dinsdag 7 juni 2011

The Garden of Love (Down met Johnny Rocks)


Zo 1 keer in de zoveel tijd verschijnen er tv-programma's waar ik persoonlijk zowaar nog steeds echt blij van word. Tussen alle "crap" van tv-programma's van de laatste tijd, met de meest banale en ordinaire "spelletjes", waarin soms BN'ers of andere mensen bereid zijn heel erg veel te doen voor heel veel geld, zijn er zowaar toch nog programma's te vinden die er, vind ik persoonlijk, ècht toe doen!

Sinds de allereerste aflevering van 10 mei j.l. stem ik elke dinsdagavond om 20.30 uur steevast af op Veronica TV voor het programma "Down met Johnny Rocks".
"Down met Johnny Rocks" wordt gepresenteerd door Johnny de Mol (junior) die in dit programma een groepje van 5 jongeren met een verstandelijke beperking helpt om een heuse Rockband te vormen. Ook grote Nederlandse artiesten als Kane, Di-rect en Miss Montreal dragen hun steentje bij aan het programma d.m.v. de jongeren advies te geven.
De bandnaam van de groep luidt "The Garden of Love". Een naam die eigenlijk perfect past bij de jongeren die de band vormen.

Er zijn enkele andere tv-programma's op tv te zien of te zien geweest waarin mensen met een verstandelijke beperking centraal stonden. Programma's die mij eerlijk gezegd niet echt aanspreken. Zo bestaat er bijvoorbeeld een zogenaamde "soap" die gespeeld wordt door verstandelijk gehandicapten, of het programma "Upside down" waarin jongeren met een verstandelijke beperking "grappen" uithalen met anderen....
Ik zou er een ellenlange discussie over kunnen voeren, maar....het komt er uiteindelijk op neer dat ik me niet helemaal "happy" voel bij dit soort programma's, omdat ik me toch een beetje afvraag in hoeverre er door de programmamakers enigszins rekening wordt gehouden met de integriteit van deze jongeren. Misschien zijn mijn gevoelens t.o.v. deze programma's geheel of gedeeltelijk onterecht volgens anderen, maar....ik kan me er in ieder geval niet helemaal in vinden.

Hoe anders is dit met het programma "Down met Johnny Rocks".
Ik heb het gevoel dat dit programma "eerlijker" overkomt, dat de jongeren die in dit programma centraal staan niet 1 of ander "kunstje" hoeven te doen om het programma "interessanter" te maken. Down met Johnny Rocks is gewoon "echter" of zo...de reacties van iedereen in het programma zijn oprecht, inclusief die van de mensen die géén verstandelijke beperking hebben, krijg ik het gevoel. Dat maakt het dat ik me iets "happier" voel t.o.v. dit programma.

Een andere grote motivatie voor mezelf om naar het programma te kijken, is natuurlijk "muziek"! Ik draai en verzamel ontzettend veel muziek en ik zing natuurlijk in mijn band After The Silence. Als er een enigszins interessant tv-programma op tv is dat over muziek gaat, bijvoorbeeld een mooie muziek documentaire of zo (zoals afgelopen week over Simon & Garfunkel op Nederland 3 bij Het Uur van de Wolf - NTR), of ieder jaar zo rond de jaarwisseling met de Top 2000 a gogo, dat soort dingen.....dan ben ik er, als het ware, als de kippen bij....om het zo maar uit te drukken.
Bij het zien van voorstukjes van het programma "Down met Johnny Rocks" en het interview en optreden van "The Garden of Love" bij de MaDiWoDo show van Paul de Leeuw, was mijn nieuwsgierigheid gewekt om in ieder geval de 1e aflevering van Down met Johnny Rocks een kans te geven, om eens te kijken wat het voor een soort programma was...

Het programma was absoluut boven verwachting! Wat een heerlijke, vrolijke, leuke, eerlijke/oprechte (en soms ook ontroerende) televisie! Wat een enthousiasme van deze jongeren in hun beleving van muziek! Wat wel grappig is misschien, is dat wij thuis voor de buis....bij de "audities" voor de drummers...de juiste drummer eruit gepikt hadden die uiteindelijk ook door de selectie heen is gekomen. Puur afgaande eigenlijk op ons eigen "muzikale gehoor", dus dat is wel weer geinig op zich.

