maandag 17 januari 2011

15 Vocalists in 15 minutes

Via Facebook kreeg ik de vraag voorgeschoteld om binnen 15 minuten 15 vocalisten in een lijstje te noteren die je altijd bij zullen blijven.

De tekst met het verzoekje was als volgt;
The rules: Don't take too long to think about it. Fifteen vocalists that will always stick with you. List the first fifteen you can recall in no more than fifteen minutes. Tag fifteen friends, including me, because I'm interested in seeing what singers my friends choose. (To do this, go to your Notes tab on your profile page, paste rules in a new note, cast your fifteen picks, and tag people in the note -- in the 'tag' line.)

In no particular order.... (en dan dus daaronder je lijstje plaatsen)

Leuk zo'n lijstje! Maar....uiteraard is 15 weer veel te weinig....

Toch misschien wel leuk om dat lijstje ook op mijn blog te plaatsen.
Ik had onder die 15 vocalisten uit het lijstje uiteraard weer wat extra vocalisten toegevoegd. Ik was gegaan tot 25 stuks. Maar...na het plaatsen van zo'n lijstje schieten er uiteraard nog weer namen te binnen. Namen die ik weer in het "reply" gedeelte heb opgenoemd. En nog steeds zullen er zo nu en dan namen te binnen schieten die daar nog niet bij staan vermeld.

Het lijstje op Facebook zelf kun je hier vinden. Zo ziet mijn lijstje op Facebook eruit;

In no particular order....


15 Vocalists:
1. Tina Turner
2. Michael Jackson
3. Elvis Presley
4. Steve Perry (Journey)
5. Joe Lynn Turner (Rainbow, Yngwie Malmsteen etc.)
6. Lou Gramm (Foreigner)
7. John Farnham
8. Paul Carrack
9. Aretha Franklin
10. Ronnie James Dio
11. James Christian (House of Lords)
12. Brian Setzer (Stray Cats, Brian Setzer Orchestra)
13. Ian Gillan (Deep Purple)
14. Steve Lee (Gotthard)
15. John Waite

Extra Vocalists which didn't fit into the list above here anymore ;-)
(I guess I can add a lot more names to this list without any problem, but...I decided to let this list "end" at 25....)

16. Nina Simone
17. Stevie Wonder
18. Bono (U2)
19. Freddie Mercury
20. Dann Huff (Giant)
21. Chris Ousey (Heartland)
22. Roy Khan (Kamelot)
23. Trijntje Oosterhuis
24. Justin Currie (Del Amitri)
25. Don Henley (The Eagles)

Daarna schoten me dus nog steeds namen te binnen, zoals;
Jon Bon Jovi & Richie Sambora, Alain Clark, Lenny Kravitz, Pascal Jacobsen,
Ryan Shaw, Sam Cooke, Little Richard, Bryan Adams, Amanda Marshall, Anouk, Eva Cassidy, Ann and Nancy Wilson (Heart), Marvin Gaye, Robert Plant (Led Zeppelin), Adèle, Oleta Adams, Pat Benatar, Peter Cetera (Chicago), Robbie Williams, Johnny Cash, Roy Orbison, Sammy Hagar (Van Halen), Nat King Cole (hoe kun je zo'n zanger in ...vredesnaam ooit vergeten! Prachtige stem!)Phil Lynott, John Mayer, Steve Augeri (Journey), Janis Joplin, Berget Lewis, Jocelyn Brown, Tom Chaplin (Keane), Jeff Healey, Ozzy Osbourne, James LaBrie (Dream Theater), Brandon Flowers (The Killers), Phil Collins, Otis Redding, Dusty Springfield, Mariska Veres (Shocking Blue), Jackie Wilson, John Lennon, Michael Buble, .......enzovoort, enzovoort....

Zo zou ik nog wel uuuuren kunnen doorgaan ;-)
Ik ben er vast weer een hoop "vergeten"....

Toch wel interessant altijd om te lezen wat anderen op Facebook op zo'n dergelijk lijstje invullen. Je komt natuurlijk ook hele andere namen tegen en zo zie je iedere keer weer dat iedereen een hele andere beleving heeft van wat hij of zij prettig vindt om naar te luisteren.

