donderdag 30 december 2010

De wonderen zijn de wereld nog niet uit.....

In de Telegraaf is te lezen dat Jennifer Ewbank alle kritiek, die ze n.a.v. haar optredens bij The Voice of Holland (TVOH) kreeg, niet had verwacht.
Ze zegt dat ze niet wist dat dat überhaupt bestond, dat mensen zo hard konden zijn!
Haar vriend had ook niet aan zien komen dat sommige kritiek zo "haatdragend" zou zijn....

O.k....ook ik heb in mijn blog kritiek geuit op Jennifer, maar "haatdragend"? Hmmm nee! Sorry, maar zo zit ik niet in elkaar.
Zelfs niet als ik bepaalde muziek "niet goed" vind of als iets niet mijn smaak is.

Mensen die mij goed kennen zullen bijvoorbeeld ook van mij weten dat ik absoluut géén "Mariah Carey" fan ben. Ik vind het kortweg vréselijk om naar te luisteren.
Ik wéét dat ze miljoenen fans heeft over de hele wereld, dus ze zal heus wel iets goed doen, maar ik houd gewoon niet van haar stem. Echter wil dat niet meteen automatisch zeggen dat ik iemand dan ook maar meteen "haat", want dat slaat natuurlijk helemaal nergens op!

Hetzelfde heb ik met zanger Michael Stipe van de groep R.E.M.
Het is misschien een ontzettend aardige man, dat weet ik niet, want ik heb hem nooit ontmoet en ik "ken" hem dus niet persoonlijk, maar....hoewel R.E.M. best leuke muziek heeft, kan ik dus gewoon absoluut NIET tegen de stem van Michael Stipe! Maar "haatdragend" t.o.v. die man? Oh nee hoor, waarom zou ik?

Jennifer Ewbank "ken" ik ook niet goed genoeg.
Misschien is ze wel ontzettend aardig, dat weet ik dus allemaal verder niet.
Ik geef toe dat ik kritiek heb geuit. En...tevens moet ik constateren dat haar stem gewoon niet helemaal "mijn smaak" is, maar.....dat heeft er helemaal niets mee te maken of ik iemand wel of niet mag of zoiets dergelijks, dus "haatdragend"? Ik zou echt niet weten wat ik daarmee nu zou opschieten!
Ik moet haar wel nageven dat Jennifer een heel knap meisje om te zien is!

Daarbij denk ik echter ook wel dat, als je in "het vak" wilt, je toch wel een soort van "olifantenhuid" moet leren creëren, want.....zoals mede (ex-)TVOH kandidaat Sarina Voorn al zei: "You can't please everyone!".
Oftewel....je kunt het nu eenmaal niet iedereen naar de zin maken!

Iedere artiest heeft hier mee van doen, of hij/zij nu wil of niet.
De 1 gaat uit zijn dak bij het horen van je cd, de ander gebruikt hem liever als onderzetter voor een glas bier, bij wijze van spreken.
"Kritiek krijgen" als artiest heeft er dus ook niets mee te maken of je familielid van een reeds bekend persoon bent, want kritiek krijg je sowieso!
Daar moet je tegen kunnen!
En mensen vinden altijd wel iets van je, of je nu wil of niet.

Zodra je een "publieke persoonlijkheid" bent, zul je er waarschijnlijk ook wel mee te maken krijgen dat mensen (op straat of in de tram of in een winkel of waar dan ook) óver je praten i.p.v. MET je praten.
Mensen zullen een mening vormen bij alles wat je doet. Bij sommige bekende mensen is het zelfs zo erg dat ze helemáál nooit meer "rustig" of "anoniem" over straat kunnen lopen.
Neem nu onze publiekslieveling "Frans Bauer", die kan bij wijze van spreken niet eens anoniem met zijn gezin naar De Efteling, zonder zèlf onderhand de grootste attractie daar te worden, als je begrijpt wat ik bedoel. En....waarschijnlijk heeft zelfs TVOH kandidaat Ben Saunders nu ook al "last" van dat soort situaties?

Daar moet je "tegen" kunnen. Ook op een moment dat je daar totaal "geen zin in" hebt. Ik begrijp wel dat dat niet altijd even leuk is, maar dit is vaak wel zoals het werkt, zeg maar....
En waarschijnlijk valt het hier in Nederland nog mee, als het om dat soort dingen gaat, want ik denk dat bijvoorbeeld Amerikaanse sterren het in de USA zelf nog "zwaarder" te verduren hebben....

Nou ja, in ieder geval....ik denk wel dat vóór dat je aan een programma als TVOH (Of een willekeurige andere talentenjacht) meedoet, je moet realiseren dat je leven daarna inderdaad wel eens enigszins zou kunnen gaan veranderen en dat mensen nu eenmaal sowieso een mening over je vormen. Ook als je niet een familielid van een bekende Nederlander bent!

Maar dan....Jennifer Ewbank...
Mijn mening over haar zang heb ik uiteindelijk toch gevormd n.a.v. de TVOH uitzendingen.

