vrijdag 20 november 2009

Vinyl aanwinsten 10

Vinyl recordNog steeds lees en hoor ik hier en daar zo nu en dan berichtjes over en van mensen die "hun platencollectie willen digitaliseren" en die mensen zetten zodoende dan middels een computerprogrammaatje het geluid van hun LP's om in digitale bestandjes om die bestandjes dan vervolgens te willen branden op cd enzovoort.
Vervolgens gaat hun LP collectie dan de deur uit want "dat ruimt zo lekker op".
Dat het "opruimt" zal ongetwijfeld een kern van waarheid inzitten, maar....iedere keer als ik zo'n berichtje lees of hoor, denk ik "ai!"..."wat zonde!"...."waarom nou?"....."daar krijg je vroeg of laat spijt van!" en ga zo maar door. Dat mensen het over hun hart kunnen verkrijgen om platen die nog prima in tact zijn met prachtige hoezen (die in mijn ogen vaak vele malen exclusiever en mooier zijn dan zo'n vreselijk zielloos plastic cd doosje) zo maar "aan de kant" te zetten (want zo voelt het altijd een klein beetje), daar kan ik als groot vinyl liefhebber dan met mijn pet niet bij.

Ik heb niets tegen cd's. Ik zie cd's eigenlijk meer als een soort van moderne vervanger voor het cassettebandje. In sommige opzichten zijn ze ook wel weer handig in het gebruik. LP's draaien in de auto gaat toch wat lastiger dan cd's ;-)
Maar toch....het bladeren door een stapel LP's geeft me toch altijd nog net even meer plezier dan cd's op 1 of andere manier. LP's kun je (moet je maar eens proberen) ook gewoon "ruiken", cd's zijn totaal reukloos. De ontwerpen op LP hoezen zijn vaak zoveel mooier dan cd hoesjes.

Ik vraag me wel eens af hoe "jongeren", die nog niet geboren waren toen de LP in de reguliere winkels al geruime tijd vervangen was voor de cd, het gevoel voor "vinyl" beleven als zij het vinyl "ontdekt" hebben, bijvoorbeeld via de platencollectie van hun ouders etc., want er zijn wel degelijk jongeren die inmiddels ook vinyl verzamelen. Zelf stam ik toch van de generatie die nog bewust is opgegroeid met het vinyl, dus voor mezelf is het opzetten van een plaat eigenlijk nog net zo vanzelfsprekend als dat ik dat vroeger als kind thuis al deed.

Nog steeds kan ik helemaal enthousiast worden als ik weer wat mooie 2e hands LP's en/of singletjes op de kop heb getikt. De laatste tijd gaat het verzamelen wat minder hard, want door alle economische toestanden is het budget hiervoor, als je een gezin en hypotheek hebt, toch wat kariger, maar desondanks is het de afgelopen periode toch weer gelukt om voordelig wat 2e hands vinyl aan te schaffen.

Zie hier mijn laatste vinyl aanwinsten;

Singles:
Beatles - Vinyl singles:
- Dizzy Miss Lizzy/Yesterday German Parlophone
- Lady Madonna/The Inner Light German Parlophone
- Rain/Paperback Writer German Parlophone
- LES BEATLES Hold me Tight/Don’t Bother Me/Little Child/All my loving French Odeon 3751

singles Beatles

Elpees:
Beatles:
- THE WHITE ALBUM (compl. met boekje, posters!!) Duits APPLE/EL
- RUBBER SOUL VG+ UK PARLPHONE/Mono
- SGT. PEPPERS (uitklap cover) Hol. PARLPHONE
- FOR SALE Hol. PARLPHONE/St.
- MAGICAL MYSTERY TOUR (uitklap cover) Duits APPLE/HORZU
- LES BEATLES HELP Frans ODEON/St.

Beatles albums
America:
- America UK LP 1971

America album
Pat Boone:
- Hymns We Love UK LP 1960

Pat Boone album
Deep Purple:
- In Concert UK double g/f LP 1980

Deep Purple album
Doobie Brothers:
- Takin' It To The Streets UK LP 1976

Doobie Brothers album
Various artists - Footloose (soundtrack):
- FOOTLOOSE - OST LP Italy 1984

Footloose album
Ian Gillan:
- Mr Universe UK LP+inner 1979

Ian Gillan album
Jackson 5:
- Stand (Pickwick)

Jackson 5 album
Dean Martin:
- Door Is Still Open US LP 1964

Dean Martin album
Roy Orbison:
- In Dreams UK LP 1963 mono

Roy Orbison album
Elvis Presley:
- 50.000.00 ELVIS FANS CAN’T BE WRONG/VG- German RCA 2075

Elvis Presley album
Rainbow:
- Ritchie Blackmore's Rainbow UK LP 1975

Rainbow album
Rainbow:
- On Stage UK double LP g/fold+inners 1977

Rainbow album
Jim Reeves:
- Bimbo UK vinyl LP 1962 mono

Jim Reeves album
Frank Sinatra:
- Sings Cole Porter UK LP 1965

Frank Sinatra album
Various artists:
- The Heavy Metal Album Vol4 UKLP 1979 Sounds

Heavy metal album

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

After The Silence

After The Silence
After The Silence Official Website

After The Silence

After The Silence
After The Silence heeft eindelijk toetsenist! Schrijf je in voor de ATS nieuwsbrief via newsletter@afterthesilence.nl.

After The Silence MySpace

After The Silence YouTube

After The Silence Hyves

Muziek is een mantra voor de ziel

Muziek is een mantra voor de ziel
"Muziek is een mantra voor de ziel. Het is therapeutisch. Net als eten is het iets dat ons lichaam nodig heeft." (Michael Jackson)

Bergkaarten