zondag 2 januari 2011

All is quiet on newyearsday

Allereerst iedereen namens Muziekfanaat.blogspot.com een heel goed, fantastisch, geweldig, gezond enzovoort......maar vooral muzikaal 2011 toegewenst!

"All is quiet on newyearsday" (zo luidt de 1e single uit 1983 van de LP "War" van de Ierse band U2). In die songtekst zit toch altijd best wel een behoorlijke kern van waarheid. Mensen slapen lang uit, gaan later op de dag wellicht nog naar familie, maar voor de rest is nieuwjaarsdag eigenlijk een oersaaie dag, zoals je dat eigenlijk ook vaak hebt op zondagen. Zo'n trage saaie rondhangdag, dat je bijna moe wordt van je eigen geluier, zo nog half brak na alle (altijd weer veel te vette) oliebollen, drank, borrelhapjes, toastjes en allerlei andere vage troep die je door je slokdarm naar binnen werkt en waar het verdwijnt is het toch donker, dus wat maakt het uit? ;-)

Het was voor mij persoonlijk wel weer eventjes afkicken van de uitzendingen van Top 2000 a GoGo. Het hele jaar kijk ik er eigenlijk best wel naar uit, omdat het eigenlijk 1 van de weinige muziekprogramma's is op televisie die ik ècht leuk vind!
Ik weet dat de meningen over de Top 2000 nogal verdeeld zijn, maar....daarover in een volgend blogbericht meer.

Op veel muziekblogs zie je "jaarlijstjes" van 2010 voorbij komen. Een dergelijke lijst heb ik inderdaad niet geplaatst op Muziekfanaat.blogspot.com.

Eerlijkheidshalve moet ik zeggen dat ik eigenlijk nooit zo goed ben in het maken van lijstjes. Ik heb dan nu een keertje meegedaan aan het stemmen voor de Top 2000 van 2010, maar dat was voor mij eigenlijk ook de eerste keer. Dat ik meegedaan heb was voor mij eigenlijk ook een soort van "Ach, doe eens gek" actie, dus....niet te zwaar aan tillen, zeg maar.
Het leven zèlf kan soms al "zwaar" genoeg zijn, als je begrijpt wat ik bedoel, dus....af en toe moet je sommige dingen in het leven niet altijd even serieus nemen, je moet soms gewoon een beetje lol maken, ook al vinden andere mensen dat misschien helemaal 1000 x niets.
Ik heb her en der namelijk ook wat negatieve meningen over de Top 2000 gehoord, maar dat boeit me eigenlijk niet zoveel. Als ik het maar leuk vind en wat een ander vindt interesseert me geen biet! Maar zoals ik al zei....daarover in een volgend blogbericht meer.

Ik vind het altijd een "crime" om te "moeten" kiezen welke muziek ik nu ècht het allermooist vind, want....zelfs na het maken van mijn persoonlijke "Top 50", schoten me dagen erna nog steeds titels en artiesten te binnen.
Dat ik dacht van "oh ja, die ook nog!" en "die vind ik eigenlijk ook goed" en "die ben ik nog vergeten" en ga zo maar door! Het maken van een muzieklijstje is ook zo afhankelijk van het moment soms, van je stemming van die dag enzovoort. De ene keer hoor ik bepaalde platen liever dan de andere.

Ik zou dus bijvoorbeeld ook absoluut geen Top 10 voor 2010 kunnen samenstellen, want ik zou het echt niet weten! Bovendien houd ik me niet altijd echt bezig met wat er in een bepaald jaar is uitgekomen. Bovendien....ik koop/verzamel eigenlijk zoveel muziek, dat ik dat stuk voor stuk echt niet allemaal kan onthouden van een jaar.
Plus dat ik ook muziek koop/verzamel uit diverse decennia, dus....het is bij lange na niet altijd muziek uit het jaar waarin we momenteel leven, zeg maar.
Ook heb ik niet altijd meer een notie van wanneer ik iets gekocht heb. Soms denk ik dat ik iets nog "pas geleden" heb gekocht en dan blijk ik het soms al langer dan een paar maanden of langer dan een jaar in huis te hebben of zo. Dus een lijstje maken met mijn favoriete platen uit 2010? Nee, ik geloof niet dat 't erin zit....

Als tiener wist ik precies wat er in de Top 40 stond, maar heden ten dage heb ik daar niet altijd meer een notie van. Het zal inderdaad de leeftijd wel zijn waarschijnlijk, alhoewel ik sommige hedendaagse muziek heus wel weet te waarderen. Natuurlijk luisteren mijn kinderen ook veel popmuziek, dus ook daardoor blijf je dan soms "op de hoogte", zeg maar.

Echter....is mijn smaak van muziek in de loop der jaren zoveel gegroeid/uitgebreid, dat ik me niet meer echt bezighoud met wat er persé vandaag in de Top 40 staat.
Iets "ontdekken" van een aantal jaren terug dat ik nog niet ken, vind ik vaak net zo leuk en spannend. Het werkt dus gewoon een beetje 2 kanten op.
Ik ben eigenlijk niet heel erg "trend" gevoelig.....ik zie muziek niet heel erg als een "mode" ding. Muziek is gewoon muziek en als ik het goed vind, vind ik het goed omdat ik het goed vind....en niet omdat het toevallig "in" is of zo.

