maandag 18 oktober 2010

Zangles gezocht Nieuwegein of directe omgeving

Via mijn eigen blog wil ik graag een oproepje plaatsen voor mezelf...
Ik ben namelijk op zoek naar een goed betrouwbaar adres voor zanglessen!

Het liefst in Nieuwegein zelf, maar eventueel ook IJsselstein (UT), Houten, desnoods in Utrecht. Bij voorbaat wil ik melden dat ik graag een enigszins "betaalbaar" adres zoek, rekening houdend met mijn budget (eerlijkheidshalve).

Ik heb wel eens aanbiedingen gehad vanuit o.a. Rotterdam of Gouda enzovoort, maar....dat is voor mij gewoon echt te ver reizen (en...ook te duur, als je begrijpt wat ik bedoel).

In het verleden heb ik een aantal jaartjes les gehad van mevrouw Elly de Jong in Utrecht. Zij heeft ook lesgegeven aan bijvoorbeeld Tineke Schouten en Robert Long. Helaas geeft zij al geruime tijd geen les meer.

Ongeveer 3 á 4 jaar terug heb ik te kampen gehad met best wel hevige gezondheidsklachten. Dit is een erg lang verhaal. Het komt er in het kort op neer dat ik heel veel dingen op zowel fysiek als emotioneel gebied in een te korte tijd na elkaar te verwerken heb gehad (iets waar ik nu liever niet op in ga).
Als gevolg hiervan heb ik bijna een jaar te maken gehad met een soort van "algehele spierverkramping" over het hele lichaam, maar met name ook in het strottenhoofd. Ik weet nu wat de uitdrukking "brok in de keel" inhoudt, want ik heb het letterlijk aan den lijve ondervonden.

Ik ben o.a. voor onderzoek geweest naar een ziekenhuis in Amsterdam bij Rob Stallinga (voor veel mensen in de zangwereld een bekende naam). Hij constateerde in ieder geval dat er niets mis was met mijn stembanden ("die zijn zelfs oersterk", was zijn commentaar).
Maar door alle medische toestanden van de afgelopen tijd was mijn conditie zo ongeveer om te huilen...
In ieder geval werd me aangeraden z.s.m. weer zanglessen te gaan nemen.

Ik heb een poosje tijdelijk "logopedie/zanglessen" gehad bij Els Schrama in Utrecht. Ik had het er erg naar mijn zin, maar....helaas had zij geen plek meer voor "extra leerlingen".

Toen ben ik terecht gekomen bij (ik noem eventjes geen naam) een andere mevrouw in Utrecht. Zij gaf echter eigenlijk voornamelijk "klassiek zangles". Volgens haar maakte dat in principe niet zoveel uit...
De techniek was in principe hetzelfde.....zei ze. Toch merkte ik dat de "klassieke" zangtechnieken iets totaal anders inhield dan de "lichte" zangtechnieken die ik "gewend" was.
Bovendien klikte het, eerlijkheidshalve, ook niet zo heel erg met die mevrouw, wat op zich natuurlijk heel erg jammer is.
Verder was zij van heel veel "moderne" muziek niet op de hoogte en als je dan niet op "dezelfde golflengte" zit als het om bepaalde moderne muziekstijlen gaat, dan is dat niet erg handig.
Ik moest plotseling "Bel Canto" dingen gaan doen enzovoort. Ik ben altijd bereid om nieuwe dingen uit te proberen als dit goed is voor je ontwikkeling op zanggebied, maar....het was (om het even zo uit te drukken) gewoon niet helemaal "mijn ding". Er zijn "grenzen" in het leven, denk ik dan maar....
Misschien klink ik onaardig als ik het zeg, maar....ik had soms het idee dat ze eigenlijk alleen zichzelf goed vond en voor de rest had ze eigenlijk altijd commentaar op andere mensen (voornamelijk ook mensen "uit het vak").
Bovendien....als jij iemand aan de telefoon hebt (in dit geval Elly de Jong, mijn voormalige zanglerares) en je doet "poeslief en aardig", maar zodra je de hoorn neerlegt zeg je ineens heel wat (zacht uitgedrukt) minder aardige dingen over die persoon.....daar kan ik dan persoonlijk niet zo heel erg goed tegen....als je begrijpt wat ik bedoel. (en kom bij mij niet aan Elly de Jong, daar moet je van mij echt vanaf blijven! 1 van de liefste mensen die ik ooit ontmoet heb!)
Omdat "zingen" echter nu eenmaal ook heel erg een "gevoels"ding is, merkte ik dat het "contact" dat ik met die mevrouw had bepaald niet zo'n positieve uitwerking op mezelf had. Ik ben daar dus ook om die redenen weggegaan bij die mevrouw.

