maandag 3 januari 2011

Top 2000 - Over smaak valt niet te twisten

Zelden heb ik zoveel discussies gehoord en gelezen t.a.v. de Top 2000 als in 2010! De 1 nog "gewichtiger" dan de ander. Zo erg dat het eigenlijk bijna lachwekkend wordt.
Dat ik soms bij mezelf denk: "Mensenkinderen, waar gáát het helemaal over?" Er zijn vast wel ergere dingen waar we onszelf druk over kunnen maken, toch?
Een jaar heeft 52 weken. Is het dan zo'n verschrikkelijke "ramp" als er van al die 52 weken slechts 1 week een lijst van 2000 nummers uit wordt gezonden?

Je moet zo'n lijst ook weer niet "te" serieus nemen!
Eigenlijk beschouw ik zo'n Top 2000 gewoon als 1 grote uitzending van "Arbeidsvitaminen" van een week lang op Radio 2 i.p.v. wekelijks 4 werkdagen voor slechts 2 uurtjes per dag op Radio 5.
(Het radioprogramma Arbeidsvitaminen bestaat overigens al sinds 19 februari 1946, oorspronkelijk uitgezonden door Hilversum 3, later omgedoopt tot 3FM. Sinds 1 september 2008 was Arbeidsvitaminen een uur korter. Het vrijgekomen uur werd ingevuld door de ochtendshow GIEL, die van 6 tot 10 uur uitzendt. Sinds 6 september 2010 wordt het programma uitgezonden op Radio 5, tussen 10:00 en 12:00 uur.)

De Top 2000 is een jaarlijks radioprogramma van het Nederlandse station Radio 2. Het wordt sinds 1999 uitgezonden aan het eind van elk kalenderjaar. De uitzending begint sinds 2009 om 12:00 uur op Eerste Kerstdag en gaat non-stop door tot 0:00 uur in de Oudejaarsnacht. In eerdere edities werd de uitzending gestart om 0.00 uur op Tweede Kerstdag.

Vanaf 2002 wordt er ook op televisie aandacht besteed aan de Top 2000 middels het programma Top 2000 a GoGo, gepresenteerd door Matthijs van Nieuwkerk en Leo Blokhuis. (nog een leuk detail...mijn man Willem...tevens gitarist van onze band After The Silence...heeft ooit jarenlang gitaarlessen gevolgd bij Franc Tijdink in Hilversum....de man van Monica Tijdink die altijd achter de bar staat - en de punten bij de quizzen bijhoudt - bij Top 2000 a GoGo!) Met name de televisie versie heeft eigenlijk mijn persoonlijke voorkeur. Eigenlijk nog zelfs boven de radio Top 2000 zelf.

De radio versie van Top 2000 beschouw ik gewoon als een soort van muzikale koffer vol met "evergreens" die bijna iedereen wel letterlijk mee kan zingen, van jong tot oud. Dat is eigenlijk ook hetgeen die Top 2000 zo leuk maakt!

Natuurlijk bevat de Top 2000 niet alle genres muziek en natuurlijk ontbreken er bepaalde muzikale hoogtepunten. Dat is wel waar.
De Top 2000 is een lijst van Radio 2 en wordt dus ook min of meer samengesteld door de luisteraars van die radiozender. Radio 2 schijnt zich voornamelijk te richten op luisteraars tussen de 35 tot 54 jaar.
Ehhh....tja....ik moet eerlijkheidshalve toegeven dat ik, als ik op mijn werk ben ik met mijn "oortjes" 9 van de 10 keer afstem op Radio 2. Dat zegt misschien inderdaad iets over mijn leeftijd (zucht....;-))
Ik ben van 1971, dus....als je goed met me meerekent, dan ehhh.....begint mijn leven dit jaar pas, volgens het bekende gezegde ;-)

Op mijn werk stemt men meestal af op Q music. Het "Foute uur" vind ik vaak nog wel leuk, maar de programmering voor de rest van de dag, dat is, als eerlijk ben, toch niet helemaal "mijn ding". Het is toch iets te veel "dance", teveel "dezelfde platen", teveel "rampestamp", nou ja....doorgaans niet helemaal altijd mijn muziek.



