zondag 4 juli 2010

The world of Nat King Cole

Nat King Cole - The world of Nat King ColeAfgelopen week viel 'ie bij me in de brievenbus: de cd "The world of Nat King Cole". De cd is weliswaar al uitgebracht in 2005, maar ik maakte er pas deze week voor het eerst kennis mee. Nog nooit eerder had ik zo'n compleet overzicht met alle grote hits van jazzlegende Nat King Cole (Montgomery, 17 maart 1919 - † Santa Monica, 15 februari 1965).

Nat King Cole....als ik zijn stem hoor, dan is het altijd net of ik een klein beetje "smelt" van binnen. Ik weet niet wat dat is. Ik had al wel wat platen van hem op vinyl en uiteraard worden zijn kerstliedjes hier steevast iedere kerst gedraaid, maar echt veel op cd had ik nog niet van hem.

Michael Jackson - Music and meBij het eerste nummer van de cd "Smile" heb ik meteen al een enorme brok in mijn keel (begint goed! haha). Het is namelijk het nummer dat door Jermaine Jackson werd vertolkt tijdens de rouwplechtigheid van zijn broer Michael Jackson vorig jaar.







Het is overigens niet het enige nummer op de cd van Nat King Cole dat me aan Michael Jackson doet denken, want nummer 7 - "Too Young" werd ooit vertolkt door een hele kleine Michael (het staat op zijn album "Music and Me", dat opgenomen is tussen 1972 en 1973), toen hij ongeveer 14 jaar oud was.

Nat King ColeToen Nat King Cole stierf in 1965 (aan longkanker) was hij slechts 45 jaar oud.
Toch is het verbazingwekkend dat hij, omdat hij toch niet echt oud geworden is, in zijn leven als zanger toch nog in verhouding zoveel mooie muziek heeft achtergelaten voor het nageslacht. Hij stierf enkele jaren voordat ik geboren werd (1971), maar blijkbaar hoeft een artiest niet persé nog te leven om indruk te maken bij ook een publiek van mijn generatie (en generaties erna) (ook een eigentijdse jonge zanger als Michael Bublé is door Nat King Cole beïnvloed, om maar een voorbeeld te noemen) (Michael Bublé vind ik trouwens ook een geweldige zanger overigens!).

Er staan werkelijk fantastische nummers op de cd!
Natúúrlijk "Unforgettable" (zowel solo - de versie uit 1961 - als de opnieuw opgenomen versie met zijn dochter zangeres Natalie Cole (6 februari 1950), want d.m.v. moderne techniek was het mogelijk om in 1991 postuum een "duet" met haar vader op te nemen!)

Verder andere nummers als "Send for me" (had qua stijl zo op een Elvis plaat kunnen staan!), het prachtige "Mona Lisa" en bij "When I fall in love" zwijmel ik helemáál weg! (het laatste nummer is ooit trouwens niet geheel onverdienstelijk gecoverd door de Britse zanger Rick Astley in 1987. Díe zou nu eens, als je het mij vraagt, met een nieuwe - jazz????- plaat moeten komen á la Michael Bublé! Volgens mij zou dat inslaan als een bom! We kennen hem natuurlijk van de hitjes uit eind jaren 80 van het producers trio Stock-Aitken-Waterman, maar volgens mij heeft die zanger véél meer in zijn mars!)
Hieronder trouwens de versies van When I fall in love van zowel Nat King Cole als Rick Astley:
Nat King Cole - When I fall in love;

Rick Astley - When I fall in love;

Nat King Cole mag dan misschien jong gestorven zijn, maar zijn nalatenschap aan zoveel generaties is met recht "unforgettable"! Deze cd is beslist weer een "pareltje" in mijn verzameling!

Tracklist
1. Smile - (1961 version)
2. It's Only A Paper Moon - (with The King Cole Trio)
3. Straighten Up And Fly Right - (with The King Cole Trio)
4. (Get Your Kicks) On Route 66 - (with The King Cole Trio)
5. (I Love You) For Sentimental Reasons - (with The King Cole Trio)
6. Nature Boy - (with The King Cole Trio)
7. Too Young
8. Unforgettable
9. Walkin' My Baby Back Home - (with The King Cole Trio/Stan Kenton & His Orchestra)
10. Orange Colored Sky - (with Stan Kenton & His Orchestra)
11. Send For Me
12. A Blossom Fell
13. Mona Lisa
14. Quizas, Quizas, Quizas
15. On The Street Where You Live
16. Almost Like Being In Love
17. Darling, Je Vous Aime Beaucoup
18. Ramblin' Rose
19. Let There Be Love - (with George Shearing Quintet)
20. You Stepped Out Of A Dream - (with The King Cole Trio)
21. When I Fall In Love
22. L-O-V-E
23. Let's Face The Music And Dance
24. Just One Of Those Things
25. Day In Day Out
26. Thou Swell - (live at the Sands)
27. Unforgettable - (with Natalie Cole)
28. Stardust

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

After The Silence

After The Silence
After The Silence Official Website

After The Silence

After The Silence
After The Silence heeft eindelijk toetsenist! Schrijf je in voor de ATS nieuwsbrief via newsletter@afterthesilence.nl.

After The Silence MySpace

After The Silence YouTube

After The Silence Hyves

Muziek is een mantra voor de ziel

Muziek is een mantra voor de ziel
"Muziek is een mantra voor de ziel. Het is therapeutisch. Net als eten is het iets dat ons lichaam nodig heeft." (Michael Jackson)

Bergkaarten