dinsdag 9 november 2010

The "real" Michael Jackson?


Gisteren, maandag 8 november 2010, was de wereldwijde première van de postuum "nieuwe" single van wijlen Michael Jackson, met als titel "Breaking News".
Ik heb de single gisteren 3 keer gehoord, 2x op de radio via de oortjes van mijn gsm (op mijn werk) en 1x thuis via de computer via een (al zeg ik het zelf) kwalitatief zeer goede geluidsinstallatie.

Ik zou heel erg enthousiast moeten zijn over het feit dat er na Michael zijn dood nog "onbekend" materiaal uitkomt dat nog nooit eerder is uitgebracht.
Maar.....deze "Breaking News" single laat me sinds gisteren op 1 of andere manier niet echt los, want....ik twijfel namelijk heel erg aan de authenticiteit van het nummer.

Ik kan met recht zeggen dat ik al van kleins af aan een behoorlijke Michael Jackson liefhebber ben en dat ik door de jaren heen dus ontzettend veel naar muziek van Michael Jackson heb geluisterd.

Waarom weet ik niet, maar als ik het nummer beluister krijg ik er een bepaald "onderbuikgevoel" bij. Iets in me dat zegt "Dit is NIET Michael Jackson!".
Misschien ligt het aan mij, maar ik heb gewoon heel erg mijn twijfels over de "echtheid" van het nummer. Ergens hoor ik in de verte heel misschien af en toe de "echte" Michael Jackson voorbij komen, maar voor de rest vind ik het een nummer met een hoop elektronisch gerommel. Alsof men misschien ergens vlagen van MJ's stem op tape gevonden heeft, maar dat de rest er gewoon pas later is bij "verzonnen" en gemixt. Ik hoor fragmenten van een stem die misschien wel heel erg aan Michael Jackson doet denken, maar....is het MJ wel echt?
Het is ook net of ik af en toe iets "mis" in het "timbre" van de stem. Een bepaalde "warmte" die Michael Jackson in zijn stem had, waarmee de echte Michael Jackson rechtstreeks je hart binnenkwam, als ik het zo mag uitdrukken. Het is net of dit op 1 of andere manier "ontbreekt" in "Breaking News". Ik "mis" iets....
Ik hoor iemand die aan Michael Jackson doet denken, maar....ik "mis" de "magie"...
Er zijn fragmenten in het nummer die me zelfs enigszins doen denken aan een "Justin Timberlake" op een slechte dag....
Ik weet het niet, maar...."iets" in me zegt dat "Breaking News" gewoon NIET in zijn totaliteit de "echte" Michael Jackson is. Er zijn kleine gedeeltes in het nummer waarin ik meen de "echte" Michael Jackson te herkennen, maar...voor het overgrote deel...ben ik toch min of meer van mening dat hier iemand anders zingt.
De wereldberoemde Michael Jackson "hiii's" en "whooo's" en "aauuws" kunnen natuurlijk ook gewoon gesampled zijn uit andere nummers en in deze track gemixt zijn.

Aan de hand van de discussies, die je her en der op internet tegenkomt, kan ik in ieder geval opmaken dat ik niet de enige ben met soortgelijke "twijfels" m.b.t. de authenticiteit.

Het is bovendien ook bekend dat voor demo's van Michael Jackson nummers vroeger ook wel eens "tests" werden uitgevoerd door Michael Jackson stem-look-a-like zangers die qua stem dus enigszins vocaal op Michael Jackson leken, om te bekijken of bepaalde nummers wel of niet geschikt waren voor Michael Jackson. Er zullen dus waarschijnlijk nog heel veel opnames ergens opgeslagen liggen die ingezongen zijn door zangers die qua stem enigszins op Michael Jackson leken/lijken, terwijl de echte Michael Jackson sommige nummers/demo's nooit zelf ingezongen heeft.

Zelfs de kinderen van Michael Jackson, Paris en Prince, zeggen ooit bij de opnames van het nummer geweest te zijn (de opnames van dit nummer schijnen al in 2007 te hebben plaatsgevonden) en zeggen de stem van hun vader niet in deze track te herkennen!! (Volgens Sony zouden Prince en Paris gemanipuleerd zijn door Katherine Jackson, de moeder van Michael Jackson)
Maar....zelfs "TJ" (zoon van Michael Jacksons broer Tito) en "Taryll", 2 neefjes van Michael Jackson, twitterden dat het nummer "fake" is en zij beklaagden zich over de 'neppe' en 'shady' vocalen op het album!
Alsof dat nog niet voldoende is, zegt ook Janet Jackson, de jongste zus van Michael, dat het nummer "Breaking News" nep is!