Vroeger luisterde ik best wel veel radio 3FM, maar ook die programmering houd ik niet de hele dag vol. Soms is het "als ik zit te werken" net ff te veel "herrie", hetzelfde geldt voor Radio 538.

Onlangs had ik het er nog met iemand op Twitter over, die op zijn werk ook liever afstemde op Radio 2 i.p.v. al die "disco herrie" en we bespraken dat het stiekem eigenlijk toch wel onze "leeftijd" verraadde.... Nou ja, misschien wel? Maar is dat een "probleem" dan?


Wat mij op Radio 2 toch eigenlijk, als ik voor mezelf spreek, het meeste aanspreekt is de "diversiteit" aan muziek uit verschillende decennia. Er wordt net zo gemakkelijk een nummer gedraaid uit de jaren 50 als muziek dat net pas uitgebracht is en alles dat daar tussen in zit.
Het is inderdaad wel zo dat er niet echt "stevige" nummers gedraaid worden op Radio 2. Maar o.k., ik kan er wel mee leven hoor.
Ik bedoel....ik luister ook graag naar KinkFM en/of Arrow Classic Rock, maar dat soort zenders worden natuurlijk al helemáál niet op het werk opgezet, maar helaas is het op mijn GSM radio ontvangst ook niet terug te vinden, dus Radio 2 vind ik dan op dat moment een prima alternatief.
Ik vind het een pluspunt van Radio 2 dat ik ook weer eens oude hits uit de jaren 70 en 80 hoor, terwijl op Q music e.d. toch meer "recentere" muziek wordt gedraaid.

Omdat Radio 2 nu eenmaal geen snoeiharde rock draait, alternatieve rock, of andere "extreme" muziek, zul je die inderdaad ook niet aantreffen in de lijst waar je uit kunt kiezen voor wanneer mensen hun stem kunnen uitbrengen op de Top 2000.
Waar ik zelf bij het stemmen vooral tegenaan liep, was dat je min of meer "verplicht" was om 10 nummers uit een lijst te kiezen die vooraf bepaald is door Radio 2 en dat je dan eventueel zelf nog "slechts" 5 eigen keuze nummers eraan mocht toevoegen. Met zo'n keuzemogelijkheid weet je dus eigenlijk al van te voren dat de uiteindelijke uitslag van die Top 2000 ook weer niet helemáál een juiste afspiegeling van de hele Nederlandse bevolking zal zijn. Als je inderdaad een wat meer "eerlijke" lijst zou willen samen stellen, dan zouden alle nummers waar je op stemt "eigen keuzes" moeten zijn en dan komt er waarschijnlijk een hele andere uitslag naar voren dan dit nu het geval is.

Tja...ik zing nota bene zelf in een hardrockband, dus....automatisch wordt er bij ons thuis ook muziek gedraaid die absoluut nooit op Radio 2 te horen zal zijn.
Op Radio 2 zul je vast geen dingen horen als bijvoorbeeld Dream Theater, Metallica, Iron Maiden, Kamelot, Epica, After Forever, Within Temptation (heel sporadisch misschien?), Firewind, Dio, Rainbow, Nightwish, Savatage, etcetera, etcetera.
Maar....laten we eerlijk zijn....op Q music, Radio 3FM, Radio 538 enzovoort is dat eigenlijk toch precies eender? (misschien dat Metallica nog sporadisch gedraaid wordt of Within Temptation of zo, misschien zo nu en dan ook Van Halen e.d., maar daar houdt het denk ik we ongeveer mee op)
Natuurlijk bevinden zich binnen de hardrock ook verschillende stromingen, van AOR tot Trash/death metal en alles wat daar tussen in zit.

Het is dat Aardschok zo nu en dan op Kink FM uitzendt, maar....daar zullen we het dan als liefhebbers van het "hardere werk" mee moeten doen, ben ik bang.
In de jaren 80 had je "Vara's Vuurwerk", dat werd gepresenteerd door "Wild Westbroook"....ehhh...Henk Westbroek dus (inderdaad, die van "Het Goede Doel", voor de generaties onder ons die Vara's Vuurwerk nooit hebben meegemaakt).
Volgens mij was het toen zo'n beetje het enige radioprogramma dat aandacht aan "hardrock" besteedde. Verder was er niets.
Dus...sindsdien is er eigenlijk niet zo erg veel veranderd.

