woensdag 1 december 2010

Platenbeurs november 2010

Vorige week zondag, 21 november 2010, hebben mijn zoon en ik sinds een jaar geleden de Mega Platenbeurs in Utrecht weer eens bezocht. De voorjaarseditie was er helaas niet van gekomen. We hebben even getwijfeld of we wel of niet zouden gaan, maar mijn zoon wilde er eigenlijk weer heel graag heen en zelf had ik eigenlijk, door alle drukte van de laatste tijd (overwerk e.d.), ook wel weer even behoefte om er een "dagje uit" te zijn. Dus...zodoende zijn we toch gegaan.

Vorige keer waren we met de boodschappentrolley gegaan en dat was ons goed bevallen. Niet meer onnodig met "zware" tassen zeulen enzovoort. Bovendien konden we op deze manier weer zelf wat belegde broodjes/bolletjes en wat te drinken meenemen. (de snacks die in de Jaarbeurs te koop zijn, zijn doorgaans niet bepaald voordelig....)

Eenmaal binnen in de Jaarbeurs moeten we op 1 of andere manier altijd weer eventjes zoeken waar de bewuste "hal" met platen ook al weer is.
Na eerst de halve "verzamelbeurs" (die ook altijd tegelijkertijd met de platenbeurs plaatsvindt) te hebben doorlopen, vonden we eindelijk weer de hal waar we zijn moesten.

We zijn meteen maar de "rechterkant" van de hal gelopen, omdat daar altijd de "hardrock/metal" muziek te vinden is en dit altijd min of meer onze meeste interesse heeft.

Aanvankelijk konden we niet veel vinden. Althans....we zagen wel mooie platen staan, maar...naar onze mening vele malen te duur!
Dat is trouwens wel iets wat ons heel erg opviel; dat de prijzen van alle vinyl (ook 2e hands) zo enorm gestegen waren, vergeleken met de vorige keer.
15 á 20 euro, maar soms ook 40, 50, 60 of 80 euro (en hogere prijzen) voor bepaalde LP's. Echt belachelijk!!!
Natuurlijk weet ik wel dat bepaalde "collectors items" bepaalde prijzen hebben, maar...."er zijn grenzen in het leven", zeg ik dan altijd maar.

Meestal vind ik 5 tot 10 euro eigenlijk wel voldoende voor een 2e hands LP (ligt er ook aan in welke staat het vinyl en de hoes is). Maar het meest "favoriet" blijven dan toch de "1 euro bakken" of handelaren die slechts 2 of 3 euro voor een LP vragen (en vaak zijn die platen even goed als de "duurdere" op de platenbeurs!).

Een hele enkele keer, als je iets "speciaals" ziet, kun je dan wel eens iets meer uitgeven, maar over het algemeen zijn we de "duurdere" kraampjes toch wel voorbij gelopen. Ik vertik het gewoon om 15 euro of meer voor een 2e hands LP uit te geven! (dan kan ik onderhand net zo goed een "nieuwe" persing/heruitgave kopen) Tenzij het inderdaad misschien een "collectors" item is, maar voor de rest is het toch een "sport" om zo weinig mogelijk te betalen voor vinyl.

Mijn zoon heeft weer een nieuwe "Iron Maiden" kalender voor 2011 kunnen scoren en hij was superblij met een "Guitar hero 5" picture disc van "Mercyful Fate".
Hij is een fervent "gamer" en vooral de "Guitar hero" spelletjes (wii) zijn erg favoriet. Hij heeft o.a. ook een bijbehorend drumstel en gitaar erbij gespaard. Daarom was deze picture disc een extra leuk "hebbedingetje" voor hem.

Al heel lang ben ik zelf op zoek naar een T-shirt van Michael Jackson. Ik heb wel een bestelling staan bij Rockabilia.com, maar de shirts zijn nog niet op voorraad. Best wel balen dus. Maar....op de platenbeurs stond er een kraampje van de Michael Jackson fanclub, alwaar ik een prachtig T-shirt heb gekocht met op de "front" diverse foto's van Michael Jackson verwerkt (van toen hij nog klein was tot foto's uit zijn latere periode) en de tekst "Rest in peace". Het was 1 van de mooiere shirts die ertussen hing, dus deze móest ik gewoon hebben.

Er lag op de platenbeurs ook heel veel Michael Jackson gerelateerd materiaal dat ik maar heb laten liggen, omdat men er gewoon veel te veel geld voor vroeg.
Verder word ik eigenlijk een beetje "kotsmisselijk" van al die zogenaamde Michael Jackson "Tribute" releases, die na de dood van MJ dus duidelijk louter en alleen voor de "commercie" gemaakt zijn. Maar ja, goed......Michael Jackson is natuurlijk niet de enige "overleden artiest" die daar "last" van heeft, want hetzelfde geldt natuurlijk voor o.a. Elvis Presley, Jimi Hendrix enzovoort.

Toen we zo vlak voor sluitingstijd (17.00 uur op zondag) de Jaarbeurs weer verlieten, hadden we toch best wel leuk vinyl gescoord (heel veel uit de goedkopere bakken, dat is eigenlijk het leukst).

We hadden vinyl van o.a. Michael Jackson/Jackson 5, Lou Gramm, Sammy Hagar, The Cats, Herman Brood, UB40, Thin Lizzy, Status Quo, Ozzy Osbourne, Gary Moore, Loudness, David Lee Roth, Michael Schenker, Y&T, Kansas, Doe Maar etc.
Dus heel veel leuke "pick ups", zoals ze dit wel eens noemen.

In mijn schaarse vrije tijd afgelopen week heb ik toch nog foto's van alle platen kunnen maken, toen het nog "daglicht" was, dus....ik hoop deze week, zodra ik weer wat meer tijd heb, de vinyl "opbrengst" van de beurs op mijn blog in een apart schrijven te kunnen laten zien.

De volgende platenbeurs in de Utrechtse Jaarbeurshallen is op 9 en 10 april 2011. We hopen dan weer van de partij te zijn....

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

After The Silence

After The Silence
After The Silence Official Website

After The Silence

After The Silence
After The Silence heeft eindelijk toetsenist! Schrijf je in voor de ATS nieuwsbrief via newsletter@afterthesilence.nl.

After The Silence MySpace

After The Silence YouTube

After The Silence Hyves

Muziek is een mantra voor de ziel

Muziek is een mantra voor de ziel
"Muziek is een mantra voor de ziel. Het is therapeutisch. Net als eten is het iets dat ons lichaam nodig heeft." (Michael Jackson)

Bergkaarten