zaterdag 27 november 2010

Mijn persoonlijke Top 2000 keuze voor 2010

Zo tegen het einde van ieder jaar is het voor mij als muziekliefhebber altijd weer een feest als Radio 2 weer de Top 2000 uit gaat zenden en er op televisie weer de Top 2000 / Popquiz a gogo wordt uitgezonden.
Het is met zo'n quiz natuurlijk altijd leuk om zelf je eigen kennis te "testen" en....soms is het nog leuker om quiz kandidaten "af te zeiken" met "Weet je dat niet eens?", als ze een vraag niet weten te beantwoorden, waarvan jij dan denkt: "Dit is gewoon een schot voor open doel vraag".
Vooral de verhalen van Leo Blokhuis, wanneer hij vertelt waar bepaalde platen oorspronkelijk vandaan komen bijvoorbeeld (of waar bepaalde melodieën eigenlijk vandaan "gejat" zijn), vind ik vaak meesterlijk.

Vanaf Zaterdag 25 december 12.00 uur tot en met vrijdag 31 december 24.00 uur wordt er op Radio 2 de Top 2000 van dit jaar, 2010, uitgezonden.
Afgelopen week, Maandag 22 november 7 uur tot en met vrijdag 26 november 24 uur, was op Radio 2 de Top 2000 stemweek, zodat iedereen zijn of haar platenkeuzes kon insturen.

"Laat ik ook eens meedoen", dacht ik bij mezelf.
Op de website van Top 2000 kon je 15 nummers kiezen uit een kant-en-klaar keuzelijstje en daar bovenop nog 5 "eigen keuze" platen er aan toevoegen, dus in totaal eigenlijk 20 platen.

Een kant-en-klaar lijstje is natuurlijk handig op zich, dat er een bepaalde "database" met liedjes is die je aan kunt klikken. Aan de andere kant levert dit ook enigszins beperkingen op, omdat je dan voor sowieso 15 tracks toch min of meer "verplicht" bent te kiezen uit nummers die door een ander worden voorgekauwd, zeg maar.... Het zou eigenlijk mooier zijn als je die "eigen keuze" lijst verder zou kunnen uitbreiden, want dan pas is het ècht een Top 2000 lijst die de keuze van het grote publiek weergeeft, als je begrijpt wat ik bedoel.

Maar goed...."laat ik ook eens een poging wagen", dacht ik, onder het mom van "doe eens gek"....
Dus zo gezegd, zo gedaan. Althans....dat klinkt in mijn geval gemakkelijker dan het in werkelijkheid is, want.....laat een muziek omnivoor als ik maar eens een lijstje van 15 á 20 nummers maken.
Dat is eigenlijk onbegonnen werk, want ik vind zo verschrikkelijk veel muziek leuk, dat ik aan die 15 á 20 nummers echt niet voldoende heb.
Ik had voor mezelf al een soort van lijstje gemaakt met nummers die ik had opgeschreven en toen zat ik al onderhand aan het dubbele aantal dan dat ik op de website in kon vullen, dus dat zegt genoeg.....;-)

Bij alle nummers van je keuze kon je op de website ook een motivatie toevoegen, waarom jij een bepaald nummer goed vindt. Dat laatste heb ik dus ook gedaan en misschien is het leuk als ik die motivaties (die nu op de Top 2000 site niet meer voor publiek zijn terug te lezen) ook publiceer via Muziekfanaat.blogspot.com.

Omdat ik nog zo verschrikkelijk veel nummers "over" had, is het misschien ook leuk om de platen te vermelden die buiten die "Top 15" zijn gevallen.
Als bepaalde nummers lager staan genoteerd dan nummer 15, dan wil dat overigens niet zeggen dat ik dat nummer dan ook perse "slechter" vind.
De oorzaak heeft louter te maken met het feit dat ik helaas niet alle nummers in die "Top 15" kan proppen. That's all. Ik had bijvoorbeeld "Elvis Presley" ook wel hoger in de lijst willen plaatsen, maar er was "geen plek" meer....

Voor het "gemak" heb ik er meteen maar een "Top 50" van gemaakt (al had ik er zo nog wel een heel stelletje platen aan toe kunnen voegen, geen enkel probleem).