Ik kreeg een berichtje van iemand die eens op YouTube had zitten zoeken en die kwam filmpjes tegen van Jennifer waarin zij toch "anders" zou klinken dan de uitzendingen van TVOH. Ik werd dus wel enigszins nieuwsgierig, dus....ik besloot het een kansje te geven...

Toen kwam ik o.a. dit filmpje tegen;


Laat ik bij voorbaat zeggen dat ik nu niet ineens 180 graden van mening ben veranderd, maar....toen ik dit filmpje zag en hoorde, dacht ik bij mezelf; "O.k., Jennifer....je kunt dus blijkbaar toch wèl zingen!"
Op dit filmpje eindelijk een Jennifer die NIET zit te "knijpen" met haar keel/stem.
Eindelijk een Jennifer die voor in de mond zingt i.p.v. achter in de keel.
Eindelijk een Jennifer met een mooi "vol" stemgeluid, i.p.v. een krakkemikkig pieperig geluid (als ik het zo oneerbiedig mag omschrijven).

Nogmaals....ik ben nu niet ineens 180 graden van mening veranderd, maar....wat ik me bij het zien/horen van dit filmpje afvraag is; "Waarom krijg ik al die weken dan een totáál andere Jennifer te horen?"
Waar heeft dit dan mee te maken? Zenuwen? Te hoog/verkeerd ademen? Wordt Jennifer wellicht niet goed gecoached? Waar ligt het dan aan?

Al die weken dacht ik dat Jennifer misschien verkeerd zangles kreeg of misschien zelfs helemáál geen zanglessen....maar n.a.v. het filmpje op YouTube moet ik constateren dat er dus wel degelijk mogelijkheden bij Jennifer liggen.
Alleen.....kan ze haar zenuwen tijdens TVOH (en andere live optredens, want...dat is natuurlijk toch iets anders dan thuis op je gemak achter de piano in je eentje voor de camera) dan zodanig onderdrukken dat daarmee haar "zangtechniek" er niet bij inschiet? Want....dat is toch wel belangrijk dat je daarmee leert omgaan, als je "echt verder" wilt, lijkt me.

Ik zou Jennifer tijdens TVOH wel eens willen horen als ze wèl alles volledig "onder controle" heeft qua druk/zenuwen/spanningen.
Plus dat ik ook wel eens wil horen of ze een wat "steviger" nummer aan kan i.p.v. alleen de "lieve fluister liedjes", als je begrijpt wat ik bedoel.
Het is overigens, voor alle duidelijkheid, nog steeds niet zo dat ik nu ineens bij mezelf denk van: "Jeetjemina, wat heeft die een strot!" Dat heb ik dus nog steeds niet.

Het enige dat ik nu constateer is dat Jennifer op het YouTube filmpje iets totaal anders laat horen dan dat ik dat bij TVOH heb waargenomen, dus ik ben benieuwd of ze de YouTube "kwaliteit" ook tijdens TVOH kan laten horen.

Ik ben dus benieuwd of Jennifer ons na de "kerstvakantie" alsnog positief weet te "verrassen" bij TVOH.
Ik blijf er echter bij dat haar stem niet helemaal "mijn ding" is, maar....misschien is dan nu voor Jennifer de tijd aangebroken om alle kritiek die ze afgelopen weken te verduren heeft gekregen teniet te doen met haar eerst volgende optreden? De wonderen zijn de wereld nog niet uit.....

1 opmerking:

  1. Ik vraag me af of het woord haatdragend gezegd is met de serieuze recensies in het achterhoofd. Vermoedelijk sloeg dat meer op de veelal ongefundeerde reacties via de social media. En daar waren er nogal wat van!

    Ik ben het met je eens dat een artiest zenuwen/stem/adem onder controle moet hebben. M.i. schort het daar inderdaad aan bij Jennifer Ewbank. Haar stijl van zingen is sowieso niet het genre waar ik van hou. Maar als ik eerlijk ben gun ik het haar meer om verder te komen in deze wedstrijd als bijvoorbeeld Meike van der Veer die tot nu toe veel beter presteert. Zij heeft iets in haar houding of manier van uiten waaraan ik me ik me stoor. Dat 'iets' kan ik niet eens benoemen, maar maakt wel dat ik de voorkeur aan Jennifer geef boven Meike.

    BeantwoordenVerwijderen

After The Silence

After The Silence
After The Silence Official Website

After The Silence

After The Silence
After The Silence heeft eindelijk toetsenist! Schrijf je in voor de ATS nieuwsbrief via newsletter@afterthesilence.nl.

After The Silence MySpace

After The Silence YouTube

After The Silence Hyves

Muziek is een mantra voor de ziel

Muziek is een mantra voor de ziel
"Muziek is een mantra voor de ziel. Het is therapeutisch. Net als eten is het iets dat ons lichaam nodig heeft." (Michael Jackson)

Bergkaarten