zaterdag 14 april 2012

Trijntje Oosterhuis - Wrecks we adore (2012)

TRIJNTJE OOSTERHUIS

Gisteren schreef ik op mijn Facebook en Twitter: "Vrijdag de 13e kan onmogelijk een ongeluksdag zijn met de nieuwste Trijntje Oosterhuis cd in huis :)"
Iemand reageerde met "Uh?" Dit kun je natuurlijk op allerlei manieren opvatten. (misschien verwachten mensen wederom niet altijd dat ik, als rockzangeres in een hardrockband, ook naar dit soort muziek luister???)

Op 1 of andere manier roept de naam "Trijntje Oosterhuis" altijd "discussie" op.
Ooit kreeg ik zanglessen van een zangpedagoge die mij ervan probeerde te overtuigen dat Trijntje Oosterhuis absoluut "verkeerd" zong, dat haar zangtechniek "niet goed" zou zijn. Dit zou natuurlijk een mening van 1 persoon kunnen zijn, maar....ik heb dit verhaal ook al eens door een andere zangpedagoog horen verkondigen. Ik heb geen flauw idee of meer zangpedagogen deze mening delen, maar dit zou dan dus betekenen dat ik ongeveer anderhalve decennia een zangeres in mijn "favoriete zangeressen lijstje" heb staan die blijkbaar "niet goed zingt"?
Over smaak valt te twisten misschien, maar....ik geloof toch niet dat ik van mezelf kan zeggen dat ik "doof" ben op dat gebied. Ik hoor gewoon of iets goed is of niet. Het hoeft dan niet persé altijd mijn muzikale smaak te zijn, maar ik hoor heus wel of iemand kwaliteit in huis heeft.
Vervolgens heb ik me ook altijd afgevraagd: "Wat maakt iemand dan een goede of slechte zanger/zangeres?"
Iemand met een perfecte zangtechniek....is dat dan altijd persé een goede zanger/zangeres?

Een goede zangtechniek is natuurlijk wel erg belangrijk voor vocalisten, vooral als mensen vaak en veel optreden, laat ik dat voorop stellen. Echter....ben je met een goede zangtechniek dan ook meteen automatisch een goede zanger of zangeres in de zin van...."een verhaal kunnen vertellen"...."een vertolker zijn"....iemand die een bepaald gevoel kan overbrengen, waar mensen graag naar luisteren, iemand met een prettig in het gehoor liggende stem....enzovoort, enzovoort???
Ik ga geen namen noemen, maar er zijn genoeg zangers/zangeressen bij wie de zangtechniek wellicht perfect is, maar.....waar ik van mijn levensdagen nooit een cd van zou kopen, omdat ik de stem van die persoon misschien niet "boeiend" genoeg vind voor een full length album. Mensen met een perfecte zangtechniek, maar die niet in staat zijn om de luisteraar "in te pakken", als je begrijpt wat ik bedoel.
Terwijl mensen die misschien nooit van hun leven ook maar 1 zangles genoten hebben daar wellicht wèl toe in staat zijn. Dus....wat maakt iemand uiteindelijk dan een goede zanger of zangeres?
Hetzelfde geldt voor conservatorium muzikanten en straatmuzikanten. Conservatorium muzikanten zijn misschien technisch perfect onderlegd, weten alle theorieën misschien van haver tot gort, maar.....kunnen ze die noten op papier ook omzetten naar een bepaald "gevoel" in de muziek die men speelt?
Een straatmuzikant die misschien slechts 3 akkoorden kent op zijn gitaar, zou dat "gevoel" wel eens véél beter over kunnen brengen dan iemand die afgestudeerd is aan het conservatorium!
Ik bedoel.....conservatorium muzikanten die "keurig netjes" een stukje oude vette zwarte soul proberen te spelen bijvoorbeeld.....en dan dus letterlijk, zoals ze dat soms zeggen "als een stel blanken spelen"....houd toch op zeg! Zulke muziek móet gewoon niet "keurig netjes" gespeeld worden....met zulke muziek móet je juist buiten de lijntjes durven kleuren, móet je je lijf en je hart laten spreken.....en niet je verstand!

Of Trijntje Oosterhuis dan dus wel of niet een goede zangtechniek heeft....zal me uiteindelijk dus een biet wezen! Ik volg Trijntje al vanaf haar "Total Touch" tijd en.....haar zang....sorry voor de mensen die er zogenaamd "verstand" van hebben, maar daar is "niks mis mee"! Ik heb Trijntje ook een aantal keer "live" zien optreden en dat is iedere keer weer een "feestje". De interactie met het publiek is niets op aan te merken. Mensen vinden het prettig om naar Trijntje te luisteren en mensen worden wel degelijk "ingepakt" door de stem van Trijntje, dus.....dat verhaal van "slechte zangeres" kan voor mijn part echt vanaf vandaag resoluut naar het land der fabelen!