Bovenaan zul je de "Top 15" aantreffen plus daaronder de 5 "eigen keuze" platen. Bij deze 20 platen is dan ook een "motivatie" vermeld.
Daaronder de overige platen van de lijst die NIET zijn ingestuurd voor de Top 2000, maar het zijn wel platen die ik tot mijn favorieten reken. Overigens zal ik daar dan geen motivatie bij vermelden.

Affin....zie hieronder mijn keuzelijst;

#001: John Lennon – Imagine (1971):
Van "Imagine" krijg ik altijd kippenvel. Een paar jaartjes terug werd het nummer gedraaid onmiddellijk na oud&nieuw op de radio. Dat maakte op 1 of andere manier veel indruk. Alsof er opnieuw een soort van roep om "wereldvrede" vanuit ging, terwijl er helaas nog steeds veel te veel oorlogvoerende landen om ons heen zijn. Toen mijn dochter werd geboren in 2004 maakte het nummer opnieuw veel indruk. Ik had vanuit het buitenland veel dingen aanschaft van de John Lennon baby collectie en in sommige attributen is de melodie van "Imagine" verwerkt. Daarom is het nummer toch een beetje extra speciaal.

#002: Michael Jackson – Billy Jean (1983):
Al vanaf mijn jeugd luister ik naar muziek van Michael Jackson. Het was dan ook een enorme schok toen hij in 2009 overleed. Pas geleden heb ik de dvd-box "Vison" gekocht, daarop is de audio van alle MJ muziek sterk verbeterd. Het bas loopje van Billy Jean denderde bijna letterlijk vanuit de geluidsboxen door je lichaam heen, wat een geweldige ervaring! Ook het arrangement van de strijkers in het nummer vind ik nog steeds geweldig. Ik vind het nog steeds 1 van MJ's beste nummers!

#003: Wim Sonneveld – Het dorp (1974):
Het is misschien gek voor iemand van mijn generatie (1971) dat ik dit nummer zo hoog in mijn lijstje heb gezet, maar ik vind het 1 van de beste en mooiste Nederlandstalige nummers die er ooit geschreven is. Ik krijg altijd een soort van brok in mijn keel als ik het nummer hoor. Iedereen herkent zich wel in het nummer. Het gaat in principe toch over de "vergankelijkheid" van het leven, dat dingen "voorbij" gaan. Ik denk dat dit bij vrijwel iedereen een soort van melancholisch gevoel teweeg brengt. Dit nummer raakt me diep in mijn ziel, daarom heb ik gekozen voor "Het dorp".

#004: U2 – The unforgettable fire (1985):
Dit is typisch zo'n U2 nummer dat je als het ware "optilt" en ergens mee "naartoe" neemt. U2 is beslist 1 van mijn meest favoriete bands, maar eigenlijk heb ik toch meer voorkeur voor hun vroegere werk uit de jaren 80. Ik had eventueel ook voor een ander U2 nummer kunnen kiezen, maar op 1 of andere manier maakt "The unforgettable fire" toch meer indruk altijd.

#005: Roger Glover & Guests (1975):
Toen dit nummer in de hitparade stond was ik slechts 4 jaar. De videoclip van de gitaarspelende en zingende kikker maakte op mij, als kleuter, heel veel indruk. Nog steeds is het 1 van mijn meest favoriete nummers. Op 16 mei van dit jaar, 2010 dus, overleed de zanger van het nummer: Ronnie James Dio. In mijn ogen was Dio 1 van de beste zangers die de wereld ooit gekend heeft. Daarom wil ik dit nummer nog eens extra onder de aandacht brengen.

#006: Bon Jovi – Living on a prayer (1986):
"Oude liefde roest niet" is een gezegde die voor mij persoonlijk zeker van toepassing is op de band Bon Jovi. Als tiener luisterde ik al naar hun muziek. Na de cd "Keep the faith" ben ik de band eigenlijk een bepaalde periode "kwijt" geraakt, omdat het mij een beetje te "poppy" werd, maar de laatste tijd zijn ze toch weer een beetje naar hun oude roots teruggekeerd, waardoor ik de band toch weer een soort van "teruggevonden" heb. Ik heb soms het idee dat Bon Jovi zo nu en dan nog steeds als dat "tienerbandje" gezien wordt, terwijl ik van mening ben dat de band wel degelijk uit volwaardige en uitmuntende muzikanten bestaat. Vooral ook hun "unplugged" sessies zijn legendarisch, waarin ook met name gitarist Ritchie Sambora liet horen een hele goede zanger te zijn (kippenvel!). De band bestaat nog steeds uit alle originele leden, dus er is zeerzeker sprake van een "brotherhood", zoals ze zichzelf vaak noemen. En wat heeft "Living on a prayer" toch een mooi intro met die opkomende keyboard partijen. Het is nog steeds 1 van Bon Jovi's beste nummers!

