zaterdag 25 juni 2011

Michael Jackson, 2 jaar na zijn dood (29/08/1958 - 25/06/2009)

Dearly Missed But Always Remembered
Michael Joseph Jackson
* 29 Augustus 1958 - † 25 Juni 2009

Born to amuse, To inspire To delight,
Here one day, Gone one night….
Like a sunset dying with the rising of the moon, Gone too soon...
(uit "Gone too soon" van het album "Dangerous" - Michael Jackson 1991)

25 juni 2009, vandaag precies 2 jaar geleden, staat voor eeuwig in mijn geheugen gegrift.
Op die datum overleed Michael Jackson, 1 van de grootste entertainers die ooit bestaan heeft.
Voor anderen was hij misschien "gewoon" een "beroemde zanger", maar voor mij persoonlijk betekende Michael Jackson duidelijk veel meer.

Met de muziek van Michael Jackson leerde ik als tiener gaandeweg de popmuziek in het algemeen steeds beter kennen. Sterker nog....ik ben een kind van de jaren 70, maar een tiener van de jaren 80 en nadat ik als kind nog naar kinderprogramma's keek en naar compleet andere muziek luisterde en me destijds nog niet zo fanatiek in popmuziek verdiepte, denk ik dat het juist Michael Jackson is geweest, die voor mij persoonlijk een deur geopend heeft naar de uiteindelijke muziekkennis die ik tot op heden heb opgedaan.
Ik had wel wat singletjes op mijn kamer van eind jaren 70 (Luv, Boney M, dat soort dingen), maar...eigenlijk was de LP Thriller van Michael Jackson in 1982 feitelijk de allereerste pop LP (op vinyl uiteraard, cd's waren er nog niet) die ik ooit bewust uit eigen interesse en uit eigen keuze (samen met mijn moeder) kocht! (de winkel waar we hem kochten bestaat inmiddels niet meer)

Door de jaren heen heeft mijn muzikale smaak zich uiteraard steeds verder ontwikkeld. Ik leerde steeds meer stijlen kennen.
Hierin zijn de jaren 80 met name toch wel het meest bepalend geweest.
Nog steeds luister ik met veel plezier naar muziek uit die tijd.
De tijd dat je nog liedjes van de radio opnam met je cassetterecorder, inclusief het commentaar van de deejay erbij. Als het cassettebandje aan het einde van de A-kant was, moest je hem snel omdraaien naar de B-kant, dus miste je soms een stukje van een bepaald nummer. Het is eigenlijk nog steeds zo dat als ik nu een bepaald liedje op de radio uit die periode hoor, ik in mijn herinnering onmiddellijk het commentaar van de deejay van destijds er nog bij weet (Mogelijk herkennen meer generatiegenoten zich hierin?).
Eigenlijk was het "liedjes van de radio opnemen" op een cassettebandje toch een soort "voorloper" van het moderne "downloaden" van nu, zou je kunnen zeggen. Alleen zijn mp3's tegenwoordig natuurlijk van veel betere kwaliteit dan die oude cassettebandjes, maar dat is weer een heel ander verhaal waar ik nu niet over zal uitweiden (maar stiekem had het opnemen met cassettebandjes ook wel weer zijn charme...).

In het heden ben ik, zoals jullie weten, zangeres van een melodieuze hardrockband (After The Silence), dus zullen sommige mensen misschien nooit achter mij zoeken dat het punt waar ik nu ben aanbeland, qua muzikaal, toch echt allemaal ooit bij Michael Jackson is begonnen, hoe raar dat misschien ook klinkt.
Wat ook wel frappant is misschien, is dat de stijlen waar ik vandaag de dag zelf nog steeds het liefst naar luister, ook weer terug te vinden zijn in de muziek van Michael Jackson.
Ik houd van stevige rockmuziek, van stevige gitaren, maar....ik kan ook met veel plezier naar oude Soul muziek luisteren. Het liefst nog een combinatie van deze 2 stijlen.

