donderdag 11 november 2010

Over lijken gaan

Sorry beste lezers, een andere kop kon ik niet verzinnen boven dit bericht.

Eerder deze week schreef ik al een blog bericht over de "nieuwe" single "Breaking News" van Michael Jackson. Maar...als het aan mij ligt is hier voorlopig het laatste woord nog niet over gesproken!
Ik denk dat die "nieuwe" single en het bijbehorende album dat volgende maand officieel wordt uitgebracht nog een aardig staartje gaan krijgen.

Sony blijft volhouden dat de single "authentiek" is, dat de stem die op de single te horen is ècht te stem van Michael Jackson is.

Beste lieve mensen, al vanaf mijn tienerjaren heb ik best wel regelmatig naar muziek van Michael Jackson geluisterd. Ik heb veel muziek van Michael Jackson in huis. Muziek vanaf toen Michael nog maar heel klein was en met de Jackson 5 optrad t/m de laatste jaren uit zijn leven.
Ik zou me natuurlijk kunnen vergissen, maar....met de allerbeste wil van de wereld kan ik absoluut NIET de stem van Michael Jackson herkennen of ontdekken in de single "Breaking News"!

De stem die op de single te horen is, doet wel heel erg aan Michael Jackson denken, maar zoals ik in mijn vorige blog ook al aangaf: "Ik MIS iets!"

Natuurlijk....als je een demo inzingt, zul je misschien niet zo precies en toonvast te werk gaan zoals je dat bij een "officiële" opname zou doen, maar dan nóg "ontbreekt" er iets!

Als ik het vergelijk met de repetities van de "This is it" tour, toen viel het me juist op hoe "loepzuiver" Michael eigenlijk klonk! (bij een repetitie nota bene!)
Jaren lang gingen er verhalen in diverse media de ronde dat Michael "zwak, ziek en misselijk" zou zijn, maar....tijdens die repetitie beelden kwam Michael eigenlijk juist heel erg "stabiel" op me over! Inclusief de kwaliteit van zijn stem!!
Uiteraard heb ik "This is it" ook in de bioscoop gezien en....op zo'n enorm joekel van een bioscoopscherm en een surround sound system dat je bijna van je stoel doet trillen, lijkt het me niet dat men bepaalde beelden en/of geluiden kan "faken". Michael was zeer goed bij stem. Ook al waren het "repetities", die typische Michael Jackson sound was beslist aanwezig.

En...die "sound"....heb ik tot op heden NIET kunnen ontdekken in de "Breaking News" single!
Je hoort heel veel koortjes, je hoort iemand die heel dicht bij Michael Jackson in de buurt komt, je hoort veel elektronisch gerommel, maar....veel verder kom ik niet, want de èchte Michael Jackson is volgens mij in geen wegen of velden te bekennen!

Vandaag vond ik iets alleraardigst op YouTube.
In mijn vorige blog had ik het al over Michael Jackson stem look-a-likes en dat er vroeger zo nu en dan demo's voor "Michael Jackson liedjes" door deze stem look-a-likes werden ingezongen, om te testen of bepaalde liedjes wel of niet geschikt waren voor de èchte Michael Jackson.
Eén van die stem look-a-likes was ene "Jason Malachi". (Jason Malachi heeft ook zijn eigen Jason Malachie MySpace pagina)
Er waren geruchten dat die "Jason Malachi" misschien een "fictief" persoon zou zijn en dat "Michael Jackson" en "Jason Malachi" misschien gewoon "dezelfde" persoon waren, maar....dat blijkt toch niet zo te zijn!

Vandaag vond ik onderstaand filmpje op YouTube.
Eerst hoor je een fragment van de zogenaamde nieuwe single van Michael Jackson.
Daarna hoor je diverse fragmenten die uit zijn gebracht onder de naam "Jason Malachi" (het geluid is ter illustratie tevens vergezeld van foto's van die Jason Malachi). Vergelijk dit eens met elkaar....een oordeel zelf!
Ik vind het echt frappant (en bijna schokkend!) hoe erg de stemmen met elkaar overeenkomen! (inclusief dezelfde manier van de opnames en mixage van de achtergrondkoortjes!! Het lijkt ook wel of het gewoon in dezelfde studio is opgenomen als "Breaking News"....dezelfde soort "sound"... Of ik moet het me verbeelden???)