Tot op heden is nog altijd alles dat Trijntje Oosterhuis op cd uitbracht in mijn cd-collectie beland. Vanaf de Total Touch periode tot de gisteren op cd uitgekomen "Wrecks we adore" dus. Natuurlijk waren daar de Burt Bacharach/jazz albums, die ik ook stuk voor stuk heb gekocht (gekócht ja, niet gedownload!).
Begrijp me niet verkeerd, ik vond de "jazz" albums kwalitatief zeer goed afgeleverde stukken werk, maar....stilletjes....hoopte ik dat Trijntje vandaag of morgen het roer toch weer enigszins zou omgooien naar weer wat meer "poppy" werk. Dat gevoel bekroop me met name als ik dan weer eens een oude Total Touch cd een rondje had laten draaien.
Ik bedoel....Trijntje...geboren op 5 februari 1973...is dus 2 jaar jonger dan ik.....heeft muzikaal gezien, denk ik, nog best heel wat jaartjes voor de boeg. Ik hoopte dat Trijntje de rest van haar muzikale carrière alsjeblieft niet alleen maar in de "jazz" zou blijven hangen, omdat ik denk dat ze toch wel meer in huis heeft en....het anders misschien toch wel een beetje "saaaaai" begint te worden (sorry als dit wat oneerbiedig klinkt, maar ik denk dat men heus wel begrijpt wat ik bedoel).

WRECKS WE ADORE (2012)

En toen was daar gisteren dus de release van "Wrecks we adore" en....meteen op de dag van de release gekocht dus. Eenmaal in de cd speler afspelend, merkte ik dat ik toch wel een beetje moest "wennen". Ik heb hem zelfs een paar keer opnieuw af moeten spelen om die reden. Het gehele album is geproduceerd door Anouk en tevens zijn alle nummers op "Wrecks we adore" geschreven door dezelfde dame in kwestie. En dat....is héél goed te horen op dit nieuwste schijfje van Trijntje Oosterhuis. Heel soms heb ik zelfs eventjes moeite om te kunnen onderscheiden of ik werkelijk naar Trijntje Oosterhuis aan het luisteren ben, of toch een cd van Anouk. De cd heeft bij mij dus wat meer luisterbeurten nodig, waardoor ik tevens wel merk dat de cd dan steeds "beter" wordt, want er staan absoluut echt wel een aantal hele mooie stukken op dit nieuwe album!
Bovendien wil ik wel gezegd hebben dat ik het alleen maar te prijzen vind dat Trijntje Oosterhuis het aandurft om weer eens iets totaal anders uit te proberen op muzikaal gebied. Waar andere artiesten zich dan tegenwoordig wellicht juist op buitenlandse producers zouden richten, kiest Trijntje juist voor iemand van onze eigen Nederlandse muzikale kanjers!  Want laten we wel zijn....dat een bepaalde platenmaatschappij of management niet eens de moeite neemt om Anouk verder in het buitenland te promoten, juist op het moment dat zij daar een grote hit scoort met het nummer "Lost" is toch te schandalig voor woorden, want....zeg nu zelf....Anouk is toch potverdorie gewoon 1 van onze allerbeste live acts die we in Nederland rijk zijn! (dat gezeur van mensen dat we in Nederland geen goede acts hebben of geen goede muziek maken vind ik dus echt regelrecht bullshit! We hebben namelijk wel degelijk muzikaal hoogstaande kwaliteit in dit kleine kikkerlandje!)

De cd begint redelijk rustig met het nummer "Better Think Twice", een R&B achtige ballade. Het 2e nummer van het album is de huidige single "Happiness". Lekker rock-achtig nummer (á la Anouk, misschien zelfs een "afdankertje" van Anouk dat zij zelf niet voor haar eigen albums heeft gebruikt?). Alleen wat ik persoonlijk mis....zijn dan toch de iets ruigere gitaren en wellicht zelfs hier en daar een vette hammond orgel (dit laatste geldt, als je het aan mij vraagt, overigens eigenlijk ook wel voor de rest van dit album. Het had van mij hier en daar nèt ietsje "rauwer" gemogen.....).

Het 3e nummer "What about my heart" (single kandidaatje!!) knalt er meteen goed in bij mij! Een heerlijke soul ballade, bijna in de Motown sfeer van "Wondering Who" á la Jackson 5 of een nummer van Etta James of Sam Cooke of iets in die trent. Persoonlijk had ik het stiekem geweldig gevonden als Trijntje hier een duet zou hebben gezongen met zangeres Berget Lewis (i.p.v. Berget Lewis in het backingvocals groepje op dit album!), want dit nummer leent zich daar uitstekend voor en Berget zou daar dè perfecte stem voor hebben gehad! (misschien iets voor een volgend album?)
Bij nummer 4 "We are gold" dacht ik onmiddellijk......dit had een veel betere "opener" voor dit album geweest dan "Better Think Twice" (maar dat zal een kwestie van persoonlijke smaak zijn). Het nummer knalt er meteen stevig in. Absolute single kandidaat ook! Het nummer past ook goed bij Trijntje, vind ik zelf. Ik bespeur trouwens wel weer wat "Burt Bacharach" achtige blazers in de muziek....
Bij het 5e nummer "You own my heart" weet Trijntje meer haar eigen stempel op deze Anouk compositie te drukken, maar de invloed van Anouk is nog steeds hoorbaar aanwezig.
De 6e track "Nothing at all" is een prachtige ballade, waarin Trijntje's stem perfect tot uitdrukking komt. Ook hierbij denk ik weer: "Absolute single kandidaat!"
De overige tracks op het album liggen ook lekker in het gehoor. Bij de 9e track "In Time" bespeur ik volgens mij wederom een "afdankertje" van Anouk (maar ik kan het natuurlijk ook mis hebben....de Anouk "sound" is in ieder geval sterk hoorbaar), plus dat ik dit keer de aanwezigheid van "Burt Bacharach" achtige blazers en panfluit zeer sterk vind. In dit nummer perfecte backingvocals (maar dat kan ook bijna niet anders als dit achtergrondkoortje uit o.a. Berget Lewis, Lisa Lois en Caroline Dest bestaat!) en complimenten aan gitarist Tore Johansson voor het zeer subtiele gitaarspel!

