woensdag 21 december 2011

Jon Bon Jovi....dead or alive!

Eergisterenavond, toen ik eigenlijk de computer wilde afsluiten, zag ik opeens een nieuwsbericht op Facebook staan waar ik me, zo gezegd, helemaal wezenloos van schrok. Jon Bon Jovi, leadzanger van de Amerikaanse Rockband Bon Jovi, zou plotseling in coma zijn geraakt en zou zijn vervoerd naar het Jersey Shore Medical Center, waar hij op 49-jarige leeftijd overleden zou zijn!
Het 1e aantal seconden denk je dan op dat moment eventjes verder niet meer na.....omdat ik, hoe dan ook, toch erg onder de indruk van het nieuwsbericht was. Mijn hart voelde ik zowat in mijn keel kloppen.
Als je dan weer een beetje bij zinnen komt...ga je verder zoeken....in 1e instantie op de officiële website van Bon Jovi, maar....daar stond niets hierover vermeld! Vreemd....
Verder zoeken...maar ook dat leverde geen andere gerelateerde nieuwsberichten op. Zou het nieuws dan nog zó "vers" zijn? Maar....Jon Bon Jovi is een wereldwijd bekende/beroemde zanger, dus...dan had er toch ècht wel meer nieuws op gestaan, dacht ik bij mezelf.
Weer terug naar Facebook....waar ik plotseling een bericht zag staan van een collega muzikant in mijn vriendenlijst...waarin vermeld werd dat het om een bevestigde HOAX ging!
Een HOAX? Pffff....er viel eventjes iets van mijn schouders....opluchting....gelukkig, God zij dank!!


Verder zoeken op Twitter.....de tweets over zowel de doodsvermelding als de hoaxvermelding aangaande Jon Bon Jovi stonden door elkaar heen en bleven elkaar opvolgen. Maar dat het een HOAX was (een bericht dat rondgestuurd wordt en niet waar is), gaf aan 1 kant opluchting....aan de andere kant werd ik er eigenlijk best wel boos om. Vooral omdat ik zo enorm geschrokken was en vele mensen met mij. Ik had ook echt zoiets van "Flik me dit nooit meer!"

Gelukkig werd er namens de echte Jon Bon Jovi een foto op Facebook en Twitter geplaatst (zie foto bovenaan), waarop hij te zien is met een stuk papier in zijn hand, waarop o.a. de datum van die dag te lezen valt, waarmee hij duidelijk wilde maken van "Hé, maak je geen zorgen, ik ben er nog en springlevend!
Een hele opluchting!


Er zijn mensen die overigens misschien denken dat ik de eventuele dood van een "bekend" iemand als "erger" beschouw dan dat van een "onbekend" iemand (dacht ik uit reacties van iemand te bespeuren), maar....dan vraag ik me toch af waarom iemand dit denkt. Natuurlijk maakt het helemaal niets uit of iemand wel of niet bekend is! Als iemand overlijdt, maakt niet uit wie, is dat ALTIJD erg! Dus....die opmerking begreep ik eigenlijk niet helemaal.


Ik kan me er alleen vreselijk aan storen wanneer dit soort nepoverlijdensberichten rond worden gestuurd! Een poos geleden is het Mick Jagger (Rolling Stones) ook al overkomen, toen iemand ineens "RIPmickjagger" begon te twitteren....
Ook kan ik me nog goed herinneren dat er op een gegeven moment grote paniek op Twitter was, omdat "Jan Smit" zou zijn verongelukt. Zelfs ik schrok daar eventjes van. Ik ben geen fan van Jan Smit zijn muziek (misschien is het een hele aardige jongen, dat weet ik niet....maar het is nu eenmaal niet zo mijn muzikale smaak), maar...daarom iemand dan ook maar dood wensen? Dat slaat toch nergens op! Die jongen is net vader geworden...waarom zou ik die jongen dood wensen? Gelukkig bleek er niets aan de hand en zat Jan Smit gewoon samen met zijn zus bij een voetbalwedstrijd.
Trouwens....de geruchten over zangeres Adèle, van nog niet zo lang geleden, dat ze een vorm van keelkanker zou hebben of iets in die richting.....was dus ook zo'n verschrikkelijk misselijkmakende HOAX die werd rondgestuurd. Iemand doodwensen of ernstig ziek wensen....kom op zeg! Als je dat soort berichten de wereld in helpt, dan ben je toch gewoon zielig?
Hebben dat soort mensen echt niets anders/beters te doen of zo?
Als je iemand anders dit soort erge dingen toewenst....dan is het bijna de Goden verzoeken.....denk ik dan altijd maar.
Misschien ligt het aan mij, maar ik kan mezelf echt niet voorstellen dat er mensen op deze aardkloot rondlopen, die er vreselijke lol aan beleven om dit soort berichten te verzinnen en de wereld in te helpen. Dat je überhaupt iemand dit blijkbaar al toewenst! Dat is pas ècht ZIEK!