Ook YouTuber srdmusic54, zegt dat het bij de nieuwe single NIET om Michael Jackson gaat, maar om Jackson-soundalike Jason Malachi!
Afgaande op het bovenstaande filmpje met diverse geluidsfragmenten, kan ook ik bijna niet anders constateren dat YouTuber srdmusic54 gelijk heeft en dat de stem van Jason Malachi inderdaad wel héél erg op die van MJ lijkt! Of...in ieder geval lijkt op de MJ van de "nieuwe single"....

Kijk hieronder wat YouTuber srdmusic54 erover te zeggen heeft (engels talig);



Veel familieleden van Michael Jackson hebben ook al naar buiten toe geventileerd dat het NIET de echte Michael Jackson is die op de single "Breaking News" te horen zou zijn. Hetzelfde zou gelden voor enkele andere tracks op cd full length cd, getiteld "Michael", die volgende maand uitgebracht wordt door Sony.

Maar....als zelfs doorgewinterde fans van over de hele wereld er zó doorheen prikken dat de single "fake" is, waar haal je dan als platenlabel het (sorry dat ik het zo zeg) gore lef vandaan om zo'n nepplaat dan tóch wereldwijd uit te brengen?!
Dan neem je de "fans" en andere potentiële kopers sowieso zeer zeker niet serieus. Denkt Sony nu ècht dat we achterlijk zijn of zo?

En....je maakt mij trouwens óók niet wijs dat er nergens 1 of ander archief bestaat met misschien wel tientallen, zo niet honderden, demo's/opnames waar Michael Jackson WEL echt op zingt en dat nooit eerder is uitgebracht, dus.....er waren genoeg andere opties geweest om op het album te zetten, dus....waarom dan zo nodig kiezen voor "nep"?

Als Sony had gekozen voor opnames die ALLEMAAL authentiek zijn, dán zou het ook nog enigszins een mooi "eerbetoon" aan Michael geweest kunnen zijn.
Maar nu? Nu riekt het slechts naar bedrog en (ik kan het niet anders benoemen) ordinaire lijkenpikkerij!!

En dan nog eens wat; in de single bezingt Michael Jackson zogenaamd zichzelf.....
Ik gelóóf het dus gewoon niet dat Michael Jackson ooit over zichzelf heeft gezongen en zéker niet op die manier!! Michael Jackson zou nooit eindeloos zijn eigen naam hebben herhaald op een plaat! Dat bestaat gewoon echt niet!

En...dan nog (vind ik) bijna de grootste blunder; op het oorspronkelijke hoesontwerp van het volledige "Michael Jackson" album dat in december uitkomt, had men ook nog het wereldberoemde "Love Symbol" van de Amerikaanse zanger PRINCE verwerkt!!
Prince blijkt hier sowieso al geen toestemming voor te hebben gegeven!
De albumhoes is een collage van eerder verschenen werk van Jackson en is gemaakt door ontwerper Kadir Nelson. Onder druk van zanger Prince (Purple Rain was 1 van zijn grootste hits) is het teken van de hoes verwijderd.
Maar....alleen al het feit dat Sony dus blijkbaar zo'n hoes oorspronkelijk "goedkeurt", geeft dus al meer dan duidelijk aan hoe erg "betrokken" je dan als platenlabel bent bij het materiaal dat je uitbrengt (uche....KUCH!!). Niet dus....
Als je dus als platenlabel al zulke steken laat vallen, dat is toch werkelijk te triest voor woorden.

En dan te bedenken dat Michael Jackson iemand was van "details", van "perfectionisme", van "alles tot in de puntjes"......dan is zo'n "misser" met dat Prince tekentje op de album cover toch eigenlijk gewoon om te janken?! Dit is geen "eerbetoon" meer naar de "King of Pop", maar een grove belediging!

