donderdag 17 maart 2011

In memoriam: 10 jaar geleden! CHRIS GÖTTE (drummer BLØF) 22 december 1962 - † 17 maart 2001

In memoriam: 10 jaar geleden!
CHRIS GÖTTE (BLØF)
22 december 1962 - † 17 maart 2001

17 maart 2001...het is 10 jaar geleden, maar ik weet het nog als de dag van gisteren. Het was op een zaterdag....en ik opende de website Musicfrom.nl om te kijken of er nog nieuws was te melden vanuit de muziekwereld.

Mijn eigen band (After The Silence) was eigenlijk net pas een paar maandjes bezig. We hadden net wat bandleden bij elkaar gevonden via advertenties, we waren nog volop bezig een constructie te vinden en nummers te schrijven, want die hadden we nog niet. We hadden nog niet eens een eigen toetsenist (die kwam pas in 2002). We hadden nog geen eigen oefenruimte, dus we repeteerden nog bij DB's in Utrecht (het voormalige pand)

Op zaterdagavond opende ik dus de website Musicfrom.nl en het eerste nieuws dat onmiddellijk mijn aandacht trok was het afgrijselijke nieuws over het dodelijke ongeluk van Bløf drummer Chris Götte (22 december 1962 - † 17 maart 2001).

Ik heb Chris nooit persoonlijk gekend, maar....het overlijdensbericht van Chris heeft toch dermate indruk op me gemaakt, dat ik 10 jaar lang die ene datum....17 maart...nooit meer vergeten ben!
Ik weet nog dat we de volgende dag, op zondag, gingen repeteren bij DB's en het vreemde was dat ik die hele dag het gevoel had alsof er een grote steen op mijn maag lag. Alsof er een goede vriend van me was overleden. Heel gek, want ik heb Chris nooit ontmoet (al heb ik Bløf een hele poos daarvoor wel zien optreden in Tivoli - Utrecht, 1 van de drukst bezochte concerten in Tivoli waar ik ooit ben geweest).

Ik luisterde altijd wel naar de muziek van Bløf. Ik ben niet iemand die alles verzamelt dat los en vast zit van die band, maar....tot op heden heb ik altijd alle cd's van Bløf origineel gekocht.

Er zijn mensen die tegen me zeggen dat ze dat "niet achter me hadden gezocht, dat ik Bløf fan ben". Ik zing inderdaad in een hardrock band, ik draai veel hardrock/metal muziek....maar.....dat weerhoudt me er zeker niet van om ook naar heel erg veel andere muziek te luisteren. Gelukkig niet!
Ik ben ook geenszins van plan om te voldoen aan de verwachtingen van anderen voor wat dit betreft. Er zijn mensen die vinden dat, als je ook andere muziek draait, je geen "echte hardrocker" bent. Nou ja....dan maar géén "echte" hardrocker (for whatever that may be....), dat interesseert me dus echt geen mallemoer!
Ik denk ook inderdaad niet dat je me die stempel "hardrocker" kunt op plakken. Ik ben een MUZIEK liefhebber, dus....of het nu hardrock, popmuziek, Nederlandstalig, Soul muziek, Rock&Roll muziek is of wéét ik veel wat nog meer voor muziek....als ik het leuk vind, is het voor wat mij betreft "OK".

Ik vind de muziek van Bløf gewoon lekkere muziek om naar te luisteren, daar is in mijn ogen totaal niets mis mee! Als iemand anders die muziek niet leuk vindt, prima! Smaken verschillen nu eenmaal en dat is maar goed ook.

Hun laatste album "Alles blijft anders" heb ik uiteraard ook gekocht (zowel de cd als....inderdaad ook de speciale box met LP....ik blijf een vinyl verzamelaar!).
Ik vind dit laatste album weer een heerlijk Bløf album waarop de band een beetje terugkeert naar hun "roots". Lekkere stevige rock. De productie is ontzettend "vet", klinkt heel bombastisch, komt met veel power je speakers uit, heerlijk!

De titel van het album refereert ook weer naar de dood van Chris Götte. De band is 10 jaar verder, ze hebben een andere drummer, ze hebben de boel weer op de rails gekregen, de band is succesvol gebleven, maar....ondanks alles "Blijft alles anders" sinds de dood van Chris.... (wel grappig eigenlijk trouwens dat Norman Bonink, de huidige drummer van Bløf, heden ten dage nog steeds "de nieuwe drummer van Bløf" genoemd wordt, terwijl hij dus ook alweer ruim 10 jaar bij de band zit!)

Waar ik 10 jaar later na de dood van Chris Götte nog steeds kippenvel en een brok van in mijn keel krijg is de ode aan Chris die radio dj Edwin Evers opnam (te beluisteren via de YouTube clip die geheel onderaan dit bericht is geplaatst). Het laat het afscheid horen van een goede vriend van Chris. Zij deelden dezelfde passie: "drummen". Een ander kippenvel moment was toen alle radiozenders op hetzelfde tijdstip (dus tegelijkertijd) het nummer "Harder dan ik hebben kan" van Bløf draaiden als eerbetoon aan Chris.

10 jaar geleden...wat gaat die tijd toch snel...
2001....dat was een gek jaar. Naast Chris Götte overleed dat jaar ook o.a. Herman Brood en Sylvia Millecam, maar ook een tante van mij (op de veel te jonge leeftijd van 47 jaar aan de gevolgen van kanker).

Sommige mensen zeggen dat je na je dood "snel vergeten" bent. Ik denk dat dit voor sommige mensen toch echt niet op gaat. Ook zeker niet voor Chris Götte.
17 maart zal sinds 10 jaar geleden altijd in mijn geheugen blijven gegrift!

Ik weet zeker dat Chris daar ergens boven op een wolkje heel erg trots zit te zijn op zijn oude Bløf vrienden. Ik maak een laatste buiging....maar....niet voor altijd!

MP3 op YouTube - Edwin Evers neemt afcheid van Chris Gotte;

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

After The Silence

After The Silence
After The Silence Official Website

After The Silence

After The Silence
After The Silence heeft eindelijk toetsenist! Schrijf je in voor de ATS nieuwsbrief via newsletter@afterthesilence.nl.

After The Silence MySpace

After The Silence YouTube

After The Silence Hyves

Muziek is een mantra voor de ziel

Muziek is een mantra voor de ziel
"Muziek is een mantra voor de ziel. Het is therapeutisch. Net als eten is het iets dat ons lichaam nodig heeft." (Michael Jackson)

Bergkaarten