zaterdag 31 januari 2009

Onze Rock-Ola 1448 ijspegel (1955) jukebox deel 2

Goed, we hebben in augustus 2008 dus eindelijk een grote wens in vervulling kunnen laten gaan en de Rock-Ola 1448 icicle (ijspegel) uit 1955 aangeschaft. De jukebox heeft 120 selecties en speelt 45 toeren vinyl singles. Gewicht van de machine is ongeveer 157 kg. Hoogte: 141 cm., breedte: 77 cm., diepte: 68 cm. Voor de mensen die dit wellicht (nog) niet weten: 120 selecties wil dus zeggen dat er 60 singletjes in kunnen, maar je kunt zowel de a- als de b-kant kiezen, dus kom je uiteindelijk toch op 120 nummers die gedraaid kunnen worden. Tenzij je natuurlijk een 45 toeren E.P. (E.P.=Extended Player, qua formaat hetzelfde als een single) in de machine stopt waar op 1 kant 2 liedjes of soms zelfs 3 liedjes staan, dan krijg je dus met 1 selectie meerdere liedjes te horen.

ipod cd jukebox wurlitzer Wie denkt dat jukeboxen slechts alleen "2e hands" te verkrijgen zijn heeft het mis, want er worden ook "nieuwe" jukeboxen gefabriceerd. Een jukebox die werkt op cd's is tegenwoordig mogelijk, er zijn er zelfs al heuse iPod jukeboxen op de markt (compleet met afstandsbediening!). Voor mensen die hiervoor kiezen, helemaal prima natuurlijk, als je dit wilt. Toch....is het dat voor mij dus gewoon niet echt....cd's en mp3's speel ik wel gewoon met mijn cd-speler, mp3-speler of computer af.
In mijn ogen hoort een jukebox gewoon vinyl plaatjes te draaien. In ons geval 45 toeren singles, maar er zijn natuurlijk ook mensen die nóg oudere jukeboxen in huis hebben die 78 toeren platen afspelen.
De 78 toeren jukeboxen zijn natuurlijk ook prachtig, alleen het nadeel is dat ze vaak peperduur zijn (ga maar sowieso uit van een bedrag met 5 cijfers), ze heel weinig selectiemogelijkheden hebben en vaak konden deze jukeboxen ook maar 1 kant van de plaat spelen. Als je kant b wilde horen, moest je de plaat zelf omdraaien, want het "omdraaimechanisme" dat je op de latere 45-toeren jukeboxen hebt, zodat de jukebox uit zichzelf kant a of b kan laten horen als je de betreffende selectie kiest, was op dergelijke 78 toeren jukeboxen nog niet aanwezig.
Daarbij is het natuurlijk ook lastiger om 78 toeren platen (in goede conditie) te vinden en veelal zijn deze ook wat duurder in de aanschaf. De platen zijn ook wat kwetsbaarder, omdat de echte oude 78 toeren platen nog van die zware bakkelieten dingen zijn die snel kunnen breken. Er zijn tegenwoordig geloof ik ook wel weer "reïssues" op de markt van 78 toeren platen, maar....ik durf niets te zeggen over de kwaliteit die deze platen hebben.

collectable singlesOok van 45 toeren vinyl singles worden weer heruitgaven op de markt gebracht. Ik heb er ook wel enkele van in mijn verzameling (omdat de originele persing vaak of heel zeldzaam is, niet te vinden is en vaak daarom dus ook niet te betalen is....althans....voor mij niet) (bovendien vind ik dan dat dergelijke collectors items dan ook niet meer in de jukebox kunnen, maar dat zo'n verzamelaarsobject dan aan de muur moet of zoiets dergelijks). Toch vind ik over het algemeen dat "nieuw" vinyl van een wat mindere kwaliteit is dan de oudere 2e handse plaatjes.
De "nieuwe" vinyl plaatjes zijn over het algemeen wat "dunner", trekken sneller krom en de afwerking laat ook nog wel eens te wensen over (dat het vinyl niet goed gesneden is bijvoorbeeld).
Maar ja....de heruitgaven zijn vaak dus wel stukken voordeliger dan de originele plaatjes, dus als je dan eens een "misser" hebt (een plaat die overslaat bijvoorbeeld), dan kun je deze ook wat gemakkelijker vervangen, zeg maar.

