donderdag 13 augustus 2009

In memoriam: Les Paul (9 juni 1915 - † 13 augustus 2009)

Gibson Les Paul Custom Sunburst gitaar

Ergens eind jaren 80 of begin jaren 90, dat weet ik niet meer zo exact....ruilde ik mijn oude gitaar met een kleine bijbetaling in voor een heuse Gibson Les Paul custom gitaar!! (Toen woonde ik nog thuis bij mijn ouders, dus...toen konden dat soort dingen nog. Tegenwoordig zou ik me zoiets dus echt niet meer kunnen veroorloven)

Door de verkoper (destijds bij Staffhorst in Nieuwegein op de instrumentenafdeling, een winkel die inmiddels helaas niet meer bestaat) liet ik me vertellen dat de vorige eigenaar de gitaar had ingeruild voor een keyboard/synthesizer. Ik dacht bij mezelf: "Een Les Paul gitaar inruilen voor een keyboard? Die is gek!" Ik kon niet begrijpen dat iemand zoiets ooit zou doen. Ook toen al stond de "Gibson Les Paul" bekend als de "Rolls Royce" onder de gitaren.

De gitaar heb ik, jaren later, nog steeds in mijn bezit. Het is alleen een "crime" om op te spelen, omdat het instrument qua gewicht loodzwaar is (de body is van massief mahonie hout), dus absoluut niet handig als je een zwakke rug hebt... Echter qua klank klinkt hij nog steeds als een beer! De warme volle klanken van deze custom Les Paul gitaar kunnen never nooit vervangen worden door een kunststof fabrieksgitaar.
Les PaulDe "bedenker" van deze Les Paul gitaar is vandaag op 94-jarige leeftijd overleden aan een longontsteking: Gitarenbouwer en jazzgitarist Lester William Polfuss, beter bekend als Les Paul.

Les Paul begon in de jaren '30 van de vorige eeuw met het bouwen van zijn eigen electrische gitaren, omdat hij ontevreden was over de acoustische gitaren die hij gebruikte. Zo ontwikkelde hij een van de eerste massieve bodies, wat in de jaren '50 geleid heeft tot de populaire Gibson Les Paul gitaar. Tot op de dag van vandaag zijn zijn gitaren nog altijd erg geliefd. De laatste jaren was hij minder actief met zijn muziek, maar trad hij nog wel elke maandag op in Iridium Jazz Club op Broadway in New York.
Les Paul en Mary Ford

Grote bekendheid kreeg hij met de nummers die hij met zijn vrouw Mary Ford (met wie hij van 1949 tot 1962 getrouwd was) uitvoerde, zoals bijvoorbeeld How High The Moon (zie YouTube filmpjes hieronder), Bye Bye Blues en Vaya Con Dios.




Les Paul-spelers
Veel van de grote gitaristen in de geschiedenis van de popmuziek spelen of speelden op een Les Paul, zoals Jan Akkerman, Jeff Beck, Eric Clapton, John Fogerty (Creedence Clearwater Revival), David Gilmour (Pink Floyd), Jimi Hendrix, Pete Townshend (The Who), Steve Howe (Yes), Al DiMeola, Jimmy Page (Led Zeppelin), The Edge (U2), Slash (Guns n' Roses), Steve Jones (Sex Pistols), Zakk Wylde (o.a. Ozzy Osbourne), Neil Schon (Journey) en James Hetfield (Metallica).
Slash en Les Paul gitaarJimmy Page en Les Paul gitaarNeil Schon en Les Paul gitaar

James Hetfield en Les Paul gitaarZakk Wylde en Les Paul gitaarJan Akkerman en Les Paul gitaar

Les Paul aan de knoppenMeersporen
Les Paul leverde belangrijke bijdragen aan de ontwikkeling van de meersporen-opnametechniek. Zo ontwikkelde hij de eerste achtsporenopnamemachine en het concept van het overdubben.

De musicus heeft meerdere grammies en talrijke andere onderscheidingen gekregen.

Al met al....de muzikale erfenis die Les Paul achterlaat is van onschatbare waarde! Er zal hier in huis in ieder geval nog tot in lengte van dagen met veel plezier op de Gibson Les Paul custom sunburst gespeeld worden..... Les Paul, bedankt voor alles wat je hebt betekend voor de muziek!
Les Paul - 1915-2009

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

After The Silence

After The Silence
After The Silence Official Website

After The Silence

After The Silence
After The Silence heeft eindelijk toetsenist! Schrijf je in voor de ATS nieuwsbrief via newsletter@afterthesilence.nl.

After The Silence MySpace

After The Silence YouTube

After The Silence Hyves

Muziek is een mantra voor de ziel

Muziek is een mantra voor de ziel
"Muziek is een mantra voor de ziel. Het is therapeutisch. Net als eten is het iets dat ons lichaam nodig heeft." (Michael Jackson)

Bergkaarten