#007: Black Sabbath – Paranoid (1970):
Met Black Sabbath is toch min of meer de "hardrock" ontstaan. Ik zing zelf in een hardrockband (After The Silence) en soms wordt "Paranoid" spontaan gespeeld door de rest van de bandleden tussen het repeteren door. Eigenlijk is het gewoon een tijdloos nummer. En....ik heb een klein beetje heel erg een "zwak" voor Ozzy Osbourne, die ten tijde van "Paranoid" de leadzanger van Black Sabbath was. De man heeft eigenlijk, als je het heel erg onder de loep gaat nemen, niet eens zo'n hele goede zangstem, qua zangtechnisch gezien, maar....toch past zijn stem bij de muziek die hij brengt en hij heeft een geheel eigen identiteit. Je hoort het altijd direct wanneer iets van Ozzy is. Dit nummer mocht daarom niet in mijn lijstje ontbreken!

#008: Van Halen – Jump (1984):
Jaaa, wat heeft dit nummer nog steeds een krácht, zeg! Het is 1 van die "hardrock" nummers die vrijwel iedereen aanspreekt, zowel hardrockers als mensen die normaal gesproken misschien naar hele andere muziek zouden luisteren. De kracht van het nummer is natuurlijk de steeds terugkerende keyboardpartij. Het nummer heeft iets "magisch" en is zeer zeker tijdloos, als je het mij vraagt. Het wordt ook nog wel eens gebruikt bij bijvoorbeeld sport festiviteiten e.d. en dan "voel" je gewoon iedere keer weer opnieuw de kracht van dit nummer. En Eddie van Halen is nog steeds 1 van de beste gitaristen van de wereld. Dat hij oorspronkelijk uit Nederland komt, zijn we natuurlijk stiekem best een beetje trots op!

#009: Don Henley – The boys of summer (1985):
Don Henley, leadzanger van The Eagles, is altijd 1 van mijn meest favoriete zangers geweest. Ik ben ook een groot Eagles liefhebber. De Eagles zijn multi instrumentalisten. De Eagles zijn niet alleen een ijzersterke band, maar alle bandleden zijn ook individueel, stuk voor stuk, ijzersterke muzikanten. Hun dvd "Hell freezes over" heb ik diverse malen vol bewondering bekeken en beluisterd. Alle muziek klinkt als een klok, de samenzang is altijd weer geweldig, fantastisch!
Toen Don Henley's solo nummer "The boys of summer" uitkwam, was MTV in Nederland nog vrij nieuw. De clip en de kracht van het nummer maakten op mij veel indruk. Ik vind het 1 van de mooiste nummers die ooit uitgebracht is.

#010: Killing Joke – Love like blood (1985):
Ongemerkt bevat mijn lijst veel nummers uit midden jaren 80. Het zijn natuurlijk ook wel de jaren waarin ik als tiener naar de MAVO ging en de tijd dat ik me nog sterker dan voorheen met muziek bezig begon te houden. Als tiener wordt toch min of meer het belangrijkste deel van je muzikale smaak gevormd en het meeste uit die periode is dus blijkbaar inderdaad blijven hangen. "Love like blood" is echt zo'n typische jaren 80 plaat met jaren 80 geluiden. Wat mij zo aanspreekt in dit nummer is het beetje "mysterieuze" in de muziek. Het geluid van de keyboards dat heel "zweverig" is en eigenlijk zelfs bijna "out of tune". Het geeft een soort dromerig, spooky, bijna hypnotiserend effect. Iedere keer als ik het nummer hoor, ook nu nog, word ik toch telkens weer "gegrepen" door het nummer, als het ware. Het nummer is trouwens afkomstig van hun album "Eighties". Voor degenen die denken dat "Kurt Cobain" het intro in het Nirvana nummer "Come as you are" (1992) helemaal zelf heeft verzonnen, moeten maar eens goed naar het nummer "eighties" van Killing Joke luisteren van het gelijknamige album (ook uit 1985)....

