zaterdag 8 oktober 2011

Steve Lee (Gotthard), 1 jaar na zijn dood

Afgelopen woensdag 5 oktober was het alweer precies 1 jaar geleden dat de leadzanger van de Zwitserse hardrockband Gotthard, Steve Lee  (* 5 augustus 1963 - † 5 oktober 2010), op slechts 47-jarige leeftijd verongelukte.
Het is, vind ik zelf, nog steeds lastig te accepteren dat er nooit meer nieuwe Gotthard albums met nieuw materiaal uit zullen komen met deze fantastische zanger. Wat had die man toch een fantastische stem en een geweldig charisma! Toen ik hoorde van zijn plotselinge overlijden was ik daar echt wel eventjes "stil" van. Gotthard was (en is nog steeds) 1 van mijn meest favoriete AOR / Melodieuze hardrockbands. Ik kan oprecht zeggen dat ik de muziek van Gotthard nogal regelmatig draaide...en eigenlijk doe ik dat nog steeds. Er staan dan ook tamelijk veel Gotthard cd's in mijn cd-verzameling. Ik zal er misschien nog hooguit enkelen missen, maar ik heb dus in principe zo'n beetje het hele "oeuvre"...

In juli van dit jaar is er nog wel een live cd/dvd van Gotthard uitgekomen, getiteld "Homegrown - Alive In Lugano" (vanaf september dit jaar verkrijgbaar in Nederland), welke live opnames bevat van Gotthard, opgenomen op 17 juli 2010 in Lugano. Het was 1 van de laatste live concerten die de band gegeven heeft met zanger Steve Lee.

In 2008 was Steve Lee ook nog te horen op het album 01011001 van Ayreon (Arjen Lucassen).

Het schijnt dat de band, na het overlijden van Steve Lee, toch plannen heeft om verder te gaan met een "nieuwe" zanger en als ik de berichten op de officiële Gotthard website lees, is men druk bezig met het vinden van iemand, maar....ondertussen vraagt men ook om geduld van de fans, omdat ze de juiste keuze willen maken.

Ik begrijp dat je als band zijnde natuurlijk op 1 of andere manier "verder" wilt, maar....ik denk dat het ontzettend moeilijk zal worden om iemand te vinden die enigszins een waardige "opvolger" van Steve Lee zou kunnen zijn. Ik zou ook denk ik niet graag in de schoenen van de eventueel "winnende" kandidaat willen staan, want ik geef het je te doen..... Mensen gaan je hoe dan ook "vergelijken", daar valt niet aan te ontkomen en dat is ergens ook logisch dat mensen dat doen. Zelf zou ik me daar immers ook "schuldig" aan maken, zo is het nu eenmaal.
Ik betwijfel eerlijk gezegd ook of de achtergebleven leden van Gotthard ooit weer zo'n charismatische zanger als Steve Lee zullen krijgen. Het zal hoe dan ook nooit meer hetzelfde zijn.

Gotthard is niet de enige band die hiermee te maken heeft. Zo zal Queen nooit meer een vergelijkbare zanger kunnen vinden als Freddie Mercury, ook al is de zanger (of zangeres?) kwalitatief gezien nog zo goed. Er was namelijk maar 1 Freddie Mercury.
Op dit moment schijnt de band INXS ook bezig te zijn met een nieuwe zanger, maar.....wie ze ook als leadzanger zullen inlijven, diegene zal waarschijnlijk de op 22 november 1997 overleden Michael Hutchence nooit doen "vergeten"! Ook al is die nieuwe zanger nog zo geweldig....het zal nooit meer zijn zoals het was. Soms pakt dat goed uit, soms niet....omdat de "sound" van de oorspronkelijke zanger soms ook voor een groot deel het succes van een band bepaalt.

Neem nu de band Journey. Ik ben een enorm groot Journey fan! En.....ik ben ook een enorm groot Steve Perry fan! Steve Perry, de oorspronkelijke leadzanger van Journey, heeft eigenlijk, kun je wel stellen, voor het overgrote deel ook het succes van de band Journey bepaald.
Inmiddels is ook wel duidelijk dat de band dat zelf ook door heeft, want....in principe hebben er, sinds het vertrek van Steve Perry, altijd Steve Perry "sound-a-likes" de rol als leadzanger vervuld. (ik noem Journey dan soms ook wel eens hun eigen "tributeband".....maar dan wel de beste tributeband die er bestaat!)
De band heeft een poosje met Jeff Scott Soto opgetreden, maar.....ik ben eerlijk gezegd heel erg blij en opgelucht dat Journey geen nieuwe albums met deze zanger heeft opgenomen.
Jeff Scott Soto is misschien een hele goede zanger, maar.....als "Steve Perry" fan verwacht ik in principe een hele andere "sound" dan de stem van Jeff Scott Soto in de muziek van Journey. Ik weet niet of ik dat zou kunnen "accepteren", zeg maar.
Oude krakers als "Open arms", "Anyway you want it", "Stay awhile", "Wheel in the sky", "Separate ways", "Don't stop believin'" enzovoort.....daar past voor mijn persoonlijke gevoel niet echt een andere "sound" bij als een "Steve Perry" stem of Steve Perry "sound-a-like".....dus Jeff Scott Soto past daar voor mijn gevoel dan gewoon niet echt bij, als je begrijpt wat ik bedoel.

In dat opzicht ben ik straks dus ook heel erg benieuwd naar met welke nieuwe zanger Gotthard over een poosje zal terugkomen. Ik weet ook niet of ze iemand zoeken die qua stem enigszins aan Steve Lee doet denken, of dat ze expres misschien juist heel iets anders zoeken, geen flauw idee.

In ieder geval heeft Steve Lee op mij persoonlijk een zeer onuitwisbare indruk achtergelaten en dat zal geenszins gaan veranderen als Gotthard straks een nieuwe zanger gevonden heeft.

Rest in peace Steve Lee.

Youtube: Gotthard - Anytime Anywhere;


Youtube: Gotthard - Lift U Up;

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

After The Silence

After The Silence
After The Silence Official Website

After The Silence

After The Silence
After The Silence heeft eindelijk toetsenist! Schrijf je in voor de ATS nieuwsbrief via newsletter@afterthesilence.nl.

After The Silence MySpace

After The Silence YouTube

After The Silence Hyves

Muziek is een mantra voor de ziel

Muziek is een mantra voor de ziel
"Muziek is een mantra voor de ziel. Het is therapeutisch. Net als eten is het iets dat ons lichaam nodig heeft." (Michael Jackson)

Bergkaarten