zaterdag 14 mei 2011

Het Euro-visie-loze Song-Carnaval

Als de website van Blogger/Blogspot een aantal dagen "down" is, merk je pas hoe frustrerend het is voor een blogger als je heel graag je gedachten van je wilt "afschrijven", maar..."het kan niet"... Ontwenningsverschijnselen? Geen idee, maar....oef!...wat is het erg als je een verhaal in jezelf naar boven voelt borrelen en je kunt het niet opschrijven! Vreselijk!
Tot mijn grote opluchting doet Blogger/Blogspot het na ongeveer 3 dagen weer, dus....er moet bij deze eventjes wat "achterstallige frustratie" uit mensen ;-) Here we go...

Bij voorbaat excuses, maar ik voel al een aantal dagen toch nog steeds de behoefte om iets van me af te schrijven over het Eurovisie Songfestival. Er is de afgelopen dagen al veel over geklaagd, gemopperd en "gezeken", want daar zijn we als Nederlanders ontzettend goed in.

Moet mijn verhaal er dan ook nog eens een keertje bij? Na mijn frustratie van een niet werkende Blogspot.com? Jazeker! ;-)
Voor wie het absoluut niet meer wil hebben over het Eurovisie Songfestival, voor wie ervan moet braken, voor wie er absoluut "niets mee heeft"...die kunnen nu beter wegklikken..want ik wilde toch nog graag óók nog eventjes een duit in het zakje doen! Als je naderhand toch nog gaat zeiken....ik heb je gewaarschuwd!

Toen Nederland de laatste keer als "winnaar" uit de bus kwam op het Eurovisie Songfestival, 1975 met Teach In - Ding-a-dong, zat ik nog op de kleuterschool.
Het vreemde is dat ik heel veel nummers van...misschien wel langer dan 20 jaar geleden?....soms nog wel herinner en misschien nog zelfs letterlijk kan meezingen.
Alles wat daarna is gemaakt? Ik zou het absoluut niet weten!
Of dat aan mijn geheugen ligt of aan de kwaliteit van de liedjes? Tja....wie zal het weten?

Ik heb oorspronkelijk eigenlijk helemaal NIETS met het songfestival. Laat ik dat voorop stellen. Ik vind het iets vreselijks! Bovendien....volgens mij draait het songfestival al zo'n 20 jaar allang niet meer waar het om zou móeten draaien: de LIEDJES!!
Sinds het verdwijnen van het "live orkest", sinds de steeds meer futuristisch ogende verlichte decorstukken, heeft dit me eigenlijk al heel lang geleden doen besluiten dat het songfestival niet meer "mijn ding" is.
Ik zou zelf nooit, maar dan ook NOOIT aan zo'n festival meedoen! (en artiesten die zeggen "Zeg nooit nooit", die zijn gewoon niet eerlijk, die liegen dat ze barsten, zeg dan gewoon eerlijk hoe je erover denkt!)

Het Songfestival is al jaren niet meer het "gezellige" festijn waarvoor je met het hele gezin thuis bleef met chips op de bank. Net als bijna alles dat met muziek te maken heeft, is ook het Songfestival inmiddels doorspekt met corruptie, eigenbelangen, politiek en commercie! Het heeft allang niets meer met muziek te maken, laten we eerlijk zijn!

Ach...niet alleen het Songfestival heeft hier "last" van. Het gebeurt ook dichter bij huis hoor. Neem nu alleen al de "belangen behartiger" van alle Nederlandse artiesten, BUMA/STEMRA. Tja...je kunt jezelf zo langzamerhand steeds meer afvragen wiens belangen ze daadwerkelijk behartigen. Steeds meer geld overal voor vragen, steeds meer overal aan willen verdienen, met plannen komen om geld te vragen voor wanneer mensen bijvoorbeeld YouTube filmpjes ergens op willen plaatsen (Hyves bijvoorbeeld), dat soort rare dingen. Denk je nu echt dat de artiest daar iets van terugziet?! Tja....Sinterklaas bestaat ook echt!
Inmiddels weten we met zijn allen allang en breed wat de directie van BUMA/STEMRA verstaat onder "belangen behartigen"......met een jaarsalaris van 300.000 euro per directielid (bijna 4 ton in 8 maanden zelfs, om preciezer te zijn) waarschijnlijk namelijk toch iets meer hun EIGEN belangen???

Hoe schrijnend is het eigenlijk dat de "belangen" van mensen die wèl van muziek houden in feite toch uiteindelijk weer worden "behartigd" door mensen die helemáál geen muziek liefhebbers zijn, maar puur op die post zitten om er zelf beter van te worden!