#011: Earth & Fire – Maybe tomorrow maybe tonight (1973):
Wat een geweldig nummer! Die pauken (of grote trom?) en dat hammond orgel in het intro (dat eigenlijk steeds weer terugkomt in het nummer), werkelijk briljant!! Er zit ook een fantastische gitaarsolo in (ook al is die misschien niet zo lang) Het had in mijn ogen zo een nummer kunnen zijn van een willekeurige hardrockband. (later werd bijvoorbeeld zangeres Anneke van Giersbergen, ex-The Gathering, NL hardrockband, qua zang nog wel eens met Jerney Kaagman vergeleken) De compositie is van de broers Chris en Gerard Koerts (tweeling, beiden geboren 10-12-1947) en mede Earth & Fire lid Hans Ziech. Belist het allerbeste nummer van Earth & Fire!

#012: Bryan Adams – Run to you (1985):
Naar de muziek van Bryan Adams luisterde ik al voordat hij volledig doorbrak met commerciële "zwijmel" nummers als "I do it for you". Eerlijk gezegd heb ik altijd een voorliefde gehad voor het eerdere werk van Bryan Adams. Zijn latere werk luister ik wel, maar...eigenlijk is zijn album "Reckless" uit 1984 bij mij het meest favoriet en naar mijn mening is dit ook zijn beste album. Naast "Run to you" staan hier bijvoorbeeld ook nummers als "Heaven", "Somebody" en "Summer of 69" op. Bryan Adams is een oude held van vroeger die op 1 of andere manier altijd is "gebleven" en "Run to you" blijft wel 1 van mijn meest favoriete Bryan Adams nummers.

#013: Foreigner – That was yesterday (1985):
"Now it's over and done, Still I hope somewhere deep in your heart, yesterday will live on".... Iedere keer als ik die laatste zinnen uit dit nummer hoor, krijg ik helemaal kippenvel en bijna een brok in mijn keel. Wat is dit mooi! Het zijn van die zinnen die eventueel door de aula zouden moeten/mogen klinken voor wanneer ik er ooit "niet meer ben"... Laten we hopen dat het nog heel erg lang duurt, maar als er dan toch een nummer gedraaid zou moeten worden tijdens de "plechtigheid", dan mogen mijn nabestaanden dit wel laten draaien.
Lou Gramm is altijd 1 van mijn meest favoriete zangers gebleven. Jammergenoeg is door gezondheidsproblemen - zoals een hersentumor - zijn stem heden ten dage niet meer zoals die vroeger was, maar Lou Gramm geldt voor mij nog altijd, ondanks dat hij later is vervangen door andere zangers, als dè Foreigner zanger!

#014: Michael Jackson – Beat it (1983):
Nog een nummer van Michael Jackson in dit lijstje inderdaad. De muziek van Michael Jackson heeft altijd een grote rol gespeeld in mijn leven vanaf mijn jeugd. Samen met "Billy Jean" behoort "Beat it" beslist tot het beste materiaal dat Michael Jackson ooit uitgebracht heeft. De "schattige kleine" Michael Jackson van de "Jackson 5" was ineens "volwassen" geworden en rekent keihard af met zijn "kind-ster-status" met dit geweldige rocknummer! Extra bonus op dit nummer: de fantastische en waarschijnlijk meest beroemde gitaarsolo op de wereld die ingespeeld is door....Eddie van Halen!

#015: Johnny Cash – Hurt (2003):
Johnny Cash....dat was muziek dat mijn vader vroeger altijd draaide. Als kind vond ik het altijd maar "saaie ouwe lullen muziek", maar gelukkig is dat op latere leeftijd wel veranderd. Ik heb eigenlijk met name een voorkeur voor Johnny Cash uit de "Sun Records" periode. Die diepe donkere eigenzinnige, enigszins melancholische, doordringende stem van Cash....is door niemand ooit geëvenaard. Johnny Cash is (of eigenlijk "was", hij overleed in 2003) een man die me op sommige momenten enigszins ontroerde. Het moment dat hij gedetineerde Glenn Sherley - componist van Cash nummer "Greystone Chapel" - uit de gevangenis kwam ophalen (toen Glenn Sherley op voorspraak van Cash vrijkwam). Maar ook de liefde voor zijn vrouw June Carter Cash. Als je 4 maanden na de dood van je vrouw zelf overlijdt, dan zegt dat meer dan genoeg, lijkt me. Met bijna letterlijk 1 been in het graf nam Cash op zijn oude dag nog enkele nummers op, waaronder "Hurt", misschien wel 1 van de mooiste meest ontroerende platen die hij ooit heeft uitgebracht...

