vrijdag 26 oktober 2012

Joop Stokkermans (1937-2012), de soundtrack van mijn jeugd

In memoriam
 Joop Stokkermans
* 20 februari 1937 - † 25 oktober 2012

Maar de seizoenen komen terug, de jaren niet...
(Uit "De Seizoenen", gecomponeerd door Joop Stokkermans)

De meeste mensen weten wel dat ik een verwoed platen verzamelaar ben. In mijn verzameling zul je ook een groot deel "Kinder LP's" aantreffen. Dat wil zeggen...oude LP's uit met name de jaren 70 van kinder TV series die in die tijd erg populair waren bij kinderen.....en dus ook in mijn eigen jeugd.
En als ik vandaag de dag oude 2e hands LP's uit mijn jeugd tegenkom, vind ik het nog steeds erg leuk om ze aan mijn verzameling toe te voegen (mits ze in goede staat zijn natuurlijk en niet al te duur).

Als kind stond ik er nooit zoveel bij stil, maar op latere leeftijd, die oude kinderplaten doorspittend, was er telkens 1 naam van een componist die verantwoordelijk bleek voor het merendeel van de geschreven liedjes die op die LP's staan; Joop Stokkermans.
Wanneer je daar dan eenmaal kennis van hebt genomen, valt het je eigenlijk pas op hoe ontzettend veel die man uiteindelijk geschreven heeft en hoe breed zijn werk was.
Op bijna iedere kinder LP in mijn collectie kom ik zijn naam wel een aantal keren tegen.

Enkele LP's uit mijn verzameling: De Berenboot, Ti Ta Tovenaar, Oebele, Peppi & Kokki, Barbapapa, etc., met op iedere plaat composities van Joop Stokkermans. De vinyl singles van de jeugdserie Q & Q zijn zeer moeilijk te verkrijgen, maar enkele jaren geleden heb ik 2 verschillende versies op de kop kunnen tikken. Het had ook te maken met het feit dat Robert Long de titeltrack van de serie had ingezongen (Robert Long is - net als ik - een Utrechter van oorsprong, heeft o.a. ook in Unit Gloria gezeten etc.), maar natuurlijk was Q en Q vroeger ook 1 van mijn favoriete tv series (ik heb ze zelfs op dvd). De titeltrack was ook een compositie van Joop Stokkermans. En natuurlijk "Kunt u mij de weg naar Hamelen vertellen" (ook die heb ik op dvd kunnen vinden).

En dat de man dus ook de componist is van de "leader" van misschien wel mijn meest favoriete kinderserie ooit....namelijk Ti Ta Tovenaar (bij voorkeur de originele oude serie uit de jaren 70).....is voor mij persoonlijk al een reden om vandaag weer wat op mijn blog te schrijven.
Toen het theaterproductie bedrijf van o.a. Albert Verlinde enkele jaartjes terug het verhaal van Ti Ta Tovenaar uit de mottenballen had gehaald en er een vernieuwde versie van maakte, vond ik dat helemaal fantastisch. Het is geweldig dat het "sprookje" van toen uiteindelijk weer nieuw leven is ingeblazen en sinds ook De Efteling het sprookje van Ti Ta Tovenaar in het park heeft opgenomen, beleven talloze jonge kinderen van nu ook weer veel plezier aan dit verhaal. (al is de "huidige" Ti Ta Tovenaar versie wel enigszins verschillend van de oorspronkelijke versie, omdat enkele dingen niet meer in de serie zijn teruggekomen, zoals bijvoorbeeld Ta To Toveraap, het Grobbekuiken, de Grobbebollenband en ga zo maar door)
Maar wat nog het sterkst overeind is gebleven, zijn de liedjes van Ti Ta Tovenaar. Met name de leader van de serie, maar ook veel liedjes van de oorspronkelijke serie.

Later heb ik dan vernomen dat Joop Stokkermans ook verantwoordelijk is voor veel zéér bekende/beroemde liedjes van tv reclames; Venz hagelslag ("Het hagelt, het hagelt..."), Kips ("Liever Kips Leverworst..."), Flevohof ("Beleef de dag van je leven..."), etc., etc. (sommige reclames daarvan zijn al heel oud, maar het liedje zing je nog steeds letterlijk mee). Ook was hij verantwoordelijk voor de herkenningstune van het tv programma "Tussen kunst en kitsch" en ook voor meerdere "Kinderen voor Kinderen" liedjes. Ja, ook het nummer "Kleine kokette Katinka" van De Spelbrekers (songfestival 1962) is gecomponeerd door Joop Stokkermans. Dus...nogmaals....zijn werk was eigenlijk heel erg breed.