Vergeet daarbij ook niet dat heel veel mensen over het algemeen NIET naar dit soort muziek luisteren! Dus....hoe kun je dan van een Top 2000 verlangen dat die dan ineens "extreem harder" werk zal uitzenden? De Top 2000 wordt uiteindelijk dan toch (ondanks de "beperkingen" van 10 "verplichte" keuzes en 5 "eigen keuzes" in kunnen zenden tijdens het stemmen) min of meer samengesteld door het Nederlandse volk in het algemeen en....de gemiddelde Nederlander luistert nu vaak eenmaal hele andere muziek dan dat de "fijnproevers" dit misschien doen!

Onlangs hadden we met mijn band After The Silence een interview voor de Metalkrant. Het interview werd afgenomen in een brasserie in Zwolle.Er kwam ook een vraag voorbij als "waarom is het zo moeilijk om als hardrockband in Nederland optredens te krijgen" of zoiets dergelijks. Ik weet niet meer exact hoe die vraag gesteld werd, maar...in ieder geval....onze reactie was zo ongeveer van: "Kijk in deze brasserie eens om je heen en kijk naar de mensen die er zitten"....dat is een kleine afspiegeling van het Nederlandse volk in het algemeen en het merendeel van de mensen die daar zaten hielden duidelijk NIET van hardrock (maar misschien wel van Frans Bauer of Jazz of hele andere muziek?!)!
En zo is het met de rest van Nederland natuurlijk niet veel anders!

Er is slechts een select groepje dat helemaal uit zijn dak gaat bij Hardrock, Trash metal, AOR (om maar eens een stroming te noemen die hier totaal niet heel erg populair is, ondanks dat het eigenlijk de aller rustigste vorm van hardrock is!).
Maar...datzelfde geldt ook voor meer extremere muziek als Hip Hop/Rap muziek, of....de hele oude Motown/zwarte Soul muziek.
En...eigenlijk geldt precies hetzelfde voor mensen die van smartlappen/Nederlandstalige muziek houden, want....ook DAT soort muziek wordt bar weinig gedraaid op de radio! Laten we ook dat niet vergeten! (het geldt dus duidelijk niet alleen voor de "hardere" muzieksoorten!)
En zo zijn er vast nog wel meer stromingen die je weinig tot nooit op de radio zult horen en.....die daarom ook waarschijnlijk bijna niet in de Top 2000 zal voorkomen.

Persoonlijk heb ik op 1 of andere manier altijd de "pech" dat ik bands/artiesten goed vind, die....of bijna nooit gedraaid worden....of....niet echt populair zijn bij het grote (Nederlandse) publiek.
Neem nu de Amerikaanse AOR band Journey. Ik vind het nog steeds een mega band! Sterker nog....1 van de beste bands die er ooit heeft bestaan! Ik kan echt compleet uit mijn dak gaan als ik een dvd op heb staan of een cd opzet.
Denk echter maar niet dat het gedraaid wordt op de radio (heeeeeel zelden maar!), maar....probeer in een reguliere cd winkel maar eens een cd van Journey terug te vinden. Dat alléén al zou wel eens heel erg lastig kunnen worden. Dus...waarom zou je ooit Journey aantreffen in een Top 2000? Vergeet het maar!