Tot nu toe schijnt het programma nog steeds niet al te hoge kijkcijfers te halen. Ik vraag me af waar dit door komt. Waarschijnlijk hebben mensen veel mensen het programma nog geen kans gegeven en hebben zij nog niet de moeite genomen om een aflevering te bekijken, want ik vind dat dit programma absoluut de moeite waard is om te kijken! Het is absoluut het soort programma dat een "smile" op je gezicht tovert! Van welk ander programma kun je dat heden ten dage nog zeggen? (dat zijn er nog maar weinig tegenwoordig)
Het enthousiasme van de bandleden uit The Garden of love werkt heel erg aanstekelijk, hun oprechte niet geveinsde reacties naar mensen toe. Ook in hun reacties naar "bekende Nederlanders" toe kennen zij geen enkele gêne en reageren zij oprecht. Geweldig om dat stukje "eerlijkheid" te zien die mensen zonder verstandelijke beperking vaak al hebben verleerd of afgeleerd.
Bovendien laat Down met Johnny Rocks deze 5 jongeren in hun waarde. Men benadrukt juist de sterke punten van deze 5 personen en laat ze "schitteren" met hetgeen waar ze goed in zijn en je voelt het enthousiasme van het "muziek maken", de lol die de 5 bandleden er zelf aan beleven.
Juist dát maakt het programma zo leuk en juist dát bewaart te integriteit van deze 5 jongeren (in tegenstelling tot veel andere programma's over mensen met een verstandelijke beperking).

Het programma is afkomstig van producent Blazhoffski, waarvan Erik van der Hoff (bekend als presentator van het NET5-programma Het Blok en...uit mijn eigen tienertijd beter bekend als zanger van "Roberto Jacketti & The Scooters" van de grote hit "I save the day" uit 1984) mede-eigenaar is.

Ik vind persoonlijk dat dit programma heel integer gemaakt is (al hoop ik ergens ook dat er goed voor "The Garden of Love" gezorgd wordt als de tv-camera's straks weer weg zijn, als het programma afgelopen is....als je begrijpt wat ik bedoel) en ik vind dat dit programma absoluut meer kijkers verdient! Sterker nog.....ik vind dit programma, oprecht gemeend, absoluut een nominatie waard voor de Televisierring!

In het weekend van 11 t/m 13 juni a.s. zal The Garden of Love optreden tijdens het Pinkpop festival (ze traden op 5 mei j.l. al reeds live op tijdens het Bevrijdingsfestival in Zwolle).

Er zijn mensen die vinden het "niet nodig" dat The Garden of Love op Pinkpop optreedt, omdat je mensen "niet moet voortrekken" vanwege hun "verstandelijke beperking". Misschien moeten dan juist deze mensen die een soortgelijke mening hebben, toch maar eens naar het tv-programma gaan kijken of gaan luisteren op welke wijze The Garden of Love muziek maakt, want....zeg nu zelf....als je puur en alleen op de muziek afgaat, moet je toegeven dat, als je het niet zou weten, je nergens uit op kunt maken dat deze muziek gemaakt wordt door mensen met een "verstandelijke beperking". Sterker nog....ik heb de afgelopen jaren beslist beroerdere bandjes op Pinkpop gehoord.

En als we dan toch gaan lopen zeiken of een band "Pinkpop waardig" is....dit jaar staat verdorie Coldplay geprogrammeerd als hoofdact! Naar horen zeggen, schijnt dit de DUURSTE band ooit op Pinkpop te zijn. En....als ik dan eigenlijk vrijwel continu waarneem dat de liedjes van deze zogenaamde "top" band aan elkaar hangen van 1 en al PLAGIAAT (en vervolgens doet de band alsof men die liedjes zelf geschreven heeft), dan ben je voor mij een zwaar overgewaardeerde band! (en dan druk ik me nog zachtjes uit) Of zoals ik zelf zeg: Coldplay is gewoon 1 van de grootste NEP bands ooit! En dan zijn ze schijnbaar nog de duurste band ooit op Pinkpop??? Als dat zo is, dan is dat een hoop geld voor een hoop "nep"!
Er zullen vast weer mensen zijn die het niet met me eens zijn of wellicht kost deze mening me weer enkele volgers op Twitter, maar het zij zo....ik zeg gewoon wat ik vind!
Dan duizend maal liever kijken en luisteren naar The Garden of Love op Pinkpop, dan weet je tenminste zeker dat je naar een band kijkt en luistert die WEL echt is!

The "Line up" (zoals dat zo mooi heet) van The Garden of Love bestaat uit:


Albertine van Walsem (29) - Zang
Albertine is na de zangaudities door de bandleden verkozen tot de nieuwe zangeres van The Garden of Love. Albertine zingt al sinds haar zesde jaar en woont zelfstandig-begeleid in Den Haag.

