vrijdag 30 januari 2009

Onze Rock-Ola 1448 ijspegel (1955) jukebox deel 1

Als kind was ik al gefascineerd door de jukeboxen bij enkele familieleden thuis, een Rock-Ola Tempo 1 en volgens mij een Rock-Ola ijspegel 1454. Dat je zomaar door 1 druk op de knop een plaatje kon kiezen of zelfs meerdere plaatjes kon kiezen, zo'n caroussel dat begon te draaien en het hele mechanisme dat in werking werd gezet. Natuurlijk hadden we thuis wel een gewone platenspeler (en kun je dan ook zelf kiezen welke plaat je wilt draaien), maar dit was toch anders....het had iets, tja, ehhh....magisch???
Echter mocht ik als kind nooit aan die jukeboxen zitten (misschien bang dat er iets stuk zou gaan?). Ook kwam ik een enkele keer wel eens een jukebox tegen bijvoorbeeld in een eetzaal van een hotel als we ergens op vakantie waren. Toen al zei ik tegen mezelf: "Ooit als ik later groot ben....."

logo jukeboxfanaatDoor de jaren heen reeds meerdere pogingen gedaan om voor een jukebox te sparen, want ik kwam er al snel achter - mede door de informatie magazines die ik ontving, omdat ik lid geworden was van jukeboxfanaat - dat jukeboxen nogal wat geld waard bleken te zijn en dat ze zelfs in waarde zouden blijven stijgen.
Je krijgt dan echter andere kosten tussen door, zoals een trouwerij, huis kopen (dat ook nog ingericht moet worden), nieuwe keuken, kinderen op de wereld zetten en ga zo maar door. Dus ondertussen ben je dan al "tig" keer overnieuw begonnen met sparen.

Soms kwam iemand met een tip: "ik weet een mooie jukebox voor je en niet eens zo duur!" Dan bleek het om zo'n model uit de jaren 70 te gaan met van die typische jaren 70 disco kleuren combinaties. Met alle respect...ik houd erg van de jaren 70, ik ben er in opgegroeid, het was mijn jeugdperiode, ik kan nog steeds enorm genieten van oude kinderseries uit de jaren 70 bijvoorbeeld, maar.....zo'n jukebox uit de jaren 70? Nee...dat was toch niet echt wat ik voor ogen had van wat ik zou willen hebben. Ik vond het eigenlijk altijd net een soort veredelde diepvrieskiesten met lampen erin. Bovendien was zo'n jukebox dan "gesloten" en kon je het afspeelmechanisme niet zien. Dus....ik was daar dan eigenlijk niet zo enthousiast over. Nee....ik wist gewoon dat het een "open" jukebox uit de jaren 50 moest zijn, zodat je ook het plaatje kon zien spelen, want...dat was toch eigenlijk wel de "kick"!

Johnny Burnette trioDoor de jaren heen ook wel regelmatig op zoek geweest naar typische jaren 50 muziek op vinyl singles, met in het achterhoofd dat ik toch ooit wel een jukebox zou aanschaffen. Ik kocht bijvoorbeeld singles van het Johnny Burnette Trio.


Chevy Cats promopictureNiemand van mijn leeftijd had daar waarschijnlijk ooit van gehoord, maar....mijn neef maakte toevallig deel uit van het Rockabilly trio "The Chevy Cats" die altijd veel van het Johnny Burnette trio speelden....en eigenlijk nog steeds spelen, want sinds enkele jaren van pauze zijn ze een poosje geleden weer begonnen met spelen en optreden.

Naast het Johnny Burnette trio ook singles van o.a. Buddy Holly, Elvis Presley, Everly Brothers (mijn moeder was als tiener helemaal weg van ze), Little Richard, The Stray Cats, Ritchie Valens, dat soort platen allemaal. Internet kwam toen net pas een beetje in, dus....sites als eBay of Marktplaats had ik nog nooit van gehoord, dus....vaak moest je het dan toch van platenbeurzen of 2e hands platen winkels hebben.

