donderdag 5 maart 2009

Mijn platenkast: Muziekverslaving of levensbehoefte? (05-03-2009)

platenspeler akaiIs mijn passie voor muziek een verslaving of een levensbehoefte?
Ik denk dat het uiteindelijk een wisselwerking is van deze 2 dingen en dat het elkaar ook in stand houdt. Ik zou absoluut niet zonder muziek kunnen. Al van kleins af aan heb ik een hele diepe band met eigenlijk alles dat met muziek te maken heeft.

Als kind kwam ik met mijn ouders in de kerk en omdat die kerk toen nog geen eigen kerkgebouw had, werden de diensten gehouden ergens in een gebouw in de binnenstad van Utrecht. Ik kan me niet meer herinneren waar dat precies was, dat zou ik aan mijn ouders moeten vragen, maar ik herinner me wel dat er waarschijnlijk muzieklessen werden gegeven, omdat er in bepaalde vertrekken van het pand ook muziekinstrumenten stonden, zoals een drumstel enzovoort. Het geluid van de snare-drum (waar ik natuurlijk eigenlijk helemaal niet aan mocht komen, ahum....) maakte toen al veel indruk in de trant van: "Dat wil ik later ook!" Nu ben ik uiteindelijk ook wel veel zelf actief in de muziek gaan doen. Ik kan een klein beetje keyboard spelen en redelijk gitaar, maar ik ben voornamelijk toch met de zang bezig. Momenteel maak ik deel uit van een melodieuze hardrockband: After The Silence. Daarover een andere keer meer....

Al heel vroeg wekte ook muziek op radio en televisie mijn grote interesse. Programma's als Toppop waren beslist favoriet. Later was ik ook regelmatig in platenwinkels te vinden, ik kon daar uren vertoeven (vreemd genoeg heb ik daar tegenwoordig niet meer zo'n last van bij winkels als bijvoorbeeld Free Record Shop, omdat het aanbod gewoon steeds minder wordt op 1 of andere manier) (maar platenbeurzen of 2e hands platenwinkels vind ik daarentegen weer een feest om urenlang te snuffelen of er iets voor me tussen staat).

Ik vond het ook altijd interessant om te zien wat andere mensen in de platenkast hadden staan (en eigenlijk heb ik dat nog steeds). Daarmee heb ik ook geleerd dat een bepaald genre muziek heus niet altijd persé door een bepaald "cliché" type mens beluisterd hoeft te worden. Mensen zijn altijd geneigd om alles in hokjes te stoppen, maar kantoormensen kunnen ook gewoon naar hardrock luisteren en motorrijders kunnen ook net zo goed naar klassieke muziek luisteren, om maar een voorbeeld te noemen. Maar evengoed vind ik het altijd wel leuk om uit te vinden naar welke muziek mensen luisteren en wat ze heeft beïnvloed.
Als ik bij mensen op visite ben probeer ik altijd toch net nog even een glimp op te vangen van hun muziekverzameling. Begin jaren 90 was ik beslist een grote fan van de rubriek "De platenkast" (gepresenteerd door Jan Rot) in het tv programma Music scene. En...hoe groter de platenkast hoe mooier!
Op YouTube.com kun je ook diverse filmpjes vinden van mensen (uit alle landen) die hun platenverzameling laten zien. Daar zitten soms hele leuke filmpjes bij en ik blijf het altijd leuk vinden om dit soort filmpjes te zien (enkele voorbeelden hieronder te zien). Foto's van platenkasten/cd- en platenverzamelingen van andere mensen vind ik een feest om naar te kijken.

