zondag 10 oktober 2010

Robbie Williams - In And Out Of Consciousness (2010)

Robbie Williams....daar zou ik nou nog best wel eens een beschuitje mee willen eten ;-) Leuke vent om te zien. Heel af en toe doet hij me zelfs denken aan Elvis Presley in zijn jonge jaren.
Ok...zijn drank- en drugsmisbruik van de afgelopen jaren en allerlei ander excessief gedrag, daar ben ik wat minder van gecharmeerd, maar dat de man fotogeniek is staat buiten kijf.

Inmiddels zit Robbie Williams alweer 20 jaar in het vak!
Dit heuglijke feit wordt gevierd met een compilatie album, getiteld "In and out of consciousness" (Greatest hits 1990-2010). Deze is verkrijgbaar als 2CD, als 3CD, maar ook als 3CD + 3DVD (die laatste, uitgebreide versie, kost maarliefst 70 euri's!).

Afgelopen augustus kreeg ik cd-bonnen voor mijn verjaardag, maar ik had nog steeds geen goede bestemming ervoor gevonden, totdat ik hoorde dat dit album van Robbie Williams eraan zat te komen. Gisterenmiddag heb ik de 3CD gekocht.
Ik heb de uitgebreide 3CD + 3DVD ook even in mijn handen gehad. Mooi ding, goed vormgegeven en eigenlijk is 70 euro in verhouding niet duur voor 3 cd's en 3 dvd's (en heel boekje erbij enzovoort), maar....eerlijkheidshalve laat mijn budget het helaas niet toe om zomaar eventjes 70 euro uit te geven. Bovendien, zo'n dvd bekijk je misschien 1 of 2 keer en...dan ligt het er weer te liggen (ik weet precies hoe het er bij ons thuis aan toe gaat), dus...heb ik toch maar gekozen voor de 3CD. Mijn cd-bonnen zijn dus weer goed besteed, al zeg ik het zelf.

Het 1e nummer waarmee de 1e cd begint is "Shame", het duet met Gary Barlow, waarmee Robbie Williams vroeger mee in de boyband "Thake That" zat.
Het is bijzonder opmerkelijk dat dit duet überhaupt het levenslicht heeft gezien, aangezien Robbie Williams en Gary Barlow de afgelopen jaren nu niet bepaald tegelijkertijd door 1 deur konden.
Toen ik het nummer voor het eerst op de radio hoorde, kreeg ik eigenlijk best wel kippenvel. Wie had ooit gedacht deze 2 heren ooit nog samen op 1 plaat te horen? (het is hun eerste opname samen in de studio, sinds Robbie Williams in 1995 vertrok uit Thake That)
Het nummer heeft een countrypop achtige sfeer, iets dat bij mij persoonlijk bijzonder goed in het gehoor ligt. De stemmen van Robbie Williams en Gary Barlow passen dan ook gewoon zeer goed bij elkaar qua klankkleur.

De 2e track van de 1e cd is "Heart and I". Ook hieraan verleende Gary Barlow zijn medewerking. Een lekker popnummer.

Natuurlijk staan verder alle grote hits van Robbie Williams op de cd; Tripping, Misunderstood, Come undone, Feel, Mr Bojangles (heerlijk nummer!), Eternity, Rock DJ, She's the one, Millennium, Let me entertain you, Angels, en nog vele vele anderen.

Robbie Williams is zo'n artiest waarvan het publiek voor het overgrote deel uit vrouwen bestaat. Zo'n artiest waarvan het "vriendje" van zo'n vrouwelijke fan aanvankelijk met "tegenzin" meegaat naar een concert, maar....tijdens het concert qua "anti-Robbie" mening omslaat als een blad aan een boom, omdat hij toch wel constateert dat de man een geweldige entertainer en goede zanger is (dit verhaal heb ik uit zeer directe omgeving, dus...berust absoluut op waarheid!).

