woensdag 28 januari 2009

Mijn allereerste blogbericht

Mijn allereerste blogbericht op Muziekfanaat.blogspot.com..... Dit wordt dan sowieso mijn allereerste blogbericht op mijn allereerste blogsite, nog nooit eerder gedaan, dus het is eventjes wennen en een beetje uitvinden nog hoe het e.e.a. werkt en hoe de instellingen in elkaar zitten enzovoort, maar je moet ergens beginnen, nietwaar? Oefening baart kunst, zegt men....dus....we zullen zien.....

Ik heb een aantal liefhebberijen, waarvan internet en muziek het voornaamste zijn, dus het lijkt me leuk deze 2 zaken middels deze blog te combineren. Puur voor de liefhebberij. Na MSN, MySpace, Hyves enzovoort lijkt het steeds meer "in" te zijn om ook een eigen "blog" te hebben. Het hoort bij deze tijd, zullen we maar zeggen. Wie weet heeft men over ruim 20 jaar weer iets anders uitgevonden in de "digitale revolutie". Ik stam nog van de generatie die de hele opkomst van de "Personal Computer" heeft meegemaakt.

Toen ik als tiener midden jaren 80 op de MAVO zat, waren net een beetje de portable computerspelletjes in opmars (daar zat dan gewoon 1 spelletje op). Spelcomputers, waar mijn eigen kinderen mee spelen, zoals Wii, Playstation, Gamecube e.d., hadden we nog nooit van gehoord. Nooit gedacht dat de 2D spellen uit ons 16- en 8-bitstijdperk, ooit zouden worden vervangen door heuse 3D spellen met een beeldkwaliteit dat soms nauwelijks van de realiteit is te onderscheiden.

Personal computers waren grote bakbeesten (die op ponskaarten werkten) en ik heb indertijd ook nog eens een cursus "Wordperfect 3.1" (tekstverwerkingsprogramma) gedaan. Programma's als Word en Excell bestonden nog niet en van Windows was al helemáál geen sprake. Personal computers werden toen nog enkel en alleen bestuurd door "DOS", dus...vergeleken met nu veel omslachtiger. De Wordperfect cursus was toen nog niet eens een vast onderdeel van het lesprogramma op school. Wanneer je geïnteresseerd was kon je je voor die cursus opgeven. In tegenstelling tot destijds, is het computergebruik nu volledig geïntegreerd op scholen.

Commodore

De 1e computer die wij vroeger thuis hadden was de "Commodore Vic20" (dit was de voorloper van de "Commodore 64"). Deze was enkel aansluitbaar op de TV en had, ja hoor, 4kB geheugen! De computer werkte niet op floppy's maar d.m.v. een cassettelezer. Je moest engelengeduld hebben, want het duurde een behoorlijke poos voordat de cassettelezer het programma had opgestart (in tussentijd had je ruimschoots de tijd om bijvoorbeeld te lunchen of wat dan ook).

Daarna hadden we de (toen zeer populaire) Commodore 64, wederom met cassettelezer (voor verzamelaars nu waarschijnlijk inmiddels een gewild object). Het apparaat kwam in 1983 op de markt en had een werkgeheugen van 64 kB (vandaar Commodore 64). Ik meen me te herinneren dat we ook nog de opvolger hebben gehad: De Commodore 128D. Mijn broer heeft nog een Amiga gehad. Een kleurenscherm? Dat was er dus nog niet. Alles was dus gewoon nog zwart-wit (of blauw). Een spelletje met bijna realistische omgeving/achtergrond en figuren? Dat was destijds eigenlijk nog ondenkbaar. We deden spelletjes als "packman" en iets dat op een soort van tennis of voetbal leek. Het ene figuurtje kon je de "bal" (een witte stip) naar het andere figuurtje laten schoppen, dat was het....

Allereerste P.C.

Toen kochten mijn ouders eindelijk de allereerste (DOS) peronal computer. Er ging (destijds) een wereld voor ons open. Er werd gewerkt met floppy's (indertijd bijna zo groot als een hoesje van een vinyl-single) Het beeld was nog steeds zwart-wit (of zwart-groen) en ook plaatjes werden zwart-wit uitgeprint (destijds nog van die blokkerige afbeeldingen). Later werden de floppy's kleiner (ongeveer een kwart van het voormalige formaat). Inmiddels kun je bijna nergens computers meer vinden met een floppy-ingang. Tegenwoordig gebruiken we de cd-rom en ook deze is nog steeds volop in ontwikkeling met iedere keer weer meer geheugen vermogen. Mogelijk dat over een aantal jaren de cd-rom ook alweer "ouderwets" is. Inmiddels is namelijk ook de USB memory stick uitgevonden, die veel meer opslagvermogen heeft dan een cd-rom.

