woensdag 11 maart 2009

Wim Sonneveld - Theatervoorstelling Sonneveld voor altijd (11-03-2009)

Cast Sonneveld voor altijdMisschien ken je de Friese band "De Kast" nog, van o.a. het bekende nummer "In nije dei"?

Voormalig "De Kast" zanger Syb van der Ploeg zal in het najaar van 2009 in de huid kruipen van de 35 jaar geleden overleden cabaretier Wim Sonneveld. Er komt een theatertour, genaamd "Sonneveld voor altijd", die in het najaar van start zal gaan en omvat 80 shows door geheel Nederland. In deze theatertour zingt Syb van der Ploeg nummers die door Sonneveld beroemd zijn gemaakt. Anderen die aan de show meewerken zijn o.a. Trudy Labij, Roberto de Groot, Suzan 'Evita' Seegers en verteller Frits Sissing. Zo melden diverse media...

Een liedjesvoorstelling over Wim Sonneveld dus....
Afgelopen week zond de KRO een documentaire uit over Wim Sonneveld, die ik natuurlijk heb bekeken. Natuurlijk veel oude bekende beelden voorbij zien komen, maar vanwege mijn eigen Utrechtse achtergrond extra leuk om inderdaad beelden van Lombok voorbij te zien komen en de Augustinuskerk in Utrecht. Allemaal herkenbare beelden.
persfoto Syb van der PloegMaar...waarom die "Syb van der Ploeg" ineens telkens in beeld kwam, wanneer diverse bekende Nederlanders commentaar gaven op het fenomeen Sonneveld, dat kon ik in eerste instantie niet helemaal plaatsen. Ik had toen ook nog niet van de aankomende theatershow gehoord.
"Hmmm"....Syb van der Ploeg? dacht ik..... Is hij liefhebber van Sonneveld? Waarom zit hij speciaal in die documentaire uitzending? "Nou ja, het zal dan wel....", dacht ik. Pas later werd duidelijk dat er een nieuwe theatershow zou komen en dat Van der Ploeg hieraan zou meewerken... "Ach, zit dat zo!", dacht ik...

Maar...."Syb van der Ploeg" in de rol van Sonneveld? Hmmm....bij dat idee moest ik toch eventjes flink wennen en eerlijk gezegd moet ik dat nog steeds....
Krijgen we dan straks "Het Dorp" gepresenteerd met een enigszins Fries accent? Vind ik dit dan wel mooi? Was mijn onmiddellijke gedachte toen. Ik weet het niet....eerst zien/horen, dan geloven?

De tekstschrijver van het nummer, Friso Wiegersma, vertelde ooit in een interview dat er niet zoiets als een bepaalde heilige code op het nummer zit of zoiets dergelijks, dus....andere interpretaties van het nummer vond hij prima.
Op zich kan ik me daar ook wel in vinden, want het is een teken dat het nummer nog steeds onder de mensen leeft, ook onder jongere mensen. Je moet een nummer eigenlijk dan ook gewoon helemaal nooit "heilig" verklaren en in principe zou iedereen vrij erin moeten kunnen zijn om zijn of haar versie ervan te maken, zoals enkele jaren terug cabaretgroep "De Vliegende Panters" een geheel eigen interpretatie van "Het Dorp" deed....
De Vliegende Panters - Hype - Het Dorp:

En...toch....er zijn mooie interpretaties en er zijn interpretaties die iets minder in mijn smaak vallen. De versie van de Vliegende Panters is op zich heel knap gedaan, maar...ik merk toch dat het niet hetzelfde in mij los maakt als wanneer ik de versie van Sonneveld zèlf hoor.

Op YouTube kun je diverse filmpjes rondom "Het Dorp" vinden en door diverse mensen uitgevoerd. Op zich is de uitvoering van "Evita" kandidate Marleen ook heel geslaagd (ook frappant dat juist ook Willem Nijholt in de jury zit, die vroeger vaak met Wim Sonneveld heeft gewerkt in shows):
Marleen - Evita - Het Dorp:

Toch is de interpretatie van Marleen vrij "musical" achtig, vind ik en ik weet eigenlijk nooit zo erg wat ik met "musical" achtige zang aan moet (alhoewel ik een Pia Douwes dus wel een fantastische zangeres vind!).
Dezelfde ervaring had ik toen ik de oude vertrouwde "Ti-Ta Tovenaar" liedjes, iets waar ik hele goede jeugdherinneringen aan heb, ineens op een "musical" achtige manier vertolkt hoorde worden, toen er speciaal voor de Efteling ineens een heuse Ti-Ta Tovenaar" voorstelling kwam. De "extra langere uithalen" in zinnen in liedjes....iets dat in de oorspronkelijke versie natuurlijk totaal niet aan de orde was....ik moet er persoonlijk altijd heel erg aan wennen en ik weet eigenlijk ook niet of ik het altijd wel mooi vind. Een nummer kan soms ook "te netjes" gezongen worden, als je begrijpt wat ik bedoel en als een nummer "mooi" is, zit hem dat niet altijd persé in de "netheid" van de uitvoering van nummers. Soms is iets "minder gepolijst" toch nèt even iets mooier, als je begrijpt wat ik bedoel.... Maar goed, daar kun je natuurlijk uren lang van mening over verschillen. Gelukkig houden we niet allemaal van hetzelfde, dat zou behoorlijk saai zijn.

Wat ik trouwens wel heel mooi vond, is het filmpje van een draaiorgel dat "Het Dorp" speelt. Fantastisch!! En op 1 of andere manier hoort het draaiorgel ook zo heel erg bij Wim Sonneveld (Willem Parel....Daar is de orgelman...etc.). Misschien dat ik deze uitvoering op dit draaiorgel daarom persoonlijk ook wel heel erg kan waarderen! Het filmpje insluiten op deze pagina is helaas niet mogelijk, omdat de code hiervoor niet beschikbaar is, maar het filmpje is wel te zien via de volgende link: http://www.youtube.com/watch?v=KZYNiJ1Fvkc.

Toch blijf ik altijd het meest gefascineerd door de uitvoering van Wim Sonneveld. Nu heb ik eigenlijk sowieso zelf altijd dat het net is of je de tv als het ware wordt ingetrokken als Wim Sonneveld erop is, maar....met "Het Dorp" heb ik dat helemaal! De uitvoering die Wim Sonneveld deed in de show van Ina van Faassen is zó ontzettend mooi gedaan! Heel emotioneel gezongen, de adamsappel van Wim Sonneveld die je ziet bewegen tijdens het zingen....alsof Sonneveld echt helemaal in het liedje zelf zit, de omgeving vergeet en als het ware zijn "ziel" bloot geeft. Dát is wat mij vooral aanspreekt in die beelden:
Wim Sonneveld - Het Dorp:


Maar dan....Syb van der Ploeg....in de huid van Sonneveld.....??? Kan Van der Ploeg ook op die treffende wijze die nummers van Sonneveld vertolken en dan in het bijzonder "Het Dorp"??? Gaat hij hem solo zingen, of wordt het gezongen door de hele cast van de show? De tijd zal het leren... Ik kan nooit iets beoordelen voordat ik ook ooit maar 1 noot gehoord heb, dus...ik wacht het keurig af.

Kan Syb van der Ploeg diezelfde gevoelige snaar raken zoals Wim Sonneveld met Het Dorp? Dat denk ik dus zeerzeker van wel! Enkele jaren terug had De Kast het nummer "Hart van mijn gevoel". Prachtig nummer en prachtige tekst!
De Kast - Hart van mijn gevoel (Officiele videoclip):

Het enige punt blijft....het Friese accent tijdens het zingen... Bij "De Kast" heb ik dat nooit zo als "issue" ervaren, omdat het op 1 of andere manier bij zo'n Friese band past die dan ook in Fries dialect nummers brengt. Maar....een Fries accent in Sonneveld nummers? Daar moet ik mijn gedachten nog eens over laten gaan of ik dat dus wel mooi zou vinden.... Maar zoals ik al zei, de tijd zal het leren... Ik ben zeer benieuwd!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

After The Silence

After The Silence
After The Silence Official Website

After The Silence

After The Silence
After The Silence heeft eindelijk toetsenist! Schrijf je in voor de ATS nieuwsbrief via newsletter@afterthesilence.nl.

After The Silence MySpace

After The Silence YouTube

After The Silence Hyves

Muziek is een mantra voor de ziel

Muziek is een mantra voor de ziel
"Muziek is een mantra voor de ziel. Het is therapeutisch. Net als eten is het iets dat ons lichaam nodig heeft." (Michael Jackson)

Bergkaarten