Label Sony brengt volgende maand postuum het volledige album van Michael Jackson uit, simpelweg getiteld "Michael", waar ook dit nummer "Breaking News" op staat.
Op dat album komen dus nog meer tracks te staan die het op eerdere Michael Jackson albums nooit gehaald hebben, dus....min of meer "afgekeurd" zijn ooit...."afdankertjes" dus. De nabestaanden van Michael Jackson zeggen dat Michael Jackson waarschijnlijk helemaal niet blij geweest zou zijn met het feit dat deze "afgekeurde" nummers vooralsnog op de markt gebracht worden.

Nou ja....over de kwaliteit van "afgekeurde" nummers zou je eventueel nog van mening kunnen verschillen. Misschien krijgen we ooit wel tracks te horen, waarvan we wellicht denken: "Goh...is dat ooit afgekeurd?" en dat het publiek zo'n "afdankertje" dan misschien wèl weet te waarderen. Dat zou op zich kunnen.
Al weet ik wel dat Michael Jackson een ongelooflijke perfectionist was, dus....als hij een nummer ooit heeft afgekeurd, dan heeft hij dit niet voor niets gedaan.

Maar ok....je kunt dus van mening verschillen of je een "afgekeurd" nummer vooralsnog "goed" zou kunnen vinden, maar....waar ik dus WEL ontzettend veel moeite mee zou hebben...is dus dat Sony een album op de markt zou brengen, waarvan wellicht veel tracks "fake" zijn! Oftewel, als dus zou blijken dat Michael Jackson de tracks helemaal niet heeft ingezongen!!

Sony zegt dat ze diverse authenticiteitstests op het materiaal los gelaten hebben en dat men 100% overtuigd is dat het volledige album een "echte" Jackson betreft... Tja, zou ik ook zeggen als ik Sony was, want....laten we wel wezen....als Michael Jackson fan ga je zo'n album tóch kopen en dit levert natuurlijk miljarden dollars op in het laatje van Sony! Dus...ze zouden wel gek zijn om de authenticiteit van het Michael Jackson album zelf in "twijfel" te brengen.

Surf nu echter eens naar deze link: http://mjstar.co.uk/?p=3693
En Surf ook eens naar de site waar "Breaking News" op te horen is: http://breakingnews.michaeljackson.com/NL
Vergelijk daar de stemmen en oordeel zelf.

Luister daarnaast ook eens naar oudere wèl eerdere officieel gereleasde muziek van Michael Jackson en....oordeel zelf!

Op dit forum is al een hele discussie gaande over de authenticiteit: http://www.mjstar.co.uk/forum/viewtopic.php?f=1&t=12578

Zelfs op Radio 538 was er vandaag een discussie te volgen: http://www.radio538.nl/web/show/id=876641/contentid=120100/

De "Breaking News" track zou volgens de geruchten op internet ooit zijn ingezongen door een Michael Jackson stem-look-a-like zanger die luistert naar de naam "Jason Malachi". (echter....is er ook een aantal fans dat zich buigt over het vraagstuk of die Jason Malachi en Michael Jackson misschien wel één en dezelfde persoon zijn. Mede vanwege de gelijkenis van de stem en het harde feit dat beide namen wel heel erg veel dezelfde letters bevatten)

Al met al....het volledige album komt pas in december uit, maar levert nu al over de hele wereld discussies op. Het is overigens op dit moment nog niet bekend of de familie van Michael Jackson stappen zal ondernemen aangaande de "authenticiteit" van het uitkomende album.

Mensen vragen me waarom ik me hier zo druk over maak en waarom het me "dwars" zit.
Nou, simpelweg: als zou blijken dat Michael Jackson veel nummers op het "nieuwe" album niet echt heeft ingezongen, dan is iedere euro die ik daaraan uitgeef teveel! Een cd kost toch al snel zo rond de 20 euro. Van het album zullen over de hele wereld waarschijnlijk miljarden exemplaren verkocht gaan worden.
Als sommige tracks door "anderen" zijn ingezongen....dan vind ik dus dat de cd's pertinent NIET onder de naam van Michael Jackson verkocht mogen worden!!
Als inderdaad zou blijken dat bepaalde tracks "niet echt" zijn, word je als "fan" en als "potentiële koper" dus gewoon (sorry dat ik het zeg) zwaar besodemieterd!!

Je gaat toch ook niet (ik noem maar wat) een album opnemen met een stem look-a-like van Herman Brood en dan cd's met die opnames verkopen onder de naam Herman Brood? (maar eigenlijk geldt dit zelfde verhaal voor iedere willekeurige artiest, dood of levend)

Er zijn mensen die zeggen: "Ach....Michael Jackson zijn gezicht was nep, zijn haar was nep, tijdens concerten "playbackte" hij soms, dus.....die "nep" cd kan er dan ook nog wel bij"...
Ik kan er gewoon niet bij dat mensen daadwerkelijk op die manier erover denken!