Iemand die rock en soul bijvoorbeeld perfect weet te combineren is o.a. de originele/oorspronkelijke Journey zanger Steve Perry (die overigens ook enkele seconden te horen was in het nummer  "We Are The World" van USA for Africa, een grote hit uit 1985, geschreven door de Amerikaanse zanger Lionel Richie en....Michael jackson! Zie YouTube fragment aan de linkerzijde van deze tekst).
Steve Perry is een rockzanger, maar....heeft wel degelijk heel erg goed naar soulzanger Sam Cooke geluisterd (als je erop gaat letten en de stemmen van die 2 gaat vergelijken, ontdek je zelfs steeds meer overeenkomsten, frappant genoeg).
Een andere artiest die rock & soul heel goed weet te combineren is bijvoorbeeld Lenny Kravitz. Zijn muziek ademt zeer zeker de oude "zwarte" soul uit, maar.....tegelijkertijd bevat zijn muziek ook heel veel rockgitaar.
Maar....eigenlijk gaat de combinatie Rock & Soul al veel verder terug, als je het fantastische nalatenschap van de legendarische Amerikaanse (blanke Rock, Soul en Blues) zangeres Janis Joplin meerekent. En....als we nog verder terug gaan zoeken....vergeet Ike & Tina Turner niet! Tina Turner is de perfecte combinatie van iemand die Rock & Soul fantastisch weet te combineren!
Ook de Amerikaanse zanger Little Richard is zeer zeker zo iemand! Zo zijn er vast nog veel meer bekende namen op te noemen.
En...uiteindelijk komt de oorsprong van Stevige Rock/Rock&Roll toch weer uit de oude "zwarte" blues (en zelfs oude zwarte "Gospel") vandaan (de muziek waar Elvis Presley ooit beroemd mee werd als "Rock&Roll" zijnde....komt uiteindelijk toch uit de "zwarte" muziek vandaan, luister maar eens naar hele oude zwarte Gospel platen!). Dus uiteindelijk...is er eigenlijk niet eens zo'n verschrikkelijk grote brug tussen "zwarte" muziek, zoals blues, gospel en soul......en aan de andere kant stevige Rock&Roll/Rockmuziek.

Michael Jackson is ooit als "jochie" van 5 jaar begonnen in de stal van Motown Records.
Motown Records is wereldberoemd vanwege de vele (destijds met name "zwarte") soul artiesten en de immens grote soul hits die dit label heeft voortgebracht, waaronder ook die van Michael Jackson & The Jackson 5.

Vanaf Michael's solo album Thriller was het echter vrijwel meteen duidelijk dat soulmuziek wel degelijk met stevige Rockmuziek gecombineerd kon worden! Nota bene 1 van werelds meest beroemde hardrockgitaristen is te horen op het album, want Eddie van Halen speelde de beroemdste gitaarsolo aller tijden in op het nummer "Beat it"!
Ook op de Michael Jackson albums die na Thriller werden uitgebracht, kwamen regelmatig stevige Rocknummers voor of nummers met een stevig Rock randje, stevige Rockgitaarpartijen of gitaarsolo's.
Eddie van Halen is niet de enige Rockgitarist waarmee Michael Jackson heeft samengewerkt, want ook Slash (destijds gitarist van de hardrockband Guns 'n' Roses) heeft op diverse Michael Jackson albums gitaarpartijen ingespeeld!
Ook tijdens live concerten nam Michael Jackson vrijwel altijd gitaristen mee die duidelijk (hard-)rock georiënteerd waren.
De bekendste is misschien wel de Amerikaanse gitariste Jennifer Batten. En...als Michael Jackson 2 jaar geleden niet was overleden en zijn "This is it" tour gewoon was doorgegaan, zou de Australische gitariste Orianthi Panagaris de belangrijkste gitaarpartijen voor haar rekening genomen hebben tijdens de live concerten. Ook zij is duidelijk "hardrock" georienteerd in haar spel. (haar 1e podium optreden gaf zij nota bene op 15-jarige leeftijd bij niemand minder dan de beroemde Amerikaanse hardrockgitarist Steve Vai!)




