vrijdag 21 mei 2010

Langharig tuig en zwarte kledij

Peter SteeleRonnie James DioHij gaat lekker in de heavy metal! In februari van dit jaar werd bekend gemaakt dat het bekende metalfestival "Waldrock" niet doorgaat, vorige maand verruilde Type O Negative zanger Peter Steele het tijdige voor het eeuwige (4 januari 1962 - † 14 april 2010), zanger Ronnie James Dio deed op 16 mei j.l. hetzelfde (10 juli 1942 - † 16 mei 2010) en nu is ook bekend geworden dat het metalfestival "Into the grave" in Leeuwarden, Friesland niet doorgaat!

De vergunning voor dat laatste festival was al toegezegd, alles was al zo goed als rond, alles was geregeld, maar de gemeente zag er toch maar vanaf.
Waarom? “Er waren klachten van omwonenden die bang waren voor ‘langharig tuig’", oftewel mensen zouden bang zijn voor mensen in "zwarte kledij en lang haar", want sommige mensen zien metal toch als een negatief, agressief genre. Dat terwijl er op Waldrock nooit problemen waren.

Nu las ik van de week in een krant dat er sowieso steeds meer festivals in het land afgeblazen worden en/of geen vergunning krijgen. Zelfs een festival waar de Nederlandse volkszanger Frans Duijts zou optreden, ging niet door omdat men bang was voor het geval er onenigheden zouden uitbreken in het publiek. Dus...nu zijn fans van Frans Duijts ook al gevaarlijk? Sorry mensen, maar volg het even niet meer hoor.

Het is waar dat er op sommige festivals relletjes e.d. zijn onstaan, maar....voor zover ik weet is dit tot op heden alleen op bepaalde DANCE festivals voorgekomen. Festivals waar mensen met felgekleurde blitse kleding komen en het haar zo kort mogelijk, het liefst zelfs kaal!

Ik zing zelf in een hardrockband, ik ben regelmatig naar concerten geweest van hardrockbands, ik ken veel hardrockfans, maar....zelf heb ik nog nooit iets gemerkt van enige agressiviteit, relschopperij of noem het allemaal maar op.
Het klinkt misschien raar in de oren van sommige mensen, maar....ik denk dat hardrockers zelfs juist hele aardige, vaak ook rustige, personen zijn. Ik ken heel veel van dat "langharige tuig", maar....als je verder kijkt dan je neus lang is, zul je merken dat dit ook allemaal gewoon hele doodnormale jongens zijn met een doodnormaal leven, normale baan, vaak ook doodnormaal gezin en ga zo maar door. Daar is niets griezeligs aan!

Weet je wat griezelig is?
Dat mensen waarvan je zou verwachten dat je er "veilig" bent dit vaak niet blijken te zijn, getuige de vele verhalen van mensen die in het verleden, jarenlang, zijn misbruikt door nota bene pastoren in de kerk.
Weet je wat griezelig is?
Dat je juist van mensen die naar een "nette disco" gaan, die netjes gekleed zijn etc., een grote knal voor je hersens kunt krijgen (of erger), zodra er iets te veel drank op is of als je per ongeluk iemand te lang aankijkt of een verkeerde opmerking maakt.
Weet je wat griezelig is?
Die ene politie agent in je straat, waarvan je denkt dat die wel te vertrouwen is, die je dochter komt weglokken, vervolgens vermoordt en in zijn tuin begraaft.

Zo kan ik nog wel even doorgaan. Hiermee wil ik aangeven dat "niets is wat het lijkt" en dat heiligen niet altijd "heilig" zijn, dat mensen die je veiligheid zouden moeten waarborgen niet altijd te vertrouwen zijn, enzovoort en dat mensen die er misschien, in de ogen van sommige mensen, wat griezelig uitzien het, in de meeste gevallen, heel wat beter met hun naaste medemens voor hebben.

De Nederlandse band "Van Dik Hout" had ooit een hit met het nummer "Stil in mij". In dat liedje komt de volgende tekst voor;
"Iedereen kijkt, maar niemand zegt wat hij denkt......IEDEREEN LIJKT, MAAR NIEMAND IS WIE JE DENKT"
Vooral die laatste zin vind ik werkelijk briljant!! Ik vind het 1 van de beste Nederlandse teksten ooit geschreven en de stelling klopt als een bus! Iedere keer weer!

Hardrockers met langhaar en zwarte kleding zijn dus ook lang niet altijd een soort van handlangers van "the devil himself"!

Ik kan eigenlijk niet geloven dat een gemeente dit als reden ziet om een metalfestival niet te laten doorgaan. Een argument dat eigenlijk gewoon helemaal nergens op slaat.

Ik heb begrepen dat de organisatie desnoods naar de rechter stapt om het festival te laten doorgaan. Als je dan tóch bang moet zijn voor "zwarte kledij", dan mag de rechter wel goed overwegen of het wel verstandig is om tijdens een rechtzaak een zwarte toga aan te trekken...

By the way....Jezus had volgens mij ook ooit lang haar.....

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

After The Silence

After The Silence
After The Silence Official Website

After The Silence

After The Silence
After The Silence heeft eindelijk toetsenist! Schrijf je in voor de ATS nieuwsbrief via newsletter@afterthesilence.nl.

After The Silence MySpace

After The Silence YouTube

After The Silence Hyves

Muziek is een mantra voor de ziel

Muziek is een mantra voor de ziel
"Muziek is een mantra voor de ziel. Het is therapeutisch. Net als eten is het iets dat ons lichaam nodig heeft." (Michael Jackson)

Bergkaarten