vrijdag 2 oktober 2009

CD aanwinsten 2

cdstapel"Wat is dát nu weer voor een geschreeuw"?; moppert mijn man als hij door de huiskamer loopt.

Met dat "geschreeuw" doelt hij op het geluid dat uit onze speakers komt, omdat ik mijn nieuwste cd aanwinst aan het draaien ben; "Cry Baby/The Ultimate Collection" van Janis Joplin. Het betreft hier een dubbel cd en dvd van de legendarische Amerikaanse zangeres die op 4 oktober 1970 (dus over 2 dagen precies 39 jaar geleden) op slechts 27-jarige leeftijd overleed aan een overdosis.
dubbel cd Janis Joplin

De dubbel-cd met dvd is in augustus van dit jaar uitgebracht. Toen de reclames op de tv voorbij kwamen, riep ik meteen: "Die wil ik hebben!"

Er zijn natuurlijk in de loop der jaren al wel "tig" "best of" cd's uitgekomen van Janis Joplin, maar op 1 of andere manier kwam het er eigenlijk nooit van om er eens eentje te kopen (al heb ik wel ergens een "Best of" LP van Janis, dus...gewoon op vinyl). Verderop in de schappen van de cd-winkel, waar ik deze dubbelaar + dvd kocht, lag ook nog een andere "Best of" cd van Janis. Zogenaamd zo'n budget aanbieding, maar....ik geloof dat daar iets van 12 nummers op stonden of zo. Voor een paar euro'tjes meer kon ik nu dus echter ook "The Ultimate Collection" kopen met maarliefst 40 (!!!) tracks en óók nog eens een dvd erbij, dus in mijn geval was de keuze niet moeilijk uiteraard!

Mijn man begrijpt niet wat ik nu "mooi" vind aan deze zangeres. Janis Joplin is inderdaad een zangeres waar je van houdt of niet. Als je zou afgaan op "zangtechnieken" of i.d., dan is Janis natuurlijk nu niet bepaald een goed en "gezond" voorbeeld. Het is ook absoluut niet aan te raden om precies zoals Janis te gaan zingen als je zelf niet al zo'n "schuurpapieren" strot hebt, want daar zijn je stembanden het er op ten duur waarschijnlijk niet bepaald mee eens, met alle nare gevolgen van dien...
Janis Joplin

Wat Janis, ondanks dat ze eigenlijk op een totaal foute onverantwoorde manier zingt, zo interessant maakt is dat ze heel "oorspronkelijk" was als artiest. Er was niets "gemaakts" aan haar, zoals heel veel artiesten van nu eigenlijk min of meer wèl een commercieel concept opgelegd krijgen. Janis had daar gelukkig (nog) geen last van, daar was haar carrière misschien ook wel te kort voor, maar....Janis was "ècht"! Janis was "puur"! Janis zong geen commerciële 13 in een dozijn pop deuntjes. Janis zong recht uit het hart!
Misschien dat dát me nu juist zo aanspreekt in Janis Joplin. En tja...dat "rauwe"....moet ook je smaak zijn uiteraard, maar dat "rauwe" heeft voor wat mij betreft wèl een "ziel".
Janis JoplinWat dat betreft kan een zangeres als Janis Joplin mij inderdaad 100.000 maal meer bekoren dan een "Lady Gaga" (te nep, te bedacht, zoooo zonder ziel en ik ben er oh zo allergisch voor!...uche uche...) of een "Mariah Carey" (te gepolijst en ook hiervoor geldt voor mij zingen "zonder ziel" - omdat het meer kunstjes zijn die ze met haar stem doet i.p.v. echt zingen. Mijn zanglerares zei altijd; "Dat is geen zingen meer, dat is spelen met je eten!"...... Ook van Mariah Carey krijg ik spontaan allergische reacties...).

Als er tegenwoordig een artiest populair is, trekt een platenmaatschappij meteen een blik open met een heleboel soortgelijke artiesten, omdat het nu eenmaal "verkoopt".
Van Janis Joplin was er maar één en tot op heden heeft niemand haar kunnen evenaren.
Daarom des te meer reden om die dubbel cd aan te schaffen als je nog niets van Janis in huis hebt!

De tracklist van de cd:

CD 1/2

1. little girl blue 3:50
2. me and bobby mcgee 4:30
3. call on me 2:34
4. bye bye baby 2:39
5. piece of my heart 4:15
6. magic of love (live) 3:06
7. coo coo 1:58
8. move over 3:41
9. kozmic blues 4:23
10. trouble in mind 2:56
11. get it while you can 3:24
12. mercedez benz (remix) 3:47
13. turtle blues 4:21
14. easy rider 2:25
15. catch me daddy (live) 5:33
16. all is loneliness 2:31
17. tell mama (live) 6:34
18. ball and chain (live) 8:11
19. summertime (live) 5:00
20. our first record is finally out 1:12

CD 2/2

1. try (just a little bit harder) 3:57
2. cry baby 3:58
3. women is losers 2:05
4. summertime 3:59
5. the last time 2:17
6. i need a man to love 4:54
7. as good as youve been to this world 5:27
8. mercedez benz 1:48
9. trust me 3:16
10. one good man 4:11
11. down on me 2:06
12. half moon 3:53
13. kozmic blues (live) 5:07
14. me and bobby mcgee (acoustic demo) 4:48
15. to love somebody (live) 5:16
16. raise your hand (live) 2:28
17. piece of my heart (live) 5:32
18. maybe (live) 4:00
19. farewell song 4:37
20. the last letter (really rushin through) 1:46

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

After The Silence

After The Silence
After The Silence Official Website

After The Silence

After The Silence
After The Silence heeft eindelijk toetsenist! Schrijf je in voor de ATS nieuwsbrief via newsletter@afterthesilence.nl.

After The Silence MySpace

After The Silence YouTube

After The Silence Hyves

Muziek is een mantra voor de ziel

Muziek is een mantra voor de ziel
"Muziek is een mantra voor de ziel. Het is therapeutisch. Net als eten is het iets dat ons lichaam nodig heeft." (Michael Jackson)

Bergkaarten