Vrije keuze 001: Stray Cats – Rock this town (1981):
Stray Cats en/of Brian Setzer, het wordt nog steeds bijna dagelijks door mij gedraaid. Ik ben in 2008 naar het live concert van de Stray Cats geweest in HMH Amsterdam en in 2009 naar The Brian Setzer Orchestra. De "neo-Rock&Roll" van een groep als The Baseballs is leuk, maar.....The Stray Cats zijn vele malen beter! Ik word altijd vrolijk van de muziek en het is ook altijd muziek dat een "tikkie harder" moet. Ik verbaasde me er enigszins over dat "Rock this town" niet in de keuzelijst van de Top 2000 terug te vinden was. Het nummer zit ook in onze jukebox en is eigenlijk 1 van de meest gedraaide jukebox singles (bij ons). Als mijn broer op visite is, is het ook altijd steevast "de" single die geselecteerd wordt. Het nummer is trouwens onlangs gecoverd door onze "eigen" Heideroosjes. Ontzettend leuk gedaan! Maar....uiteindelijk ga ik uiteraard toch voor het origineel. Naar mijn mening wordt "Rock this town" ook veel te weinig gedraaid op de radio. Deze single moet absoluut terug gaan komen in de Top 2000!!!

Vrije keuze 002: Journey – Separate ways (1983):
Wat? Ik was op zoek naar muziek van Journey in het keuzelijstje van de Top 2000, maar....niets te vinden! Hoe is het in vredesnaam mogelijk? Journey is beslist de beste AOR band die er bestaat. Nummers als "Seperate ways", maar ook "Anyway you want it", "Open arms", "Wheel in the sky" en "Don't stop believin'" (onlangs gecoverd door X-factor winnaar 2010 Jaap!) en vele andere prachtige juweeltjes!
De oorspronkelijke Journey zanger Steve Perry werd al "The Voice" genoemd toen het hele tv-programma nog uitgevonden moest worden. Ondanks dat hun hoogtijdagen zich afspeelden in eind jaren 70, begin jaren 80, speelt Journey (tegenwoordig met de Filipijnse zanger Arnel Pineda) in Amerika tegenwoordig nog steeds voor volle stadions. Journey is 1 van mijn meest favoriete bands "ever" en ik vind dat de band absoluut terug moet komen in de Top 2000!!!

Vrije keuze 003: Mumford & Sons –Little lion man (2009):
Vorig jaar zat mijn zoon videoclips te kijken, waarschijnlijk TMF of MTV, dat weet ik niet meer exact. Plotseling was daar een clip van een band die min of meer "afweek" van de clips die doorgaans door bovengenoemde muziekzenders uitgezonden worden. De muziek intrigeerde me onmiddellijk. De banjo viel meteen op (mijn oma speelde vroeger banjo, dus vandaar dat het me extra aanspreekt). Ik zat te wachten op de "afkondiging", dat meestal in tekst aan het einde van de clip verschijnt onderaan in beeld, maar dat gebeurde niet... Ik heb heel lang naar het nummer gezocht, maar ik wist geen titel, geen naam, niets... Enkele maanden later liep ik een cd-winkel binnen en zag een cd staan, waarbij ik meteen wist: "Dit is het!" Op de frontcover staat de band afgebeeld, inclusief banjo. Zonder eerst de rest van de cd te beluisteren heb ik de cd meteen gekocht en sindsdien heeft hij heel wat rondjes in mijn cd-speler afgespeeld (ik heb later, als vinyl verzamelaar, ook nog zelfs het vinyl album gekocht). Ik heb nog een heel stuk over de band geschreven op mijn blog muziekfanaat.blogspot.com. Later blijken ook anderen in Nederland deze band "ontdekt" te hebben. Wat een waanzinnig goede band!! En "Little lion man" was de clip die ik het eerst zag, dus vandaar...(hij staat nog niet in het keuzelijstje van de TOP 2000 en daar moet verandering in komen!)

