woensdag 28 januari 2009

Platenbeurs november 2008

Op zondag 23 november 2008 ben ik met mijn 11 jarige zoon naar de 30e editie van de Mega Platen & CD Beurs in de jaarbeurs te Utrecht geweest, net als duizenden andere muziekliefhebbers en verzamelaars. De platenbeurs hebben wij reeds meerdere malen bezocht.

Er is voor iedereen altijd wel iets te vinden, voor jong en oud. De laatste jaren vindt mijn zoon het ook steeds leuker om mee te gaan. Er is naast een platen en cd beurs natuurlijk ook een verzamelaarsbeurs in de hallen ernaast en zodoende zijn er natuurlijk ook altijd wel interessante kraampjes die leuk speelgoed verkopen. Ook de "action figures" en aanverwanten trekken mijn zoons grote aandacht. Zo heeft hij inmiddels bijv. een "Chucky" pop, de "Eddie" (Iron Maiden) pop en alle 4 de figures van de bandleden van Amerikaanse hardrockband Kiss kunnen bemachtigen. Het loont soms de moeite om verschillende kraampjes te bezoeken en bepaalde artikelen te vergelijken qua prijs, omdat het onderling nogal eens verschilt. Maar de zoektocht naar leuke (soms ook onverwachte) interessante mooie items blijft altijd een aangename bezigheid.

Erik de ZwartSoms besef je ineens dat de tijd niet heeft stil gestaan en dat je zelf uit een "andere tijd" stamt dan je eigen kind, als je ziet dat een Erik de Zwart (met inmiddels hier en daar een grijze haar....detail) een radioprogramma aan het presenteren is voor Radio 538 en je zegt tegen je zoon: "Hé, kijk! Erik de Zwart" en je zoon reageert vervolgens (vergezeld met een blik van of hij spoken ziet) met het antwoord: "Wie?" Je doet nog een poging en zegt: "Erik de Zwart, die ken je toch wel? Van de radio en de televisie!" (tegelijkertijd beseffend dat de tijd dat Erik de Zwart televisieprogramma's presenteerde - zoals bijvoorbeeld Nederland Muziekland en Countdown - eigenlijk al best wel een redelijk poosje achter ons ligt.....) Mijn zoon antwoordt wederom ontkennend met een gezicht van "Mam, waar hèb je het over??"
Vervolgens herkent hij wel gitarist Adje van den Berg en zanger Bert Heerink van de Nederlandse hardrockformatie VANDENBERG. Toch ook niet zo piep meer, maar.....blijkbaar maken zij wèl indruk op onze zoon. Moet kunnen....

De platenbeurs is voor mijzelf altijd ongeveer te vergelijken met wat de Efteling voor kleine kinderen is. Ik wil er ook altijd rustig de tijd voor nemen, omdat ik van mening ben dat je er ook tijd voor nodig hebt als je je tijd goed wilt besteden, dus ik ga dan ook bijtijds erheen.
Soms neem ik lijstjes mee (meestal om te checken of ik een bepaalde plaat al wel/niet heb, om te voorkomen dat ik met een plaat thuiskom die al in mijn verzameling blijkt te staan, zo ben ik al eens met een lp van band Boston thuisgekomen, die ik al bleek te hebben), maar....soms heb ik ook geen zin in al die lijstjes, omdat meestal blijkt dat die lijstjes toch niet werken. En wat je dan zoekt, blijk je op zo'n dag niet te kunnen vinden. Soms laat ik me ook maar verrassen met wat ik tegenkom.

De 1 euro bakken.....wat je daar soms niet voor moois tegenkomt! Dat daar dan per definitie de "minkukels" zijn te vinden is een misvatting. Ik heb meerdere "goedkope" lp's mee naar huis genomen en die bleken het allemaal gewoon goed te doen. Een "duurdere" lp kopen wil ook niet altijd wat zeggen. Als je 15 euro voor een "collectors item" betaalt en de plaat blijkt thuis toch over te slaan of tikken te hebben, is dat toch iets minder.

platenbeurs UtrechtMaar.....al neem je 1000 euro mee.....eigenlijk heb je nooit voldoende geld bij je, omdat je eigenlijk bijna alles wel kopen wilt. Ik ben een muzikale omnivoor....een allesvreter....ik luister naar alles, van klassiek tot pop, van Rock&Roll tot hardrock, van top40 tot......nou ja, noem het allemaal maar op. Een brede smaak kan een voordeel zijn, maar soms.....zeker op zo'n platenbeurs....ook een handicap, omdat het aanbod dan ineens veel en veel groter lijkt te zijn.

Toch verschilt het van keer tot keer. De ene keer pik ik de ene na de andere mooie plaat uit de bak, de andere keer kan ik niets naar mijn smaak vinden. Maar zo blijft het wel altijd spannend om de beurs te bezoeken.

Ongeveer 2 weken terug zit ik op de site van http://www.recordplanet.nl/ te kijken om te checken wanneer de nieuwe data van de platenbeurs zijn voor 2009. Ik kijk naar de fotocollage en wat schertst mijn verbazing? Uit al die duizenden bezoekers heeft men mij en mijn zoontje gefotografeerd, al snuffelend in een bak met platen. Hoe bestaat het? Uit al die drommen mensen heeft men ons eruit gepikt, grappig! Het virus van het verzamelen van vinyl/cd's is dus nu ook nog op de gevoelige plaat vastgelegd ;-)

De 31e platenbeurs is op 18 en 19 april 2009. We hebben in ieder geval weer iets leuks om naar uit te kijken.....
banner platenbeurs 2009

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

After The Silence

After The Silence
After The Silence Official Website

After The Silence

After The Silence
After The Silence heeft eindelijk toetsenist! Schrijf je in voor de ATS nieuwsbrief via newsletter@afterthesilence.nl.

After The Silence MySpace

After The Silence YouTube

After The Silence Hyves

Muziek is een mantra voor de ziel

Muziek is een mantra voor de ziel
"Muziek is een mantra voor de ziel. Het is therapeutisch. Net als eten is het iets dat ons lichaam nodig heeft." (Michael Jackson)

Bergkaarten