Persoonlijk kan ik misschien daarom nooit zo heel erg goed tegen mensen die mp3's op hun computer zetten, omdat ze "in de mode" zijn en vervolgens over een bepaalde tijd diezelfde muziek er net zo hard en gemakkelijk weer af "deleten", omdat het "uit" is.
Soms hoor ik de gesprekken aan van collega's op het werk (mensen die nog net geen 20 zijn of net voorbij de 20 zijn) als men het heeft over muziek: "Ja, die muziek luister ik niet meer hoor, dat is nog van vorig jaar, dat kan nu echt niet meer hoor!"
Dan denk ik bij mezelf: "Sinds wanneer is muziek een "trend" dingetje geworden?" Hoe kun je muziek nu in vredesnaam beschouwen als een "wegwerpartikel"? In zo'n soort gedachtegang kan ik mij dus absoluut niet verplaatsen.

Het liefst slurp ik zoveel mogelijk muziek in me op als ik maar kan, maar helaas is het onmogelijk om "alles" te leren kennen. En natuurlijk is er ook altijd muziek dat me niet heel erg trekt.
Sommige jonge collega's draaien dan soms "hip hop/rap" achtige muziek. Dat is een bepaalde stroming waar ik me nooit zo in verdiept heb. Als ik het hoor, gaat er soms een hele nieuwe wereld voor me open, maar vooralsnog is het nog steeds niet een stijl muziek die ik heel snel zou aanschaffen. Ik loop er nog steeds niet heel erg warm voor of zo. Zo kan het gebeuren dat collega's bepaalde namen van artiesten met elkaar bespreken, waarbij ik dan denk "Wie????" Maar....datzelfde geldt soms andersom ook.

En toch vind ik het altijd wel belangrijk om soms verder te kijken dan je neus lang is. Dat je soms eens muziek aanhoort waar jezelf nooit in 1e instantie voor zou kiezen. Probeer eens muziek te "proeven" dat je nog nooit gegeten hebt, zou ik bijna willen zeggen. Het kan je wereld soms zoveel rijker maken dan dat je altijd op dezelfde bekende plek blijft en altijd maar dezelfde muziek draait, als je begrijpt wat ik bedoel. Muziek is soms net als eten bij sommige mensen, want "wat de boer niet kent, dat vreet ie niet".... Zodra sommige muziek iets meer "diepgang" verlangt of enigszins afwijkt van wat jij "gewoon" vindt, dan wagen sommige mensen zich er al niet eens aan.

Je had bij ons op oudejaarsavond de commentaren eens moeten horen doen die Portugese mevrouw een "fado" bewerking had gemaakt op het nummer "Zij gelooft in mij" van André Hazes (in Top 2000 covers).
Ik hoorde commentaren als: "Nou, dit hoeft voor mij niet hoor" (terwijl die mevrouw amper enkele seconden begonnen was met zingen), of "ik vind er geen bal aan", of..."wat een K**muziek!" enzovoort, enzovoort. Maar dit zijn dan wel mensen die min of meer alleen maar naar de laatste discostampers uit de Top 40 luisteren, nummers met gesampelde fragmenten uit andere nummers, nummers met door de computer bewerkte stemmen enzovoort. Als ik het zo oneerbiedig mag zeggen: de "hapklare brokken" muziek.

Een "fado" is misschien niet echt voor de hand liggende muziek en het is ook niet iets dat ik dagelijks zou draaien, maar....ik vind het dan op zo'n moment wèl de moeite waard om eens aan te horen wat de visie van iemand anders is op zo'n nummer, dat iemand er een totaal andere bewerking op kan maken dan dat wij gewend zijn. Op zich heeft zo'n fado ook wel weer iets "moois" of zo. Ik weet zeker dat, als André Hazes nog geleefd had, dat hij dit echt geweldig had gevonden! Ik vind het dan op zo'n moment wel even de moeite waard om door de "zure appel heen te bijten" en "open" te staan voor zoiets.

Toen de "jury" zich aan het beraden was wie de winnaar van Top 2000 covers zou moeten worden, zei ik al meteen: "Dat wordt die Portugese mevrouw". Iets waar ik meteen alweer commentaar op kreeg vanuit de huiskamer, van "Meen je dat nou? Nou, ik hoop het niet!" Ik bleef stug volhouden van: "Nou, ik denk toch dat het zo is!" En.....ik bleek inderdaad gelijk te krijgen (jottum.....wat zijn we blij...uche).

Nou ja, in ieder geval.....ik ben soms heel breed met muziek bezig en misschien ook iets vaker op een andere manier dan dat anderen dat wellicht zijn. Waarmee ik overigens absoluut NIET wil zeggen dat ik bijvoorbeeld "beter" met muziek omga of dat ik een "betere" smaak zou hebben dan een ander, want dat zou dus echt helemaal nergens op slaan! Ik ga er gewoon ANDERS mee om, op mijn EIGEN manier, that's all!