Windows

In 1985 werd "Microsoft Windows" als besturingssysteem voor de personal computer geïntroduceerd. Sinds de introductie van Windows 95 in 1995 domineert dit besturingssysteem de personal-computer markt.
In 2004 had Microsoft 90% van de personal-computer markt in handen. Het idee van Windows is oorspronkelijk "geleend" van het besturingsprogramma GEOS dat draaide op de (hierboven genoemde) C64 en C128.

Internet

Zo ongeveer midden jaren 90 kwam ik voor het eerst in aanraking met internet, eerst nog "ouderwets" d.m.v. telefoontikken. Later d.m.v. een breedband abonnement en toen weer een poosje later d.m.v. een kabelaansluiting. De computer en het internet hebben binnen een betrekkelijk korte tijd een supersnelle ontwikkeling doorgemaakt. En wanneer je eenmaal besmet bent met het "surfen op internet-virus", is er eigenlijk geen weg meer terug. Op dit moment zou ik me nog nauwelijks een tijd zonder computer en internet kunnen voorstellen en het is bijna onvoorstelbaar dat het er ooit niet was.

Begin 2000 heb ik mezelf ook het ontwerpen van websites aangeleerd (aan de hand van boeken, internet etc.), puur uit nood geboren, omdat mijn band een website nodig had en we in die tijd eigenlijk niemand kenden die dat kon (en webdesigners vroegen destijds zo verschrikkelijk veel geld dat we ons dat helaas financieel niet konden veroorloven). Ik ben dus volledig autodidact, maar....wel leuk dat iemand die oorspronkelijk uit het "analoge tijdperk" stamt dit ook onder de knie kan krijgen.
Ik probeer zaken als PHP ook nog eens te leren, maar helaas ontbreekt me vaak de tijd om daar rustig voor te gaan zitten, maar ik vind het nog wel eens leuk om daar in mijn vrije tijd mee te gaan zitten "frutten", om het zo maar uit te drukken.

Vanaf nu dan ook mijn eigen blog. Natuurlijk helemaal geweldig voor het geval ik zonodig "mijn ei kwijt moet", maar of andere mensen een dergelijke blog dan willen lezen? Geen idee....

Zoveel verschillende mensen, zoveel verschillende meningen, zullen we maar zeggen. De één vindt het misschien leuk en voor de ander hoeft het misschien niet zo nodig, maar dat houd je natuurlijk altijd, want smaken verschillen nu eenmaal. Dat geldt voor kleding, voor televisieprogramma's, voor je favoriete muziek en zo ook voor blogs.

Maar als mensen het niet willen lezen....dan geldt daar misschien bijna hetzelfde voor als mensen die bepaalde tv programma's niet kunnen luchten of (vooral) niet kunnen zien? De in midden jaren 80 immens populaire Nederlandse popgroep Doe Maar (zonder twijfel de populairste band in de geschiedenis van de Nederlandse popmuziek) schreef ooit het nummer "Doris Day" met daarin de beroemde zin "Er zit een knop op je teevee, die helpt je zo uit de puree".....

Met andere woorden....als je het niet wil zien, prima, maar dan zijn er nog 100.000 andere leuke dingen op de wereld waar mensen zich mee bezig kunnen houden, zoals bijvoorbeeld met muziek.

Dat laatste doe ik op diverse manieren: ik luister naar muziek, ik maak muziek, ik zing, ik verzamel muziek en ga zo maar door. Daarom is nu Muziekfanaat.blogspot.com in het leven geroepen, om hierover te kunnen vertellen. Als anderen hier ook plezier aan beleven is dat leuk meegenomen. Ik ga in ieder geval proberen om iets leuks van deze blog te maken!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

After The Silence

After The Silence
After The Silence Official Website

After The Silence

After The Silence
After The Silence heeft eindelijk toetsenist! Schrijf je in voor de ATS nieuwsbrief via newsletter@afterthesilence.nl.

After The Silence MySpace

After The Silence YouTube

After The Silence Hyves

Muziek is een mantra voor de ziel

Muziek is een mantra voor de ziel
"Muziek is een mantra voor de ziel. Het is therapeutisch. Net als eten is het iets dat ons lichaam nodig heeft." (Michael Jackson)

Bergkaarten