maandag 25 april 2011

Anita Meyer for president!

Wanneer Anita Meyer in het tv programma "De beste zangers van Nederland" in de uitzending van 26 maart 2011 het nummer "Het is over" heeft gezongen (het origineel is van Xander de Buisonjé), plaatst zangeres Glennis Grace daarna de opmerking "The queen"...

Laat Glennis Grace daar nu absoluut de spijker mee op zijn kop slaan! Want als je deze performance hebt gezien, de manier zoals Anita Meyer het nummer heeft gezongen, haar interpretatie van het nummer, hoe ze het "verhaal overbrengt" bij andere mensen....hoe fantastisch zij iedere noot spatzuiver raakt....dan ben je nog steeds een absolute topzangeres....en inderdaad "the queen"...oftewel "de koningin"!

Onlangs hoorde ik ook een "remix" van de oude Anita Meyer hit "Why tell me why", samen met Lange Frans. Wat is dat eigenlijk toch gewoon een fantastisch nummer!
En....wat is Anita Meyer eigenlijk gewoon nog steeds een belachelijk goede zangeres!

Mede door de performances van Anita Meyer in het tv programma "De beste zangers van Nederland" was ik eerlijkheidshalve toch een soort van "aangespoord" om te kijken of er wellicht iets van Anita Meyer op cd te vinden was. Maar...in de reguliere winkel hoef je dus al niet te kijken (heb ik ondervonden...zoals dit wel vaker het geval is). Daar verkopen ze namelijk alleen maar wat er op dit moment in de hitparade staat (als je al geluk hebt), want...iets van langer dan 10 jaar geleden (bij wijze van spreken) dat "kennen" ze (de verkopers dus) al niet meer achter de toonbank.

O.k....dan ga je dus op internet verder speuren. Maar...ook daar kom je er eigenlijk maar bekaaid vanaf. Verder dan 2 verzamel cd's (die ook nog redelijk lang geleden zijn uitgebracht) kom je namelijk niet.
Ja, o.k., Anita Meyer heeft in 2009 een cd uitgebracht die zij heeft opgenomen met het Metropole Orkest, getiteld "Tears Go By".
Dat is eigenlijk haar enige meest recente release op cd! (voor zover ik dit kan waarnemen)
Alles dat daarvoor is uitgebracht is op zijn minst 13 jaar oud of ouder.
Maar...ook dat oudere materiaal is echter nergens, maar dan ook nergens in geen enkele winkel of online shop terug te vinden! (en ik heb ècht goed gezocht....al zeg ik het zelf)
En áls je al iets vindt van Anita Meyer dan zijn het inderdaad die bekende verzamel cd's....die dan tot overmaat van ramp ook nog niet eens compleet zijn! Op de ene cd staat namelijk de ene hit wel en de andere weer niet... Ik ben tot op heden nog niet 1 verzamelwerk tegengekomen waar het complete overzicht op staat of in ieder geval zo compleet mogelijk!

En...mensen verwachten dit misschien wederom niet van mij (want...mensen keken ook al een beetje lichtelijk vreemd op toen ik zei dat ik Bløf een goede band vind, om maar iets te noemen)...maar ik vind Anita Meyer dus gewoon ècht een steengoede zangeres! En...op het moment dat blijkt dat er van iemand van haar "status", iemand met zo'n rijke ervaring, iemand met zo'n enorme loopbaan, iemand die werkelijk zo fantastisch kan zingen....er dus klaarblijkelijk heel weinig cd's van haar op de markt te vinden zijn, dan denk ik echt bij mezelf: "Hoe bestáát dit?! Hoe is dit in vredesnaam mogelijk?!"

Is Anita Meyer in de ogen van veel Nederlanders dan eigenlijk alweer een "vergeten artiest"? Zou zèlfs een Anita Meyer (die ooit jarenlang achter elkaar letterlijk verkozen werd tot populairste/beste zangeres van Nederland!) een soort van "ondergesneeuwd" zijn door alle nieuwe idolen die heden ten dage als het ware uit de grond gestampt worden? Dat zou ik toch eigenlijk echt best wel redelijk "beschamend" vinden!

Na al die jaren met al het "gepeupel" van slecht zingende kandidaten in diverse televisie talentenjachten....zie je dan ineens Anita Meyer (inmiddels overigens 56 jaar oud, al zou je dat niet zeggen, vind ik zelf) meedoen aan zo'n tv programma als "De beste zangers van Nederland"...en dan blijkt eigenlijk dat haar stem nog steeds klinkt als een klok! Dat ze als het ware bijna iedereen nog steeds "omver" zingt!