De platenkast van Willem Venema (jr music scene 27, 1994):


Shawn's Vinyl Record Collection Video 1.:


Record Collection-Soul/R&B/Rockabilly/Doo Wop/Beatles...:


Zelf verzamel ik dus ook heel erg veel muziek. Ik vind het ook prettig om vrijwel altijd muziek om me heen te hebben. Als ik in huis bijvoorbeeld boven wat klusjes aan het doen ben, heb ik ook 9 van de 10 keer een radio aan staan of een cd of iets dergelijks. Het is dat ik op mijn werk helaas geen muziek kan/mag draaien, anders zou daar ook beslist de hele dag een radio aan staan.

Het is dat mijn financiële inkomsten het niet toelaten, maar anders zou ik beslist nóg veel meer muziek kopen dan nu het geval is (en soms is dát al teveel). Ik blijf het mezelf soms ook afvragen: "Waarom heb ik me toch weer niet kunnen beheersen om een bepaalde plaat te kopen?" Soms komt een bepaald item voorbij waarvan je weet dat die soms moeilijk te krijgen zijn en dan ga je soms toch maar weer over stag, terwijl je eigenlijk al teveel hebt uitgegeven die maand. Dat is toch wel een behoorlijke serieuze vorm van een verslaving.....
Mensen begrijpen soms ook niet dat ik een dagje platenbeurs bijna beschouw als wat een dagje Efteling voor kinderen zou zijn, bij wijze van spreken.
Mijn "honger" naar muziek en vaak ook het "ontdekken" van dingen die ik nog niet ken is echt vele malen erger dan "gewone" mensen die misschien net 20 cd's in de kast hebben staan. Mensen die bepaalde muziek als een "modeverschijnsel" beschouwen, dat bepaalde muziek nu toch "echt wel uit" is....ik kan en wil het niet begrijpen, omdat muziek voor mij niet inherent is aan een rage of een modeverschijnsel. Muziek is voor mij van alle tijden. Ik luister net zo gemakkelijk naar een fifties plaat als naar een plaat van nu. Ik heb misschien wel een beetje het "probleem" dat ik dus ook gewoon vrijwel alle muziekstijlen leuk vind. Ik heb het ooit gepresteerd om bij een winkel tegelijkertijd zowel een cd van Enya mee te nemen als een cd van de Rollins Band. Dat zijn dus totaal verschillende muziekstijlen en de verkoper achter de toonbank stond me bij het afrekenen van de cd's dus ook inderdaad aan te kijken met een gezicht van of hij water zag branden. Ik ben dus gewoon echt een muzikale "allesvreter". Soms is dat ook een nadeel, omdat ik dus bijna alles op zo'n platenbeurs dan leuk vind, want....hoe groter je muzikale smaak, hoe meer aanbod er is uiteraard....

boekje VinylfanatenSoms denk je dat je de enige "gek" bent die op deze aardbol rondloopt met een dergelijke "verslaving". Maar als je dan op zo'n beurs rondloopt, heb je daar ineens spontaan minder last van, gelukkig, ha ha!
In 2006 kwam er een boekje uit, getiteld: "Vinylfanaten", geschreven door Robert Haagsma (ik heb het boekje zelf overigens pas sinds vorig jaar). Ik kreeg vorig jaar pas "lucht" van het boekje, maar toen ik ervan wist, móest ik dit natuurlijk ook hebben. Ik lees bijna nooit, maar....dit boek heb ik bijna in 1 ruk uitgelezen! Fantastisch, al die verhalen van mensen die ook maar geen genoeg kunnen krijgen van het verzamelen van platen. (van mij hadden er ook wel meer foto's in mogen staan van platenverzamelingen....maar misschien zou het boek dan een stuk duurder zijn...) Het is in ieder geval prettig de wetenschap te hebben dat er meer "gekken" zijn zoals ik ;-)

