woensdag 20 juli 2011

Justin Currie - The Great War (2010)

Al jaren ben ik een groot liefhebster van de muziek van de Schotse band Del Amitri.
De band werd in 1982 opgericht door zanger Justin Currie.
In diverse landen, zoals Amerika en Engeland, had de band in de jaren 80 en begin jaren 90 bescheiden hits. In Nederland zijn de nummers van Del Amitri op 1 of andere manier nooit verder gekomen dan de "tipparade".
Of dat iets over de kwaliteit van de band zegt? Hmmm...daarover kun je natuurlijk van mening verschillen...

Echter ondanks dat de band nooit echt "mega hits" gehad heeft, heb ik altijd een ongelooflijke "zwak" gehad voor nummers als "Nothing ever happens" (alleen al dat ene zinnetje in dat nummer: "And the needle returns to the start of the song and we all sing along like before..." Grandioos!!), "Kiss this thing goodbye", "Move away Jimmy blue", "Stone cold sober", "Be my downfall", "Surface of the moon", "I won't take the blame", enzovoort, enzovoort.
Dat ene fragment uit het nummer "When you were young" bijvoorbeeld: "So look into the mirror do you recognise someone, Is it who you always hoped you would become When you were young"...dat vind ik 1 van de meest briljante teksten ooit geschreven!

De band heeft ooit een keer op "Pinkpop" gestaan. Daar kreeg de band volgens mij niet echt de gewenste "respons". Ik denk dat deze "niets-aan-de-hand" popmuziek, zoals ik het altijd maar noem, gewoon niet interessant genoeg is voor de grote massa. Ik denk dat Del Amitri toch meer muziek maakte dat meer weggelegd was voor de "fijnproevers". Het is muziek dat je "pakt" of niet.
Als je zit te wachten op hele bombastische overgeproduceerde popmuziek, tja....dan ben je bij Del Amitri aan het verkeerde adres!

Wat mij altijd zo enorm aansprak in de muziek van Del Amitri, is dat het altijd heel "puur" was opgenomen. Geen toeters en bellen, geen drumcomputers, geen overgeproduceerde troep! De muziek was zoals het was. Opgenomen met enkel "echte" instrumenten. De muziek klonk altijd zo alsof de band "live" bij je in de huiskamer aan het spelen was.

Het overgrote deel van Nederland heeft waarschijnlijk dus nog nooit van Del Amitri gehoord en kent dus waarschijnlijk ook hun muziek niet.
Voor mij persoonlijk zijn diverse Del Amitri nummers echter inmiddels "klassiekers".
Met name het album "Change Everything" uit 1992 kan ik zowat letterlijk drómen, nummer voor nummer! Het is dan ook steevast 1 van mijn meest favoriete albums aller tijden!

Afgelopen week was ik een beetje op Google aan het zoeken of er ook nog het e.e.a. aan vinyl (LP's etc.) van Del Amitri te vinden was.
Plotseling stuitte ik op de "nieuwste" solo cd van Del Amitri leadzanger "Justin Currie" - The Great War. Nou ja...nieuw? De cd bleek reeds in 2010 uitgebracht te zijn, maar ik wist dus niet eerder van het bestaan van dit schijfje af... Nou ja, beter laat dan nooit, zullen we maar zeggen.

Uiteraard heb ik de cd onmiddellijk besteld en inmiddels staat hij keurig bij mijn rijtje Del Amitri cd's...
Toen ik het schijfje in de cd speler deed, viel me bij de eerste nummers meteen al iets op. Bij de latere releases van de albums van "Del Amitri" had ik namelijk een beetje het idee dat de band een beetje aan inspiratie begon te verliezen. De band klonk in de latere albums niet meer zo "sprankelend" als in het begin. Alsof de muzikale "ideeën" een beetje "op" waren....

Bij het beluisteren van Justin Currie's solo cd "The Great War" (welke overigens zijn 2e solo cd is, want de 1e solo cd heette "What is love for?", uitgebracht in 2007) was het alsof ik weer een nieuwe Del Amitri cd aan het beluisteren was, maar dan wel met die "sprankeling" van de 1e Del Amitri albums die mij altijd zo aansprak!
Je zou het dus ongeveer kunnen omschrijven als "thuis komen"....in feite een nieuw "Del Amitri" album dus, maar dan alleen met leadzanger Justin Currie.
Waarmee je ook min of meer zou kunnen concluderen dat Justin Currie feitelijk Del Amitri wás!? Oftewel....Del Amitri = Justin Currie en andersom!