En...dan is er gewoon niet eens een heel "oeuvre" van deze vrouw terug te vinden in een willekeurige reguliere cd winkel en/of online cd winkel! Eigenlijk vind ik dat best wel heel erg bedroevend, als ik zo eerlijk mag zijn.

Eigenlijk begrijp ik ook niet zo goed dat, als Anita Meyer aan zo'n tv programma meedoet, dat daar dan niet door een platenmaatschappij op in wordt gesprongen! Breng toch potverdorie een nieuwe cd uit met prachtige knallers van nieuwe nummers die helemaal bij Anita passen!
Laat horen dat Anita Meyer nog wel degelijk iets te melden heeft in de huidige muziekwereld! (daar ben ik namelijk van overtuigd!)

Helemaal met de moderne en verbeterde opname technieken van tegenwoordig! Neem voor mijn part enkele oude hits van Anita opnieuw op (zoals bijvoorbeeld "Why tell me why" en "They don't play our lovesong" enzovoort) en breng een dubbelaar uit, waarop 1 cd met "oude" hits maar dan wel met "nieuwe verbeterde" opnames en dan op de andere 2e cd nieuwe nummers of zo..... Dat moet toch gewoon mogelijk zijn?
(maar....misschien praat ik nu wel voor mijn beurt...en is er een platenmaatschappij al wel zoiets dergelijks aan het voorbereiden?....Het zou zomaar kunnen...al is mij op dit moment niets daarvan bekend...)

Bovendien, als ik Anita's stem vergelijk met die van vroeger...dan vind ik haar stem eigenlijk mooier, dieper, warmer en voller (en uiteraard volwassener) dan vroeger! Je stem verandert door de jaren heen, dat is bij alle mensen het geval, dus ook bij zangers en zangeressen. Bij sommigen gaat die stem achteruit als men ouder wordt, maar....in het geval van Anita Meyer vind ik dat nog lang niet aan de orde. In tegendeel zelfs!
Haar stem is er alleen maar mooier op geworden.

Helemaal als zo'n tv programma als "De beste zangers van Nederland" succes blijkt te hebben bij veel mensen, dan denk ik bij mezelf: "Jongens, haak daar dan op in!" (Ja toch, niet dan? Nou dan! Zo niet, dan toch!)

Echt hoor, er moeten gewoon méér cd's op de markt komen van Anita Meyer met het liefst daaraan toegevoegd een splinternieuwe! (want anders krijgen we straks weer de zoveelste verzamel cd....als je begrijpt wat ik bedoel...ook leuk, maar er moet gewoon iets nieuws komen!)

Onlangs was er bij de verkiezingen voor de 3FM Awards de slogan "Bløf for president" of "Anouk for president" of "Caro Emerald for president"....of dezelfde slogan met de naam van een andere willekeurige artiestennaam waarop je kon stemmen.

Die slogan zou in dit geval (als het aan mij ligt) ook wel voor Anita Meyer op kunnen gaan ;-)
Anita Meyer for president! (of....wat Glennis Grace zei....The Queen!)

Bekijk (en beluister) de filmpjes hieronder en oordeel zelf! (hier kunnen veel kandidaten van diverse talentenjachten nog een hoop van leren!)

YouTube Video - Anita Meyer en Lange Frans - Why Tell Me Why Remix 2011:


YouTube Video - Anita Meyer - Het is over - Beste Zangers van Nederland 26-03-11 HD:


YouTube video - Anita Meyer zingt 'Angel by my side' in De Beste Zangers van Nederland:


YouTube video - Xander en Anita Meyer zingen 'We've got tonight' in De Beste Zangers van Nederland:

1 opmerking:

After The Silence

After The Silence
After The Silence Official Website

After The Silence

After The Silence
After The Silence heeft eindelijk toetsenist! Schrijf je in voor de ATS nieuwsbrief via newsletter@afterthesilence.nl.

After The Silence MySpace

After The Silence YouTube

After The Silence Hyves

Muziek is een mantra voor de ziel

Muziek is een mantra voor de ziel
"Muziek is een mantra voor de ziel. Het is therapeutisch. Net als eten is het iets dat ons lichaam nodig heeft." (Michael Jackson)

Bergkaarten