zaterdag 24 september 2011

The Voice of Holland 2, we hebben een winnaar....Guy Barzily!

Van sommige artiesten vraag je jezelf serieus af waarom ze tot op heden in vredesnaam nog steeds niet (wereldwijd) zijn doorgebroken! Na het zien van de 1e aflevering van het nieuwe "The Voice of Holland" seizoen bekruipt me opnieuw dat zelfde gevoel.

Afgelopen week zag ik al een video met fragmenten van 3 kandidaten van het nieuwe 2e The Voice of Holland seizoen. Eerst 2 zangeressen...met beiden absoluut hele goede stemmen, maar...pas bij de 3e kandidaat gebeurde datgene dat soms zo onverklaarbaar is wanneer je naar sommige muziek luistert: KIPPENVEL! Over werkelijk mijn hele lijf! (of zoals Simon van Nick en Simon het zou zeggen: "Chickenskin"...oftewel...goosebumps...hahaha)
Zo'n moment dat je nog nèt niet een brok in je keel krijgt omdat een muzikant de juiste snaar van je ziel weet te raken. Onmiddellijk vroeg ik mezelf af: "Wie is die gozer achter de piano?"

Sinds de TVOH aflevering van gisteren weet ik dat deze zanger/muzikant/pianoman naar de naam "Guy Barzily" luistert. Een Engelsman die, zoals ik begrepen heb, oorspronkelijk uit Israël komt. Na 6 jaar daar gewoond te hebben verhuisde hij naar Nederland en sinds zo'n 1,5 á 2 jaar verblijft hij permanent in Groningen, speciaal om aan The Voice of Holland mee te doen.

Op het moment van schrijven weet ik helaas nog te weinig van deze zanger om een uitgebreid profiel te kunnen schetsen, maar.....de vraag of er na het 1e TVOH seizoen nog wel weer zangers/zangeressen zouden komen die minstens net zo goed zouden zijn als Ben Saunders (de winnaar van TVOH seizoen 1) is inmiddels overduidelijk beantwoord.

Via de Facebook pagina van Guy Barzily kwam ik op zijn MySpace pagina terecht.
Vervolgens heb ik zowat ademloos naar de "playlist" zitten luisteren die daar te vinden is. Blijkbaar staan deze songs op een album dat reeds uitgebracht is in 2008.
Helaas heb ik nog niet zo snel kunnen uitvinden of dit album ergens te koop is, maar.....ik verzeker je dat dit een album is dat je zogezegd blindelings zou kunnen kopen! Het album bevat liedjes die in principe geen enkele "pre-listening" beurt nodig hebben!

Het gebeurt niet vaak dat ik op MySpace nummers van "onbekende" artiesten/bands van het begin tot het einde beluister. Vaak hoor ik in de 1e aantal seconden al of iets "goed" is of niet en veelal wordt er op MySpace ook een hoop muziek "gepleurd" (om het maar even zo uit te drukken) waar nog héél erg veel aan moet gebeuren....en dan druk ik mezelf nog zachtjes uit.

Bij de muziek van Guy Barzily is dit laatste absoluut geenszins het geval!
Het nummer "Butterflies" roept bij mij namen op als Stevie Wonder, Billy Joel...en zelfs.....ja, zelfs de grote Michael Jackson, maar dan meer uit de periode eind jaren 70, vóór het "Thriller" tijdperk!
Als ik dan vervolgens naar het nummer "Trouble" luister...een briljant Soul nummer dat ook perfect op een album van wijlen Amy Winehouse had kunnen staan!
Het nummer "In your eyes"....een ballade die zo door Elton John gecomponeerd had kunnen zijn. Een heerlijk jazzy nummer, waarbij ik ook weer enigszins aan Billy Joel moet denken.
En als vervolgens het nummer "New Sound" uit mijn speakers knalt....denk ik bij mezelf.....deze Guy Barzily zou zelfs een betere "volwassen" versie van Bruno Mars kunnen zijn!
Pakkende melodieën, soul, R&B, jazzy nummers, die werkelijk perfect zijn uitgevoerd!

Neem nu een nummer als "Fascinating Samba"....wat is dit goed! Je hoort jazzy toonladders voorbij komen met "halve noten" die verschrikkelijk moeilijk zijn om die zuiver te zingen, maar Guy Brazily raakt loepzuiver iedere noot! Fans van de zangeres Sade zouden dit nummer waarschijnlijk heel goed kunnen waarderen, maar ook de naam "Norah Jones" komt in me op, maar toch ook wederom Stevie Wonder. Misschien klinkt het gek, maar....het nummer zou zich geweldig lenen voor een prachtig duet met onze eigenste Trijntje Oosterhuis! En dit uiteraard in een geweldige "Burt Bacharach" orkest achtige setting! Ja hoor, de muziek van Guy Barzily zou ook zeker, als het aan mij ligt, niet misstaan in de stal van het wereldwijd beroemde "Blue Note" label!

De prachtige uitvoering van het nummer "True Colours" (velen kennen dit in de uitvoering van Phil Collins, maar het origineel was natuurlijk van Cyndi Lauper), tijdens de TVOH auditie, is werkelijk slechts een fractie van hetgeen Guy Barzily op muzikaal vlak te bieden heeft!

Deze jongen straalt een ongelooflijke rust uit op het podium, deze zanger komt niet "gekunsteld" over, hij voert geen "act" op, geen overbodige "opsmuk", maar deze zanger is gewoon zichzelf, oprecht! Het is gewoon zoals het is! Een prachtige open heldere soulvolle stem met af en toe een rauw randje. Perfect gevoel voor timing, niet te snel willen, alles heel goed uitgebalanceerd, relaxt en bovenal recht uit het hart!

Het album dat op zijn MySpace pagina te beluisteren is verdient voor wat mij betreft zonder meer een re-release en zou, als het aan mij ligt, vanaf vandaag al in de winkels mogen liggen!

Beluister de playlist op de MySpace pagina van Guy Barzily en oordeel zelf....

Ik durf het bijna niet hardop te zeggen, omdat het misschien een beetje lullig overkomt bij de kandidaten die we nog gaan zien bij de afleveringen van het 2e seizoen van TVOH die nog komen gaan, maar.....volgens mij hebben we....een winnaar???

YouTube: Indrukwekkende auditie Guy Barzily - The Voice of Holland;

3 opmerkingen:

  1. wooow! we gaan zeker nog veel horen van Guy Brazily! (= Zat gister indd met kippenvel te luisteren! Ik ga hem maar is checken op myspace! ;o Ben benieuwd!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hij gaat zeker winnen die Guy!
    Super getalenteerd en underrated vind ik... Check trouwens ook z'n fanpage op Facebook; GuyBarzilyFanpage

    BeantwoordenVerwijderen

After The Silence

After The Silence
After The Silence Official Website

After The Silence

After The Silence
After The Silence heeft eindelijk toetsenist! Schrijf je in voor de ATS nieuwsbrief via newsletter@afterthesilence.nl.

After The Silence MySpace

After The Silence YouTube

After The Silence Hyves

Muziek is een mantra voor de ziel

Muziek is een mantra voor de ziel
"Muziek is een mantra voor de ziel. Het is therapeutisch. Net als eten is het iets dat ons lichaam nodig heeft." (Michael Jackson)

Bergkaarten