ik had de Elvis LP box gereed gelegd en de LP's heb ik stuk voor stuk behandeld. Ze waren dus ècht ècht ècht smerig, in die zin dat ik dacht: "Dat krijg je nooit meer schoon", maar het reinigingsapparaat is net toveren met Hans Klok....het vuil was in mum van tijd verdwenen! Ik zit hier echt GEEN reclame praatje te houden of zo, maar de reiniger werkt dus echt. De LP's zijn weer brandschoon en zien er als nieuw uit!

Ze staan nog in het droogrekje, maar ze zullen onderhand wel droog zijn.
Dus...morgen maar eens op de platenspeler uitproberen hoe ze klinken na de reinigingsbeurt (vóór de reinigingsbeurt durfde ik de LP's niet eens op de platenspeler te leggen, zo vies waren ze). Absoluut geen spijt dus van deze aankoop. Beslist aanradertje voor mensen die veel vinyl in huis hebben en/of verzamelen. Het is misschien even wat handwerk en af en toe een beetje geknoei met de reinigingsvloeistof, maar.....wel stukken goedkoper dan die dure machines (en het werkt even zo goed!), dus daar heb ik een beetje handwerk dan wel voor over. Ik ben dik tevreden over dit product!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

After The Silence

After The Silence
After The Silence Official Website

After The Silence

After The Silence
After The Silence heeft eindelijk toetsenist! Schrijf je in voor de ATS nieuwsbrief via newsletter@afterthesilence.nl.

After The Silence MySpace

After The Silence YouTube

After The Silence Hyves

Muziek is een mantra voor de ziel

Muziek is een mantra voor de ziel
"Muziek is een mantra voor de ziel. Het is therapeutisch. Net als eten is het iets dat ons lichaam nodig heeft." (Michael Jackson)

Bergkaarten