Michael Jackson was tijdens zijn leven misschien een "rare excentrieke vogel", maar....de muziek van Michael Jackson had altijd wel een bepaalde integriteit!
Michael Jackson was een perfectionist, iemand die alles tot in de puntjes verzorgd wilde hebben. Michael Jackson was iemand van details, iemand van "alle puntjes op de i"!
Kijk maar eens naar de film "This is it" en volg het proces van hoe Michael Jackson met het hele team bezig was om het "This is it" concert (dat dus uiteindelijk helaas nooit heeft mogelijk plaatsvinden) uit te werken, te perfectioneren, hoe hij repeteerde met de muziekband, hoe gedetailleerd alle nummers stuk voor stuk werden uitgewerkt en ga zo maar door!
Daarbij liet Michael Jackson zien dat hij volledig de "regie" in handen had, dat hij precies wist wat hij wilde en vooral wat hij niet wilde!
Hij was de "leider" van het geheel, maar altijd wel op een beleefde vriendelijke manier naar zijn personeel toe (ik heb hem nog nooit personeel zien uitkafferen bijvoorbeeld, zoals je dit wel eens bij andere artiesten ziet).

Michael Jackson was misschien een klein beetje een "verknipt" persoon, maar....de muziek die hij bracht was integer. Zijn muziek had een "hart", zijn muziek had "passie", zijn muziek had een "ziel"!
En....als inderdaad zou blijken dat veel nummers op het "nieuwe" album "fake" zouden zijn....echt, Michael Jackson zou zich bijna letterlijk omdraaien in zijn graf!!

Ik heb hier dus gewoon echt wel een beetje gemengde gevoelens over.
Ik weet ook bijna wel zeker dat er nog ontzettend veel "Michael Jackson" materiaal ergens op oude stoffige planken ligt, dat nooit eerder is uitgebracht en......dat waarschijnlijk de komende jaren wel het "levenslicht" zal zien.
Maar....betekent dit dan dus ook dat "fans" en "potentiële kopers" zich de komende jaren continu moeten blijven afvragen: "Is dit wel of niet de echte Michael Jackson"?

En....Michael Jackson heeft de nummers ooit waarschijnlijk niet voor niets afgekeurd, dus....het is nog maar de vraag of de nummers die de komende jaren op de markt gebracht zullen worden wel zo "spectaculair" zullen zijn, zoals we dat ooit van Michael Jackson gewend waren van toen hij nog leefde.

Had men Michael Jackson misschien, nu hij dood is, niet gewoon "met rust" moeten laten met het materiaal dat hij tijdens zijn leven uitgebracht heeft?
Gaat Sony de aankomende jaren oude albums van Michael Jackson re-releasen, wellicht extra "remasteren" en dan als "bonus" extra "unreleased" tracks toevoegen, om toch maar vooral te blijven verkopen?

Het gezegde "De een zijn dood, de ander zijn brood" is hier overduidelijk van toepassing. En....als het materiaal dan ook authentiek is, dan zou ik daar nog enigszins mee kunnen leven, maar....albums onder de naam "Michael Jackson" uit brengen waarop wellicht Michael Jackson stem look-a-likes zingen? Dat vind ik, over de rug van een overleden artiest, eerlijk gezegd "not done" en dan druk ik me behoorlijk voorzichtig uit.

Ik vind het een grote schande als een platenlabel op deze manier met het nalatenschap van Michael Jackson omgaat!
Toen Michael Jackson nog leefde is er een lange periode geweest waarin o.a. veel media, maar ook MJ's platenlabel, hem boycotte, maar dát is nu iedereen natuurlijk waarschijnlijk allang vergeten, because....now MJ is dead it's all about the money!!
Zelfs na zijn dood zeiken ze hem nu in feite af. Wat dat betreft moet Sony zich doodschamen!

Tja Sony....om Michael Jackson nog maar eens te citeren: "Who's bad"?.....

RIP dear Michael!!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

After The Silence

After The Silence
After The Silence Official Website

After The Silence

After The Silence
After The Silence heeft eindelijk toetsenist! Schrijf je in voor de ATS nieuwsbrief via newsletter@afterthesilence.nl.

After The Silence MySpace

After The Silence YouTube

After The Silence Hyves

Muziek is een mantra voor de ziel

Muziek is een mantra voor de ziel
"Muziek is een mantra voor de ziel. Het is therapeutisch. Net als eten is het iets dat ons lichaam nodig heeft." (Michael Jackson)

Bergkaarten