 

Ik vind het dus wel opmerkelijk dat Michael Jackson blijkbaar toch een bepaalde muzikale voorliefde had voor stevige gitaren in zijn muziek.
Het valt me ook vaak op via YouTube dat juist ook stevige rockbands...of zelfs metalbands....het aandurven om een nummer van Michael Jackson te coveren.
Zie enkele voorbeelden hieronder (enkele....want er zijn er nog veel meer!);

YouTube: Xerath - Speed Demon Michael Jackson METAL Cover;


YouTube: Jameson - Beat It (Michael Jackson Metal Cover);


YouTube: Billie Jean (Michael Jackson metal cover by Jotun6662 / Leo Peña);


Verder heb ik op YouTube ook soundclips gevonden van mensen die op een geniale wijze de muziek van Michael Jackson en de Amerikaanse metalband Metallica wisten te combineren/mixen!

Kijk hieronder bijvoorbeeld naar een mix van "Enter Sandman" van Metallica en "Scream" van Michael & Janet Jackson (ik persoonlijk vind het echt briljant gedaan!);



En hieronder wederom een mix van Metallica en Michael Jackson, respectievelijk "Sad But True" en "They don't care about us" (ik vind de combinatie echt geweldig gevonden!);



Verder vond ik werkelijk een briljante bewerking van iemand op het "Earth song" nummer van Michael Jackson, waar een heuse "metal" versie van is gemaakt!

YouTube: Michael Jackson - Earth Song [metal];


Bij bovenstaand YouTube filmpje plaatste iemand de opmerking "Good cover, MJ matches metal really well, shame he didn't actually do metal in the first place."
Daar zit wel wat in! Het is mij inderdaad al vaker opgevallen dat veel nummers van Michael Jackson op 1 of andere manier goed "matchen" met metal muziek!
Wat ik daar dan mee zeggen wil? Nou....aan 1 kant eigenlijk niets. Het is gewoon iets dat me opvalt. Aan de andere kant....voor de mensen die het wellicht vreemd vinden dat ik als zangeres van een hardrockband al jaren fan van Michael Jackson ben....is het op 1 of andere manier toch een soort van "bewijsje" om te laten zien dat de muziek van Michael Jackson en metal-/hardrockmuziek wel degelijk gewoon samen kunnen!

Wat dat betreft...had ik misschien best wel een soort van stilletjes gewild en gewenst dat Michael Jackson ooit eens een volledig goed ROCK album had gemaakt! Ik ben ervan overtuigd dat dit, Michael Jackson kennende (hij was een perfectionist, hij wilde dat alles tot in de puntjes verzorgd was en hij zou de allerbeste rock muzikanten van de wereld hebben ingehuurd!), echt werkelijk briljant had geklonken!

Voor mij persoonlijk blijft het een vreemd en raar idee dat Michael Jackson er toch gewoon echt niet meer is! Zodra de maand juni nadert word ik me daar steeds meer bewust van. De afgelopen dagen leef ik al een klein beetje iets meer in de "Michael Jackson mode control" dan de rest van het jaar.
Op andere momenten van het jaar heb ik ook wel ineens dat gevoel, maar in juni is het toch net iets sterker.

Ik merk dat de muziek en de stem van Michael Jackson toch iets meer in mijn "systeem" zit dan ik oorspronkelijk ooit had gedacht. Vorige week was er een schoolfeest op de school van onze dochter. Er werd een soort van karaoke gehouden, o.a. met orkestbanden van muziek van Michael Jackson. Zodra de muziek dan uit de boxen klinkt is het dan toch alsof je een soort van automatisch met die muziek meegetrokken wordt. Ik kan niet precies omschrijven hoe dat voelt, maar het gebeurt gewoon.
Deze muziek zit misschien net ietsje dieper "in mijn hart" dan andere muziek....zoiets!