Zo heeft ook het Songfestival allang NIETS meer met muziek te maken, maar slechts met eigenbelangen, corruptie, wie/welk land het meeste geld inlegt, hoe meer geld we kunnen opstrijken hoe beter!

Het mag niet hardop gezegd worden, maar het EUROvisie Songfestival is toch allang geen EUROPESE aangelegenheid meer? Als afsluiter van de uitzending staat er tegenwoordig nog nèt geen shot in beeld gebracht van "Mede mogelijk gemaakt door het Oostblok"....
Dit jaar had het Songfestival een "nieuwe methode" voor wat betreft de puntentelling.
Buurlanden mochten zogenaamd niet meer op elkaar stemmen. Er werd niet meer gebeld namens/met alle landen. De telling kwam zogenaamd via de computer door, zogenaamd met een enveloppe. Ja hoor!! Zo kan dus helemáál niemand meer checken waar de punten vandaan komen! (en of punten dan misschien gewoon alsnog namens buurlanden afkomstig zijn) Wel frappant overigens dat de vlaggen van bepaalde landen al in beeld kwamen, doen de enveloppe officieel nog niet geopend was....
En dan mocht je als kijker zogenaamd SMS-en... Niet op je eigen land.
Wie gaat er nu in vredesnaam op een ander land stemmen? En....denk nu echt niet dat die SMS-jes nu ècht meetellen voor de punten! Zo naïef zijn we toch hopelijk niet?

En ja hoor....wat we eigenlijk min of meer al verwachtten....Nederland zit wederom (voor de 7e keer) NIET bij de finale! Voor veel mensen blijkbaar nog steeds een verrassing, maar...lieve mensen, sprookjes bestaan alleen in de Efteling!

Ik begrijp eerlijk gezegd niet waarom Nederland nog meedoet aan het Songfestival.
Grote bedragen geld storten in een bodemloze put alsof je een muntje in een fruitautomaat gooit, terwijl je van te voren al weet dat je gewoon ècht geen "Jackpot" zult winnen.
Mijn tante had vroeger een restaurant/café, waar zo'n fruitautomaat stond.
Dat ding werd regelmatig geleegd!
Dan kun je er nog zoveel muntjes in stoppen, maar...wat er niet in zit, komt er ook niet uit!!
Zo werkt het met het songfestival misschien ook wel een beetje?
Tenzij er bij de directie van de TROS wat gokverslaafden zitten die door geen enkele verslaafdenkliniek te helpen zijn?

En dan....de muziek die naar het songfestival wordt gestuurd.
Meestal zijn die liedjes nóg erger dan de programmering van een hele dag Q music of Sky Radio. Liedjes waar zelfs een Armin van Buuren of een Tiësto geen chocolade meer van zouden kunnen maken als ze het door de mixer/computer gooien!

Echter...de opmerking van iemand dat er altijd alleen maar "B" artiesten naar het Songfestival worden gestuurd, daar ben ik het niet mee eens. Ik bedoel...kom op zeg! Een Edsilia Rombley...een Ruth Jacott...een Gerard Joling...B artiesten? Dat geloof je toch zeker zelf niet?
Daarentegen vond ik het liedje van de Toppers 2 jaar geleden afgrijselijk! Het nummer was, naar mijn smaak, veel te "overgeproduceerd". Te veel beats, te veel "rampestamp"...als ik het zo mag uitdrukken. Maar goed...er worden wel gekkere "afgrijselijke" liedjes naar het Songfestival gestuurd, dus....zou je bijna gaan denken dat het dan wel een "kanshebber" zou kunnen zijn.
Vorig jaar de inzending met Sieneke. Ach Sieneke...een jong meisje die waarschijnlijk nog heel erg veel moet leren in het leven en in deze muziek business...bijna "groen" nog naar de "leeuwenkuil" van het Songfestival gestuurd. Wat heeft dat meisje een kritiek gekregen. Bijna iets om medelijden te krijgen met haar. Het hele land kraakte het liedje af, de kranten stonden er bol van, een overvloed van kritiek op internet in diverse fora en social media....zelfs op de werkvloer waren de negatieve opmerkingen niet van de lucht.
Vreemd genoeg stond echter wèl iedereen dat "Shalalie" liedje mee te zingen! (dus...als zo'n liedje in je hoofd blijft hangen, hoe "slecht" is het dan daadwerkelijk?)
Dit jaar stonden de mensen weer te klagen dat de 3JS in het "Engels" zongen, dat ze dit beter "in het Nederlands" hadden kunnen doen...
Sieneke zong in het Nederlands...en bracht als decor zelfs een oer-Hollands draaiorgel mee! Nederlandser kan het bijna niet, zou je dan denken. Toch?
Dus....Nederlands of Engels zingen? Het maakt volgens mij echt geen bal uit!

