vrijdag 6 mei 2011

The Baseballs - Strings 'n' Stripes (2011)

Vorig jaar maart schreef ik al een review over de cd "Strike" van The Baseballs (http://bit.ly/kJSj4T), het uit Duitsland afkomstige trio dat het afgelopen jaar wereldwijd grote populariteit oogstte middels "nieuwe nummers" in een "oud jasje" te stoppen in "fifties" stijl.

Ik was persoonlijk erg benieuwd hoe lang de populariteit van The Baseballs zou aanblijven. Vandaag de dag heb ik nog steeds datzelfde gevoel. Nog steeds vraag ik me, net als in mijn vorige review, af hoe lang mensen daadwerkelijk geboeid zullen blijven door het "kunstje" van "nieuwe nummers in een oud jasje stoppen". Daar moet toch wel een keertje een einde aan komen, zou je denken.

Voorlopig is de populariteit van The Baseballs echter nog lang niet voorbij, want vandaag plofte bij mij het nieuwe album van The Baseballs op de deurmat, getiteld "Strings 'n' Stripes".
Officieel gezien is dit hun 2e release na het "Strike" album, als je de "Strike Back!" release niet mee zou rekenen (deze release bevat dezelfde nummers als het "Strike" album, met daaraan nog een 2e cd met 5 muziektracks toegevoegd + video materiaal).
Eerlijkheidshalve moet ik bekennen dat ik al best een poosje naar het nieuwe "Strings 'n' Stripes" album heb uitgezien en dat ik heel erg nieuwsgierig was naar de "inhoud".

De release van deze nieuwe cd (die inmiddels overigens ook als vinyl versie op LP te verkrijgen is!) bevat eigenlijk hetgeen we van The Baseballs kunnen en mogen verwachten, dus niet echt veel "nieuws onder de zon". De cd ademt echter een bepaalde vrolijkheid uit die uitstekend past bij het zonnige weer van de laatste dagen!

Er zijn diverse versies van de cd op de markt gebracht, ik heb geen idee hoeveel dat er daadwerkelijk zijn en of er in het buitenland ook nog weer andere versies uitgebracht zijn. In principe bevat de "normale" release 14 tracks. Echter zijn er voor de Nederlandse markt 2 versies beschikbaar.
Je kunt kiezen voor de gewone "Dutch Edition", die 15 tracks bevat. Die 15e track is in dit geval "This Is A Night", de Engelse versie van "Het Is Een Nacht" van onze eigenste Guus Meeuwis! Extra leuk detail: Guus Meeuwis zelf is ook op de track te horen (die overigens zijn tekst gewoon in het Nederlands zingt)!
(Het nummer staat trouwens zowel op het nieuwe album van The Baseballs als op de Deluxe Editie van "Armen Open"; het nieuwe album van Guus Meeuwis dat vanaf 13 mei in de winkels ligt)

Naast de "Dutch Edition" bestaat er ook nog de "Dutch Deluxe Edition".
Die laatst genoemde versie heb ik dus aangeschaft. De "Dutch Deluxe Edition" bevat maarliefst 20 tracks! Naast het nummer van Guus Meeuwis als 20e track, bevatten tracks 15 t/m 19 "live" opnames van The Baseballs.
Het intro van nummer 15, een live versie van "When Love Takes Over" (de oorspronkelijke versie van dit nummer is van de Franse dj David Guetta en R&B-zangeres Kelly Rowland) bezorgt me enigszins kippenvel en een glimlach, omdat het intro duidelijk een knipoog maakt naar het intro van "CC rider" in de versie van wanneer Elvis Presley altijd opkwam tijdens zijn live concerten. Overigens....gebruikt men deze "knipoog" ook weer als "uitro" ter afsluiting van het 19e live nummer. Ik kan deze "knipoog" wel waarderen en zie er wel enigszins de humor van in.