Eigenlijk ga je in principe altijd uit van je "eigen smaak", maar....soms is het ook wel eens goed om verder te kijken dan je neus lang is.
Wim T Schippers, die afgelopen week te gast was bij De Wereld Draait Door, verwoordde het zo mooi: "Mensen gaan altijd uit van hun eigen smaak, maar eigenlijk is dat helemaal niet goed, omdat je dan altijd in je eigen wereldje blijft. Soms is het ook wel eens goed om te luisteren naar dingen dat juist niet je smaak is, want dat verrijkt je leven..." oftewel...het verbreedt je kijk op bepaalde dingen.
Dat vond ik echt een geweldige opmerking van hem! Fantastisch!! Briljant!!

Er blijven natuurlijk echter ook stemmen die je gewoon "niet mooi" vindt.
Ik gaf het al aan in een eerdere blog; ik ben absoluut allergisch voor de zang van Mariah Carey. Ik vind het verschrikkelijk!! Ze heeft echter miljoenen fans over de hele wereld, dus....zal ze heus wel iets goed doen..... Alleen kan ik er gewoon niet zo heel erg goed tegen.... (zacht uitgedrukt)
Hetzelfde geldt voor Michael Stipe van R.E.M.
Het zal vast een enorm aardige man zijn, dat heeft er verder niets mee te maken, maar....zodra hij gaat zingen? Berg me alsjeblieft! Ik krijg er hele enge kriebels van!
Pas geleden trad zangeres Duffy op bij The Voice of Holland....die vreeeeeselijk overdreven fibratie in haar stem....eh-eh-eh-eh-oh-oh-oh-oh-oeh-oeh-oeh-oeh......
Ik vind dat dus echt vreselijk irritant!! (sorry, ik zeg het gewoon zoals ik het vind)
En zo zijn er nog wel wat voorbeelden, maar die laat ik nu maar even achterwege.

Ik heb als zangeres natuurlijk ook bij verschillende mensen zangles genoten. Maar....vrijwel iedere keer moest ik vernemen dat "Trijntje Oosterhuis" eigenlijk helemaal verkeerd zingt.....haar ademhaling schijnt niet te zijn zoals het zou moeten...
Tja...ik zal er dan wel net te weinig verstand van hebben, want ik vind dus dat Trijntje Oosterhuis wèl kan zingen! Maar...als je dat dus hardop durft te zeggen bij verscheidene zangpedagogen.....is het altijd net of er een soort van bommetje ontploft...van dan krijg je toch een commentáár, dat wil je niet weten!!
Eigenlijk word ik daar altijd een beetje kriegel van. Dat mensen voor mij gaan beslissen wat je wel of niet goed mag vinden. Dat mensen voor mij gaan beslissen wat goede en foute muziek is. Ik kan daar nooit zo erg goed tegen.

Wie bepaalt nu eigenlijk wat goed of slecht is? En....wat is nu uiteindelijk een goede vocalist?
Ben je een goede zangeres/zanger....als je jouw zangtechniek goed beheerst?
Of....ben je een goede zangeres/zanger als je het juiste gevoel bij mensen weet over te brengen?
Dat zijn eigenlijk 2 verschillende dingen die niet altijd perse verenigd hoeven te zijn in 1 vocalist.
Iemand kan wellicht heel goed zijn in haar/zijn zangtechniek, maar...misschien word ik daar helemaal niet koud of warm van!
Terwijl iemand....die misschien op een totáál verkeerde manier zingt....misschien juist wèl die "gevoelige snaar" weet te raken!!

Dus......wat is dan uiteindelijk een definitie van een goede of slechte vocalist?
Dat kan dus voor iedereen heel erg verschillend zijn, als je het zo gaat bekijken.

Dit geldt trouwens precies het zelfde voor mensen die een instrument bespelen.
Iemand die jaren lang conservatorium gedaan heeft, kan misschien geweldig spelen, maar....kan misschien uiteindelijk tóch niet in staat zijn om een bepaalde emotie over te brengen bij publiek.
Terwijl....een straatmuzikant, die misschien slechts 3 akkoorden kan spelen, misschien wel veel meer bij mensen losmaakt!!

