zondag 1 februari 2009

Onze Rock-Ola 1448 ijspegel (1955) jukebox deel 3

Rockola wallboxDe jukebox kan eigenlijk min of meer beschouwd worden als een soort muzikale "teletijdmachine" waarmee je terugreist naar de "tijd van toen". Als mensen onze jukebox zien brengt dat bij veel mensen herinneringen naar boven (Reacties als: "Oh mijn oom had vroeger ook zo'n ding in het café staan"). Voor mijn ouders (van de geboortejaren 1947 en 1942) zijn het toch vooral machines die vroeger bij de "patatzaak" te vinden waren: "Dan ging je een patatje halen en dan deed je geld in de jukebox en koos je een plaatje".

Mijn moeder was als tiener weg van de "Everly Brothers", maar ik denk niet dat er echt veel platen in het ouderlijk huis van mijn ouders te vinden waren, want daar was toch min of meer geen geld voor. Mijn opa (van vaders kant, ik heb de man helaas nooit gekend, omdat hij voor mijn geboorte reeds overleden is) had wel enkele plaatjes met blaaskapellen e.d. Maar echt "Rock&Roll" achtige platen zijn er denk ik nooit echt gedraaid.
Mijn moeder kreeg als tiener ooit eens een promofoto van de "Beatles" toegestuurd van een penvriendinnetje uit Engeland, toen in Nederland nog nooit iemand van de Beatles gehoord had. Mijn moeder had het opgehangen op het prikbord op school, maar...het moest eraf van de leraar ("Dat langharige tuig!"......in de tijd dat de Beatles eigenlijk nog redelijk korte koppies hadden...).
Johnny CashMijn ouders draaien eigenlijk compleet andere muziek dan ik. Mijn moeder wil nog wel eens luisteren naar Tom Parker of zoiets dergelijks. Mijn vader luistert met name naar Duitse heimat muziek of country (Kenny Rogers e.d.), vroeger luisterde hij ook nog wel naar platen van de Volendamse groep The Cats. Wat dat betreft heb ik mijn muzikale smaak niet echt van mijn ouders overgenomen (alhoewel ik het "Beatle" achtige "Sure he's a cat" - dat nog door Cees Veerman werd gezongen - nog wel kan waarderen en het door Piet Veerman gezongen "Lea" heeft natuurlijk die geweldige typische sound van eind jaren 60!) .
Misschien dat er af en toe een klein beetje "country" in mijn muzikale smaak te bespeuren is, zoals Johnny Cash bijvoorbeeld (al gaat mijn muzikale voorkeur voor Johnny Cash meer uit naar zijn "Sun Records" periode), of The Eagles en in sommige Rockabilly muziek is soms ook nog wel een tikje country terug te vinden...maar daar houdt het toch wel ongeveer mee op.

De "fifties" heb ik zelf (in tegenstelling tot mijn ouders) natuurlijk niet meegemaakt. Ik kan dus ook niet zeggen dat ik "terug in de tijd" zou willen, want ik weet niets van die tijd. Mijn geboortejaar is 1971, dus....mijn jeugdjaren zijn toch met name de jaren 70 en 80. Ook uit die periode heb ik veel favoriete muziek en veel daarvan is ook in mijn verzameling terug te vinden. Veel daarvan had ik in mijn eigen jeugd al reeds gekocht (gespaard van mijn zakgeld), later heb ik ook nog veel aangevuld middels 2e hands platenwinkels, platenbeurzen en later ook via internet.
Omdat ik de plaatjes vroeger van mijn zakgeld moest kopen, was ik nog niet in de gelegenheid alle muziek te kopen die ik mooi vond, dus...wat deed je dan? Je nam de muziek op van de radio op een cassettebandje, bijvoorbeeld tijdens de Top 40 of zoiets dergelijks. Als ik nu nog een liedje op de radio hoor uit die periode, kan ik bij wijze van spreken het commentaar van de disc jockey/presentator bij het gedraaide plaatje van toen er nog bij bedenken.

Bryan AdamsOndanks dat mijn eigen "roots" dus bij de jaren 70 en 80 liggen, ben ik eigenlijk nooit iemand geweest die zich strict aan de muziek hield die in de Top 40 te horen was, zoals bij veel leeftijdsgenootjes wèl het geval was vaak. Ik had bijvoorbeeld al lp's van Bryan Adams in huis toen nog bijna niemand wist wie dat was. Als ik dergelijke platen aan klasgenootjes liet zien, zaten me ze aan te kijken of ze water zagen branden. (Pas vele jaren later, toen Bryan Adams wat "commerciëlere" plaatjes begon te maken, zoals "I do it for you", begon hij wat bekender te raken bij het grotere publiek, al....werd de muziek van Bryan Adams voor mij persoonlijk vanaf die tijd vreemd genoeg eigenlijk steeds minder interessant....maar dat is weer een andere discussie misschien)