Maar....met name zal ik me de liedjes uit al die prachtige kinder TV series herinneren. Ook nu als volwassene kan ik bijna al die liedjes nog steeds woord voor woord meezingen. Wanneer je die liedjes hoort, word je als het ware weer een soort van "terug gezogen" naar je kindertijd. In mijn geval de jaren 70/begin jaren 80. Ook als volwassene zijn veel van die liedjes me nog steeds erg dierbaar.
Daarom ben ik Joop Stokkermans ook zeer dankbaar voor het enorme oeuvre dat hij heeft nagelaten en dat de man toch min of meer verantwoordelijk was voor de "Soundtrack van mijn jeugd".....

Gisteren overleed Joop Stokkermans, na een kort ziekbed, op 75-jarige leeftijd.
Met name de door hem geschreven liedjes voor kinder tv series uit mijn jeugd zal ik koesteren.

Wat zou het toch eigenlijk fantastisch zijn als er, in een land waar tegenwoordig de musicals als paddenstoelen uit de grond schieten, een soort van musical geproduceerd werd met héél erg veel liedjes van Joop Stokkermans. Of....als er een verzamelbox met cd's zou uitkomen met héél veel Joop Stokkermans composities, maar....waarschijnlijk past dat grote fantastische oeuve niet eens op 1 box....

Ondanks dat Joop Stokkermans het tijdige voor het eeuwige heeft verwisseld, hoop ik dat zijn fantastische fantasievolle speelse composities nog in lengte van jaren zullen blijven voortleven.... We nemen afscheid van Joop Stokkermans, maar hopelijk niet van zijn prachtige nalatenschap.

(Zaterdag 27 oktober brengt de VARA om 14.15 uur op Nederland 1 ‘Bloemen voor Stokkermans’ een hommage aan de componist Joop Stokkermans)

INTRO TI TA TOVENAAR;


Tita Tovenaar bij Musical Awards Gala;


Oebeler Kinderkoor - Oebele is hupsakee;


Q & Q intro;


Barbapapa intro;


Peppi en Kokki intro;


Kunt u mij de weg naar hamelen vertellen mijnheer?;


NSF 1962: De Spelbrekers - Katinka;


Venz reclame uit de jaren 80 (Nederlands);


Reclame Liever Kips leverworst dan gewone leverworst;


Flevohof;


Commercial Flevohof 1987;


Mathilde Santing | De seizoenen;

2 opmerkingen:

  1. Dag muziekfanaat.

    Ik kan niet anders zeggen dan dat uw relatie met de muziek van Joop Stokkermans compleet dezelfde als die van mij is: de soundtrack van mijn jeugd.

    Sinds een klein jaar ben ik zelf begonnen met liedjes te componeren en daarbij komt de muziek van Joop Stokkermans ongewild toch weer vaak bovendrijven, en al helemaal met zijn bijdrage voor alle muziek van de door mij gekoesterde tv serie Kunt u mij de weg naar Hamelen vertellen, meneer? en Ti-Ta Tovenaar.

    Nu ben ik sinds een tweetal jaren ook erg nieuwsgierig geworden, sinds de concerten van de Beatles-tributeband The Analogues, naar de gebruikte instrumenten van deze kindertv-muziek. In het bijzonder zou ik willen weten welke syhtesizer-achtige instrumenten werden gebruikt die ik hoor in de tune van Ti-Ta Tovenaar, het geluid van Tika's toverfluit en de synthesizersound in liedjes van Hamelen als "Ik ben Gruis", "Wenzala's ijspaleis", en de begintonen van "Kaatje, Kaatje, Kaatje".

    Kunt u mij wellicht helpen aan informatie hierover?

    Met vriendelijke groet,

    A. Luyendijk

    BeantwoordenVerwijderen

After The Silence

After The Silence
After The Silence Official Website

After The Silence

After The Silence
After The Silence heeft eindelijk toetsenist! Schrijf je in voor de ATS nieuwsbrief via newsletter@afterthesilence.nl.

After The Silence MySpace

After The Silence YouTube

After The Silence Hyves

Muziek is een mantra voor de ziel

Muziek is een mantra voor de ziel
"Muziek is een mantra voor de ziel. Het is therapeutisch. Net als eten is het iets dat ons lichaam nodig heeft." (Michael Jackson)

Bergkaarten