Ik denk dat het album daarom wederom niet de grote massa zal aanspreken.
Maar....mensen die vroeger, ruim 20 jaar geleden (!!) de muziek van Del Amitri wèl wisten te waarden, kunnen zonder enige twijfel dit solo album van Justin Currie aanschaffen!

Persoonlijk vind ik het nog steeds heerlijke muziek om naar te luisteren.
Geen bombastische "klereherrie", zoals de meeste popmuziek vandaag de dag, om het maar even zo op zijn Hollands uit te drukken ;-)
Alle nummers zijn door Justin Currie zelf geschreven en dus ook uitgevoerd.
Geen "digitaal" bewerkte muziek met "auto-tune pitch corrector" zoals je tegenwoordig in zowat ieder popnummer, te pas en te onpas, hoort. Geen samples waarin "gejatte" fragmenten van andere popnummers te horen zijn, geen computergestuurde rotzooi!

Nee, de muziek van Justin Currie staat, ook vandaag de dag, nog steeds voor (h)eerlijke popmuziek, zonder toeters en bellen! Zoals ook bij Del Amitri, kun je ook op de solo cd van Justin Currie melodieuze en melancholisch getinte liedjes terugvinden.
De muziek is redelijk "klein" gehouden. Geen overbodige "opsmuk" dus! Toch vind ik de muziek op geen enkel moment "saai" te noemen. Er zijn wellicht mensen die er anders over denken, want...ook Del Amitri is een band waarvan de muziek niet iedereen aanspreekt en dat geldt in feite dus ook voor de muziek op Justin Currie's solo cd. Maar ja, we kunnen natuurlijk niet allemaal van dezelfde muziek houden. Wat mij vooral ook beviel aan de muziek van Del Amitri en nu weer opnieuw zeer goed bevalt in de muziek van Justin Currie, is ook dat enigszins stevige "rock randje" in de muziek. Bovendien is Justin Currie een "meester" in het schrijven van goed "pakkende catchy" melodieën.
En dan....natuurlijk die geweldige heerlijke stem van Justin Currie zelf. Ik kan er persoonlijk echt uren naar luisteren!

Dus....ben je al die computergestuurde muziek van tegenwoordig meer dan zat?
Dan zou ik zeggen....duik in de wereld van "Justin Currie" en zijn tweede solo cd "The Great War" (en probeer zelfs, als het even kan, oude cd's van Del Amitri op te sporen!). Misschien voor mensen die nog niet bekend zijn met de muziek van Del Amitri / Justin Currie een zeer aangename muzikale "openbaring"?

Tracklist:
01. A Man with Nothing to Do
02. Anywhere I'm Away from You
03. At Home Inside of Me
04. You'll Always Walk Alone
05. Can' Let Go of Her Now
06. The Fight to Be Human
07. Ready to Be
08. The Way That It Falls
09. As Long as You Don't Come Back
10. Everyone I Love
11. Baby, You Survived

YouTube: Justin Currie - Walk Alone (van het solo album "The Great War" - 2010)

1 opmerking:

  1. Hey super leuk berichtje. ikzelf ben ook en MEGA Dels fan vanaf het eerste uur. Persoonlijk vond ik veel nummers van hun B-Sides nog beter dan die op hun officiële albums kwamen. Destijds heb ik veel van deze tracks en live shows via een Duitse website kunnen downloaden. Die bood al zijn nummers aan in MP3 vorm. Helaas bestaat deze site niet meer.
    Als je dus eens wilt uitwisselen dan hoor ik het graag van je.

    Ik heb een gelijkaardig gevoel over het verloop van de Del Amitri albums tot zijn eerste solo-cd. Het gevoel was weg. Het mooie van Del Amitri vond ik altijd dat ze positieve muziek konden schrijven over negatieve gevoelens. Echt top.

    Ik ben dus zeer benieuwd naar zijn laatste album en heb hem ondertussen gekocht via iTunes :-)

    Bedankt voor je artikel over deze fantastische groep.

    BeantwoordenVerwijderen

After The Silence

After The Silence
After The Silence Official Website

After The Silence

After The Silence
After The Silence heeft eindelijk toetsenist! Schrijf je in voor de ATS nieuwsbrief via newsletter@afterthesilence.nl.

After The Silence MySpace

After The Silence YouTube

After The Silence Hyves

Muziek is een mantra voor de ziel

Muziek is een mantra voor de ziel
"Muziek is een mantra voor de ziel. Het is therapeutisch. Net als eten is het iets dat ons lichaam nodig heeft." (Michael Jackson)

Bergkaarten