woensdag 17 november 2010

Hold my hand - een èchte Jackson!

En toen was daar sinds gisteren ineens de "tweede single" van het "nieuwe" Michael Jackson album.

Natuurlijk had ik, uitgerekend gisteren, weer te kampen met de grote "Ziggo" storing (er was bij werkzaamheden een glasvezelkabel geraakt, schijnt het..), dus ik was gisteren vanaf 's middags tot 's avonds laat verstoken van radio, televisie, telefoon en dus ook internet, dus helaas was het gisteren voor mij nog niet mogelijk de single, getiteld "Hold my hand", te beluisteren.

Inmiddels heb ik dat dus wel gedaan. Na die luister beurt moet ik concluderen dat ik overduidelijk kan horen dat we nu, in tegenstelling tot de "Breaking News" track, WEL met een èchte authentieke door Michael Jackson zelf ingezongen track te maken hebben!



Sony Music blijft stug volhouden dat "Breaking News" wèl echt door Michael Jackson is ingezongen, maar....ik ben nog steeds van mening dat dit NIET het geval is!
Ik hoor echt overduidelijk verschil!!

Ik kan heel moeilijk uitleggen en omschrijven waarom ik dat denk, maar...het is gewoon het gevoel dat ik erbij heb als ik naar beide tracks luister. Zoals ik al in een eerder blog bericht aangaf, heeft de èchte Michael Jackson gewoon (vind ik) een veel warmer timbre in zijn stem. De stem in "Breaking News" doet wel heel erg aan Michael Jackson denken, maar het is hem gewoon niet!! (ik hoop dat het jarenlang naar Michael Jackson muziek luisteren mij inderdaad rechtvaardigt dit zo op die manier te doen constateren en....ik denk nog altijd nog steeds dat ik "gelijk" heb!) (en ik ben beslist niet de enige die er zo over denkt, getuige de wereldwijde reacties op het "Breaking News" nummer)

Als je echt de moeite neemt om echt goed aandachtig te luisteren, dan hoor je echt wel wezenlijk verschil tussen "Breaking News" en "Hold my hand".

Er gaan nu op internet ook discussies de ronde of Michael Jackson de uitvoering van "Holding my hand" wel of niet mooi had gevonden, omdat men onder meer de "autotune pitch correctie" techniek in de track heeft toegepast (zoals in "Believe" van Cher).
Ja...dat vind ik dus weer een discussie waarvan je nooit zult kunnen achterhalen of Michael Jackson wel of niet met dit soort technieken eens geweest zou kunnen zijn en ik weet ook niet of de technieken zijn toegepast toen MJ nog leefde of pas nadat hij overleden is. Dat weet ik dus niet en is volgens mij niet controleerbaar.
Ik acht het echter niet geheel ondenkbaar dat ook Michael Jackson dit soort "nieuwe" foefjes toe heeft gepast op deze "nieuwere" tracks in de laatste periode van zijn leven, of....in ieder geval....ik denk dat Michael Jackson daar op zich best wel voor open stond, omdat ook hij altijd met zijn tijd meeging (afgaande op de verandering in muzikale stijl die je kunt horen/waarnemen in zijn totale oeuvre in de loop der jaren).

"Hold my hand" is overigens een duet met zanger Akon. Volgens Akon lekte het nummer twee jaar geleden al uit, toen Jackson nog leefde, maar was het lied toen nog niet af. (eerlijkheidshalve moet ik inderdaad toegeven dat ik het nummer al ooit eens heb "gedownload", dus....ik kende het nummer al enigszins, maar....of er nu echt zoveel aan veranderd is???? Ik hoor namelijk niet heel erg veel verschil, maar misschien is er dan ergens nóg weer een andere versie beschikbaar die ik niet ken???) (en in die "oude" versie zat trouwens die "autotune pitch correctie" techniek ook al in! Ik snap daarom dus eigenlijk de discussie op internet niet helemaal of MJ het wel of niet mooi had gevonden.....)

Ook "Hold my hand" is een track dat op het nieuwe Michael Jackson album staat dat in december uit gaat komen. Voor andere nummers op de cd werkte de vorig jaar overleden zanger samen met 50 Cent en Lenny Kravitz. Lenny Kravitz schreef en produceerde de track "Another Day".