En dat Sony dan blijkbaar letterlijk over lijken gaat....daar hoeven we inmiddels dan niet echt meer van op te kijken blijkbaar, maar...wat ik eigenlijk nog veel erger vind, dat is dat ze de "zogenaamde vrienden" van Michael er in mee trekken. Blijkbaar telt "eigenbelang" toch meer mee dan "vriendschap"....

Producer Teddy Riley zegt er zeker van te zijn dat Michael Jackson zelf te horen is op de nieuwe single "Breaking News".
Ook de voormalige manager van de King of Pop Frank Dileo staat in voor de authenticiteit van het nummer.
Maar ja.....als je heel erg veel "financiële" belangen hebt bij een samenwerking met een wereldwijd groot concern als Sony (een bedrijf dat jouw "business" waarschijnlijk zowel kan maken als breken, als dat nodig is....???), dan kijk je dus wel 10 keer uit voordat je iets zegt???

Als zowel Janet Jackson als La Toya Jackson al hebben aangegeven dat de single van wijlen hun broer "fake" is, maar ook Michael's broer "Jackie", alsmede Michael's neefjes TJ (zoon van Michael's broer Tito) en Taryll. Als zelfs Michael's eigen kinderen Paris en Prince al hun bedenkingen en twijfels hebben over de authenticiteit van het materiaal dat nu op cd wordt uitgebracht.... Wie zijn wij dan om dat tegen te spreken?

Vanmiddag hoorde ik trouwens weer het verhaal dat Michael Jackson het nummer "Breaking News" via zijn mobiele telefoon zou hebben "ingezongen".... Jaaa zeg, zo lust ik er nog wel een paar!!
Denken ze daar bij Sony nu ècht dat Michael's fans een stelletje naïeve randdebielen zijn of zo?
Ja, ik kan me daar dus echt vreselijk pissig over maken!

Maar...in andere verklaringen in de media beweert Sony weer dat ze het nummer wel dégelijk in de studio hebben opgenomen en Sony houdt ook vast aan het verhaal dat vijf van de tien of twaalf te verschijnen nummers al in 2007 werden opgenomen in de studio van Eddie Cascio in New Jersey.

Maar....als je zogenaamd al zo zeker weet dat die nummers in de studio zijn opgenomen, waarom ben je als platenlabel in vredesnaam dan genoodzaakt om er door "experts" authenticiteit tests op los te laten???? (puntje!!)

Al met al.....men spreekt zichzelf hier en daar toch wel een beetje (heel erg) tegen!!

En trouwens......als de "experts" voor de authenticiteit tests van het zelfde kaliber zijn als de "experts" die voor Sony zo'n leuk "Prince love symbol" op de hoes van, for Christ sake, nota bene een MICHAEL JACKSON album verwerken?? Mijn hemel!!!

Echt...de ene "misser" na de andere wordt gemaakt. Details worden over het hoofd gezien. Het is echt TRIEST!! Als Michael Jackson nog geleefd zou hebben, zouden dit soort "blunders" in al zijn perfectionisme NOOIT gebeurd zijn!!


Het is alsof men hele slechte reproducties van echte Rembrandts verkoopt, want....het publiek merkt het "verschil" toch niet en slikt die goedkopere kitscherige reproducties ook voor zoete koek....???

Het is alsof je op 1 of andere zwarte markt slechte "imitaties" koopt van hele dure merken parfums, want....dat kopen de mensen toch wel....
Alleen...de echte merken ruik je weken erna nóg in je kleding, en de "imitaties" zijn binnen no-time "vervlogen"....

Het is alsof er slechte imitatie sportkleding op de markt gebracht wordt van dure gerenommeerde sport merken. Lekker goedkoop en het ziet er bijna van niet van echt te onderscheiden uit, maar....je merkt het pas als je het vaker draagt en wast....het origineel blijft toch mooier en de "imitatie" ziet er snel "vaal" en "verwassen" uit....

En zo wordt de integere "kunst" en muzikaliteit en het nalatenschap van Michael Jackson om zeep geholpen door mensen met hele grote dollar tekens in hun ogen.
Door mensen die bereid zijn om "imitatie" als "echt" te verkopen, want..."dat pikken de mensen toch wel" en het levert natuurlijk lekker veel geld op.
Of Michael Jackson zich daarvan talloze keren in zijn graf zal omkeren, interesseert niemand, zolang de kassa maar blijft rinkelen....