Ze heeft een vorm van autisme. Onder autisme heb je verschillende categorieën:
PDD-nos, asperger, klassiek autisme, ASS etc. De vorm van autisme die Albertine heeft heet PDD-nos. Ze heeft door deze vorm van autisme vooral moeite met communiceren.
Momenteel heeft Albertine geen werk. Op internet is te lezen dat Albertine het nummer "Black Widow Girl" voor The Garden of Love schreef, maar Albertine schreef dit nummer reeds eerder in 2008 (voor zichzelf) en het nummer is van origine zelfs een blues/jazz liedje! (zie YouTube)’.

André Reimes (34) – zanger, gitarist en tekstschrijver
André woont in Velserbroek en heeft een aangeboren licht verstandelijke beperking. Desondanks woont hij op zichzelf, maar dan wel onder begeleiding.

Twee dagen in de week werkt André in Haarlem bij cadeauwinkel en lunchroom ‘De wereld van

Jansje’. De andere drie dagen werkt hij in Heemskerk bij Juma, een winkel waar hoofdzakelijk houten speelgoed en decoraties worden verkocht.
Zijn muzikale talent komt niet uit de lucht vallen. Andre heeft namelijk al in meerdere bandjes gezongen. Zijn specialiteit is het zogeheten grunten, maar zingen doet hij ook. Hij schrijft zijn eigen songteksten, die uit het leven gegrepen zijn. Daarnaast schrijft hij graag gedichten.

Mike Walker (26) – gitarist
Mike is de gitarist van de band en is tevens de zanger van het nummer Walking in theDogshit, dat hij ook zelf schreef. Hij speelt al jaren gitaar. Mike komt uit Castricum waar hij zelfstandig-begeleid in een woongroep leeft. Op 9 mei start Mike met zijn nieuwe baan bij de kringloopwinkel in Beverwijk.

Mike heeft het Sotos-syndroom, dat zich kenmerkt door een versnelde lengtegroei en een licht verstandelijke beperking

Nils Moor (36) – drummer
Drummer Nils is door Mike en André als eerst bij de band gekozen. Hij woont bij zijn ouders in het Zuid-Hollandse plaatsje Monster. Drie dagen per week gaat Nils naar dagbesteding De Lier, waar hij aan houtbewerking doet. Hij is op dit moment echter op zoek naar een nieuwe baan.

De beperking die Nils heeft, heet het Williams-Beuren-syndroom, dat is veroorzaakt door een chromosoomafwijking. Vanwege dit syndroom heeft Nils een verstandelijke beperking.

Drummen doet Nils al sinds zijn elfde jaar. Dit is ook te merken aan zijn talent. Hoewel hij geen noten kan lezen, heeft hij een uitstekend muzikaal gehoor en speelt hij alles wat hij hoort eenvoudig na. Drummen is dan ook niet voor niets zijn lust en zijn leven.

Tobias Rabelink (17) – basgitarist
Tobias is de benjamin van de band en zit nog op school. Hij woont thuis bij zijn ouders in Naarden.

Tobias heeft – net als Nils – het Williams-Beuren-syndroom, een aangeborenontwikkelingsstoornis die gekenmerkt wordt door een verstandelijke beperking en bepaalde gelaatstrekken. Een uitstekend gehoor en muzikaliteit zijn andere kenmerken die bij dit syndroom horen.

Niet verwonderlijk dus dat Tobias naast de basgitaar ook goed overweg kan op het drumstel. Bovendien rapt hij graag. 

The Garden of Love....gaat dat zien (en vooral beluisteren)! Op Pinkpop 2011...of ongetwijfeld binnenkort ook op andere podia.....of iedere dinsdagavond om 20.30 uur op televisie bij Veronica TV!

YouTube: (uit het tv programma Down met Johnny Rocks)
The Garden of Love - Evan (She Fucked All Your Friends) - Official Video:

3 opmerkingen:

