woensdag 11 mei 2011

Get up, stand up for Bob Marley (6 februari 1945 – 11 mei 1981)

Vandaag, woensdag 11 mei 2011, zou het best wel eens zo kunnen zijn dat je iets meer muziek van Bob Marley op de radio of elders hoort dan op andere dagen.
Ook hier in onze huiskamer klinken de relaxte reggae klanken van dit Jamaicaanse icoon gemoedelijk door de speakers.

Vandaag is het namelijk precies 30 jaar geleden dat Bob Marley overleed aan de gevolgen van kanker en een hersentumor.

In 1977 bleek een wondje aan zijn grote teen huidkanker te zijn, vanwege zijn geloofsovertuiging (het rastageloof) wilde hij zijn teen niet laten amputeren.
De kanker sloeg vervolgens over naar zijn longen, maag en hersenen. Op 11 mei 1981 stierf hij op slechts 36-jarige leeftijd.

Halverwege jaren 70 betekende het succes van Bob Marley & The Wailers de grote doorbraak voor de reggaemuziek. Toen Bob Marley 30 jaar geleden overleed, had waarschijnlijk bijna niemand kunnen bedenken dat zijn muziek 3 decennia later nog steeds "springlevend" is en dat zijn muziek nog steeds een grote inspiratiebron vormt voor heel veel mensen, waaronder ook veel muzikanten. Ondanks dat Bob Marley op veel te jonge leeftijd is overleden heeft hij de wereld toch veel waardevols nagelaten.

Bob Marley hoort thuis in het rijtje namen zoals John Lennon, Elvis Presley en Michael Jackson. Iconen die ons, stuk voor stuk, op veel te jonge leeftijd ontvallen zijn. Iconen waarvan de muziek nog steeds gedraaid zal worden door vele generaties na ons. Ook als we vanaf vandaag gerekend wederom 30 jaar verder in de tijd zullen reizen, zal de muziek van bovengenoemde iconen nog steeds gedraaid worden. Daar ben ik van overtuigd!
Als je dat kunt bereiken, dat jouw nalatenschap aan de wereld, nog steeds "springlevend" is bij talloze generaties na jouw dood.....dan heb je toch werkelijk iets groots in werking gezet.

Reggaemuziek heeft in zekere zin wel bepaalde overeenkomsten met hardrockmuziek.
Het zijn beiden muziekgenres die eigenlijk niet echt bij iedereen populair zijn. Het is toch meestal een select publiek dat zich geheel in deze muziekgenres verdiept, waarvoor deze muziekgenres een manier van leven is.
Heel veel muziek uit beide genres blijft toch vaak in de "undergroundscene" hangen of blijft slechts bekend bij de "kenners".

Toch is er uiteindelijk toch wel weer wat verschil tussen beide muziekgenres.
Hardrockmuziek, de muzieksoort die bij ons thuis toch redelijk veel gedraaid wordt (en bovendien zijn mijn husband en ik ook muzikaal actief in een hardrockband) is toch meestal niet geschikt voor alle gelegenheden.
Als wij bijvoorbeeld een verjaardag hebben, dan zijn er mensen op bezoek die niet allemaal hardrockliefhebbers zijn, dus...houd je daar rekening mee en draai je toch enigszins andere muziek.
Hoe anders is dit vaak met "reggaemuziek"! Zet een cd op van UB40 (al is dat misschien ook wel weer de wat commerciëlere reggaemuziek) of van Bob Marley en het werkt vrijwel altijd! Eigenlijk werkt reggaemuziek wel bij alle gelegenheden...in de auto, feestjes, barbeque met andere mensen....en...misschien zelfs begrafenissen? Probeer het maar eens uit, reggaemuziek "werkt" op 1 of andere manier gewoon altijd, bij jong en oud!

Tot mijn "schaamte" moet ik bekennen dat ik jarenlang een "gekopieerd" cdtje van Bob Marley in de kast had staan. Maar...eigenlijk vond ik dat zo'n icoon die na 30 jaar nog steeds zoveel betekent in de muziekwereld wel een plekje in mijn cd verzameling verdiende met "originele" releases, dus....afgelopen week heb ik de daad bij het woord gevoegd en heb mijn "gekopieerde" cd van "Bob Marley - Legend - Best of" vervangen voor een origineel exemplaar, plus nog een 3cd box van Bob Marley & The Wailers met 50 Reggae Classics, waar de iets minder bekende, iets minder commerciële nummers op staan. Het voelt toch wel weer een beetje alsof ik een soort van "goede daad heb verricht" ;-)

Ik doe dit overigens ook wel met andere artiesten/bands die ik in mijn cd-kast heb staan hoor....dat ik sommige gekopieerde exemplaren uiteindelijk toch vervang voor originele releases. Eigenlijk heb ik een grondige hekel aan kopiëren uiteindelijk, maar...vaak is het toch een financiële kwestie, dat ik gewoon niet altijd alles in 1 keer kan kopen dat ik zou willen hebben, want dan zou ik eerst 1 of andere loterij moeten winnen of zo, als je begrijpt wat ik bedoel. Ik heb nu eenmaal de "handicap" dat ik heel erg véél muziek leuk vind, dus....ik kan gewoon niet alles kopen. Althans niet in 1 keer. Maar soms heeft het ook "voordelen" als je eventjes wacht met kopen, want dan komt vanzelf wel een keertje het moment dat je bijvoorbeeld eens 3 cd's voor 25 euro kunt kopen i.p.v. 1 voor die prijs. Dan is het leuk te doen soms.
Zo heb ik inmiddels ook mijn Lenny Kravitz collectie weer compleet kunnen maken met alle originele cd's of Bon Jovi. Op het moment ben ik ook aan het proberen om mijn Bryan Adams collectie compleet te krijgen met alle originele releases. Er zijn nog enkele titels die ik "moet hebben"....maar alles op zijn tijd, zullen we maar zeggen ;-)

Maar goed, ik dwaal een beetje af.... Enkele favoriete Bob Marley nummers zijn voor mij o.a. "Stir it up" of "Three little birds", "One Love", "Could you beloved" etc., maar met het nummer "Get up stand up" ben ik soms ook luidkeels mee aan het "blèren" (sorry huisgenoten....).
Het zijn uiteindelijk dan toch wel weer de "commerciële" Bob Marley nummers, die voor de "echte" reggaefans waarschijnlijk allang niet meer zo interessant zijn als de wat meer onbekendere nummers. Aan de andere kant kun je op die manier ook constateren dat Bob Marley de reggaemuziek ook bij mensen heeft gebracht die normaal gesproken misschien nooit zo naar reggae zouden luisteren.
Mensen van alle huidkleuren, jong en oud, rijk en arm, vrijwel iedereen houdt van Bob Marley. Als je dat weet te bewerkstelligen, zelfs 30 jaar na je dood, dan is dat misschien nog wel de mooiste erfenis die je nalaat aan de wereld!

YouTube Video: Bob Marley - Stir it up:


YouTube Video: Bob Marley - Get up, stand up (live):

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

After The Silence

After The Silence
After The Silence Official Website

After The Silence

After The Silence
After The Silence heeft eindelijk toetsenist! Schrijf je in voor de ATS nieuwsbrief via newsletter@afterthesilence.nl.

After The Silence MySpace

After The Silence YouTube

After The Silence Hyves

Muziek is een mantra voor de ziel

Muziek is een mantra voor de ziel
"Muziek is een mantra voor de ziel. Het is therapeutisch. Net als eten is het iets dat ons lichaam nodig heeft." (Michael Jackson)

Bergkaarten