Stray CatsKlasgenootjes luisterden naar Duran Duran, Wham!, Spandau Ballet, Culture Club, dat soort uit de jaren 80 populaire muziek. Ik luisterde deze muziek ook wel, maar begon ook een wat "alternatievere" smaak te ontwikkelen. Op 1 of andere manier had ik ook altijd iets meer met "gitaren" dan met "disco", zeg maar. Bands als "Bon Jovi" begon ik leuk te vinden, meer de hardrockkant op dus eigenlijk. Die hardrocksmaak is zich later ook weer veel verder gaan ontwikkelen. AOR (Adult Oriented Rock) is ook een grote favoriete muziekstijl, een band als Journey (met name de periode met zanger Steve Perry) vind ik fantastisch! Maar....ik luisterde ook zoveel andere soorten muziek. Het was bij mij nooit 1 stijl muziek, ik luisterde eigenlijk naar alles (en dat is eigenlijk nooit veranderd).
Ook, met name door de platen die ik bij mijn (op zijn minst 10 jaar oudere) neefjes/nichtjes hoorde, begon ik "Rock&Roll" en "Rockabilly" ook interessant te vinden. In de jaren 80 waren toen net de "Stray Cats" erg populair, maar ik leerde ook andere artiesten in die stijl muziek kennen. Omdat ik de fifties niet heb meegemaakt, wordt het dan toch min of meer een muzikale ontdekkingsreis. Dus...eigenlijk min of meer het muzikale verleden "herontdekken", want daar komt het op neer.

Eddie CochranNatuurlijk kom je dan de geëikte namen tegen, zoals Elvis Presley, Little Richard, Bill Haley, Buddy Holly, Carl Perkins, Gene Vincent etc. Het Johnny Burnette trio leerde ik kennen via de Chevy Cats. Ik ontdekte een zanger als "Eddie Cochran" (1 van de beste ontdekkingen ooit).
Of ik kocht eens zo'n compilatie cd van Sun Records of een andere Rock&Roll compilatie cd en dan kwam ik weer wat interessante namen tegen waar ik dan meer over wilde weten (lang leve het internet in dat geval, want op die manier kun je aan heel veel informatie komen).
In sommige gevallen wil een rondje YouTube.com ook nog wel eens helpen om aan informatie over bepaalde muziek te komen.
Het "spannende" blijft toch het "onbekende" ontdekken. Althans....wat voor anderen misschien al jaren bekend is, kan voor mij dan nèt weer die nieuwe ontdekking zijn.

Het is misschien ongeveer net zoiets als dat tegenwoordig jongeren de platenspeler van hun ouders (dat begint al bij mijn eigen kinderen) vinden, alsmede de bijbehorende platen in de platenkast en dan muziek (uit onze jeugd) ontdekken die ze ineens heel interessant vinden, zoals lp's van de hardrockformatie Iron Maiden of Kiss e.d., muziek die voor ons bij wijze van spreken al gesneden koek is, maar voor de jeugd geheel "nieuw" is.

Zo moet je het misschien ook zien als mijn eigen "ontdekkingstocht" naar muziek uit tijden van lang voordat ik geboren ben.

MikaLang voordat we onze Rock-Ola jukebox konden kopen ben ik reeds begonnen met het verzamelen van singletjes met muziek dat enigszins in de jukebox zou "passen". Naar mijn idee moet dat dan toch muziek uit de jaren 50 of 60 zijn, in ieder geval Rock&Roll gerelateerde muziek. Ik heb wel eens jukeboxen gezien (o.a. op YouTube) die dan ineens de allernieuwste disco hit van "Mika" uit de speakers laten denderen (want ook "nieuwe" muziek wordt tegenwoordig op vinyl geperst). Ehhh, met alle respect, ik kan de muziek enigszins waarderen, maar....deze muziek in de jukebox? Het zou bij mijn in ieder geval niet in mijn hoofd opkomen.

Welke muziek er wèl in de jukebox zit? Dat vind ik wel een leuk onderwerp voor "Onze Rock-Ola 1448 ijspegel (1955) jukebox deel 4".....

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

After The Silence

After The Silence
After The Silence Official Website

After The Silence

After The Silence
After The Silence heeft eindelijk toetsenist! Schrijf je in voor de ATS nieuwsbrief via newsletter@afterthesilence.nl.

After The Silence MySpace

After The Silence YouTube

After The Silence Hyves

Muziek is een mantra voor de ziel

Muziek is een mantra voor de ziel
"Muziek is een mantra voor de ziel. Het is therapeutisch. Net als eten is het iets dat ons lichaam nodig heeft." (Michael Jackson)

Bergkaarten