Voor iemand die in principe "niets" met het Songfestival heeft, maak ik me redelijk druk, zou je kunnen zeggen. Misschien zit daar wel wat in... Toch is het echt zo dat ik al jáááren geen Songfestival meer kijk. Zelfs de voorrondes in Nederland niet. Het interesseert me niet, de muziek is meestal bagger en ik ben gewoon helemaal wars van dat hele corrupte Songfestival zooitje, dus...voor mij hoeft het niet! Ook dit jaar had ik de voorrondes met de 3JS niet gezien! Eigenlijk ging ik er gewoon vanuit dat de liedjes ook weer "bagger" zouden zijn.

Totdat ik een paar dagen erna naar de radio luisterde (Radio 2) en daar het liedje "Je vecht nooit alleen" voorbij hoorde komen. Wist ik veel dat het van de 3JS was!
Ik hoorde het liedje en dacht bij mezelf "Klinkt niet verkeerd"....
Pas daarna werd vermeld dat dit nummer het gekozen liedje voor het Songfestival was...
Wat? Is dit een Songfestival liedje? OK dan...!

Ik weet bij voorbaat al dat ik weer kritiek ga krijgen van diverse mensen. Het zal me waarschijnlijk ook wel weer wat "followers" gaan kosten op Twitter, maar...als mensen daadwerkelijk zo flauw zijn, dan doen ze dat maar. Ik deins er niet meer voor terug om mijn mening te zeggen. Of mensen het er nu mee eens zijn of niet!

Ik wist aanvankelijk niet dat "Je vecht nooit alleen" een Songfestival liedje was.
Ik ben dus alleen puur op het liedje afgegaan en ik moest eerlijkheidshalve toegeven dat ik het eigenlijk gewoon een heel goed liedje vind!
Ook al denken sommigen daar misschien anders over, ik neem daar dus geen enkel woord van terug! Ik vind wat ik vind en daarmee basta! Het liedje "klopt" gewoon. Mooie opbouw, structuur is goed, kop en staart, mooie tekst! Nederlandstalig inderdaad, maar in dit geval vind ik de tekst gewoon erg goed gelukt! (eigenlijk nog beter dan de Engelse "Never Alone" versie!)

Met mijn eigen band, After The Silence, schrijven we ook muziek. Weliswaar van een hele andere orde dan dat van de 3JS, maar....het gaat erom dat ik zelf weet hoe moeilijk het kan zijn om een goed liedje te schrijven waaraan alles klopt!
En als het gaat om de "compositie" van "Je vecht nooit alleen" dan vind ik gewoon dat dit wel degelijk een goed geschreven liedje is!

Ik heb het via mijn Twitter ook al gezegd...het klinkt misschien heel erg vreemd, maar...als je aan "Je vecht nooit alleen / Never Alone" iets meer rockgitaar zou toevoegen, eventueel een bijpassende gitaarsolo, een iets ander arrangement...dan krijg je volgens mij een prachtig AOR (Adult Oriented Rock) nummer in de traditie van bands/artiesten als Giant, Heartland/The Distance (met o.a. Chris Ousey), Bad English, Stan Bush, Terry Brock, Strangeways, The Storm, Gotthard...en misschien zelfs Journey (alhoewel Journey voor mij persoonlijk nog net niet "heilig" is...). Het zou eventueel zelfs een prachtig "Bon Jovi" nummer kunnen worden als je er de juiste "ingrediënten" aan toevoegt. Zonder dollen!
De melodielijn van "Never Alone" an sich zou in ieder geval bijzonder geschikt zijn voor een nummer in AOR stijl! Dat meen ik serieus. Ik draai veel AOR thuis, altijd gedaan....en ik hoor het er eerlijkheidshalve wel in terug of zo..... Ik ben dus eigenlijk best wel eens benieuwd hoe "Never Alone" zou klinken als je er een AOR "sausje" overheen gooit ;-)
Het klinkt misschien absurd dat je in een liedje van de 3JS "AOR" mogelijkheden terug hoort, maar toch vind ik wel dat het qua melodie enigszins naar "AOR" zou kunnen neigen...als je er maar het juiste arrangement aan zou toevoegen!