Tja, 2010.....ik zal heus wel wat namen vergeten, maar...wat me dan zo'n beetje is bijgebleven;
- John Mayer....heb ik eigenlijk pas vorig jaar "ontdekt". Schandalig laat misschien, maar....beter laat dan nooit, zullen we maar zeggen.
- Caro Emerald. Fantastisch album op de markt gebracht (inmiddels 4x platina, geloof ik!). Geweldig dat ze het nu in het buitenland ook zo goed doet.
- Mumford & Sons, 1 van de beste ontdekkingen van afgelopen jaar, geweldig album!! Als je hem nog niet kent, ga hem luisteren, absoluut de moeite waard!! (ik schreef al eens een blog over deze band)
- The Baseballs... Misschien niet hele technisch hoogstaande muziek of zo, maar gewoon leuk, dat hele "fifties" revival idee....gewoon een lekkere plaat die je af en toe knoerthard zet, als je de was aan het wegstrijken bent of zo ;-)
Zulke platen mogen er van mij ook tussen zitten, absoluut!
- Lisa Lois....zij won X factor 2009 en...stiekem is haar album Smoke ook van 2009 (ik heb hem toen meteen gekocht!), maar.....wat is Lisa in 2010 ongelooflijk veel gedraaid op de radio! Nummers als "Promises promises" en "Little by Little", ik vind ze geweldig! Lisa Lois is, als je het mij vraagt, 1 van de beste talenten die tv talenten shows ooit hebben voortgebracht! En....als je dan óók nog als zangeres uitgekozen wordt om postuum een duet te mogen zingen met nota bene, The King of Rock&Roll, Elvis Presley (!!!) voor het album "Viva Elvis" dat in 2010 is uitgebracht...dat is toch volgens mij 1 van de grootste complimenten die je als zangeressen kunt krijgen? Dan ben je een bevoorrecht persoon, dat is toch wel een (in mijn ogen) bevestiging dat je iets "goed doet" als zangeres!!

- De minpunten van 2010: het overlijden van Ronnie James Dio (o.a. Rainbow, Roger Glover etc.), het overlijden van Gotthard zanger Steve Lee, het overlijden van soulzanger Solomon Burke, het overlijden van Antonie Kamerling en toch ook wel het recentelijke overlijden van Bobby Farrell van Boney M.
- minpunten 2010 buiten de muziek om: de moordzaak/het overlijden van de 12 jarige Milly Boele. De afgrijselijke vliegramp in Tripoli waarbij slechts 1 overlevende was.....een 9-jarig Nederlands jongetje met de naam Ruben (hoe zou het nu met hem zijn?). Het feit dat Joran van der Sloot waarschijnlijk wederom schuldig is aan een moord op een jong meisje. Het overlijden van Connie Mus. En vrij recentelijk....de grote zedenzaak van Robert M die minstens 65 kinderen heeft misbruikt.

Er zijn vast nog veel dingen die nu zo snel eventjes niet in me opkomen, maar dit zijn toch wel de hoofdpunten zo'n beetje.

Ik beschouw een nieuw jaar eigenlijk altijd een beetje als een schoon tafellaken.
Je legt hem op tafel en je hoopt hem schoon te houden. Maar...hoe je ook je best doet, je weet van te voren al dat het niet lang zal duren voordat de eerste vuile spatjes erop zullen zitten. Ook 2011 begint met een schone lei...je probeert het zo te houden, maar....het is een illusie om te denken dat dit ook zo blijft.
Een wereld zonder narigheid bestaat helaas niet. Daarom moeten we toch maar gewoon het beste ervan proberen te maken met zijn allen. Zorg een beetje goed voor elkaar, want het leven kan soms zo (te) kort zijn!

Voor de rest verheug ik me op heel veel muzikale verrassingen dit jaar.
Stiekem hoop ik dat Sarina Voorn (ex-kandidate The Voice of Holland) met een album komt, ik vind het nog steeds onbegrijpelijk dat zij uit de show is gestemd!
Ik kijk enorm uit naar het nieuwe album (dat evenals haar debuut album, vernoemd is naar haar leeftijd, in dit geval "21") van Adèle, die lijkt me echt fantastisch! En verder....is het allemaal nog letterlijk en figuurlijk toekomstmuziek, dus....we zien het vanzelf allemaal wel wat er komen gaat.

Proost op 2011 met hopelijk heel veel goede muziek!!!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

After The Silence

After The Silence
After The Silence Official Website

After The Silence

After The Silence
After The Silence heeft eindelijk toetsenist! Schrijf je in voor de ATS nieuwsbrief via newsletter@afterthesilence.nl.

After The Silence MySpace

After The Silence YouTube

After The Silence Hyves

Muziek is een mantra voor de ziel

Muziek is een mantra voor de ziel
"Muziek is een mantra voor de ziel. Het is therapeutisch. Net als eten is het iets dat ons lichaam nodig heeft." (Michael Jackson)

Bergkaarten