wurlitzer 1700Eigenlijk dacht waarschijnlijk niemand dat die jukebox ooit nog daadwerkelijk zou komen. Mijn "droom" was eigenlijk een Wurlitzer 1700 (al vind ik de Wurlitzer 1800 ook wel wat hebben). Ik kwam er echter al heel snel achter dat de prijzen voor dergelijke jukeboxen (in goede staat) dermate hoog liggen dat ik daar nog héél wat jaartjes meer voor zou moeten doorsparen.
Was er dan geen voordeligere optie? Inmiddels waren we jaren verder en websites als eBay en Marktplaats zijn nu heel doodgewoon. Ook daar werden en worden nogal eens 2e hands jukeboxen te koop aangeboden. Toch....ookal lijken de prijzen "voordeliger" dan bij de officiële handelaren....een bedrag van 4 cijfers is natuurlijk nog steeds veel te veel als je als "leek" een 2e hands jukebox (al is een jukebox in principe natuurlijk altijd 2e hands) zou gaan kopen bij een particuliere verkoper, terwijl je niet weet in welke staat de jukebox verkeert. Hij kan er aan de buitenkant misschien prachtig uitzien, maar....hoe ziet de machine er van binnen uit? Werkt het mechanisme nog goed? Is de machine nog helemaal compleet? Dat zijn toch allemaal dingen die zeer belangrijk zijn.

Een jukebox aanschaffen bij een officiële handelaar zou dus toch wat meer "zekerheid" geven, omdat je dan ook nog garantie krijgt en omdat je te maken hebt met mensen die verstand van zaken hebben, die iets kunnen repareren als iets niet werkt, die je advies kunnen geven als je vragen hebt. Maar....een officiële handelaar, dat "betaal" je natuurlijk ook, want de prijzen van de jukeboxen liggen dan doorgaans toch iets hoger dan de machines die je op veilingsites tegenkomt. Toch waren we van mening dat we dan beter iets meer konden uitgeven, zodat we in ieder geval de zekerheid zouden hebben dat we ook terug konden gaan als er iets met de machine zou zijn.
Op het moment dat we een redelijk acceptabel spaarbedrag hadden, ben ik rond gaan mailen naar diverse jukebox handelaren, die in ieder geval al een enigszins "bekende" naam hadden d.m.v. bijvoorbeeld de advertenties in Jukeboxfanaat.

Uiteindelijk kwamen we in contact met Jukebox Gallery in Leerdam. Een gerenommeerde winkel met goede staat van dienst (hadden wij van horen zeggen). In eerste instantie kregen we een Rock-Ola ijspegel 1454 aangeboden. Op het moment dat wij wilden gaan kijken voor een indruk van de machine, bleek de jukebox helaas net verkocht te zijn. In 1e instantie flink balen natuurlijk, maar....de winkel bleek ook nog een Rock-Ola ijspegel 1448 uit 1955 te hebben.
Omdat we niet het risico wilden lopen dat deze ook net voor onze neus "weggekaapt" zou worden, zijn we vrijwel meteen gaan kijken hoe de machine eruit zag. Hij bleek mooier dan verwacht, in zeer goede staat en conditie en.....stiekem eigenlijk nog ietsje mooier dan de 1454 die ze in 1e instantie hadden aangeboden. En zodra de machine dan ook nog een plaatje gaat spelen, ben je eigenlijk min of meer meteen "verkocht"... (Ookal zat er 1 of ander vaag singletje in van....jawel!...Koos Alberts!!....ahum.....met alle respect voor die man, voor heel veel mensen ongetwijfeld een favoriete zanger....maar...het is niet iets dat wij thuis draaien, zeg maar..... Het zal ongetwijfeld een hele aardige man zijn, maar de betreffende single zou nooit echt bij ons in een jukebox terecht zijn gekomen, dus een redelijk hilarisch moment toen de jukebox begon te spelen)

Heel spoedig hebben wij de jukebox laten reserveren. Na een complete service beurt werd de jukebox na ongeveer 2 weken (ergens in augustus 2008) bij ons thuis gebracht.
Soms kan ik het eigenlijk nog steeds niet geloven dat, na al die jaren, er nu eindelijk daadwerkelijk een heuse jukebox in onze huiskamer prijkt. Het is echt een grote wens die uitgekomen is.
De jukebox is prachtig om te zien, maar eigenlijk moet je hem vooral kunnen horen. Daarom heb ik destijds een filmpje gemaakt om een leuke indruk te kunnen geven aan anderen (de singles die te horen zijn: Hey-hey-hey-hey! van Little Richard en Rock this town van The Stray Cats). Ik zou zeggen....enjoy!!!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

After The Silence

After The Silence
After The Silence Official Website

After The Silence

After The Silence
After The Silence heeft eindelijk toetsenist! Schrijf je in voor de ATS nieuwsbrief via newsletter@afterthesilence.nl.

After The Silence MySpace

After The Silence YouTube

After The Silence Hyves

Muziek is een mantra voor de ziel

Muziek is een mantra voor de ziel
"Muziek is een mantra voor de ziel. Het is therapeutisch. Net als eten is het iets dat ons lichaam nodig heeft." (Michael Jackson)

Bergkaarten