zaterdag 9 oktober 2010

The Voice....correctie...The Soul of Holland

Simon (van Nick & Simon) gaf op haar auditie bij The Voice Of Holland als commentaar: "Volgens mij gaat jouw bereik verder dan het menselijk gehoor"!

Met die laatste stelling ben ik het meer dan eens. Vorige week lag ik een beetje ziek te zijn op de bank, half slapend/wegdommelend.
Blijkbaar werd op tv de herhaling uitgezonden van de allereerste aflevering van The Voice Of Holland. Ik had er eigenlijk geen notie van, totdat.....ik vanuit mijn onderbewuste terugkwam, omdat ik wakker werd van 1 stem! Nu kun je daar hele flauwe grappen over gaan maken, maar dat "ik er wakker van werd" is in dit geval absoluut geenszins negatief bedoeld!

Als iemands stem puur op gehoor wordt beoordeeld, omdat de juryleden in The Voice Of Holland achterstevoren in een stoel zitten en al naar zo'n stem worden "toegetrokken", wat betekent het dan als ik vanuit mijn onderbewuste naar zo'n stem wordt toegetrokken? (Denk daar maar eens over na!)

Degene aan wie die stem toebehoort? Zangeres Sarina Voorn!
Wat is zij ongelooflijk goed! Het is 1 van die mensen, net als die andere TVOH kandidaat Ben Saunders, waarvan ik BLIND een cd zou kopen!

Sarina zong tijdens die auditie het nummer "Sober" van zangeres Pink en dat deed ze briljant! (zie en beluister YouTube filmpje hieronder)



Het is niet gelogen als ik zeg dat ik, gisteren bij de uitzending van TVOH, tijdens de herharlingsfragmenten van alle tot nu toe gekozen kandidaten, wederom voor de zoveelste keer letterlijk kippenvel van Sarina kreeg! En....als ik kippenvel van iemand krijg, dan is er volgens mij geen betere graadmeter dan dat!

Wat dat betreft denk ik dat Ben Saunders, zonder overdrijven, een behoorlijk gelijkwaardige concurrente heeft aan Sarina. Wát een strot!!

Wat ik overigens ergens wel "grappig" vind is dat ik tot nog toe blijkbaar mensen uit al die audities "pik" die al het e.e.a. aan "professionele" ervaring achter de rug hebben. Onbewust, want....ik ken die mensen niet van tevoren.
Ergens toch een positieve bevestiging voor mezelf dat ik blijkbaar toch een "goed gehoor" heb! ;-)
Mijn favorieten tot nu toe: Sarina Voorn, Ben Saunders, Claudia Nelson, Ray Klaassen, Ruben Thurnin, Rafaella Paton en Lenny "Bob Marley" Keylard. Dat is echt het rijtje mensen dat ik boven de rest vind uitsteken (tot op heden).

En als ik dan her en der teruglees wat Sarina eigenlijk allemaal al gedaan heeft, dan verbaast het me dat ze me nooit eerder is opgevallen.

Zo trad zij bijvoorbeeld dit jaar op 25 juni jl. op tijdens een eenmalig eerbetoon aan Michael Jackson in de Heineken Music Hall, samen met grote namen als o.a. 3J’s, Ali B, Berget Lewis (I love Berget Lewis!!), Big Black and Beautiful, Laura Vlasblom, Leona, Loïs Lane, Sherry Dyanne e.v.a. (Sherry Dyanne is trouwens ook een fantastische zangeres!!! Vorig jaar schreef ik al een blog over haar n.a.v. haar optreden in het tv programma De Wereld Draait Door, lees hier)

De biografie van Sarina Voorn vertelt ons dat zij reeds te bewonderen was met haar toenmalige groep VIG in de tv-talentenshow "Your Big Break". Tevens speelde zij de rol van Dionne in de musical “Hair”.
Ook was zij achtergrondzangeres bij artiesten als Gordon, Jeroen van der Boom, Gino Vanelli, De Toppers en Ruth Jacott.
Recentelijk kreeg Sarina de hoofdrol als Maxi Linder in de theatershow “De Koningin van Paramaribo” waarmee ze het land door zou touren. En.....jawel! Sarina gaf nota bene een optreden op het huwelijksfeest van prins Willem-Alexander en Maxima in 2002.
Bovendien mocht zij kort daarna ook nog eens deelnemen aan een concert dat gehouden werd als eerbetoon voor Nelson Mandéla genaamd “Tribute to Mandela”. Dit geweldige concert waar veel bekende artiesten aan meededen, werd gegeven in Carré (jazeker, Sarina trad op in het grote Carré!!!). Verder is Sarina o.a. te horen op albums van Ruth Jacott, De 3js en Gordon waarmee ze een duet opnam genaamd “Koud Koud Hart”.

