maandag 1 juli 2013

Artiesten beïnvloed door Michael Jackson

Vanavond zag ik deze videoclip op TV van de Amerikaanse zanger Bruno Mars voor zijn nieuwe single "Treasure" .... en er ging maar 1 naam door mijn hoofd ..... MICHAEL JACKSON!
(en met name de videoclip "Rock With You")




Het is zo duidelijk als je de videoclip bekijkt, want Bruno Mars beweegt zich in de videoclip als MJ, heeft zijn haar als MJ zoals MJ's kapsel eind jaren 70/begin jaren 80 was.
Ook de videoclip ziet er erg uit als MJ en de muziek is heel erg MJ!







Zie hieronder de originele Michael Jackson "Rock With You" videoclip (1979). "Rock With You" werd 1 van Michael's laatste grote hits uit zijn disco tijdperk.:



Dat ik niet de enige ben die er zo over denkt, blijkt wel uit bijvoorbeeld onderstaande clip die iemand op YouTube heeft gezet:



Als je verder Google afspeurt, dan begrijp ik ook uit sommige berichten dat Bruno Mars heeft toegegeven dat de nieuwe single en videoclip inderdaad sterk beïnvloed zijn door de "King of Pop".

Echter.....denk ik ook dat Bruno Mars beslist niet de enige artiest is die sterk beïnvloed is door MJ.

Ook de Amerikaanse zanger Chris Brown maakt er geen geheim van sterk beïnvloed te zijn door de muziek van Michael Jackson. Bij de uitreiking van de BET Awards in 2010 trad hij zelfs "live" op met een Michael Jackson tribute:



Chris Brown heeft overigens al eens eerder Michael Jackson tributes gedaan tijdens andere live TV shows. Ook in de videoclip voor zijn laatste single "Fine China" (2013) zul je overduidelijk linken vinden naar Michael Jackson.
De muziek klinkt als Michael Jackson, Chris Brown danst als Michael Jackson en draagt zelfs "handschoenen" die zo kenmerkend voor MJ waren. Als je de videoclip bekijkt zie je ook scenes die je doen denken aan fragmenten uit videoclips van Michael Jackson, zoals wanneer Chris Brown bijvoorbeeld om het meisje heen danst (zoals Michael Jackson deed in bijvoorbeeld de Thriller videoclip). Zelfs de beroemde MJ "gilletjes" hoor je terug in dit nummer van Chris Brown.




Ook in de muziek van andere artiesten klinkt de invloed van Michael Jackson duidelijk door.

Toen ik voor de eerste keer de Daft Punk single "Get Lucky" hoorde (op dit moment een grote hit) wist ik meteen ..... dit is zó heel erg MJ beïnvloed!
Als Michael Jackson nog in leven zou zijn, zou dit nummer absoluut heel erg bij hem passen!
Het nummer heeft ook een hele erge MJ dans "vibe"!



Ik denk dat dit ook 1 van de redenen is waarom ik het nieuwe Daft Punk album "Random Access Memories" zo goed vind. Het bevat namelijk o.a. heel erg veel oude "Soul" muziek.

Ik heb het album onlangs aangeschaft op zowel vinyl als cd.
Meestal ben ik nooit zo erg van de "elektronische" muziek en toch iets meer van de gitaren, zoal jullie wellicht wel weten, maar het nieuwe Daft Punk album is echt goed. Beslist een aanrader! (hetgeen ik in een apart blog schrijfsel nog wel zal toelichten....)


Als ik zo eens rond ga kijken op YouTube, dan blijkt wederom dat ik niet de enige ben die invloeden van Michael Jackson terug hoort in met name de "Get Lucky" single van Daft Punk.
Er zijn op YouTube verschillende "Mash-ups" en mixen te vinden van Daft Punk versus Michael Jackson. (Een "Mash-up" is het op muzikaal verantwoorde wijze door elkaar draaien van twee of meer muzieknummers)

Hieronder enkele voorbeelden ....

Daft Punk - Get Lucky (Michael Jackson Edit) X Billie Jean:



Daftpunk feat. Michael Jackson - Get Lucky (Dorian rework):



Daft Punk en Michael Jackson 'Rock with You en Get Lucky ":



Daft Punk - Get Lucky (Michael Jackson Bewerken Remix):



Dit is slechts een kleine greep, want er zijn nog veel meer voorbeelden op YouTube.

Al deze videoclips bekijkend, bedenk ik me dat het prachtig zou zijn geweest als Michael Jackson en Daft Punk zouden hebben samengewerkt voor een album. Ik denk persoonlijk dat de muziek, in een dergelijk samenwerkingsverband, echt perfect zou hebben geklonken!
Helaas zullen we dit nooit te weten komen hoe dat zou hebben geklonken, want zoals iedereen weet, is Michael Jackson (29 augustus 1958 - 25 juni 2009) dit jaar alweer 4 jaar geleden overleden

Echter vind ik het ergens wel een mooie gedachte dat, ondanks dat Michael Jackson niet meer onder ons is, zijn muziek toch op 1 of andere manier voortleeft.

Naast dat zijn eigen muziek natuurlijk wereldwijd nog steeds goed wordt verkocht (ook aan jongere generaties, die zijn hoogtijdagen als artiest nooit hebben meegemaakt) zijn er diverse artiesten blijkbaar ook heel erg door zijn muziek beïnvloed, zoals in bovenstaande voorbeelden.
Het mooie eraan is dat Michael, ook na zijn dood, blijkbaar iets "wezenlijks" heeft doorgegeven en dat andere artiesten/muzikanten er ook hun eigen interpretatie aan geven.

Op die manier zal MJ's nalatenschap, zijn muziek en zijn inspiratie voor anderen voor altijd voortleven, ook in andere nieuwe vormen en voor de nieuwe generaties! In 1 woord....fantastisch! RIP MJ...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

After The Silence

After The Silence
After The Silence Official Website

After The Silence

After The Silence
After The Silence heeft eindelijk toetsenist! Schrijf je in voor de ATS nieuwsbrief via newsletter@afterthesilence.nl.

After The Silence MySpace

After The Silence YouTube

After The Silence Hyves

Muziek is een mantra voor de ziel

Muziek is een mantra voor de ziel
"Muziek is een mantra voor de ziel. Het is therapeutisch. Net als eten is het iets dat ons lichaam nodig heeft." (Michael Jackson)

Bergkaarten