Ik ben, zoals de vaste lezers misschien wel weten, ook een groot liefhebber van de muziek van Brian Setzer (en Stray Cats, waar hij ooit deel van uitmaakte).
Ik vind het 1 van de beste muzikanten die ik ooit gehoord heb (ik ben helemaal uit mijn dak gegaan bij zijn live concert in HMH, Amsterdam).
Maar....het is rock&roll/rockabilly muziek....tegenwoordig wat meer richting big band/jazz (maar nog steeds rock&roll). Het wordt gewoon NIET gedraaid op de radio!!
Ik erger me rond de kerst altijd groen en geel als ik weer voor de 185.000e keer "Mariah Carey" voorbij hoor komen (waar ik sowieso al geen liefhebber van ben!) of voor de miljoenste keer "Last Christmas" van Wham etc.
Maar....het fantastische "Jingle Bells" van The Brian Setzer Orchestra hoor je werkelijk NOOIT op de radio! Laatst vroeg ik het voor de lol eens aan via de SMS bij Radio 2 met als reden erbij dat het te weinig gedraaid werd. En warempel! Mijn verzoeknummer werd zowaar gedraaid op de radio!! (het kan dus blijkbaar toch! ;-)) Nou ja, in ieder geval.....ook Brian Setzer zul je nevernooit aantreffen in de Top 2000.

Maar, hetzelfde geldt voor hele oude muziek uit de fifties of oude Motown klassiekers enzovoort. En zo kan ik nog wel eventjes doorgaan.

Moet ik daarom dan ook maar meteen die hele Top 2000 af gaan lopen zeiken?
Och nee....ik zou echt niet weten waarom! Dan kan ik me overal wel druk over gaan zitten maken, zeg!

Ik heb zoveel muziek in de kast staan hier dat praktisch nooit op de radio gedraaid wordt, maar ik zal er echt niet mee zitten! En dan nog....ik bedoel....je HOEFT niet naar die Top 2000 te luisteren hoor! Het is geen verplichting!! Dan draai je toch gewoon lekker iets anders?
Gun de mensen die de Top 2000 wèl leuk vinden hun weekje lol en ga alsjeblieft iets anders voor jezelf zitten doen als je jezelf eraan ergert! Waarom zou je zoveel negatieve energie in iets steken als je er moeite mee hebt?

Het is hetzelfde als mensen een bepaald tv programma gaan zitten afkraken.
De Nederlandse groep Doe Maar zong ooit "Er zit een knop op je tv, die helpt je zo uit de puree".....oftewel....als je een tv programma niet leuk vindt, dan zet je hem toch gewoon op een andere zender of zet hem dan gewoon uit!! Er zitten verdorie zo verschrikkelijk veel televisiezenders tegenwoordig in het pakket en dan nóg zitten zeuren over 1 programma? Hebben dat soort mensen nu gewoon ècht niets anders te doen? Hou es op zeg!
Van die mensen die een brief gaan schrijven als Jeroen Pauw zijn jasje scheef zit of zoiets dergelijks....die zitten zich echt de hele dag te vervelen volgens mij.

En zo zitten er ook mensen te zeiken dat die andere 51 weken van de 52 ook niet veel soeps wordt gedraaid op Radio 2. Joh...als die programmering je niet bevalt, stem dan alsjeblieft af op een andere zender! Dan is het probleem toch opgelost? Loop niet zo moeilijk te doen! (tenzij Radio 2 de enige zender is die deze mopperaars kunnen ontvangen, maar....dat lijkt me stug! En anders zet je toch gewoon je eigen muziek op?)

En áls men naar de Top 2000 luistert, zit men te zeuren dat iemand als "Frans Bauer" niet in de Top 2000 hoort..... Waarom niet eigenlijk? Ik heb zelf ook geen cd's van Frans, maar waarom zou zijn muziek niet in zo'n lijst mogen voorkomen? Wat een onzin! Mag dat soort muziek dan alleen maar gedraaid worden op Sterren.nl of zoiets dergelijks?
Nog weer een ander vond het echt niet kunnen dat "Lisa Lois" ineens in de Top 2000 voorkwam. Want zo'n "X-factor winnares" was toch eigenlijk niet Top 2000 waardig?
Wat mankeert er in vredesnaam aan Lisa Lois?
Momenteel vind ik haar 1 van de betere zangeressen die Nederland rijk is, X-factor of niet, dat heeft er niets mee te maken! Lisa Lois stond ook nog eens heel hoog genoteerd in de Top 2000 en ik vind dat we daar best wel eens een beetje trots op mogen zijn, als 1 van Nederlands betere zangeressen platen in de lijst achter zich laat van wereldberoemde iconen als nota bene Elvis Presley en The Beatles! (er staan bovendien zangers/zangeressen in de Top 40, die beslist een behoorlijk stuk beroerder zingen!)