Er zijn natuurlijk altijd tegenstanders van de "3JS"...mensen die bij voorbaat al een "vooroordeel" hebben tegen zo'n groep "omdat ze uit Volendam komen", of..."omdat ze Nederlandstalig zingen" of om wat voor reden dan ook.
Natuurlijk kan het je persoonlijke smaak zijn of niet, maar....ik moet zeggen dat ik dit jaar overal, zelfs op de werkvloer, weinig negatief commentaar heb gehoord op het nummer van de 3JS, terwijl dit op Nederlandse Songfestival inzendingen van voorgaande jaren wèl het geval was!
Blijkbaar hadden meerdere mensen dus wel een enigszins "goed gevoel" over het nummer.

En ja...voor het eerst sinds jaren hebben in feite de 3JS ervoor gezorgd dat ik weer eens een keertje naar het Songfestival ben gaan kijken... Niet vanwege het festival, maar toch een beetje om te kijken hoe ze het er vanaf zouden brengen en....misschien toch ergens stiekem de "hoop" hebbend dat ze toch in de finale zouden komen, omdat ik eigenlijk gewoon vond dat er dit jaar niets op het liedje aan te merken was!

Ik denk dat de 3JS best wel nerveus waren. Zelf zit je toch ook op de bank half je adem in te houden omdat je hoopt dat de zenuwen niet op de zang slaan of zo, maar...ik vond dat ze het er beslist naar behoren vanaf hebben gebracht! Aan hun optreden heeft het dus volgens mij niet gelegen...
Maar goed...vervolgens zie ik dan weer allerlei "circusacts" voorbij komen, kabouters met enorme puntmutsen, harlekijntjes waar nog net geen trektouw aan hangt, ADHD figuren waar geen enkele dosis ritalin tegen opgewassen is, de één zong nog valser dan de ander....vreselijke liedjes die voor mijn part meteen door de plee gespoeld kunnen worden...een soort mislukte gejatte "Michael Jackson - Smooth Criminal" act waarin superslecht gezongen werd....wat een dikke crap jongens!

En dan....Nederland...die volgens mij als 1 van de weinige deelnemers...gewoon WEL een goed liedje had....maar alleen de pech had dat de jongens van 3JS helaas geen rond stuiterende ADHD patiënten zijn die zich in een glitterpakje hijsen waarbij vergeleken de Gay parade in Amsterdam een grijze muizen party is....en de 3JS dan vervolgens niet doorgaan naar de finale, dan is ieder greintje, wellicht inderdaad naïeve, "hoop" dat er misschien nog èrgens iets van "eerlijkheid" op het Songfestival aanwezig zou kunnen zijn, toch echt wel vervlogen!

Het is duidelijk...nu gewoon ECHT duidelijk....voor zover het eigenlijk al niet duidelijk was al die jaren....dat het Songfestival gewoon ECHT niet meer om de liedjes gaat! Volgend jaar kunnen we beter een act van Circus Renz sturen! Misschien dat we dan nog enigszins kans maken?
Het gaat er duidelijk om welk land het meeste geld inlegt om in de finale te mogen staan, het gaat erom wie de meeste politieke belangen bij elkaar heeft. En in dat geval is Nederland nog geen stipje meer op die Europese kaart, nog geen pietepeuterig millimetertje! Dat moge wel weer duidelijk zijn.

Lieve beste 3JS...jullie kunnen, als het aan mij ligt, inderdaad gewoon met opgeheven hoofd terugkomen naar Nederland.
Ga er maar aan staan, voor de leeuwen geworpen worden voor miljoenen kijkers, je ding zo goed mogelijk doen tussen half labiele rond stuiterende kabouters bij dit zonder meer Euro-visie-loze Song-Carnaval...en intussen maar een dikke olifantenhuid opbouwen voor al die kritiek die je ongetwijfeld in overvloed krijgt van al die klagende, mopperende, zeikende Nederlanders.

Tja...voor wat dat betreft...als er een Europees klaagfestival zou bestaan....dan weet ik nu al welk land er met stip zou winnen!
Reken maar dat we de winnaars dan ongetwijfeld met grote getale mensen, natuurlijk in oranje gehuld, zouden komen onthalen aan de Amsterdamse grachten!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

After The Silence

After The Silence
After The Silence Official Website

After The Silence

After The Silence
After The Silence heeft eindelijk toetsenist! Schrijf je in voor de ATS nieuwsbrief via newsletter@afterthesilence.nl.

After The Silence MySpace

After The Silence YouTube

After The Silence Hyves

Muziek is een mantra voor de ziel

Muziek is een mantra voor de ziel
"Muziek is een mantra voor de ziel. Het is therapeutisch. Net als eten is het iets dat ons lichaam nodig heeft." (Michael Jackson)

Bergkaarten