donderdag 28 april 2011

Brian Setzer - Setzer goed instru-MENTAL (2011)

Al reeds eerder heb ik aandacht aan hem geschonken op Muziekfanaat.blogspot.com: Brian Setzer! Voor bekenden van mij moge het waarschijnlijk al lang geen geheim of openbaring meer zijn dat ik al jarenlang een grote fan ben van deze zanger/gitarist.
Zeer regelmatig draai ik cd's van Brian Setzer, The Brian Setzer Orchestra of The Stray Cats (waar Setzer in de jaren 80 groot succes mee verwierf). Het liefst met de volumeknop voluit (sorry buren!). Ja...er zitten zelfs Stray Cats singles in onze jukebox!

Brian Setzer is als het ware de vertolker en min of meer "vaandeldrager" van de rockabilly muziek uit de jaren 50 vandaag de dag. Echter klinkt Brian Setzer op 1 of andere manier nooit "gedateerd". Brian Setzer weet zijn muziek zo te brengen dat het tegelijkertijd "authentiek" klinkt als "anno nu".

Dat Brian Setzer naast een goede zanger ook een begenadigd gitarist is, wisten de "vaste fans" al járen!
Al eerder bracht hij bij optredens of op live cd's instrumentale nummers zoals bijvoorbeeld het overbekende "Sleepwalker" ten gehore.

Nu is er dan deze maand een compleet Brian Setzer album uitgekomen met uitsluitend instrumentale nummers! De titel van het schijfje is "Setzer goed instru-MENTAL".
Ik heb de cd sinds afgelopen dinsdag in huis. Ik heb er een behoorlijk poosje op moeten wachten, maar....het was het wachten beslist meer dan waard!

Het is een heel integer album geworden met de zo herkenbare stijl van spelen die we van Brian Setzer kennen. Geen "overbodige fratsen" zou ik bijna willen zeggen.
Het is een album geworden met "eerlijke" en "rauwe" muziek, geen extra toeters en bellen.
De manier van spelen is heel "puur" gehouden.

Bij het beluisteren van de cd betrap ik mezelf er regelmatig op dat je de neiging krijgt om onbewust met de muziek mee te "tappen" met je voeten. Dat is meestal een goed teken, vind ik altijd zelf.
Naast Rockabilly/Rock&Roll (als vanzelfsprekend bijna eigenlijk), zijn er muziekstijlen op de cd terug te vinden zoals Jazz, Bluegrass-achtige muziek, country, blues, soms ook een beetje de "zigeuner" stijl á la Django Reinhardt, maar ook hoor je invloeden terug van bijvoorbeeld Chet Atkins of de gitaarstijl van Scotty Moore (de gitarist die ooit in het originele trio speelde die Elvis Presley in zijn beginjaren begeleidde, hij speelde de beroemde gitaarpartijen in voor bijvoorbeeld "Mystery train"!) (Scotty Moore bereikt overigens, als hij het nog beleven mag, op 27 december a.s. de gezegende leeftijd van 80 jaar en de beste man treedt nog steeds op!).

Brian Setzer speelt naast gitaar, zelfs op de banjo op dit album! (mijn oma speelde vroeger banjo, dus....iemand die dat instrument bespeelt, krijgt van mij eigenlijk al automatisch een extra "plus" ;-) )

Op de cd staan 6 nummers geschreven door Brian Setzer zelf, de overige nummers zijn covers, zoals bijvoorbeeld een geheel instrumentale versie van "Blue Moon of Kentucky", waar de cd mee opent en bij de eerste klanken waan je jezelf bijna als het ware in de hoogtijdagen van platen die in de jaren 50 werden uitgebracht door het beroemde Sun Records label. Ook de klassieker "Be-Bop-A-Lula" van Tex Davis en Gene Vincent is als instrumentale versie op dit Setzer album terug te vinden.
Het nummer "Go-Go Godzilla", dat door Brian Setzer zelf geschreven is, is overigens ook te horen in de nieuwe film "Soul Surfer" (de vrouwelijke vocalen, die je in het nummer hoort, niet echt gesproken tekst overigens, maar meer een soort van "geneurie"....zijn afkomstig van country zangeres Carrie Underwood).
De contrabas wordt op het album bespeeld door Johnny Hatton, de drums door Noah Levy en de vibrafoon door Steve Yeager.

Wat ik persoonlijk wel iedere keer heb als ik de cd draai, als het laatste nummer gespeeld heeft, dat ik dan iedere keer denk: "Is 'ie nu al afgelopen?", terwijl er toch echt 11 nummers op het album staan. Is dat een goed teken?

In ieder geval...eigenlijk moet je over albums van Brian Setzer gewoon niet te lang "lullen", die moet je gewoon gaan beluisteren! Than the music will do the talking for you! Beter dan dat kan ik mijn blog dit keer niet afsluiten, denk ik....

Oftewel, "Setzer goes instru-MENTAL" is sowieso een aanrader voor Brian Setzer fans!

Tracklist
01 Blue Moon Of Kentucky
02 Cherokee
03 Be-Bop-A-Lula
04 Earl’s Breakdown
05 Far Noir East
06 Intermission
07 Go-Go Godzilla
08 Lonesome Road
09 Hillbilly Jazz Meltdown
10 Hot Love
11 Pickpocket

YouTube - Brian Setzer - Go-Go Godzilla (instrumental):


YouTube - Brian Setzer - Setzer goed instru-MENTAL - Blue Moon Of Kentucky:


YouTube - Brian Setzer -hillbilly jazz meltdown (2011):


YouTube - Brian Setzer- pickpocket (2011):

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

After The Silence

After The Silence
After The Silence Official Website

After The Silence

After The Silence
After The Silence heeft eindelijk toetsenist! Schrijf je in voor de ATS nieuwsbrief via newsletter@afterthesilence.nl.

After The Silence MySpace

After The Silence YouTube

After The Silence Hyves

Muziek is een mantra voor de ziel

Muziek is een mantra voor de ziel
"Muziek is een mantra voor de ziel. Het is therapeutisch. Net als eten is het iets dat ons lichaam nodig heeft." (Michael Jackson)

Bergkaarten