Eigenlijk vind ik dat misschien trouwens wel het leukste van zo'n Top 2000, dat je het ene moment Frans Bauer hoort en vervolgens een plaat van Van Halen, om maar iets te noemen. Het is juist zo leuk dat al die verschillende stijlen/genres gewoon naast elkaar in 1 lijst kunnen staan!

Er staan natuurlijk absoluut nummers in die Top 2000 die mij persoonlijk qua smaak ook niet zo liggen, maar.....dat zullen anderen dan misschien wel weer hebben met muziek in de Top 2000 die ik wèl leuk vind, dus....zo kun je wel aan de gang blijven.

Ook is er veel kritiek op het televisieprogramma Top 2000 a GoGo.
Het zou te "oubollig" overkomen, er zouden slechts 40 plussers in het muziekcafé zitten die na de jaren 80 geen enkele notie meer zouden hebben van wat er daarna voor muziek is uitgebracht of 40 plussers die zouden vinden dat er de laatste jaren geen goede muziek meer is uitgebracht.

Hmmm...ik ben (nog) geen 40 plusser (al duurt dat niet lang meer).
Ik kan niet spreken voor de mensen die bij de opnames van Top 2000 a GoGo aanwezig zijn geweest, dus ik weet niet hoe hun muziekbeleving is.
Ik heb goede herinneringen aan de jaren 80, maar.....ik durf toch ècht wel van mezelf te zeggen dat ik absoluut niet in die tijd ben blijven steken!
Ik luister naar muziek uit ALLE decennia! Van 50's (soms zelfs oudere muziek) tot muziek dat NU wordt uitgebracht. Ik ben ook niet iemand die zegt dat er in een bepaald tijdperk "betere" muziek was (onzin!).
Alle tijdperken hebben iets moois te bieden op muzikaal gebied.

Wat ik zelf met name het leukste aan de Top 2000 a GoGo vind, zijn bijvoorbeeld de "mini-docu's" van artiesten/bands, van hoe een bepaalde hit ooit tot stand is gekomen (en natuurlijk is het ook leuk om soms te zien hoe het NU met een bepaalde artiest gaat). Van dit soort docu's mogen er van mij wel meer worden uitgezonden op televisie (en dan niet alleen van artiesten van vroeger, maar ook van nu!). Die achtergrondinformatie vind ik misschien ook gewoon wel extra leuk, omdat ik zelf muziek maak.
Het andere onderdeel wat bij mij het meest favoriet is, is wanneer Leo Blokhuis de "plagiaat" onderdelen uit diverse bekende nummers laat horen, dat sommige fragmenten echt soms letterlijk van een andere plaat gejat zijn, of....dat bepaalde melodieën tot heeeeel vroeger zijn terug te voeren. Dát zijn leuke dingen! (althans...dat vind ik en wat een ander ervan vindt? Zal me een biet wezen!!)

Die quiz enzo....nou ja, ook leuk voor thuis.....om mee te doen, zeg maar....soms wel een erg leuke geheugentest annex -training ;-)
Maar voor de rest moet je er gewoon niet al te zwaar aan tillen. Nergens voor nodig!

Op dit moment worden dat soort quizzen eigenlijk altijd met bekende Nederlanders gespeeld, maar.....het zou wel eens leuk zijn als je ook eens "onbekende" Nederlanders aan zo'n quiz mee zou laten doen (en dan wel gevarieerde leeftijden/generaties of zo).

Eigenlijk vind ik gewoon dat er gewoon sowieso meer aandacht aan muzikale geschiedenis in zijn algemeen op televisie zou mogen komen. Meer achtergrondverhalen, meer docu's, meer uitleg waar bepaalde stromingen vandaan komen enzovoort. (en dat hoeft niet persé in Top a GoGo, dat mag ook in een ander programma!)
Er zou bijvoorbeeld meer aandacht mogen worden besteed aan de "iconen" uit de muziek, waar bijna nooit een documentaire over wordt uitgezonden.
Er zijn talloze films/documentaires e.d. over bijvoorbeeld Elvis Presley (die ik overigens geweldig vind!), maar.....zendt eens een docu uit over andere "groten" waar we veel te weinig over weten, zoals Nina Simone bijvoorbeeld. (volgens mij levert dat een heel interessant verhaal op) En zo zijn er nog wel meer!

