zaterdag 10 juli 2010

Vinyl aanwinsten 11

Vinyl recordHet is een behoorlijke poos geleden dat ik voor het laatst mijn vinyl aanwinsten op mijn blog heb geplaatst. Dat wil echter niet zeggen dat ik in de tussentijd geen vinyl op de kop heb kunnen tikken. Helaas is het gewoonweg een kwestie van tijdgebrek om uitgebreid foto's te maken en die te plaatsen en vervolgens weer een blogbericht te schrijven, maar....ik hoop t.z.t. de "schade" wel weer in te halen. Ik heb wel diverse plannen in die richting, dus....het komt allemaal goed!

De 2 meest recente vinyl-aankopen wilde ik jullie echter niet onthouden.
Zei ik in mijn onlangs geschreven blog over Caro Emerald nog dat de vinyl-versie van haar album "Deleted scenes from the cutting room floor" op mijn verlanglijstje stond....toen ik van de week las dat de vinyl versie op ROOD vinyl is uitgebracht, kon ik mezelf niet meer in bedwang houden om LP van Caro Emerald te bestellen.
De vinyl versie betreft overigens een dubbel LP en deze is inderdaad geperst in rood vinyl. Wát een pracht exemplaar!! Ik ben super enthousiast over het feit dat ik de LP versie aan mijn verzameling heb kunnen toevoegen.
De dubbel LP (met prachtige openklaphoes en en aan de binnenkant van die hoes ook nog een keer de originele cd bevestigd!) is prachtig vorm gegeven. En...leg je eenmaal de plaat op je platenspeler en speel je hem af, dan gaat er helemáál een wereld voor je open! De muziek van Caro Emerald blijkt bij uitstek geschikt voor vinyl, wát een belevenis! Ik hoor plotseling dingen/details in het geluid van de muziek terug die me bij de cd nog niet eens waren opgevallen. Het geluid is vele malen warmer dan de cd versie. Het is vaak een cliché dat mensen vinyl warmer vinden klinken dan een cd, maar in dit geval is het ècht zo!


Wat ik over Caro Emerald trouwens ook nog kwijt wil is dat het album "Deleted scenes from the cutting room floor" onlangs dubbel platina is geworden! Sinds de release in januari zijn er meer dan 100.000 exemplaren over de toonbank gegaan. Dat is toch een behoorlijke prestatie! (dat kan degene die in zijn blog Caro Emerald maar een "dom nep zangeresje" vond dus in zijn zak steken!)
Het bovengenoemde album staat bovendien ook deze week nog steeds bovenaan in de Album Top 10!!
Ik denk ook dat mede door de mix van stijlen van toen en nu, dus....jazzy muziek uit de 40'er en 50'er jaren met dance beats van nu, dit ook mede oorzaak is van dat mensen, die normaal misschien nooit zo snel voor deze stijl muziek zouden kiezen, nu dus wèl overstag gaan. Maar wel leuk dat iemand die zo lang bezig is in de muziek nu ook daadwerkelijk eindelijk het verdiende succes krijgt.
Gisterenavond heeft ze trouwens tevens een optreden gegeven op het North Sea Jazz festival 2010!! Oftewel een enorme eer als je als artiest daarvoor gevraagd wordt!

Het 2e album dat ik op (nieuw) vinyl heb gekocht is "For better or worse" van onze eigen Haagse Anouk uit 2009! (een poosje terug kocht ik overigens ook de originele cd, die in tegenstelling tot het album van Caro Emerald, nu niet bij de LP was bijgevoegd)
De hit "Three days in a row" knalt met een vol geluid uit de speakers, het geweldige "In this world" en natuurlijk de titelsong "For better or worse". Ook "Woman" vind ik persoonlijk een fantastisch nummer (een nummer dat ik ongemerkt zo nu en dan telkens door de huiskamer mee loop te galmen). Het "soul" geluid dat deze plaat uitademt is tezamen met de geweldige Hammond orgel passages op dit album uitermate geschikt voor vinyl. Ook hier weer een veel "voller" en "warmer" geluid dan op de cd. Gek is dat toch iedere keer weer, maar het is toch echt zo.
Als je de LP uit de hoes haalt valt me meteen op dat het label op de plaat qua lay out zo fantastisch is vormgegeven, echt alleen al een beauty om naar te kijken. En wat óók erg prettig is....je kunt op de binnenhoes eindelijk de songteksten lezen! (i.p.v. een pietepeuterig cd boekje te moeten ontcijferen)

In ieder geval 2 vinyl albums gekocht die het beslist de moeite waard zijn om aan mijn vinyl collectie toe te voegen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

After The Silence

After The Silence
After The Silence Official Website

After The Silence

After The Silence
After The Silence heeft eindelijk toetsenist! Schrijf je in voor de ATS nieuwsbrief via newsletter@afterthesilence.nl.

After The Silence MySpace

After The Silence YouTube

After The Silence Hyves

Muziek is een mantra voor de ziel

Muziek is een mantra voor de ziel
"Muziek is een mantra voor de ziel. Het is therapeutisch. Net als eten is het iets dat ons lichaam nodig heeft." (Michael Jackson)

Bergkaarten