Voor zover ik de "tracklist" van het nieuwe Michael Jackson album heb kunnen achterhalen, zal die er als volgt uit zien;

Tracklist:

01. Hold My Hand (Duet with Akon)
02. Hollywood Tonight
03. Keep Your Head Up
04. (I Like) The Way You Love Me
05. Monster featuring 50 Cent
06. Best Of Joy
07. Breaking News
08. (I Can’t Make It) Another Day featuring Lenny Kravitz
09. Behind The Mask
10. Much Too Soon

Tja....met die nummers waar je dus wèl de "echte" Michael Jackson op kunt horen zou je dus bijna over stag gaan om toch het album straks te gaan kopen.
Echter....BLIJFT het nog steeds een feit dat "Breaking News" naar mijn mening (en naar de mening van duizenden anderen van over de hele wereld) de stem van een Michael Jackson sound-a-like bevat en dus een "fake" track is!

Eerder las ik op internet de geruchten over dat mogelijk 5 á 7 tracks "nep" zouden zijn....gisteren las ik weer ergens anders dat het mogelijk om 3 á 4 tracks zouden gaan. Gezien de tracklist van 10 nummers lijkt dit laatste gerucht me iets meer aannemelijker. Ik kan er echter nog niet over oordelen, want behalve "Breaking News" en "Hold my hand" heb ik de overige nummers nog niet gehoord.
Die zou ik dan dus eerst moeten kunnen "testen" voordat ik mijn mening daarover kan geven.

Maar....als er naast "Breaking News" dus nog steeds iets van 2 of 3 "fake" tracks staan.....zijn dat er dus nog steeds teveel, naar mijn idee. Al staat er maar slechts 1 "fake" track op de cd, dan nóg klopt het niet, omdat "fake" tracks niet thuishoren op een Michael Jackson album, is mijn mening.

Sony Music zou er dus beter aan doen om die "fake" tracks te vervangen voor tracks waarvan men voor de volle 100% zeker weet dat die tracks ècht "authentiek" zijn!

Overigens vond ik op deze link een "gratis" Michael Jackson nummer, getiteld "Do You Know Where Your Children Are".
Volgens de beschrijving op die pagina zou het 1 van de tracks moeten zijn op het nieuwe Michael Jackson album, maar in de tracklist die ik heb gevonden trof ik de zojuist genoemde titel niet aan. Geen idee dus of die track er alsnog bij geplaatst gaat worden.

Ik heb het nummer gedownload en.....ik constateer onmiddellijk dat het sowieso WEL een authentieke Michael Jackson track is! Het is dus echt ècht Michael Jackson die op de track te horen is.
Daarbij is het ook een prima nummer, dus....van mij mag Sony Music deze track zó plaatsen op de plek waar nu in de tracklist een "fake" nummer staat!
De "fake" track "Breaking News" mogen ze van mij dus resoluut "skippen" en vervangen door bijvoorbeeld "Do You Know Where Your Children Are"!!
(en zo zijn er vast nog veel meer nummers in het "archief" terug te vinden die wèl 100% authentiek zijn en die men prima in de plaats van de "fake" tracks op het nieuwe album zou kunnen zetten)

De release van de nieuwe Michael Jackson cd staat gepland voor 14 of 15 december a.s., zo rond die datum dus in ieder geval. Dat duurt vanaf nu dus nog ongeveer een maand voordat het "zover" is.
In de tussentijd ben ik benieuwd wat ons nog te wachten staat qua nieuws rondom dit album.

Wordt ongetwijfeld vervolgd....

1 opmerking:

  1. Ik heb het duet met Akon beluisterd en goed beluisterd. Volgens mij is dat de stem van een veel jongere Michael Jackson. De stem is ieler en hoger, iets wat hij in latere jaren niet meer had. Je kon dat ook horen in This Is it en die was uit de 80-tiger jaren.

    BeantwoordenVerwijderen

After The Silence

After The Silence
After The Silence Official Website

After The Silence

After The Silence
After The Silence heeft eindelijk toetsenist! Schrijf je in voor de ATS nieuwsbrief via newsletter@afterthesilence.nl.

After The Silence MySpace

After The Silence YouTube

After The Silence Hyves

Muziek is een mantra voor de ziel

Muziek is een mantra voor de ziel
"Muziek is een mantra voor de ziel. Het is therapeutisch. Net als eten is het iets dat ons lichaam nodig heeft." (Michael Jackson)

Bergkaarten