Vrije keuze 004: Ryan Shaw – Do the 45 (2008):
Ook over Ryan Shaw schreef ik onlangs een blog op muziekfanaat.blogspot.com. Ryan Shaw is 1 van de meest fantastische "ontdekkingen" van de laatste tijd. De naam "soulman" is zeer zeker op hem van toepassing. Ik ben ook een groot liefhebber van "Motown" muziek en de muziek van Ryan Shaw zou prima gepast hebben tussen alle Motown releases. Toen ik Ryan Shaw hoorde en zag tijdens zijn Pinkpop optreden, was het alsof de reïncarnatie van Jackie Wilson, Otis Redding, Sam Cooke, Marvin Gaye en James Brown in één persoon op aarde was teruggekeerd. Wat een aangename verrassing! "Do the 45" is ook weer zo'n nummer waarbij je volumeknop een tandje harder "moet".... Het nummer staat niet in het keuzelijstje van de Top 2000. Onbegrijpelijk! Leo Blokhuis had het er op de radio over dat er meer "zwarte soul" in de Top 2000 moest komen. Nou Leo...hier is 'tie!! ;-)

Vrije keuze 005: Mothers Finest – Piece of the rock (1978):
Bububububububu yeah!!! Alleen het intro van dit nummer al!! Geweldig!!!
Het nummer heeft soul en het rockt aan alle kanten. En inderdaad....volumeknop flink tandje hoger!!! Het is een radio "knaller" vanjewelste. Wat schertst mijn verbazing? Het is wederom niet terug te vinden in het keuzelijstje van de Top 2000. Nou Leo (Blokhuis), als er in de Top 2000 straks geen goede "zwarte muziek" te vinden is.....aan mij ligt het niet!!

#016 Elvis Presley - Jailhouse rock 1957
#017 Traveling Wilburys - Handle with care 1988
#018 Simple Minds - Alive & kicking 1985
#019 Tina Turner - Proud Mary 1971
#020 Rainbow - Surrender 1981
#021 The Eagles - Lying eyes 1975
#022 Roy Orbison - In dreams 1963
#023 Johnny Cash - Folsom Prison Blues 1956
#024 Lenny Kravitz - Mama said 1991
#025 Shocking Blue - Venus 1969
#026 Rainbow - Since you been gone 1979
#027 Aretha Franklin - Respect 1967
#028 Nat King Cole - Smile 1954
#029 Jackson 5 - Want you back 1969
#030 Elvis Presley - Always on my mind 1972
#031 Little Richard - Good Golly Miss Molly 1958
#032 The Temptations - My Girl 1964
#033 Robbie Williams - Angels 2000
#034 Adele - Make you feel my love 2008
#035 John Mayer - Heartbreak warfare 2009
#036 John Mayer - Half of my heart 2009
#037 The Scene - Blauw 1990
#038 Alain Clark - Father and friend 2008
#039 Lisa Lois - Hallelujah 2009
#040 Amanda Marshall - Beautiful goodbye 1996
#041 Giant - I'm a believer 1989
#042 Robert Plant - Big log 1983
#043 Jeff Wayne - Eve of the war 1978
#044 Mike and the Mechanics - Living years 1988
#045 John Farnham - Help 1980
#046 Eva Cassidy - Songbird 1998
#047 Golden Earring - Twilight Zone 1982
#048 The Temptations - Papa was a rolling stone 1972
#049 Queensryche - Silent Lucidity 1990
#050 Keane - Somewhere Only We Know 2004

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

After The Silence

After The Silence
After The Silence Official Website

After The Silence

After The Silence
After The Silence heeft eindelijk toetsenist! Schrijf je in voor de ATS nieuwsbrief via newsletter@afterthesilence.nl.

After The Silence MySpace

After The Silence YouTube

After The Silence Hyves

Muziek is een mantra voor de ziel

Muziek is een mantra voor de ziel
"Muziek is een mantra voor de ziel. Het is therapeutisch. Net als eten is het iets dat ons lichaam nodig heeft." (Michael Jackson)

Bergkaarten