Wat is goed en wat is slecht? Wie bepaalt dat?

Ik heb soms wel eens het idee dat muziekdocenten soms hun leerlingen proberen te leren om "netjes binnen de lijntjes te kleuren", terwijl.....het soms veel interessanter is om over die lijntjes heen te gaan!

Moet je op YouTube eens voor de lol op zoek gaan naar "gospel" groepen/koren.
Dan zie je soms precies wat ik bedoel!
Ik hoop niet dat dit verkeerd of discriminerend overkomt of zo, maar....hoe vaak heb ik niet "blanke" gospelkoren horen zingen, waarbij ik dan denk....aaaaaarghhh.....waarom nu zo "netjes"? Waarom zo "beschaafd"?
En dan zie ik sommige "zwarte" gospelkoren....en dan denk ik "yes!!!", die weten hoe het moet!! Zonder enige "gene" gewoon je hele "ziel" eruit zingen! Dát is tenminste emotie overbrengen! Dát is zingen!


Er was ook een keer iemand die durfde tegen me te zeggen dat "Tina Turner niet kon zingen".... Wát??? Dat méén je niet!!
Ik heb werkelijk geen idee of wat Tina Turner doet zangtechnisch verantwoord is, maar......Tina Turner kan niet zingen? Ik vind het werkelijk bijna heiligschennis als iemand dat zegt!
Tina Turner.....ze treedt al op vanaf de jaren 60. Dit jaar wordt ze 72.
Die vrouw heeft een leven achter de rug, waar volgens mij niemand mee zou willen ruilen.
In 2009 heb ik haar concert in het Gelredome te Arnhem bijgewoond, dat had ik voor geen goud willen missen! Gezien haar leeftijd, denk ik wel dat die tour ècht haar allerlaatste was (tijdens het concert nam ze ook meer "pauzes" dan we voorheen van haar gewend waren, dus....het moge duidelijk zijn dat de jaren wel gaan tellen, maar toch petje af als je op die leeftijd nog zo'n geweldige performance weet neer te zetten!).
Tina Turner....ze mag dan de 70 gepasseerd zijn, maar...ondanks dat zijn er nog heel veel jonge artiesten die nog héél erg veel van haar kunnen leren!
Als Tina Turner optreedt, gebeurt er ècht iets bij het publiek!
Zodra ze haar "Proud Mary" act doet, gaat het hele stadion finaal uit zijn dak! Dat is echt fantastisch!! Kippenvel!!!
Ik heb alleen maar ontzettend veel ontzag voor iemand als Tina en ik hoop dat ze nog héél erg lang in goede gezondheid "bij ons" blijft! (ook al zal ze dan waarschijnlijk niet meer optreden)
Ik vind Tina Turner eigenlijk altijd een beetje de vrouwelijke Little Richard...maar dan 1000 keer beter!!
Maar....Tina Turner....niet kunnen zingen? Iemand die dat vindt is vast stokdoof!
Voor Tina Turner heb ik niets anders dan GROOT RESPECT!!

Er zullen vast nog meer vocalisten in mijn lijst staan, waarvan mensen vinden dat die niet "zangtechnisch verantwoord" zingen.... Nou ja, goed....dat vinden ze dan maar.
Muziek is vaak iets heel persoonlijks....en hetzelfde geldt voor ieders smaak qua vocalisten. Gelukkig maar!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

After The Silence

After The Silence
After The Silence Official Website

After The Silence

After The Silence
After The Silence heeft eindelijk toetsenist! Schrijf je in voor de ATS nieuwsbrief via newsletter@afterthesilence.nl.

After The Silence MySpace

After The Silence YouTube

After The Silence Hyves

Muziek is een mantra voor de ziel

Muziek is een mantra voor de ziel
"Muziek is een mantra voor de ziel. Het is therapeutisch. Net als eten is het iets dat ons lichaam nodig heeft." (Michael Jackson)

Bergkaarten