Conclusie is voor mij persoonlijk dat "Wrecks we adore" een album is waar je in 1e instantie jezelf doorheen moet bijten, maar bij meerdere luisterbeurten steeds meer mooie kanten openbaart naarmate je het steeds beter leert kennen. Over het algemeen vind ik de productie redelijk "radiovriendelijk". Eigenlijk probeer ik hiermee te zeggen dat er van mij een nèt wat rauwer randje aan het album had mogen zitten, door misschien wat meer rockgitaar en bijvoorbeeld hammond orgel of i.d. (misschien de band "live" laten inspelen de volgende keer? Zou een optie kunnen zijn...) Aan de andere kant hadden dergelijke gitaren er misschien juist weer nóg meer een "Anouk" plaat van gemaakt, dus.....het is maar net welke kant je op wilt.
"Wrecks we adore" is sowieso een album geworden dat aangeeft dat Trijntje Oosterhuis waarschijnlijk nog heel veel verschillende muzikale kanten van zich zal kunnen laten horen in de toekomst die wij nog niet van haar kennen en die wij wellicht nooit van haar zouden hebben verwacht.
"Wrecks we adore" is absoluut een start voor een nieuw muzikaal tijdperk voor Trijntje Oosterhuis met nieuwe muzikale verrassingen.

Nadat Ali B met zijn tv programma "Op Volle Toeren" bruggen heeft geslagen tussen "oudere" en "jongere" artiesten, die elkaars interpretatie op elkaars muziek los laten.....misschien dan nu na de samenwerking tussen Anouk en Trijntje Oosterhuis tijd voor een nieuw "format".....en vaker dergelijke muzikale samenwerkingen tussen artiesten laten plaatsvinden? Wie weet dan dus volgende keer een album van Anouk geschreven/geproduceerd oor Trijntje en Tjeerd Oosterhuis? Zeg nooit nooit..... :)

"Wrecks we adore" ligt dus sinds gisteren (vrijdag de 13e.....) in de winkel!

Tracklist:
01. Better Think Twice
02. Happiness
03. What About My Heart
04. We Are Gold
05. You Own My Heart
06. Nothing At All
07. Knocked Out
08. I Ain't Going Nowhere
09. In Time
10. One Step Away From Coming Home

YouTube: Trijntje Oosterhuis - Happiness - Wrecks We Adore (Track 2 v/h album en tevens nieuwe single!);

1 opmerking:

  1. In principe heeft techniek niks te maken met de kwaliteit van een zanger(es). Als je bijvoorbeeld met een verkeerde techniek gitaar speelt, heb je een grotere kans op slijtage in je polsgewricht, en als je met een verkeerde techniek zingt, heb je een grotere kans op poliepen op je stembanden.

    Ook heeft techniek weinig te maken met de muziek die je maakt. Als je van je muziek houdt, kun je je hart en ziel er in stoppen, techniek of geen techniek. Laat daarom ook nooit een operazangeres een Soul nummer zingen (of andersom).
    Sommige zangers en zangeressen hebben inderdaad de stem die je pakt, waar je van houdt. Sommigen hebben dat niet. Maar het is nog altijd beter om een zangeres te hebben die je inpakt én een goede techniek heeft, dan eentje die het allebei niet kan =P
    (Ik denk ook dat als Trijntje wat zanglessen zou nemen, dit haar stemkwaliteit niet veranderd)

    Mooi geschreven.

    BeantwoordenVerwijderen

After The Silence

After The Silence
After The Silence Official Website

After The Silence

After The Silence
After The Silence heeft eindelijk toetsenist! Schrijf je in voor de ATS nieuwsbrief via newsletter@afterthesilence.nl.

After The Silence MySpace

After The Silence YouTube

After The Silence Hyves

Muziek is een mantra voor de ziel

Muziek is een mantra voor de ziel
"Muziek is een mantra voor de ziel. Het is therapeutisch. Net als eten is het iets dat ons lichaam nodig heeft." (Michael Jackson)

Bergkaarten