Ik verzamel zowel vinyl singletjes als E.P.'s, LP's enzovoort, maar ook cd's. Op de harde schijf van mijn computer staan zeker wel mp3's (ook niet te tellen), maar....ik heb nooit echt de behoefte om die dan op een mp3 speler of i-pot of i.d. te zetten. Mijn voorkeur gaat toch uit naar een echte plaat of cd. (sommige albums van bands/artiesten heb ik zelfs zowel op cd als op vinyl)

cd kastMijn verzameling omvat werkelijk alle uitersten: top 40, fifties, rock&roll, sixties, seventies, eighties, nineties, recente muziek, hardrock/metal, symfonische rock, AOR, blues, jazzy achtige muziek, big band, rockabilly, klassieke muziek, cabaret, Nederlandstalige muziek, Italiaanstalige muziek, verzamelaars/compilaties, country, New age, diverse instrumentale muziek, kinderrepertoire en zo kan ik nog wel eventjes doorgaan.

Hier linksboven een foto van de cd zuilen die in onze woonkamer staan (5 zuilen van Ikea en 2 losse cd kastjes - met ieder 9 cd vakjes - van Xenos op elkaar gestapeld. Het paste precies! Zuilen van Ikea konden er niet meer naast i.v.m. het stopcontact, anders hadden er nog een paar Ikea zuilen naast gestaan) Maar....dit is niet de hele verzameling. Er staat her en der nog wel het e.e.a. verspreid in huis: in een ladekast (2 lades vol), een gangkast met een aantal planken, boven staat ook nog wel het e.e.a. en ook bij de cd speler beneden liggen altijd stapeltjes (sorry...het is nooit echt opgeruimd dus) en....er komt nog altijd bij, dus....eigenlijk kom ik zo langzamerhand echt ruimte te kort (en toch kan ik niet ophouden met verzamelen).

vinyl kastMijn vinylverzameling staat op zolder, want daar heb ik beneden echt geen ruimte voor. Hier op de foto een gedeelte ervan. Het staat nu in metalen rekken, maar ik weet niet of dit een blijvende oplossing is, want wellicht dat ik het in de toekomst toch anders ga aanpakken, maar.....dat heeft natuurlijk ook een financiële concequentie, dus....waarschijnlijk duurt dat nog eventjes...
Het is misschien niet zoveel als bij andere vinyl verzamelaars, maar.....ik moet zeggen dat ik eigenlijk ook heel lang geen vinyl gekocht heb op LP, omdat ik een hele poos geen platenspeler heb gehad. Nu ze weer "nieuwe" platenspelers op de markt hebben kon ik eindelijk ook weer LP's draaien. Nu is die LP verzameling weer langzaam maar zeker aan het uitbreiden. Dus.....die achterstand haal ik heus nog wel in, daar ben ik absoluut niet bang voor, ahum...

Naast LP's en 12 inches heb ik ook singletjes en E.P.'s op zolder staan.
Het meeste heb ik nog bewaard vanuit mijn jeugd, maar veel heb ik ook door de jaren heen en nog vrij recent gekocht. (Veel singletjes had ik ook gekocht met in mijn achterhoofd ooit nog eens een jukebox te kopen, dat dus vorig jaar ook daadwerkelijk gebeurd is...)

vinyl singles
vinyl singles vinyl singles

Ooit hoop ik de hele verzameling eens in 1 muziekkamer te hebben staan, zoals ik in een andere blog ook eens schreef, want nu staat overal in huis van alles verspreid. Helaas heb ik daar op dit moment nog geen ruimte voor, maar wie weet wat de toekomst brengt....??? Intussen verzamel ik gewoon nog lekker door.....

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

After The Silence

After The Silence
After The Silence Official Website

After The Silence

After The Silence
After The Silence heeft eindelijk toetsenist! Schrijf je in voor de ATS nieuwsbrief via newsletter@afterthesilence.nl.

After The Silence MySpace

After The Silence YouTube

After The Silence Hyves

Muziek is een mantra voor de ziel

Muziek is een mantra voor de ziel
"Muziek is een mantra voor de ziel. Het is therapeutisch. Net als eten is het iets dat ons lichaam nodig heeft." (Michael Jackson)

Bergkaarten