Verder natuurlijk op de cd de "nieuwe liedjes in een oud jasje", zoals we dat van The Baseballs gewend zijn. Zo zijn bijvoorbeeld nummers te horen die vrij recent nog in de hitparade stonden, maar dan uitgevoerd door de originele artiesten, zoals bijvoorbeeld "California Girls" (dat in de uitvoering van The Baseballs opeens enigszins de "Beach Boys" sound uit de 60's uitademt) van Katy Perry, "Hello" van Martin Solveig (een nummer dat me in de oorspronkelijke versie best wel "irriteert" als ik zo eerlijk mag zijn, maar....in de versie van The Baseballs wordt het plotseling een héél ander nummer en vind ik het wèl prettig om naar te luisteren, terwijl het in principe om hetzelfde liedje gaat... Misschien is "Hello" zelfs nog wel het meest aanstekelijke nummer van deze nieuwe Baseballs cd!). Ook een in "fifties" stijl gehulde "Paparazzi" van Lady GaGa komt voorbij.
Persoonlijk vind ik ook "Candy Shop" dat oorspronkelijk van rapper 50cent is, heel erg goed gelukt. Misschien nog wel het best gelukte "arrangement" tot op heden, omdat het gewoon werkelijk een totáál ander nummer is geworden en je het origineel bijna niet meer herkent. The Baseballs zijn er met dit nummer dus daadwerkelijk in geslaagd om er iets "eigens" van te maken!

Naast fifties arrangementen voor vrij recente "nieuwe" nummers is er op dit album ook gekozen voor wat "oudere nieuwe" nummers, zoals bijvoorbeeld "Quit Playing Games (With My Heart)" van The Backstreetboys, "Bitch" van Meridith Brooks of "Ghetto Superstar" van Pras Michel & Ol’ Dirty Bastard (met een melodielijn die we oorspronkelijk overigens al kenden in de uitvoering van Dolly Parton en Kenny Rogers met het nummer "Island in the Stream").

Tja...net als hun 1e release "Strike"...bevat "Strings 'n' Stripes" wederom geen wereldschokkende vernieuwende nummers. Ik denk ook niet dat je dan reëel zou zijn als zoiets dergelijks in je verwachtingspatroon zou liggen als het om The Baseballs gaat. Vooralsnog vraag ik mezelf daarom wederom af hoe lang de populariteit van The Baseballs zal blijven aanhouden, omdat het merendeel van het publiek het op een gegeven moment "wel gehoord" zal hebben, vrees ik. Maar....dat dacht ik een jaar geleden ook, dus de tijd zal het leren, zoals altijd.

Vrolijk van de muziek word je wel. Misschien dat dit het voornaamste uitgangspunt is als je de muziek van The Baseballs beluistert. Vooral in deze prachtige zonnige lentedagen sluit de cd van The Baseballs naadloos aan op het "feel good" geheel. En voor liefhebbers van 50's/60's muziek is deze nieuwe Baseballs cd een absolute must!

Tracklist (Dutch Deluxe Edition)
1. Intro (Feat. Scott Mills)
2. Candy Shop
3. Not A Girl, Not Yet A Woman
4. Hello
5. Quit Playing Games (With My Heart)
6. Paparazzi
7. Bitch
8. Ghetto Superstar
9. California Gurls
10. Hard Not To Cry
11. Coming Home
12. Tik Tok
13. Follow Me
14. Miami
15. When Love Takes Over (Live)
16. She Hates Me (Live)
17. Torn (Live)
18. Let Me Love You (Live)
19. I'm Yours (Live)
20. This Is A Night (Het Is Een Nacht) (Feat. Guus Meeuwis)

YouTube: The Baseballs: "Hello" (Official Video):


YouTube: The Baseballs: "Candy Shop" (Official Videoclip):

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

After The Silence

After The Silence
After The Silence Official Website

After The Silence

After The Silence
After The Silence heeft eindelijk toetsenist! Schrijf je in voor de ATS nieuwsbrief via newsletter@afterthesilence.nl.

After The Silence MySpace

After The Silence YouTube

After The Silence Hyves

Muziek is een mantra voor de ziel

Muziek is een mantra voor de ziel
"Muziek is een mantra voor de ziel. Het is therapeutisch. Net als eten is het iets dat ons lichaam nodig heeft." (Michael Jackson)

Bergkaarten