zaterdag 31 december 2011

De laatste uurtjes van 2011

De oliebollen en appelflappen liggen alweer klaar voor vanavond, af en toe horen we al knallen van vuurwerk buiten.... Jawel, de allerlaatste dag van het jaar is aangebroken en de laatste uurtjes van 2011 tikken weg.....
Vanavond vieren we "Oud & Nieuw" en nemen we afscheid van een vrij bewogen jaar.

Bepaalde gebeurtenissen van dit jaar staan nog in het geheugen gegrift, zoals de schietpartij in winkelcentrum "De Ridderhof" in Alphen a/d Rijn, waar 6 onschuldige burgers de dood vonden en de dader, een 24-jarige jongen, daarna zichzelf doodschoot.
En natuurlijk onlangs nog de aanslag in het Belgische Luik, waarbij veel wonden en zwaargewonden vielen en ook vielen er enkele doden te betreuren. Het zijn slechts enkele van die zwarte bladzijden van 2011 die nog zeer helder op het netvlies staan.

En dan die "tegenvaller" aan het einde van deze maand vanwege het bericht dat "Da Capo Records" op de Utrechtse Oude Gracht, ruim een half jaar na het overlijden van eigenaar Michel Terstegen, toch de stekker eruit trekt en dat de deuren vandaag, zaterdag 31 december 2011, voor het laatst zullen openen en sluiten, vlak na hun 25 jarig jubileum. Het was min of meer de best gesorteerde 2e hands platenzaak in Nederland, als je het mij vraagt. Je kunt dus wel stellen dat ik hier enorm van baal en dat is nog maar zacht uitgedrukt!

Gelukkig zijn er dit jaar natuurlijk ook leuke dingen gebeurd. Voor mezelf heb ik sowieso een reden om een feestje te vieren, want mijn tijdelijke contract is door mijn werkgever omgezet in een vast contract!! En tegenwoordig....in de huidige tijd van "crisis" en veel mensen die hun baan kwijt raken, mag je daarbij je handen dichtknijpen (en dan maar hopen dat het zo blijft en dat er niet teveel gekke dingen gebeuren...).

Aan het begin van dit jaar voorspelde ik dat het album "21" van de Britse zangeres Adèle waarschijnlijk 1 van de meest verkopende albums van 2011 zou gaan worden. Dat heb ik geloof ik behoorlijk goed ingeschat, want....Adèle blijkt inderdaad het best verkopende album van 2011 te hebben!
Wereldwijd werden er van dit album maar liefst meer dan 13 miljoen exemplaren verkocht!!
De zangeres zelf heeft onlangs een operatie aan haar stembanden moeten ondergaan en mag voorlopig niet praten... Dat zal best een behoorlijke "straf" zijn voor Adèle, want ze is een behoorlijke "kwebbeltante" getuige de dit jaar uitgebrachte "Live at the Royal Albert Hall" dvd die ik onlangs van Adèle kocht. (beslist een aanrader voor iedere Adèle liefhebber!!), waar ze tussen bijna alle nummers door gezellig tegen het publiek aan kletst en grapjes maakt. Zolang Adèle geen "diva" gedrag gaat vertonen en gewoon die heerlijke "lachebek" blijft die ze nu is, blijf ik fan van Adèle! ;-)

Mensen vragen me wel eens om lijstjes op te stellen met de "Beste albums van 2011", maar....eerlijk gezegd zou ik niet weten waar te beginnen, dus daar doe ik maar niet aan. Bovendien koop ik altijd van alles door elkaar, dus ook muziek van pakweg 30 jaar terug, bij wijze van spreken, dus....aan het einde van een jaar onthoud ik echt niet meer wat ik allemaal gekocht heb en van welk jaar het ook al weer was.
Mocht ik echter wel zo'n lijst hebben opgesteld, dan zou naast Adèle ook het album "Making Mirrors" van Gotye (van de hit "Somebody that I used to know") daar in gestaan hebben. Wat een dijk van een album en wat een enorme aangename muzikale verrassing dit jaar!!

Natuurlijk vielen er dit jaar helaas ook veel overleden muzikanten te betreuren; Amy Winehouse, Gary Moore, Clarence Clemons, Gerry Rafferty, Harry Muskee, Andrew Gold, Andy Tielman e.v.a.
En 1 van mijn meest geliefde komieken sloot dit jaar voorgoed zijn ogen: Johnny Kraaijkamp Sr. Wat heb ik altijd vreselijk moeten lachen om die man. Zijn rol in "Johnny & Rijk" was briljant en ook zijn bijdrage aan de serie "Het Zonnetje in huis" was weergaloos goed!
Het klinkt misschien raar, maar.....ergens was het dus ook bijna "mooi" om te zien dat ook de andere helft van Johnny & Rijk, Rijk de Gooijer een poosje later dit jaar ook het tijdige voor het eeuwige verwisselde en....zou je kunnen stellen dat de 2 komieken, die jaren lang samen op de planken stonden, weer min of meer "samen" zijn daarboven...
Rijk de Gooijer was een ras-echte Utrechter...dus na zijn dood hebben we zijn "Als ik boven op de dom sta" hier uiteraard nog dikwijls hard door de speakers laten knallen ;-)

Ook het overlijden van chef kok Cas Spijkers..... Heeft even niets met muziek te maken, maar het leek mij altijd een ontzettend lieve man. Ik heb hem ooit "live" mogen aanschouwen tijdens een feestje van "Princess holding" bij Circus Renz een aantal jaren terug. Het plezier in het vak straalde altijd van die man af! Jammer dat hij er niet meer is.

2012 staat voor de deur. Weer een nieuw jaar met nieuwe muzikale verrassingen, ik kan niet wachten!!
Ook voor mijn eigen band "After The Silence" zijn we nieuwe plannen op touw aan het zetten, waar ik hopelijk spoedig meer over kan vertellen.... ;-)

Daarom hoop ik dat alle bandleden vanavond zeer voorzichtig zullen zijn met vuurwerk, want het zou wel eens kunnen zijn dat ze hun vingertjes volgend jaar nog heel erg hard nodig hebben, lol!

Bij deze wil ik iedereen dus ook een hele goede jaarwisseling toewensen met heel veel goeds en gezondheid voor 2012!!

Ik sluit mijn blog voor vandaag af met een video (zie onderaan) die ik gisteren maakte met een foto collage van dierbaren die ons dit jaar helaas ontvallen zijn, als een soort van "tribute", opdat wij ze nooit zullen vergeten.....

Maak er wat van in het nieuwe jaar!!

YouTube: Little tribute to the ones we lost on the way in 2011;








Geen opmerkingen:

Een reactie posten

After The Silence

After The Silence
After The Silence Official Website

After The Silence

After The Silence
After The Silence heeft eindelijk toetsenist! Schrijf je in voor de ATS nieuwsbrief via newsletter@afterthesilence.nl.

After The Silence MySpace

After The Silence YouTube

After The Silence Hyves

Muziek is een mantra voor de ziel

Muziek is een mantra voor de ziel
"Muziek is een mantra voor de ziel. Het is therapeutisch. Net als eten is het iets dat ons lichaam nodig heeft." (Michael Jackson)

Bergkaarten