Maar goed...de voornaamste reden dat ik graag naar de Top 2000 a GoGo kijk, is dan toch met name de docu's en de "muzieklessen", zoals ze dan worden genoemd.
Die lijst van de Top 2000 zelf neem ik er eigenlijk een beetje "voor lief" bij.

Echter toch nog wel iets wat ik graag aan de Top 2000 veranderd zou willen zien en dat is dat er meer "recentere" muziek in de lijst zou moeten worden opgenomen.
Anders wordt die Top 2000 inderdaad toch steeds meer een "bejaarden" lijst en....is het misschien beter als de Top 2000 eerdaags óók naar Radio 5 verhuist (met name gericht op 50 plussers). Dus....voor de Top 2000 editie van december 2011 moet er denk ik nog wel het e.e.a. gebeuren. De stemkeuzelijst mag dus inderdaad wel eens wat worden "opgefrist"! Misschien moet er dan toch het e.e.a. worden "vernieuwd" aan het format van zowel het radio- als het televisieprogramma.

Maar voor de rest? In principe is er niets mis met een lijst van 2000 nummers die over het algemeen iedereen kent, nummers die bijna iedereen kan meezingen, nummers die voor veel mensen wellicht herinneringen oproepen, nummers waarvoor zelfs op plekken een radio wordt aangezet waar dit normaal gesproken niet echt een gewoonte is, nummers die bijna iedereen wel in zijn/haar muziekverzameling heeft, nummers die soms ook een bepaalde historische waarde hebben, enzovoort.
Eigenlijk is de Top 2000 gewoon een lijst van lekkere "niets aan de hand muziek" die op zich lekker weg luistert (al zullen er altijd nummers tussen blijven zitten die niet altijd je smaak zijn, dat houd je altijd).
Ik ben het ermee eens dat de lijst ook wel toe is aan enige "vernieuwing" en dat het aantal "eigen keuze nummers" op de stemlijst misschien wel iets meer zal moeten worden dan alleen die 5 stuks.

Overigens gaf de Top 10 van de Top 1000 Aller Tijden van Veronica uit 2010 een heel ander beeld van wat Nederlanders mooi vinden dan de Top 2000 van Radio 2.
Dus...als andere radiozenders ook zo'n lijst hebben ieder jaar, dan heb je best kans dat iedere lijst een totaal andere einduitslag heeft.
Zo zie je maar weer dat alles heel betrekkelijk is.

Dus....wat deze verschillende uitslagen van al die lijsten zoals Top 2000 of Top 1000 of welke lijst dan ook ons eigenlijk vertellen en leren, is dat je niet in discussie moet gaan over muziek. Over smaak valt niet te twisten!
Wat ik al eens eerder in een andere blog zei (en iets dat ik wel vaker tegen mensen zeg); Ook reviews van cd's zijn zo betrekkelijk als de pest! Geef 10 mensen dezelfde cd en je krijgt 10 verschillende meningen! (daarom moet je, vind ik, dus eigenlijk ook nooit op een review afgaan, maar puur op je eigen mening!)

Gelukkig zijn er genoeg mensen (zoals ik) die wèl gewoon heel veel plezier aan die Top 2000 beleven. Eerlijkheidshalve is het iets waar ik ieder jaar naar uitkijk. Vooral van de Top 2000 a GoGo vind ik het jammer dat zoiets dergelijks maar 1 week in het jaar op tv te zien is, van mij mag er wel vaker zo'n soort programma uitgezonden worden (vooral dus met docu's enzovoort).
Het neemt niet weg dat ook ik soms een beetje "kritisch" ben op de Top 2000 lijst, want je bent inderdaad af en toe geneigd om op de "new feed" of "refresh" knop te klikken voor wat "verse muziek" in de lijst, maar voor de rest is volgens mij juist de kracht van de Top 2000 dat er uit verschillende tijdperken muziek in de lijst voorkomt.