Afgelopen week overigens nog een 4 cd-box gekocht met als titel "4 Original albums" van The Jackson 5. In deze box (blijkbaar uitgebracht in 2010, maar ik had hem nog niet eerder gezien) zitten de 1e 4 albums die ooit uitgebracht zijn door de Jackson 5, te weten: "Diana Ross presents The Jackson 5", "ABC", "Third album" en "Dancing Machine". Alleen ben ik niet zo heel erg te spreken over de kartonnen verpakking van deze cd-box. Ik vind de constructie namelijk niet zo goed verzonnen.
De bovenkant gaat zeer moeilijk open en gaat zelfs uit zijn voegen (en los, dat niet de bedoeling is). Men had beter een andere constructie kunnen bedenken, bijvoorbeeld dat het een doosje wordt met een deksel dat over elkaar heen schuift of zo. De verpakking krijgt van mij dus helaas een dikke onvoldoende! Maar.....wel leuk dat ik de albums, die ik ooit als kind op LP kocht (en nog steeds heb) nu ook op cd heb! Ik had van de 1e 3 albums overigens al wel "vinyl rips" op cd, dus....iemand die de oorspronkelijke LP's omgezet heeft naar digitale bestanden, zodat ze op cd konden worden gezet. Ik ben de oorspronkelijke albums namelijk nog niet eerder op originele cd tegengekomen.

Michael Jackson was absoluut 1 van de grootste entertainers van onze tijd!
Hij voegde net dat beetje "extra" toe aan zijn muziek waardoor het een soort van "magische" lading kreeg. Hoe geniaal de bijdrage van Michael Jackson was, blijkt bijvoorbeeld uit het nummer "Torture" dat hij ooit met The Jacksons opnam, afkomstig van het album "Victory" uit 1984. Wanneer het nummer begint en zijn broer Jermaine het 1e vers zingt, lijkt het een "gewone" typische jaren 80 R&B track. Maar...dan bij het 2e vers begint Michael te zingen. Dan is deze track geen "13 in 1 dozijn" "Top 40" "R&B" nummer meer, maar....Michael's bijdrage tilt het nummer onmiddellijk naar een compleet ander en hoger "level"! Dit geeft aan hoe uniek en speciaal Michael Jackson was als zanger, als artiest, als entertainer!
Michael Jackson is zo "groot" geworden als artiest, omdat hij met name "zichzelf" was als artiest. Het was in feite niet altijd de muziek die hem groot maakte, hij had niet een bepaald aangemeten "image" of zoiets dergelijks....Michael Jackson wás gewoon Michael Jackson! Hij was gewoon zichzelf en dát is hetgeen hem "uniek" maakte en waardoor hij wereldwijd zo'n enorm icoon geworden is.

Wat mij nog bijna het meest frustreert aan het feit dat Michael Jackson er niet meer is, is dat hij waarschijnlijk nog zo verschrikkelijk veel muzikale ideeën had, maar....dat hij die nooit meer heeft kunnen uitwerken of opnemen. Ik zou er nog uren over door kunnen praten.....

Still miss him......

YouTube: Tribute ~ Michael Jackson ~ Serenata Immortale ~ Immediate Music;

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

After The Silence

After The Silence
After The Silence Official Website

After The Silence

After The Silence
After The Silence heeft eindelijk toetsenist! Schrijf je in voor de ATS nieuwsbrief via newsletter@afterthesilence.nl.

After The Silence MySpace

After The Silence YouTube

After The Silence Hyves

Muziek is een mantra voor de ziel

Muziek is een mantra voor de ziel
"Muziek is een mantra voor de ziel. Het is therapeutisch. Net als eten is het iets dat ons lichaam nodig heeft." (Michael Jackson)

Bergkaarten