vrijdag 6 februari 2009

Nederland heeft weer een metalband minder na stoppen After Forever

After Forever
Nederland is sinds gisteren (do 5 februari 2009) weer een dijk van een metalband armer: After Forever heeft gisteren aangekondigd te stoppen met de band.

Als zangeres ben ik zelf al vrij lang actief in de "metal" muziek, dus zodra er iets interessants te volgen is op Nederlands metalgebied, dan ben ik er natuurlijk wel "bij". After Forever is ooit begonnen in 1995, dus ik heb de band wel min of meer op zien komen en uiteraard ook wel eens een live optreden bijgewoond, zoals bijvoorbeeld in Tivoli te Utrecht op 17 april 2007, met als supportact de Nederlandse band Xystus (Ook beslist de moeite waard!) en met gastoptredens van o.a. ex-Orphanage (Utrechtse band!) zanger/grunter George Oosthoek en niemand minder dan de Duitse zangeres (van de beroemde Duitse metalband Warlock) Doro.
George Oosthoek Doro
Ooit zagen we de band in dezelfde zaal optreden toen zij ook een cover van Iron Maiden speelden: "The Evil that men do". Dat deed de band echter zo voortreffelijk (met geweldige zang van Floor Jansen!) dat het publiek toen om "meer Iron Maiden" bleef roepen (dat is het "gevaar" van "covers" misschien???)

Tegenwoordig brengen veel bands/artiesten naast een cd hun album ook (weer) uit op vinyl, zo ook After Forever. Ik heb nog niet echt veel "nieuw" vinyl gekocht (omdat ik de prijzen eigenlijk schrikbarend hoog vind), maar voor After Forever heb ik toen een uitzondering gemaakt. Zowel hun album Decipher uit 2002 als hun titelloze album "After Forever" uit 2007 heb ik, naast cd, ook op vinyl/lp gekocht! Ik stond er overigens versteld van hoe "warm" het geluid is op vinyl, vergeleken met de cd. Het is misschien verbeelding, maar ik vond op 1 of andere manier dat de instrumenten veel "organischer" klonken, een wat "dieper" geluid. Ik heb dus nog steeds geen spijt van mijn aankopen.
Daarbij vond ik het ontwerp qua lay-out op de lp hoezen ook véél mooier uitgewerkt dan op het boekje van de cd! Het ontwerp kwam véél beter tot zijn recht. (dat is ook hetgeen ik "mis" bij cd's....de vaak prachtige ontwerpen die je vroeger op lp hoezen aantrof!)
hoes Decipher hoes After Forever 2007
Met de komst van toetsenist Joost van den Broek vond ik het geluid van After Forever ook wat "toegankelijker" geworden, vergeleken met voorgaande albums. Het was symfonischer en daar ben ik eigenlijk persoonlijk wel een groot liefhebber van. De muziek was melodieuzer op 1 of andere manier, wat "bombastischer".

De single "Energize me" vond ik echt een "berennummer"! (om het zo maar eens uit te drukken)

Na bijna 15 jaar heeft de band dus besloten om een einde te maken aan After Forever.
Ik moet eerlijk bekennen dat ik niet echt helemaal vreemd opkijk van dit bericht en het eigenlijk al min of meer een tijdje heb zien aankomen.

Mede oprichter gitarist Sander Gommans was al geruime tijd ziek en andere bandleden waren ook weer bezig met andere projectjes. Zangeres Floor Jansen geeft o.a. ook zanglessen en bandcoaching. In 2008 focussen de bandleden zich op een aantal side-projects. Toetsenist Joost van den Broek componeert muziekstukken voor "Classics in Rock" en "Christmas Metal Symphony". Zo kan ik nog wel even doorgaan.

Korte tijd heeft de band nog een aantal shows gespeeld zonder Sander Gommans, vanwege zijn gezondheidsklachten, maar toen bleek dat de gitarist langere tijd niet zou kunnen meespelen werd een tijdelijke stop ingelast van een jaar. Die tijdelijke stop is nu dus definitief.

Jammer, want ik had de band graag nog weer eens "live" gezien, maar dat zit er niet meer in. After Forever, jammer dat jullie stoppen, heel erg bedankt voor zoveel jaren gave muziek en optredens!

Tot slot nog een video van mijn favoriete After Forever nummer: Energize me!
(Daaronder nog een video van "The evil that men do" uitgevoerd door After Forever!)


After Forever - The Evil That Men Do:

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

After The Silence

After The Silence
After The Silence Official Website

After The Silence

After The Silence
After The Silence heeft eindelijk toetsenist! Schrijf je in voor de ATS nieuwsbrief via newsletter@afterthesilence.nl.

After The Silence MySpace

After The Silence YouTube

After The Silence Hyves

Muziek is een mantra voor de ziel

Muziek is een mantra voor de ziel
"Muziek is een mantra voor de ziel. Het is therapeutisch. Net als eten is het iets dat ons lichaam nodig heeft." (Michael Jackson)

Bergkaarten