Tot op heden heb ik echter eigenlijk nog steeds geen ander (goed!) adres voor zanglessen gevonden. Het is ook moeilijk in te schatten welke adressen "betrouwbaar" zijn of niet, want..de pest is....in wezen kan, even kort door de bocht gezegd, iedereen een bordje "zangpedagoog" bij de voordeur hangen en zangles geven!
Ik weet ook adressen in de omgeving van Nieuwegein/Utrecht die absoluut NIET betrouwbaar zijn (en die me zelfs hoogst persoonlijk door Elly de Jong zijn afgeraden).

Affin...ik ben dus op zoek naar zangles.
Liefst in Nieuwegein zelf, maar mag ook IJsselstein of Houten zijn, desnoods Utrecht. (daarbuiten gaat het helaas "over"...) Eigenlijk...wil ik gewoon zo min mogelijk tijd kwijt zijn voor wat betreft reizen.

Belangrijk is iemand die gecertificeerd EVTS en/of CVT technieken mag geven.
Tevens heel belangrijk: iemand die bekend is met de lichte muziek (ook qua achtergrond en ook enigszins kennis qua muzikale popgeschiedenis) en dan met name ook zangtechniek op het gebied van rockmuziek (omdat dit heel erg veel techniek vereist!).
Vanwege mijn ervaring vanuit het verleden, liever niet meer iemand die louter klassiek zangles geeft... (sorry, maar...het moet wel "leuk" blijven....)

Bij voorbaat wil ik erbij vermelden dat ik helaas niet iedere week tijd heb om een les af te nemen (bovendien zou ik dat qua budget mezelf niet kunnen veroorloven). Doordeweeks is sowieso geen optie (ga ik niet redden i.v.m. werk, gezin, band enzovoort), dus liefst (overdags) in het weekend!
Het liefst betaal ik per les apart. Ik kan het mij helaas niet veroorloven om enkele lessen ineens vooruit te betalen.
Mijn voorkeur gaat uit naar het liefst een les van 60 minuten.
Ik zie wel eens lessen staan van 30 minuten, maar...dan ben je net amper binnen en "opgewarmd", dus...daar ben ik in principe niet zo erg voor (zeker niet als ik daar nog een eindje voor moet reizen).
Tevens wil ik géén "groeps"lessen!
Zeker gezien mijn verleden met gezondheidsklachten, vind ik persoonlijke zangles heel erg belangrijk! (daarom liever ook geen zanglessen middels "video/webcam", zoals me wel eens is aangeboden)

Serieuze reacties zie ik bij deze dan heel graag tegemoet komen via info@afterthesilence.nl.
Bij voorbaat hartelijk dank! Ingrid

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

After The Silence

After The Silence
After The Silence Official Website

After The Silence

After The Silence
After The Silence heeft eindelijk toetsenist! Schrijf je in voor de ATS nieuwsbrief via newsletter@afterthesilence.nl.

After The Silence MySpace

After The Silence YouTube

After The Silence Hyves

Muziek is een mantra voor de ziel

Muziek is een mantra voor de ziel
"Muziek is een mantra voor de ziel. Het is therapeutisch. Net als eten is het iets dat ons lichaam nodig heeft." (Michael Jackson)

Bergkaarten