Je kunt van Michael Jackson vinden wat je wilt, je kunt hem een "rare vogel" of een "verknipt persoon" hebben gevonden met "rare gewoontes", maar....iemand die al vanaf ongeveer zijn 5e jaar in de muziek business zit, die hoef je eigenlijk niets meer wijs te maken. Zo iemand weet hoe muziek op de plaat gezet moet worden. Zo iemand brengt geen "onafgewerkt" materiaal op de markt. Zo iemand zou NOOIT toestemming hebben gegeven voor de release van dit "nieuwe" album!!
Zo iemand had absoluut deel uit willen maken van het creatieve proces, omdat een dergelijk product ZONDER de artiest zelf in wezen geen "ziel" meer heeft!
Het is slechts het "lichaam"....het "lege omhulsel" dat je van een overleden persoon ziet, terwijl zijn "ziel" allang en breed het lichaam verlaten heeft! Dat idee...

Maar....dan ook nog als platenlabel het lef hebben om, naast oorspronkelijk - niet voor niets - afgekeurd materiaal toch uit te brengen.....ook nog "imitatie" Michael Jacksons voor de èchte te verslijten? Dat vind ik echt misselijk makend!!

En...laten we vooral niet vergeten dat Sony ook al eens een "kunstje" heeft geflikt aan het adres van Michael Jackson toen hij nog leefde!
Het floppen van Michael's album "Invincible" kan min of meer ook toegerekend worden aan Sony, omdat Michael ruzie had met Sony's voormalige topman, die uit wraak slechts een paar songs van deze laatste cd op single had uitgebracht waarvan ze niet eens de beste van de plaat hadden uitgekozen.

Maar...er zit waarschijnlijk nog veel meer achter dan dat wij (willen) weten.
Echter...als je de onderste steen boven wilt krijgen....zul je denk ik een soort van ongelooflijk smerige beerput opentrekken....
Vlak na de dood van Michael vertelde Quincy Jones (producer van Michael's meest succesvolle album "Thriller") dat er een "probleem" was.
Zowel Quincy Jones, als Sony Music, als de nabestaanden/erfgenamen van Michael Jackson claimen de rechten van honderden niet eerder gereleasde nummers die nog ergens liggen opgeslagen.
Daarnaast wil ook Motown (het label waar Michael en de Jackson 5 zaten in hun jonge jaren) de rechten van oude muziek van Michael Jackson met en zonder de Jackson 5 niet vrijgeven.
Verder probeert de vader van Michael Jackson (die overigens, als we het mogen geloven, NERGENS wordt vermeld in het testament van Michael!!) via de rechter 50% van de inkomsten van de verkoop van albums los te krijgen!

Echt....soms denk ik dat het voor Michael Jackson zelf maar beter is dat hij nu nergens meer weet van heeft, want het is allemaal in- en intriest.
Als het om heel erg veel geld gaat zijn sommige mensen blijkbaar tot alles toe in staat en gaan ze zelfs ook nog letterlijk over lijken. Wat dat betreft had Michael Jackson het nog niet eens zo slecht bekeken met zijn "Neverland". Even "ontsnappen" aan de "werkelijkheid", weg van alle valse wolven uit de business.

Ik haat onrecht en....met het uitbrengen van een "fake" album krijg ik het gevoel dat zowel Michael Jackson zelf als zijn fans onrecht wordt aangedaan.

Tja...deze hele zaak zou nog wel eens een veel grotere "Thriller" kunnen worden dan Michael's gelijknamige nummer....

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

After The Silence

After The Silence
After The Silence Official Website

After The Silence

After The Silence
After The Silence heeft eindelijk toetsenist! Schrijf je in voor de ATS nieuwsbrief via newsletter@afterthesilence.nl.

After The Silence MySpace

After The Silence YouTube

After The Silence Hyves

Muziek is een mantra voor de ziel

Muziek is een mantra voor de ziel
"Muziek is een mantra voor de ziel. Het is therapeutisch. Net als eten is het iets dat ons lichaam nodig heeft." (Michael Jackson)

Bergkaarten