Oh ja....en dan heb je dus ook nog de mensen die....als blijkt dat Jon Bon Jovi gewoon nog springlevend is....letterlijk op Twitter e.d. vermelden dat ze het "jammer" vinden dat de geruchten niet waar zijn, oftewel...."jammer dat hij niet dood is".
Of....dat mensen tweets schrijven dat ze opgelucht zijn dat hij nog leeft, zodat ze dan niet de hele week Bon Jovi muziek op de radio hoeven te luisteren......
Ach ja...mensen blijven altijd een beetje rare wezens.....die andere wezens niets gunnen of een ander zelfs inderdaad "dood wensen"....blijkbaar.... Ik kan soms zo verschrikkelijk moe worden van dat soort gedrag van mensen. Vooral Nederlanders zijn daar heel erg goed in....het liefst een ander de grond in willen stampen.....en zodra iemand succes heeft, iemand het liefste weer zo snel mogelijk willen neerhalen. Bah, bah en nog eens bah! Maar goed....dat is alweer een hele discussie op zichzelf.

Ik lees trouwens best wel denigrerend getinte uitspraken over iemand als Jon Bon Jovi.
Jon Bon Jovi zou een "huisvrouwen"-zanger zijn en beslist geen "rocker".
Tja....dat de band Bon Jovi veel vrouwelijk publiek trekt, zal ongetwijfeld een waarheid zijn, maar ik heb toch wel het idee dat er, door de jaren heen, ook steeds meer mannen naar de concerten zijn komen kijken.
Ik luister overigens al naar de muziek van Bon Jovi vanaf dat ik een tiener was. Ik had ook posters aan de muur (jazeker!). De muziek van Bon Jovi is eigenlijk altijd wel belangrijk voor me geweest en ook gebleven! Ik ben de groep altijd blijven volgen en heb hun hele repertoire in de kast staan, zelfs van Jon Bon Jovi en Richie Sambora (gitarist/zanger) solo.
Bon Jovi was in de jaren 80 gebombardeerd tot "tiener"band...(en die tieners van toen zijn dan waarschijnlijk de "huisvrouwen" van nu???) Ik heb de band ook wel eens "live" gezien en er kwamen destijds inderdaad veel tieners op af....


Toch....ben ik altijd iemand geweest die door die "labels" en "hokjes" (die vaak door anderen werden opgelegd) heen kon luisteren op 1 of andere manier, omdat ik (toen al) wel degelijk heel veel muzikale kwaliteiten bij de muzikanten van Bon Jovi constateerde.
Ook "live" staat de band namelijk als een huis! Ik heb ook altijd veel bewondering gehad voor gitarist Richie Sambora, omdat ik vind dat hij er altijd op 1 of andere manier uitspringt, uit het geheel. En....als tiener was ik al verknocht aan de akoestische live-sessies die Jon Bon Jovi en Richie Sambora vaak deden, want de tweestemmig gezongen nummers waren echt van grote klasse!
Zelfs als de nummers van Bon Jovi heel "klein" werden gehouden (i.p.v. dat de nummers werden gespeeld met ruige rockgitaren etc.), bleven de nummers nog steeds overeind en dát zijn de kenmerken van goed geschreven liedjes!
Als je de nummers van Bon Jovi gaat "ontleden", dan zitten er zoveel "laagjes" in waar zó goed over na is gedacht, dat is onvoorstelbaar!