  1. Hallo Albertine, wat ontzettend leuk dat je een reactie geeft op mijn blog! Een enorme verrassing! Ik had sommige informatie inderdaad ergens van internet afgeplukt, eigenlijk bedoeld om jullie stuk voor stuk wat extra "in het zonnetje te zetten", als je begrijpt wat ik bedoel. Het is wel leuk als mensen jullie misschien iets beter leren kennen, zeg maar ;-) Ik heb helaas niet zoveel verstand van al die categorieën die onder het autisme vallen, dus ik neem automatisch aan dat als ergens iets over jullie gepubliceerd staat, dat dit dan ook klopt, maar blijkbaar was dit dus niet zo. Ik ben heel erg blij dat je daarom zelf aangeeft hoe het WEL moet! Hartstikke goed meis! Ben ik alleen maar dankbaar voor. Ik heb de tekst in mijn blog dus ietsje aangepast, dus nu hoop ik maar dat het er nu WEL goed staat. (zo niet, dan geef je maar een gil, ok?) Hey, Albertine, wat jammer dat Down met Johnny Rocks afgelopen is. We hebben alle afleveringen met erg veel plezier gekeken hier thuis. De laatste uitzending met Pinkpop was echt KIPPENVEL!!! Wat goed dat jullie dat hele publiek zo meekregen. Gaaf zeg!! Ik heb enorm genoten van jullie enthousiasme. Van mij mag er zo een vervolg serie komen volgend seizoen!! Nou meis, doe je André, Mike, Nils en Tobias de hartelijke (en muzikale) groeten van mij? En niet vergeten....wat een ander ook van jullie zegt en als dat eventueel negatief is....gewoon lekker niets van aantrekken, want jullie zijn gewoon GEWELDIG en ik hoop dat jullie er zo van blijven genieten om plezier te maken op het podium (maar ook achter dat podium natuurlijk!). Nogmaals bedankt voor je berichtje!!! Groetjes, Ingrid, Muziekfanaat.blogspot.com (en zangeres After The Silence)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ha Ingrid
    Ik kijk niet zo vaak op je blog, en dat komt denk ik omdat ik er toevallig tijdens het googelen langs kom.
    Nu googelden ik weer gewoon naar mn eigen naam, en kwam dus weer toevallig langs.
    Dus zodoende dat ik nu pas weer na bijna 2 maanden pas weer je berichtje lees.
    Leuk hoor, dat je zo enthousiast bent over de band :D
    en ja ik begrijp je :D
    Nee, dat dacht ik al dat je niet zoveel verstand heb van autisme, maar geloof me, er zijn heel veel mensen met jou die er weinig verstand van hebben. Je bent dus echt niet de enige.
    Ik ben van mening dat iedereen eigenlijk wat meer zouden moeten leren/weten over autisme zodat er tenminste duidelijkheid over komt en zodat ''wij'' beter begrepen worden haha. Maar goed, das mijn mening.
    IK heb je stukkie tekst dat je aan heb gepast gelezen meid. Dank je wel :D Leuk stukkie hoor :D
    Ja, ach, tis jammer, maar aan alles komt een einde zeg ik dan altijd maar weer.
    Pinkpop, tsja, ik werd op een geven moment over genomen door een andere zangeres, omdat ik die dag eigenlijk ziek was, en dus absoluut geen stem had.
    Er word door heel veel mensen gedacht dat ik vreselijk zenuwachtig was en vooral onzeker, maar dit klopt absoluut niet.
    Ik was gewoon ziek en had absoluut geen stem.
    Ik weet niet of Johnny nog een seizoen op gaat nemen. Wel weet ik, dat ik dan niet meer meedoe.
    Is goed meis, ik zal ze de groetten doen, als ik het niet vergeet, want ik ben heel erg vergeetachtig.
    Nee hoor meis ik trek me nergens wat van aan.
    iig altijd leuk om te lezen dat mensen enthousiast zijn tóch?
    Ik blijf zoiezo plezier maken op het podium want ik zit ook bij United By Music.
    Ik kan niet goed uitleggen wat het is, dus je zou t dan zelf op moeten zoeken via google en youtube enzo.
    Jij ook bedankt voor het reageren op je eigen blog haha
    Leuk btw dat je ook in een band zit :D

    Jij veel succes met je band, en met wat je verder allemaal gaat doen enzo :D

    Groetjes Albie (albertine)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Na enkele jaren lees ik jouw enthousiaste verhaal over The Garden of love nog eens terug...en wat heb jij dat toen goed gezien en mooi verwoord. Voor Tobias en alle bandleden was The Garden Of love een geweldig avontuur met optredens in Zwolle, op Pinkpop en zelfs in Roemenie. De band heeft alles meegemaakt waar de gemiddelde muzikant allen maar van kan dromen. En natuurlijk: Johnnie heeft een handje geholpen, maar welke artiest heeft succes zonder hulp????

    Tobias gaat verder en gaat binnenkort zijn eerste cd uitgeven: " Muziek Muziek Muziek".
    een album met 10 zelf geschreven en gecomponeerde nummers. Hou Tobias Rabelink in de gaten!!!

    BeantwoordenVerwijderen

After The Silence

After The Silence
After The Silence Official Website

After The Silence

After The Silence
After The Silence heeft eindelijk toetsenist! Schrijf je in voor de ATS nieuwsbrief via newsletter@afterthesilence.nl.

After The Silence MySpace

After The Silence YouTube

After The Silence Hyves

Muziek is een mantra voor de ziel

Muziek is een mantra voor de ziel
"Muziek is een mantra voor de ziel. Het is therapeutisch. Net als eten is het iets dat ons lichaam nodig heeft." (Michael Jackson)

Bergkaarten