Je kunt dus niet bepaald stellen dat Sarina Voorn een "groentje" is op het podium! En toch.....is Sarina dan blijkbaar alleen bekend bij collega muzikanten, maar niet bij het grote publiek! Hoe bestáát het, vraag je jezelf dan wel eens af.

Ik heb het wel eens vaker, dat ik mensen in "backing vocal groepjes" hoor zingen, waarvan ik dan denk: "Wat doe jij in vredesnaam in een achtergrondkoortje!?"
Toen Berget Lewis backingvocals deed bij Trijntje Oosterhuis/Total Touch, had ik dat precies hetzelfde.

Ik ben wat jaartjes terug samen met iemand naar een concert van Anastacia (toen nog mèt bril) geweest in Ahoy Rotterdam. Lekker concert, prima naar mijn zin gehad (ookal weet ik dat lang niet iedereen gecharmeerd is van Anastacia, maar....dat is weer een andere discussie, dus nu niet relevant)
Ook Anastacia had me daar een backingvocal groepje met mensen die stuk voor stuk werkelijk waar een bérenstrot hadden! "Wat dóen die mensen daar dan nog op de achtergrond?"; denk ik dan dikwijls.

Bij Claudia Nelson (andere kandidate TVOH) precies hetzelfde verhaal. Zij zong backingvocals bij (for Christ sake) Stevie Wonder!! (Stevie Wonder is een levende legende en absoluut 1 van mijn meest favoriete artiesten) Verder heeft Claudia ook backings gedaan voor artiesten als Chaka khan, Mariah Carey, Celine Dion (met het gospel koor The Ressurection Singers), René Froger, Tavares en de Tielman Brothers! Ook zong Claudia Nelson o.a. in de musical "A Mother's cry" (zie en beluister YouTube filmpje hieronder)



Het filmpje hierboven is werkelijk fantastisch! Eigenlijk is de zangkwaliteit op deze performance nog véle malen beter dan haar TVOH auditie (en dat bedoel ik positief), omdat je in dit filmpje de veelzijdigheid van Claudia hoort.
Jazzy, gospel, 1 en al muzikaliteit van een heel erg hoog niveau! (hoog niveau met letterlijk een uitroepteken!)
Als je het mij vraagt, zou Claudia Nelson ook zonder meer het repertoire van bijvoorbeeld een gospel grootheid als Mahalia Jackson aankunnen!
Zangeressen als Claudia Nelson, dat zijn mensen die geen poespas en extra toeters en bellen nodig hebben qua muzikale begeleiding. Slechts 1 piano zou genoeg zijn en dan nóg staat haar zang als een huis. Sterker nog....haar zang tilt het geheel naar iets hogers dan de muziek zelf. En dán ben je gewoon GOED als zangeres!! (wel grappig trouwens dat Claudia, net als ik, in Utrecht geboren is, in hetzelfde geboortejaar.....wie weet nog niet eens zover van elkaar vandaan???)

Tja....Sarina Voorn en Claudia Nelson.... Als mensen nu nog vinden dat wij in Nederland (naast een Berget Lewis) geen "soul" in huis hebben, dan weet ik het ook niet meer!

Of dat zij nu straks de finale van TVOH zouden winnen of niet....zangeressen als Sarina Voorn en Claudia Nelson verdienen gewoon een eigen vakje met een eigen gelabelde devider bij iedere willekeurige cd winkel (dus niet bij diversen V of diversen N! Nee, gewoon een eigen vakje!)!!
Het wordt hoog tijd dat er (naast alle cd's van geblondeerde rondborstige "modepopjes" met "gesamplede" computerstemmetjes) weer eens cd's van èchte zangeressen te koop zijn!

1 opmerking:

  1. Ik ben het helemaal met je eens.Deze zangeressen worden niet opgehemeld zoals je zegt de geblondeerde rondborstige "modepopjes"met "gesampelde"computerstemmetjes. In europa weten ze een echte stem niet te waarderen.Zolang het een beetje schel klinkt is het goed.We moeten nu afwachten en kijken hoever ze komen.Groetjes.

    BeantwoordenVerwijderen

After The Silence

After The Silence
After The Silence Official Website

After The Silence

After The Silence
After The Silence heeft eindelijk toetsenist! Schrijf je in voor de ATS nieuwsbrief via newsletter@afterthesilence.nl.

After The Silence MySpace

After The Silence YouTube

After The Silence Hyves

Muziek is een mantra voor de ziel

Muziek is een mantra voor de ziel
"Muziek is een mantra voor de ziel. Het is therapeutisch. Net als eten is het iets dat ons lichaam nodig heeft." (Michael Jackson)

Bergkaarten