In het begin werd Bon Jovi met name gepresenteerd als "Hardrockband", maar.....aan dat labeltje voldoet de band allang niet meer. Dat ene labeltje zou ze zelfs te kort doen!
Als ik aan Bon Jovi denk, denk ik aan een dynamische Rockband met veel soul, een vleugje country/west-coast, vleugje popmuziek, een hele strakke band, muzikanten die hun instrumenten heel erg goed beheersen, perfectionistisch, bombastisch....maar wanneer de muziek klein gehouden wordt blijft de band ook ijzersterk. Vooral de heren Jon Bon Jovi en Richie Sambora vormen samen een ijzersterk muzikaal duo. Mensen die de solo cd's van Richie Sambora niet kennen, zouden die voor de gein eens moeten gaan beluisteren....wat een soul en blues heeft die man in zijn muziek, wat een stem!! Het is zo iemand die je met slechts alleen zijn stem en zijn gitaar uren zou kunnen vermaken en blijven boeien!


In ieder geval...ik vind dus dat als je Bon Jovi nog steeds slechts als een "vrouwen"bandje ziet....dat je de band dan toch echt te kort doet! Mijn muzikale gehoor heeft me wat dat betreft nog nooit in de steek gelaten en wat ik bij Bon Jovi als band en als muzikaal geheel hoor, is gewoon GOED, klaar uit!
Ach ja....misschien zijn niet altijd alle nummers even briljant, maar ja......ik bedoel.....Mozart zal ook wel eens een "writers block" hebben gehad of een iets minder goed gelukt muzikaal stuk hebben geschreven.... Je kunt niet je hele leven alleen maar perfect zijn, toch? (getuige o.a. de laatste gezamenlijke cd van Metallica & Lou Reed....ahum....sorry!)


Al met al....de band Bon Jovi is op muzikaal gebied altijd erg belangrijk voor mij geweest. Iets dat je vanuit je tienerjaren meeneemt, iets dat altijd een soort van "rode draad" is gebleven....dat is op 1 of andere manier toch speciaal. Het was er gewoon "altijd al".....zo'n soort gevoel.
En als je dan ineens zo'n naar bericht onder ogen krijgt dat een bandlid plotseling zou zijn overleden....dat gaat je dat echt niet in de koude kleren zitten. Die komt dan echt wel even aan...om het zo maar uit te drukken. Alsof je een stukje "jeugd" kwijt raakt....zoiets.
Maar gelukkig bleek het "loos alarm" te zijn en is Jon Bon Jovi nog steeds "Alive and Kicking"! ;-)


Op Twitter en Facebook e.d. krijg je dan onmiddellijk commentaar als "Dan moet je het ook eerst checken!" Nou....zover was ik nog niet eens gekomen. Een dergelijk bericht "forwarden" was óók zelfs niet eens in me opgekomen. Daarvoor was het bericht net eventjes teveel "ingeslagen".....en eer dat ik bij mijn "positieven" kwam.....waren de meldingen over een HOAX er al, dus....ik heb opgelucht ademgehaald! En daarna? In de wetenschap dat er gelukkig niets aan de hand was, heerlijk geslapen ;-) En....gisteren de muziek van Bon Jovi eventjes, met de volumeknop nèt een tandje hoger, door de speakers laten knallen, haha... (sorry buren!)

Ik hoop van ganser harte dat Jon Bon Jovi in goede gezondheid minimaal 100 jaar wordt!

YouTube: Bon Jovi- Live At Madison Square Garden DVD "Livin' On A Prayer";

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

After The Silence

After The Silence
After The Silence Official Website

After The Silence

After The Silence
After The Silence heeft eindelijk toetsenist! Schrijf je in voor de ATS nieuwsbrief via newsletter@afterthesilence.nl.

After The Silence MySpace

After The Silence YouTube

After The Silence Hyves

Muziek is een mantra voor de ziel

Muziek is een mantra voor de ziel
"Muziek is een mantra voor de ziel. Het is therapeutisch. Net als eten is het iets dat ons lichaam nodig heeft." (Michael Jackson)

Bergkaarten