Er zijn vast wel mensen die het "not done" vinden als ik er gewoon regelrecht voor uit kom, dat ik die Top 2000 wèl weet te waarderen, maar dat vinden ze dan maar!
Er zijn ook mensen die vinden dat je, als je van "hardrock" houdt, daarnaast absoluut geen disco kunt draaien. Nou....ik heb Iron Maiden en Metallica in de kast staan, maar ik draai ook net zo gemakkelijk Boney M, Earth Wind & Fire of Kool & the Gang, om maar een dwarsstraat te noemen.
Ik heb ELO, Beatles, Pink Floyd e.d. in de kast staan, maar ik draai net zo gemakkelijk de laatste cd van Gerard Joling! (dat zou dan onder "foute muziek" vallen....pfff....bullshit!) Ik draai Aretha Franklin, Nina Simone, Salomon Burke, Marvin Gaye, Sam Cooke etc., maar.....ik draai ook net zo gemakkelijk Nick & Simon of Blof....(vinden sommigen ook heel "fout"....dat vinden ze dan maar!)
Ik houd absoluut niet van hokjes! Ik houd er ook niet van als mensen vinden dat als je van het ene houdt je niet van het andere mag/kunt houden!
Ik houd er ook niet van als iemand de ene muziek "intelligenter" vindt dan de andere. En....ik houd er zéker niet van als iemand voor mij uit maakt wat "goede" en "foute" muziek is! Ik houd er ook niet van als mensen anderen uitlachen om hun "smaak muziek". En zo kan ik nog wel even doorgaan.

Inderdaad Leo (Blokhuis), "mensen die hun eigen smaak gewichtiger vinden dan die van een ander zijn pas echt een gruwel voor wie van muziek houdt"! (citaat uit een blog die Leo recentelijk over de Top 2000 schreef)

Ik heb heel kort een abonnement gehad op "Platenblad", maar dat heb ik weer opgezegd. Wat me vooral tegenstond aan het blad is dat er heel veel (voor mij) "onbekende" muziek werd besproken en dat mensen dit toch wel een soort van als "heel erg intelligent" beschouwen, maar....de "bekende platen" werden vaak niet eens besproken of....er werd soms een beetje minderwaardig over gedaan.
En daar kan ik persoonlijk dus niet zo heel erg goed tegen.
Dus...."minder bekende ingewikkelde" muziek is intelligenter/beter dan "bekende" muziek? Ik heb nog nooit zoiets doms gehoord!

Ik las eens ergens iets over iemand die vond dat "hardrock" muziek echt iets was voor mensen was uit een "lager millieu".... Wat een "crap"!
Ik ken genoeg mensen met hogere functies die óók gewoon naar hardrock luisteren!
(wat leuk trouwens dat Emile Roemer van de SP er ook gewoon vooruit kwam dat hij naar Led Zeppelin, Deep Purple of Metallica luistert, geweldig!!)
Ik vind dus gewoon dat je aan de hand van iemands muzieksmaak, iemand niet altijd direct moet "veroordelen" of...."vooroordelen" jegens iemand moet hebben. Onzin!

In ieder geval....het moge duidelijk zijn dat ik me dus door niemand de (muzikale) les laat lezen! Maar.....ik kijk wel weer heel graag uit naar de muzieklessen van Leo Blokhuis.....in de Top 2000....(die sommige mensen zo vreselijk vinden, jammer dan voor hen!). Pfff....wéér 12 maanden wachten.....

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

After The Silence

After The Silence
After The Silence Official Website

After The Silence

After The Silence
After The Silence heeft eindelijk toetsenist! Schrijf je in voor de ATS nieuwsbrief via newsletter@afterthesilence.nl.

After The Silence MySpace

After The Silence YouTube

After The Silence Hyves

Muziek is een mantra voor de ziel

Muziek is een mantra voor de ziel
"Muziek is een mantra voor de ziel. Het is therapeutisch. Net als eten is het iets dat ons lichaam nodig heeft." (Michael Jackson)

Bergkaarten