Elvis Sun labelEr zijn mensen die vinden dat er alleen "originele persingen/labels" in de jukebox thuis horen. Prima als mensen dit willen, maar ik ben daar zelf niet zo "strict" in. Natuurlijk is Elvis Presley op origineel Sun-label helemaal prachtig, maar....ik kan het niet betalen. En....uiteindelijk vind ik toch dat het om het liedje gaat en niet om het papiertje/label dat op de plaat bevestigd is. Plus....dat er ook heel veel heruitgaven van Sun-label zijn uitgebracht, dus....dan moet je er wel héél veel van afweten om de "originele" persing er tussenuit te kunnen pikken. Dus....heruitgaven in mijn jukebox vind ik geen enkel probleem. Ik heb ook meerdere singles van de "Collectables" series in mijn verzameling, ik vind het een prima vinyl serie, ookal is het materiaal misschien wat dunner dan het vinyl van "vroeger". Dat is eigenlijk het enige, voor de rest heb ik er niets tegen.

Dankzij het internet is de zoektocht naar bepaald vinyl iets gemakkelijker geworden vergeleken met vroeger. Vroeger ging je 1 keer in de zoveel tijd naar een 2e hands platenwinkel of een platenbeurs en dan maar hopen dat je iets tegenkwam. Soms ging de verkoper dan ook nog op zoek voor je en kreeg je een berichtje als hij iets voor je gevonden had.
Tegenwoordig schakel je de zoekmachine van Google, online winkels, eBay, Marktplaats e.d. in en heel vaak kom je dan wel iets tegen en het betalen aan buitenlandse handelaars is tegenwoordig met het internet ook gemakkelijker geworden.

Ik ben wel zoiemand die zichzelf een bepaalde limiet moet stellen, anders koop ik veel te veel (dat is ook wel te zien aan de grootte van mijn verzameling: zowel vinyl als cd's). Toch zijn er voor mij ook wel bepaalde grenzen. Er zijn mensen die soms wel 100 euro of misschien zelfs wel 1000 euro (of meer!) voor bepaalde collectors items uitgeven, omdat die heel "zeldzaam" zouden zijn. Dat soort dingen doe ik dus niet. Ik kan het ten 1e niet betalen (en al zou ik het wel kunnen, dan zou ik het waarschijnlijk ook niet doen) en ten 2e vind ik het belachelijk om zoveel geld voor een plaat neer te leggen. Ik zag laatst een collectors item van Iron Maiden op de platenbeurs. Ik geloof dat ze er 800 euro voor vroegen (!!!). Dat soort dingen vind ik echt te zot voor woorden. Het moet financieel ook leuk blijven. (wat dat betreft heb ik meer lol als ik in de "1 euro bak" de ene plaat na de andere eruit vis en ze blijken nog goed te spelen ook!)

Doordat ik door de jaren heen toch wel het e.e.a. aan platen heb verzameld heb ik dus eigenlijk veel meer platen dan er in de jukebox passen, maar zodoende kun je ook nog wel eens een plaatje afwisselen en vervangen om de zoveel tijd. Sinds augustus zijn er toch al wel weer wat plaatjes vervangen. Soms bleek een plaat erg te slingeren of over te slaan, of je blijkt achteraf sommige plaatjes eigenlijk heel weinig te draaien. Op zo'n moment wordt het dan tijd voor een "nieuwe" plaat.

Misschien leuk voor een volgende blogbericht om de plaatjes te behandelen die op dit moment in onze jukebox zitten....

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

After The Silence

After The Silence
After The Silence Official Website

After The Silence

After The Silence
After The Silence heeft eindelijk toetsenist! Schrijf je in voor de ATS nieuwsbrief via newsletter@afterthesilence.nl.

After The Silence MySpace

After The Silence YouTube

After The Silence Hyves

Muziek is een mantra voor de ziel

Muziek is een mantra voor de ziel
"Muziek is een mantra voor de ziel. Het is therapeutisch. Net als eten is het iets dat ons lichaam nodig heeft." (Michael Jackson)

Bergkaarten