Het album "Swing When You're Winning" van Robbie Willams (waar "Mr Bojangles" ook op staat) uit 2001 behoort trouwens ook absoluut tot 1 van mijn meest favoriete Robbie Williams albums.
Sommige mensen waren van mening dat dit album een soort van "heiligschennis" was, omdat het nummers van Frank Sinatra bevatte. (alsof Frank Sinatra een soort van heilige was.....nou, voor mensen die niet bekend zijn met Frank Sinatra, geloof me...een heilige was hij absoluut niet!)

Ik vind het echt zo'n onzin dat na Frank Sinatra, niemand ineens meer dat soort muziek zou mogen opnemen. Ik heb wel een soort van cd verzamelbox van Sinatra in huis, omdat er wel lekkere nummers op staan (en die ik maar heel af en toe draai als mijn pet ernaar staat), maar voor de rest heb ik niet het hele oevre in huis of zo (o.k....toegegeven....behalve dan wat oude LP's/singletjes/EP's).
Ik houd wel van het genre muziek (ik luister ook naar Michael Buble bijvoorbeeld en die jazz albums van Hans Teeuwen zijn ook absoluut goed te doen!), maar met de persoon Sinatra an sich heb ik niets. Het schijnt persoonlijk een vrij nare en moeilijke man geweest te zijn.
Maar goed....misschien heb ik wel meer cd's in de kast staan van artiesten die in het dagelijks leven lang niet altijd de meest vriendelijke mensen waren of zijn. Als ik me daar ook nog eens een keer mee bezig moet gaan houden? Hou op schei uit....

In ieder geval....dat Robbie Williams deze kant van zichzelf liet horen...deed mij alleen nog maar meer geloven in de artiest/zanger Robbie Williams, want...hij zingt het materiaal beslist niet onverdienstelijk!
Er zijn eigenlijk maar weinig zangers die dit genre muziek GOED brengen, want...jazz muziek is gewoon absoluut geen muziek dat je "wel even zingt".
Hoe vaak heb ik al niet mensen in voorrondes van bepaalde talentenjachten op tv voorbij zien komen, die echt verschrikkelijk slecht jazz stonden te zingen! Echt afgrijselijk!
Of jazz dan alleen voor "oudere doorleefde" mensen is weggelegd? Nee, ook dát vind ik dus absolute onzin! Het album "19" van Adèle (geboren 5 mei 1988, dus...relatief best jong) is 1 van de beste jazzpop albums die ik de laatste jaren heb gehoord! Dus....Jazz/Jazzpop is heus niet alleen persé weggelegd voor "oude knarren" ;-) Nee, Robbie Williams zou voor wat dat betreft van mij nog best wel eens een keertje zo'n soort album mogen maken. Niks mis mee!!

Terugkomend op de nieuwste verzamelaar "In And Out Of Consciousnes". De cover van het album is, vind ik, een "beauty" om naar te kijken alleen al. Een mooi vormgegeven dik kartonnen cover/boekje i.p.v. een plastic doosje. Als je het geheel openklapt, tref je diverse bladzijden met prachtige foto's aan. Ik vind het dus sowieso een pluim waard dat er mensen zijn geweest die daadwerkelijk hebben nagedacht over de vormgeving. Dat kom je jammer genoeg lang niet altijd tegen bij releases van cd's.

En...ik vind het persoonlijk sowieso een feest om naar deze 3CD te luisteren, dus...voorlopig ben ik wel weer even zoet.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

After The Silence

After The Silence
After The Silence Official Website

After The Silence

After The Silence
After The Silence heeft eindelijk toetsenist! Schrijf je in voor de ATS nieuwsbrief via newsletter@afterthesilence.nl.

After The Silence MySpace

After The Silence YouTube

After The Silence Hyves

Muziek is een mantra voor de ziel

Muziek is een mantra voor de ziel
"Muziek is een mantra voor de ziel. Het is therapeutisch. Net als eten is het iets dat ons lichaam nodig heeft." (Michael Jackson)

Bergkaarten